Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vaihtohyvitys autostasi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mulla on kanssa kokemuksia Vehon vaihtoautohallista. Mulla oli -06 heinäkuussa autonvaihto menossa ja olin etsimässä A4 avant quattroa. No Olarin Vehossa oli -04 avant 1.8T (140kw) quattro ~60tkm hintaan 36 900e. Itselläni oli BMW 320D -01 (facelift 110kw) 105tkm ajettu (sporttipenkit, autom.ilmastointi, ym. pientä lisävarustetta).

    Välirahaa ois tarvittu 18te. En ollu oikein tyytyväinen ja jäin miettivälle kannalle. Auto ei ollut edes mitenkään hyvässä kunnossa, sisältä yllättävänkin nuhjuinen ja minimivarusteilla (ei vakkaria, xenoneita, 16" alut ei suksiluukkua yms.). Toi vähän harvinaisempi 140kw mylly vain kiinnosti.

    Loppujen lopuksi hain audicenteristä uuden 1.8T Sport Edition avantin, 21te välirahalla (budjettisyistä tosin 2wd).

    Tolla 3 000 eurolla sain siis:
    -Uudemman korimallin uuden auton 2v takuulla
    -Xenonit
    -Vakkarin
    -Suksiluukun
    -17" alut
    -S-line ulkopaketin
    -ym. pientä

    Menetin:
    -quattron (ens kerralla sitten...)
    -20kw tehoa (asia hoidettu jo BSR:n ohjelmalla)

    Taisi itse asiassa toi Sport Edition -kampanja vähän ajettujen A4:en myyntiä (ennekuin älysivät tiputtaa hintaa). Pääosassa käytettyjä kun ei ole murto-osaakaan SE varusteista (xenonit, vakkari, 17" alut, S-line ulkopaketti, suksiluukku)

    Syksymmällä näin sitten samaisen Vehon Audin edelleen myynnissä 2,5te halvemmalla. Mietin vain, että olisiko kannattanut myydä se mulle jo kesällä esim. 3te halvemmalla, jolloin olisi saattanut jopa kaupat tulla. Ei kait auton hallissa makuuttaminen ilmaista ole...

    Vanha autoni oli sitten hintaan 22 500e myynnissä yllättävän pitkään Audicenterissä. Tiedä sitten mikä oli lopullinen kauppahinta.

    Comment


    • #62
      ^Jotkut liikkeet ainakin tuntuvat tykkäävän tuosta autojen "makuuttamisesta". Samat hinnat on ja pysyy.

      Käytetyn auton pyyntihintaan ei usein vaikuta viimesin kauppa, jossa se tuli liikkeeseen, vaan voi periaatteessa mennä useammankin kaupanteon verran taaksepäin. Esimerkiksi liike myi uuden nelkun hintaan 40ke ja asiakas osti sen hintaan 20ke ja antoi vaihturin. Vaihturi tuli liikkeeseen myyntiin hinnalla 22ke ja seuraava asiakas osti senkin vaihturin kanssa. Tässä kaupassa hinta vaihturista hyvitettiin 9ke. Mikäli liike myi saamansa vaihturin kalliimmalla kuin hyvitti jokaisessa kaupassa saa se kohtuudella voittoa. Periaatteessa viimeisimmän auton se voisi myydä varsin +/- 0 hintaan, koska aiempi kauppa toi voittoa.

      Näin ei usein vain ole? Eikö kaikella järjellä kannattaisi myydä auto edes minimaalisella voitolla kuin seisottaa liikkeessä, kun arvo putoaa koko ajan. Sitten on laskettava hintaa tai sitten kukaan ei osta ylihintaista. Saisi ainakin omat pois+aiemmat voitot ja ei tarvitsisi valittaa vaihturien runsasta määrää... En tiedä miten mahtavat todellisuudessa toimia, mutta kyseinen asia on ihmetyttänyt minua. Samalla tavalla luulisi autokaupan olevan liiketoimintaa kuin mikä muukin.

      Comment


      • #63
        Eikö kaikella järjellä kannattaisi myydä auto edes minimaalisella voitolla kuin seisottaa liikkeessä, kun arvo putoaa koko ajan.
        Kyllähän jotkut liikkeet ainakin ottavat hinnoittelussa huomioon auton hallissa viettämän ajan. Ylihinnoitellusta sitten pudotetaan hieman enemmän, jos hallipäiviä on kertynyt yli kriittisen rajan.

        Yleensäkin lienee käytäntö, että liike seuraa koko ajan ko. autoon kohdistuvia kustannuksia. Tämä mielestäni on kannattavan liiketoiminnan peruskivi. Koko vaihtoketjun seuranta lienee mahdottomuus, siihen kun liittyy jo niin monta tekijää, ettei aina ole selvää, mitkä kustannukset kohdistuvat tarkkaan ottaen mihinkin kohteeseen.

        Joidenkin yksilöiden kohdalla ajaudutaan sitten tilanteeseen, jossa kulut ylittävät katteen, ja liikken on pakko luopua autosta tappiolla. Eikä asiakas välttämättä edes näe tuota hintalapussa, koska se liittyy oleellisesti liikkeen maksamaan hyvityshintaan.

        Mutta se, mistä tuolla aiemmin joku kirjoitti, että prameat hallit tulevat kalliiksi asiakkaalle, on ilmiselvää. Varmasti ei ole mitään autotehtaan sponsorirahaa, jolla kiinteät kustannukset katetaan, vaan liikkeen on pärjättävä omillaan. Ja autoliike elää autojen, niiden oheislaitteiden ja -palveluiden (kuten huollot) myynnillä, ja sen on oltava kannattavaa. Ja asiakas maksaa.

        Comment


        • #64
          Eikö kaikella järjellä kannattaisi myydä auto edes minimaalisella voitolla kuin seisottaa liikkeessä
          Vaikka en itse markkinointialalla toimikaan, jotain olen sen tään sisäistänyt: jos sinulla on myynnissä useampi tuote ja ajattelet, että jos minä nyt en tuosta saakaan voittoa, niin tuosta seuraavasta minä sitten saan sen verran, että menee plussan puolelle.
          Ei ole pitkäjänteisesti kannattavaa myydä tuotetta (tappiolla) kompensoimalla tuotteesta saatu alempi hinta seuraavasta tuotteesta saatavalla voitolla.

          Comment


          • #65
            Eikös nyt kuitenkin liene pääsääntöisesti tässä hinnoittelussa kyse siitä kun meillä on kohtuullisen hyvä kuluttajansuoja, eli jostain syystä on vakiintunut käsitys ja käytäntö että romu kun romu, sillä on 6kk "takuu" liikkeestä ostettuna. Miten tähän "takuuseen" luulisitte reagoivan autokaupan?
            Ns. välirahassa on kauppiaan saatava tuon "takuun" kate, eli varustauduttava autosta riippuen jonkun tonnin korjauskuluihin ja kun lukee keskustelupalstoja, emme näy ainakaan olevan pienentämässä tuota välirahaa, ts. parantamassa vaihtohyvitystä autoistamme...

            Comment


            • #66
              Viimeisimmässä Kuningaskuluttajassa (Yle Areena) on hyvä juttu vanhan Omegan kauppaamisesta, missä mm. kuluttajariitalautakunnan (tjsp) pj. esittää virhevastuun menneen osittain ns. metsään.
              Viimeksi muokannut jtlukkari; 22.9.2007, 16:24.

              Comment


              • #67
                ^^Ymmärrän tuon takuu seikan, mutta mitä tuo takuu yleensä pitää sisällään käytetyissä, jos on esim. varma ratkaisu auto. Esimerkiksi ei kuluvia osia ja tuntuukin välillä, että käytetyn takuu koskee vain vakavia vaurioita. Ja eihän liikkeelle takuukorjaukset maksa lähellekään niin paljoa kuin kuluttajalle(osat, työn hinta) eli liikkeen saama "tappio" auton korjauttamisesta on aika kaukana asiakkaan maksaessa samasta. Tuo oli silti hyvä pointti, jonka mainitsit. Ei tullut mulla mieleen.

                Luen itse kaupallista alaa töiden ohessa ja lähinnä sitä kautta minä tätä ihmettelenkin. En tarkoittanut, että kilpailukykyisellä hinnalla käytetyn myynnistä tulisikaan liikkeelle tappiota. Sehän on joka tapauksessa voittoa, kun sillä saadulla vaihturilla on myyty alunperin vaikka uusi auto ja kyse on enemmän tappion minimoinnista. HARVOIN liikkeen on myytävä auto tappiolla siihen nähden mitä hyvitys on ollut. Kyllä niillä hyvityksillä kilpailukykyinen/järkevä hinta saadaan. Näin toki käy, jos auto seisoo hallissa ylihintaisena ja hinta pysyy samana. Monessa liikkeessä asia onkin eri lailla. Liikkeissä vaan näkee sellaisia hintoja ainakin täällä salon seudulla, että ei toivoakaan kaupaksi menosta. Ei suurin osa tämän päivän asiakkaista osta autoa asuinpaikkakunnaltaan 2-3ke. kalliimmalla, jos edullisempi/parempi yksilö on 200km päässä. Vai onko vain niin, että kun pärjätään muutenkin niin kaikesta ei tarvitse välittää eli käytetyn seisottaminen ei juurikaan haittaa.

                Esimerkki. paikallisessa audiliikkeessä 207tkm ajettu karvalakki A4 1,8 -97 vapari oli myynnissä 2005 keväästä lähtien ja hinta oli 13000e. Ei muuttunut hinta ja ei mennyt kaupaksi. Loppuvuodesta yksilö löytyikin toiselta paikalliselta käytettyjen autojen myyjältä hintaan 10900e ja vähän ajan päästä tarjouksessa 9900e. Aika kova % hinnan muutos... Millähän hinnalla käytettyjen myyjä tuon osti liikkeeltä, kun katettakin tarvitsi kai saada?

                Edit: Katsoin tuon linkin. mielenkiintoista ja monesta samaa mieltä. Jutussa käsittelyssä oli kuitenkin kuolemanvanha Omega ei yli 8ke ja alle 250tkm auto. Ei merkkiliikkeissä paljon noita näe, taitavat mennä eteenpäin suoraan trokareille, jos edes huolivat.
                Viimeksi muokannut Audimann; 22.9.2007, 15:11.

                Comment


                  #68
                  Takuu ja virhevastuu on eri asia. Tuon virhevastuu pohjautuu ihan KSL:n.

                  Comment


                  • #69
                    Sattui aika hauska juttu tuossa...
                    Avasin täällä yhden topikin Coupesta ja jatkoin yhtä vanhaa.No tuo kyseinen rassihan olisi Ruatsissa ja sain myyjältä vastauksenkin onko tekniikka 8 vai 16v.
                    Sitten tuossa huomasin että laitteen hinta oli yhtäkkiä noussut,samana päivänä:)
                    Eli lähtö oli aluksi 33 000 SEK ja nyt 34 900 SEK.
                    Tuo nyt on vain muutaman sata euppaa mutta silti.
                    Mikähän on takana?Huomasiko sauman tulleen ja päätti korottaa...jaa-a.

                    Comment


                    • #70
                      Voihan se olla oveluuttakin tietty.
                      Itsellä kävi tuossa niin, että eräs kaveri vain kysäisi laittamatta nettiauton id:tä että käviskö vaihdossa Saab 9-3 TID.
                      Laitoin, että kiinnostaa ja laittaa enemmän tietoa autosta.
                      Noh, ehdin siinä jo löytää ko. Saabin nettiautosta kun katselin missä hinnoissa ne liikkuu. Pyyntiä oli 8900e, omani oli tuossa vaiheessa vielä 9900e.
                      Kun sitten kaveri laittoi, että tietoa löytyy id:llä se ja se, niin oli auto "ei hinnoiteltu" ;) Ja päikseen oli valmis tekemään kaupat.
                      Noh, sinänsä ei väliä koska päikseen se olis varmaan mennykkin jos olisin Saabin halunnu. Mutta en tiedä mikä siinä Saabissa ei miellytä... varmaan ihan hyvä auto.

                      Comment

                      Working...
                      X