Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vinkkiä tuonti A6:n "ensi"huoltoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vinkkiä tuonti A6:n "ensi"huoltoon

    Saksanmaalta kävin lomamatkan yhteydessä hakemassa -03 A6:n Avantin, ensimmäinen Audini. 165tkm mittarissa, 2.5 tdi V6 BDH koneella, tiptronic tomaatti. Ensivaikutelma 4000km:n jälkeen positiivinen. Urheilualusta todella jämäkkä Passatin vakioalustan jälkeen :) Kone mukava ajella, ja takapuolituntumalla tehot luulisi olevan käytössä. 217km/h kulki autobahnilla navin mukaan (karvan yli 230km/h mittarissa), joten isoa vikaa ei senkään perusteella pitäisi olla.

    Hammashihna on vaihdettu 132tkm, taidan sen suhteen luottaa huoltokirjaan+konehuoneessa olevaan tarraan. Mutta kysymys on, että mitä Audeja paremmin tuntevat suosittelisivat tuohon saman tien tehtävän? Seuraavat ainakin suunnitteilla:
    Moottoriöljyt menee vaihtoon samantien. Ajattelin Teboil Diamond Diesel 5w-40, tai Castrol Magnatec GTX 5w-40 käyttää 15tkm vaihtovälillä. Kuulostaako järkevältä? Vai olisiko nokkavikavaaran pienentämiseksi (vaikka BDH ei kaiketi pitäisi noita "ison riskin" koneita enää olla) parempi valinta asiamukainen LL öljy esim Castrolilta ja pitää silti 15tkm vaihtovälinä. Sen verran laiska olen, etten haluaisi alle tuon 15tkm (nykyajoilla n 6kk) vaihdella.

    Vaihdelaatikon öljyt tarkoitus myös vaihdattaa ennen talvea, aiheesta on löytynytkin hyvin juttua foorumeilta. Mutta pätevä vaihtopaikka edelleen hakusessa. Olisiko Jyväskylän seudulta kenellään sellaista tiedossa? Oulu tai Kehä III:n eteläpuolikin mahdollinen, jos Keski-Suomesta ei pätevää paikkaa löydy.

    Eberin ajattelin asennuttaa lohkolämmittimen sijaan, varsinkin kun työpaikalla ei sähkötolppaa ole saatavilla. Tarjouksia aloin juuri kyselemään.
    Viimeksi muokannut muumio; 28.7.2007, 18:32.

    #2
    Jäähdytysnesteet, termostaatti ja akku kannattaa vaihtaa ennen talvea, jos haluaa varman päälle pelata. Itse ainakin ajattelin nuo tehdä bensa-V6:een. Tosin myös nokkahihna+tilpehöörit ovat vakavassa harkinnassa. Vaihtoväli tulee joka tapauksessa ensi vuonna vastaan(aika ja ehkä myös kilsat).

    Comment


    • #3
      V6 TDI:hin ei termarin vaihto käy ihan "iltapuhteena" - se on niitä hommia jotka tehdään kun koko keula ja nokkahihnat yms on ensin eestä poies.

      Minä tekisin seuraavaa: uudet jäähdytinnesteet (ehdottomasti, voivat olla saksankäytön jäljiltä liki vettä), mieluiten uudet jarrunesteet jos ei ole varmuutta edellisestä vaihdosta. Vaihdelaatikon öljyjen vaihto. Quattrossa perän öljyjen vaihto. Moottoriöljyn osalta itse olen pitäytynyt longlifessä ja Castrolissa. Ei niitä kannattane varmuuden maksimoimiseksi heti vaihtaa kunhan tikku kostuu ja auton edellinen huolto Saksassa on tuore ja asiallisesti tehty.

      Nokkahihnan vaihto on kuiteskin sen verran iso operaatio (tonnin pintaan euroja kuten tiedätte) että en kyllä itse tekisi sitä vaan mielenrauhan vuoksi, olettaen tietty että auto on ollut Saksassa asiallisella pidolla ja tuo edellinen vaihto on todennettavissa huoltokirjasta suhtkoht uskottavasti. Harva nyt fuskaa noin uuden auton huoltojen kanssa.

      Eber ei ole TDI-v6:n kanssa kovin hyvä kamu: se lämmittää jäähdytysnesteet niin nopiaan, että moottorinohjaus hehkuttaa kylmää konetta liian vähän aikaa ja sen vuoksi käynnistyvyys tahtoo kuulemma olla kovin heikko. Siksi en ole omaan polttonestelämppäriä pusannut - yllättävän hyvin se lähtee kovastakin pakkasesta ihan ilman esilämmitystä. Varsinaista lohkolämppäriäkään ei tuohon koneeseen saa - vaihtoehtoina on tehottomat letku- ja säteilylämppärit.

      Comment


      • #4
        Minusta tuossa ei ole mitään elämää suurempaa.
        Jos on kerran saksalainen Audin huoltokirja, niin sen tietää että pilkuntarkasti sitä on noudatettu.
        Jarrunesteet jne. on vaihdettu.

        Ei siinä tartte kun vaihtaa ne öljyt jos on ajankohta, diamond tai magnatec käy ihan varmaan yhtä hyvin kumpikin.

        Vaihdelaatikon öljyjä ne ei Saksassa vaihtele, joten se ja ehkä jäähdytysnesteen vaihto (pakkaskestävyyden voi tarkastaa).

        Turhaa sitä kaikkea vaihtelemaan jos huoltoleimoista selviää tehdyt asiat.

        Meillä on edelleen marraskuussa 2005 Saksasta tuodussa A6:ssa sama akku mikä siinä olikin, hyvin toi on pari talvea lähtenyt käymään.

        Comment


        • #5
          Eber ei ole TDI-v6:n kanssa kovin hyvä kamu: ....
          Kommentti tuohon Joukon Eberi/TDI-v6 tekstiin. Mainittuja käynnistymisongelmia en ole koskaan havainnut. Eberi/Webasto on yksi parhaista mukavuusvarusteista. Auto ja kone on valmiiksi lämmin kun istahdat autoon... ikkunat kirkkaat jne. Puhumattakaan koneen eliniän näkökulmasta.

          Comment


            #6
            Juu, kyllä se Eber tulee laittoon ennen talvea. Ei millään raaski tänkin verran uutta autoa ilman esilämmitystä starttailla x2/vrk läpitalven. Mutta hyvä oli kuulla, ettei tuo ainakaan mikään "tyypiongelma" v6 koneen kanssa ole.

            Comment


            • #7
              Itselläni on Webasto pirssissä eikä sen kans ole ollut minkäänmoisia ongelmia. Suosittelen. Aiemmassa autossa oli Eber ja nykyisessä Webasto. Molemmat parempia. :)

              Comment


              • #8
                Itselläkin vähän samat operaatiot edessä, toukokuussa tuli tuotua oma A6 Saksasta. Minkä hintaiseksi on käynyt Webasto/Eber asennus 2.5TDI:hin? On meinaan sellainen sellainen varuste ettei ilman osaa enää elää..

                Comment


                • #9
                  Nykyisessä autossa Webasto oli valmiina kun sen ostin. Jokin aika sitten asennutin Eberin Pajeroon. Tälle tuli hintaa asennuksineen jotain 1100 ekua.

                  Comment


                    #10
                    Ohos, olipas kyllä halpa hinta. Missäs toi oli? Olen itse kysynyt viidestä eri liikkeestä ja hinnat vaihdelleet ~1800-2100 (tarkkoja kymppejä en näin ulkoa muista). Toi siis 4.3kW:n Eber, sekä easystart+ asennettuna.

                    Comment


                    • #11
                      Eberin hinnasta

                      Hinta asennuksineen 1.100 ? on varmasti A6:seen alakanttinen. D4WSC:n listahinta asennussarjoinen on melkein 900 ?. Tietysti asennusliike saa sen jonkin verran alle listahinnan. Easystarttia ja sen versioita en juuri tunne mutta hinta lienee satasia sekin.

                      Asennus A6:seen on ahtaista tiloista ja asennuspaikasta johtuen isohko työ. Luulisin, että selvästi työläämpi kuin Pajeroon.
                      Viimeksi muokannut Ojja; 5.8.2007, 21:50.

                      Comment


                        #12
                        Totta kyllä. Taitaa Pajeron konehuoneessa olla "hieman" enemmän tilaa asennukselle. Easystart/easystart+ hinnat ulkomuistista 430/480 euroa, eli n. 1400 jää asennukselle eberille ja asennussarjalle hintaa. 10+ miestyötuntia sanoivat menevän. Firmasta riippuen "ihan täysi työpäivä" tai 2pv sanottiin asennuksen kestoksi.
                        Viimeksi muokannut muumio; 6.8.2007, 09:23.

                        Comment


                        • #13
                          Sanokaahan te joilla polttonestelämppäri on toiminut ongelmitta v6 TDI:n kanssa: ei siis ole ollut oikeasti ongelmia vain puoliksi lämmitetyn koneen hehkutuksen kanssa? Siis jos kelit on kalseat ja lämmitysaikaa on niukasti, ts vaikka vain vartin antaa Eberin jauhaa lämpöä ja sitten yritetään starttia?

                          Itsellä ei tosiaan tuota lämmitintä diisselissä ole, kuulin niin vahvoja toisen käden kommentteja että jätin toistaiseksi asentamatta. Jos kerran toimii ilman ongelmia, pitää laittaa tuo vahvaan harkintaan - sen verran kiva varuste bensa-audissa on ollut ja tuohon diisseliin kun ei oikein muuta moottorinlämmitintä fiksusti voi ees ajatella.

                          Comment


                          • #14
                            Itse asennutin Webaston Ylikiimingissä Pöyskö Ky:ssä. Pieni mutta TODELLA osaava huoltamohenkilökunta. Sieltä kannattaa tarjousta kysästä jos lähisuunnalla asustelee (Oulun alueella).

                            Ei todellakaan ole ollut yhdessäkään Eberillä/Webastolla varustetussa autossa minkäänmoisia ongelmia kyseisen kapistuksen vuoksi. Kuulostaa kyllä aika erikoiselta, että käynnistys olisi jotenkin huonompi puoliksilämmitetyllä koneella?!? Eiköhän se kone käynnisty paremmin vaikka 5min lämmityksessä olleella koneella kuin täysin kylmällä. Itse ohjelmoin lämmittimen niin, että se on 40min päällä. Se riittää mainiosti -30 pakkasiin saakka.

                            Polttoaineenkulutushan noissa on myös nykyään lähes olematon. Itseasiassa ne säästää polttoainetta, kun ei tarvitse kylmällä koneella lähteä liikenteeseen.

                            Comment


                            • #15
                              Tämä "puolilämpimän" starttiongelma on diisseleissä aika yleinen. Liittyy siihen, että kun Eberin pistää huutamaan saa se jäähdytysnesteen nopeasti lämpimäksi. Itse moottorin lohkon ja muun metallin lämmittäminen kestää paaaaljon kauemmin. Jos lämmitysaika on "juuri sopivan lyhyt" näkee moottorinohjaus jäähdytinnesteen lämpöanturin perusteella moottorin lämpöisenä jonka vuoksi se ei hehkuta riittävästi ennen starttia. Tosiasiassa palotila voi olla vielä pakkasen puolella ja startin yhteydessä puristuspaine ei yksin riitä sytyttämään diisseliä ja saamaan konetta käyntiin.

                              Sikäli on helppo uskoa että V6 TDI ei olisi tuon suhteen ihan niin kranttu sillä se hehkuttaa aikas pitkään, vaikka olisi kone jo aika lämpöinenkin.

                              Bensa-autoissa ei samaa ongelmaa esiinny starttauksen yhteydessä koska, noh, niissä ei hehkuteta :)

                              Itsellä käy ihan liian usein niin, että tulee lähdettyä töistä tai muualta aika eri aikaan kuin mitä kelloa ajastaessaan tai kännykällä lämppäriä komentaessaan ajatteli. Eber on joko ehtinyt tehdä töitä vartin tai sitten koko tunnin käyntisykli on ehtinyt menemään jo läpi ja auto on taas jäähtynyt...

                              Comment


                              • #16
                                Jahas.. tuo oli uutta minulle. Mutta en tosiaan ole törmännyt yhdessäkään autossa tuohon. Webasto tai Eber ollut Pajerossa, Corollassa ja Audissa. Ja varmasti jokaisella on tullut lähdettyä ajamaan 5-15min kuluttua lämmittimen käynnistymisestä.

                                A6:ssa on tosiaan aika pitkä hehkutus vaikka kone olis lämmin. Samoin oli Pajerossa.

                                Comment


                                  #17
                                  Toin oman dieselini noin puolitoista kuukautta sitten ja nyt reilun neljän tonnin ajojen jälkeen kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Auto on parhaillaan RAM-autossa Suomusjärvellä huollossa (mm. laatikon öljyt vaihdetaan). Firmasta on ollut palstalla juttua, jonka rohkaisemana vein auton sinne. Hintataso on ainakin Helsingin merkkaria halvempi ja laatutasosta ei kannattane enää enempää keskustella...

                                  Olisiko joku kiinnostunut lähtemään Webasto-kimppaan, olemme hakemassa vielä kaverille toisen auton ennen joulua ja sinnehän niitä konttiin mahtuisi. Hinta radio-ohjattavalle laitteelle Saksassa noin 1100 euroa, ilman "paljousalennusta" (asennus RAM-autossa noin 400 euroa)?

                                  Comment


                                    #18
                                    Edelleen ihan mielelläni ottaisin vastaan vinkkiä homman oikeasti kunnolla osaavasta asentajasta/liikkeestä, joka asentaa muualta ostetun laitteen (varmaan moni muukin täällä). Yleensä kun eivät ole innokkaita asentelemaan kuin itse myymiään..

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei tullut oikein selkeästi tuota aiemmin sanottua:

                                      RAM-autolla on ko. hommaan osaaminen (ja Webaston edustus). Asiaa kysyessäni hän sanoi, että webastojen asennuksia voi tehdä myös asiakkaan tuomille laitteille. Suomusjärvi ei tosin ole ihan siinä J:kylän vieressä...

                                      Comment

                                      Working...
                                      X