Käytinpä tänään pikkukakkosen huollossa valtuutetulla pajalla. Pelkän huollon lisäksi autoon laitettiin vakionopeudensäädin sekä jarruja. Tässä muutama rivi ja hinta huoltolaskusta. Alkaa vaikuttaa että Audeja on vähän liikaa työsuhdeautoina ja niiden laskuihin voi laittaa "ihan mitä vaan" vai mitä sanotte näistä:
Työ: Uudet jarrupalat eteen, uudet jarrupalat ja levyt taakse
Hinta yhteensä: 332,24 euroa joka muodostuu seuraavasti:
* 56,00 ?, jarrupalat eteen
* 61,60 ?, jarrulevyt taakse
* 46,80 ?, jarrupalat taakse
= 164,40 ?, osat yhteensä
* 44,00 ?, jarrupalat, edessä irrotus ja kiinnitys
* 61,60 ?, jarrulevyt, takana irrotus ja kiinnitys
* 32,64 ?, jarrut, herkistys
* 30,00 ?, pyörien irrotus ja kiinnitys
= 168,24 ?, työt yhteensä
Muut ymmärrän melko sujuvasti, jarruosat olivat oikeastaan suorastaan halpoja, mutta 30 euroa pyörien irrotuksesta ja kiinnityksestä on aika suolainen hinta. Etenkin kun momenttiavaimesta oli turha haaveilla. Voihan tietysti olla että momentti on juuri oikea OZ Superleggeroille, mutta pahoin pelkään että pultit on vedetty kireyteen joka tunnetaan termillä varman päälle ja pikkuisen lisää.
Työ: Vasemman ajovalopolttimon vaihto
Hinta yhteensä: 13,30 euroa.
Vasen ajovalon polttimo oli pimeä. A2:ssa se on varsin tympeä vaihtaa (umpio irti (torx), lampun vaihto, umpio kiinni) joten 8,80 euroa sen vaihtotyöstä on jotenkuten ymmärrettävissä. Lamppu itsessään oli halpa, 4,50 euroa. Tämän jaksan käsittää jotenkuten, tosin muistelen että joskus ennenvanhaan lamput vaihdettiin huollossa ilman erillistä työveloitusta.
Työ: Tuulilasinpyyhkijän vaihto
Hinta yhteensä: xx,xx euroa.
Nyt päästään siihen mikä sylettää ihan tosissaan. Minulta kysyttiin voiko tuulilasinpyyhkijän (A2:ssa yksi pyyhkijä) vaihtaa huollon yhteydessä. Ajattelin että vaihtakoot, edellisestä vaihdosta olikin jo n. vuosi. Lisäksi olisin ostanut sulan kuitenkin marmorilta. Ja vaihdettuhan se oli. Ja vaihtotyö laskutettu. Pelkkä sulka maksoi 24,20 euroa. Nyt voisikin oikeastaan laittaa arvauskilpailun pystyyn siitä, kuinka paljon maksaa koodi 92271900 Lasinpyyhkimen sulka, irr+kiin. Lähimmäksi arvannut saa palkinnoksi hel*etin hyvän mielen että ei ole niin tyhmä että vaihdattaa pyyhkijänsulan merkkihuollossa.
Niin joo, ja olihan toki sähkökaasulliseen TDI:hin vakionopeudensäätimen asennuskin sen verran hankala juttu että siitä laskutettiin yli 350 euroa työstä ja 52 euroa osista. Ai miksi osista "vain" 52 euroa? No siksi että vein viiksen itse..
Ihan vain yleistä avautumista huoltohinnoista
Jos Audin huollot hinnoitellaan mallimerkinnän mukaaan periaatteella "kirjain kertaa numero, konsonantti on kalliimpi kuin vokaali, ei-suomalaisperäinen konsonantti vielä kalliimpi", olen tyytyväinen että mulla on A2. Pelottaa ihan ajatellakin mitä huolto maksaisi jos se autona olisi joku muu..
A x 2 = "vaikeasti ymmärrettävä"
A x 6 = "paljon"
S x 4 = "kallis"
S x 8 = "v*tusti kalliimpi"
Q x 7 = "no mutta kun tää auto on niin suurikin"
R x S x 4 = "niin, saahan tällä rahalla ostettua myös pari banaanivaltiota"
R x S x 6 = "no mutta mitäpä Sinä olisit sillä kuudella tonnilla platinaa tehnyt?!?"
Se on muuten sitten huuhaata että Audeissa osat on kalliita. Mun laskusta osien ja tarvikkeiden osuus oli noin 35 % eli karvan yli 400 euroa (jarru- ja vakkariosat tulikin lueteltua, öljyä ostin koneeseen oikean määrän + litran pönikän takakonttiin; yhteensä 113,56 euroa eli 675 markkaa). Loppu olikin sitten työtä, 742,20 euroa. Koko laskun loppusumma oli yli 1.150 euroa.
Kyllä sylettää.
Työ: Uudet jarrupalat eteen, uudet jarrupalat ja levyt taakse
Hinta yhteensä: 332,24 euroa joka muodostuu seuraavasti:
* 56,00 ?, jarrupalat eteen
* 61,60 ?, jarrulevyt taakse
* 46,80 ?, jarrupalat taakse
= 164,40 ?, osat yhteensä
* 44,00 ?, jarrupalat, edessä irrotus ja kiinnitys
* 61,60 ?, jarrulevyt, takana irrotus ja kiinnitys
* 32,64 ?, jarrut, herkistys
* 30,00 ?, pyörien irrotus ja kiinnitys
= 168,24 ?, työt yhteensä
Muut ymmärrän melko sujuvasti, jarruosat olivat oikeastaan suorastaan halpoja, mutta 30 euroa pyörien irrotuksesta ja kiinnityksestä on aika suolainen hinta. Etenkin kun momenttiavaimesta oli turha haaveilla. Voihan tietysti olla että momentti on juuri oikea OZ Superleggeroille, mutta pahoin pelkään että pultit on vedetty kireyteen joka tunnetaan termillä varman päälle ja pikkuisen lisää.
Työ: Vasemman ajovalopolttimon vaihto
Hinta yhteensä: 13,30 euroa.
Vasen ajovalon polttimo oli pimeä. A2:ssa se on varsin tympeä vaihtaa (umpio irti (torx), lampun vaihto, umpio kiinni) joten 8,80 euroa sen vaihtotyöstä on jotenkuten ymmärrettävissä. Lamppu itsessään oli halpa, 4,50 euroa. Tämän jaksan käsittää jotenkuten, tosin muistelen että joskus ennenvanhaan lamput vaihdettiin huollossa ilman erillistä työveloitusta.
Työ: Tuulilasinpyyhkijän vaihto
Hinta yhteensä: xx,xx euroa.
Nyt päästään siihen mikä sylettää ihan tosissaan. Minulta kysyttiin voiko tuulilasinpyyhkijän (A2:ssa yksi pyyhkijä) vaihtaa huollon yhteydessä. Ajattelin että vaihtakoot, edellisestä vaihdosta olikin jo n. vuosi. Lisäksi olisin ostanut sulan kuitenkin marmorilta. Ja vaihdettuhan se oli. Ja vaihtotyö laskutettu. Pelkkä sulka maksoi 24,20 euroa. Nyt voisikin oikeastaan laittaa arvauskilpailun pystyyn siitä, kuinka paljon maksaa koodi 92271900 Lasinpyyhkimen sulka, irr+kiin. Lähimmäksi arvannut saa palkinnoksi hel*etin hyvän mielen että ei ole niin tyhmä että vaihdattaa pyyhkijänsulan merkkihuollossa.
Niin joo, ja olihan toki sähkökaasulliseen TDI:hin vakionopeudensäätimen asennuskin sen verran hankala juttu että siitä laskutettiin yli 350 euroa työstä ja 52 euroa osista. Ai miksi osista "vain" 52 euroa? No siksi että vein viiksen itse..
Ihan vain yleistä avautumista huoltohinnoista
Jos Audin huollot hinnoitellaan mallimerkinnän mukaaan periaatteella "kirjain kertaa numero, konsonantti on kalliimpi kuin vokaali, ei-suomalaisperäinen konsonantti vielä kalliimpi", olen tyytyväinen että mulla on A2. Pelottaa ihan ajatellakin mitä huolto maksaisi jos se autona olisi joku muu..
A x 2 = "vaikeasti ymmärrettävä"
A x 6 = "paljon"
S x 4 = "kallis"
S x 8 = "v*tusti kalliimpi"
Q x 7 = "no mutta kun tää auto on niin suurikin"
R x S x 4 = "niin, saahan tällä rahalla ostettua myös pari banaanivaltiota"
R x S x 6 = "no mutta mitäpä Sinä olisit sillä kuudella tonnilla platinaa tehnyt?!?"
Se on muuten sitten huuhaata että Audeissa osat on kalliita. Mun laskusta osien ja tarvikkeiden osuus oli noin 35 % eli karvan yli 400 euroa (jarru- ja vakkariosat tulikin lueteltua, öljyä ostin koneeseen oikean määrän + litran pönikän takakonttiin; yhteensä 113,56 euroa eli 675 markkaa). Loppu olikin sitten työtä, 742,20 euroa. Koko laskun loppusumma oli yli 1.150 euroa.
Kyllä sylettää.
Comment