Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mikä farkku?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mikä farkku?

    Karvaisen perheenlisäyksen johdosta saattaa tulla eteen vaihto farmariin. Matkustustilaa saisi olla saman verran kuin nykyisessä A6:ssa, mutta konttiin pitäisi mahtua vaimon mielestä sekä lasten vaunut että koira sulassa sovussa vierekkäin (liekö sellaista autoa onkaan?).

    Hyvin varusteltu, mukava, hiljainen, hyvä ajettava... Vuosimalli ehkä 99-04 (samalla rahalla saa ensin mainitun ikäisen Audin/Bemarin tai viimeksi mainitun ikäisen V6-Mondeon/Passatin) Muita kriteereitä ovat ruosteeton kori. Sulkeeko se jo Fordin ulos listalta vai ovatko uusikoppaiset parempia?

    Eli kysyn mielipiteitä puolesta ja vastaan seuraavista autoista:
    - A6 Avant
    - Ford Mondeo (uusi koppa)
    - Volvo V70
    - BMW 5-sarja
    - Saab 9-5
    - VW Passat

    Moottori löytyy kyllä sitten kun sen aika tulee. Enemmänkin kiinnostaa muut ominaisuudet, tilat, varusteet ja sen sellaiset. Onko tilojen suhteen oleellisia eroja eri merkkien välillä (jalkatilat/takatilat)?

    Voihan olla että koko hanke kaatuu vielä ja saan pitää autoni edelleen auton näköisenä (farmarit ovat mielestäni rumia)... Pitäkää paukkuja! ;)

    #2
    A6 avantissa on yllättävän ahtaat takatilat, sillä sivukotelointi vie paljon tilaa, samoin "hattuhyllyn" kiinnitys ja melko vinossa olevat takaistuimet. Pienempää tavaraa taakse menee kiitettävästi, mutta isot esineet ovat ongelma.

    Ollaan aika iso osa kesästä siellä imatra/ruokolahti akselilla ja varmaan ens viikonloppuna taas auto on siinä tutussa paikassa, joten paas tulee kahville vaikka joku päivä niin ihmetellään tiloja ;) (tosin toiveissa on että pääsen possulla liikenteeseen, mutta vaimo ajaa sitten audin sinne)

    Comment


    • #3
      Tästä joukosta en ole ajanut kuin BMW:tä ja Volvoa, kuitenkin tällä perusteella voisin kuvitella että vähintään mainituista premiumeista ahtain on BMW, jossa jalkatilaa ei ulkomittoihin nähden mielettömästi ole eikä kontissakaan litroja ole liikoja.

      Uudempikorisessa (00->) V70:ssä on kontissa tilaa tuntuvasti BMW:tä enemmän, luultavasti eniten koko porukasta. Jalkatilaa löytyy myös hitusen BMW:tä enemmän - ajettavuus on tosin tuon lisätilan vaihtoehtoiskustannus. BMW:ssä on myös (ainakin omasta näkökulmasta) huomattavasti parempi viimeistelyn laatu, jakanee ensimmäisen sijan Audin kanssa.

      Hiljattain oli jossain mediassa juttua kuinka Ford vakuutti ettei ainakaan -04 jälkeen valmistetuissa autoissa olisi enää pahempia ruostevikoja - tiedä sitten miten on asianlaita tätä ennen valmistetuissa Mondeoissa.

      Kaikki vaihtoehdot hyviä (paitsi Voorti, jota ei vaihtoehdoksi kannata ottaa :D).

      Comment


      • #4
        Suurin tavaratila on Mondeossa, ainakin leveyssuunnassa käytännön kokemusten mukaan. 16 tuuman nakit menee vierekkäin ja vielä väliin mahtuu vähintään sunnuntain hesari. V70:ssäkin takapyörien kotelot verottaa tilaa sivusuunnassa pahasti, samoin kuin Bemarissa ja Audissa. Myöskään ajettavuudessa ko. laite ei häpeä tässä seurassa muille kuin ehkä Bemarille. Kaikilla noilla laitteilla on tullu ajeltua ja lastailtua tavaraa kyytiin.

        Comment


          #5
          Kaikkihan lähtee siitä, että miten ISO koira.
          Mulla oli a4(b5) koira ja rattaa kontissa(renkaat irroitettuna), niin kai ne nyt a6:seen mahtuu?

          Comment


          • #6
            BMW:n tavarankuljetusetuina vielä mainittakoon kaksiosainen takaluukku (lasi aukeaa tarvittaessa erikseen) ja takaluukussa on soft close -toiminto, joka helpottaa täyteen lastattuna touhua kummasti (kuten aukeava takalasikin).

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja 8866
              Kaikkihan lähtee siitä, että miten ISO koira.
              Mulla oli a4(b5) koira ja rattaa kontissa(renkaat irroitettuna), niin kai ne nyt a6:seen mahtuu?
              Koira olisi sellainen saksanpaimenkoiran kokoinen. Hieman kyllä ihmetyttää miten saat nuo mahtumaan, mutta kaipa se on uskottava.

              Eilen käytiin ihmettelemässä autoja liikkeessä livenä ja kaikki muut onnistuttiin bongaamaan paitsi yhtään tuon ikäistä Bemaria ei löytynyt. Varsinkin A6:n kontti oli yllättävän pienen tuntuinen. Mittailin sylimitalla rattaiden leveyttä kontissa ja kyllä jäi tosi vähän koiralle tilaa.

              Muista merkeistä Volvon ja Fordin takatilat olivat saman kokoisia. Fordissa oli itse asiassa ulkomittoihin nähden tosi isot tilat. Alkoi suorastaan houkuttamaan... Passatin tavaratila oli yllättävän lyhyt ja Audissa sekä Saabissa suhteellisen kapea.

              Pitää jatkaa tutkimuksia... onneksi ei ole mikään kiire kun koira ei ole vielä syntynytkään.

              Comment


                #8
                Kyllä noihin kaikkii seefferi menee, jos vanhempaan Passattiin menee nöffi ja Riiseni väliäaikaisesti eli noin 110kg koiraa yhteensä.

                Suosittelen ostamaan häkin koiralle, saa pitää takaluukun auki ja näin saamaan happea koiralla parkissa.
                Eikä tapahdu samaa mitä Passatille meillä tapahtu, eli koira repi viime viikonloppuna kattoverhoilun totaalisen vaihtokuntoon.

                Kaikki noista on isoja autoja, joten se kannattanee valita mikä tuntuu mukavimmalta.
                Moottoripuolella sitten kannattaa olla tarkkana, eri merkkien välillä voi olla hintaeroa koon, tehon ja polttoaineen välillä.

                Niin ja turha varmaan mainita, mutta ilmastointi on pakollinen varuste koiraihmisille.

                Comment


                • #9
                  Jatkoa edelliseen. Mietin kyllä sitäkin että aika harvoin tarvitsee isompia yhdistelmävaunuja ja koiraa raahata samaan aikaan mukana. Pienet rattaat lienevät useammin mukana. Ja poikkeustilanteessa lienee mahdollista kääntää toinen puoli takapenkistä ja kikkailla vaunut osittain takapenkille tai jotain. Voi siis olla että käytännössä pienempikin tila riittää...

                  Comment


                  • #10
                    Kommentteja asiasta ja sen vierestä saa edelleen heittää, vaikka mitta-asiat alkavatkin selvitä.

                    Voi olla että Bemari lähtee listalta pois, ensinnäkin taitaa olla noista kaikkein pienin ja toisekseen tarjonta on aika vähäistä ja kolmanneksi takaveto vaimon käsissä arveluttaa vaikka olisi ESP ja muut herkut. Itse hän kyllä väittää kivenkovaa oppivansa ajamaan sillä, enkä sitä epäilekään. Mutta silti... Harmi sillä Bemari on kyllä aina kiinnostanut. Voi olla että koeajo muuttaa vielä Bemarin asetelmia parempaan suuntaan.

                    Myös Passat jäänee pois listalta, koska kontti on tosi lyhyt. Liekö siinä montaakaan senttiä eroa Golfin farmariin... Ainakin näyttää ahtaalta. Lisäksi vaimo sanoi että se on ruma. ;) Uusi on kyllä nätti, mutta se maksaakin jo paperirahaa.

                    Mondeo ST220 tai sitten tavallinen V6-malli kiinnostaa päivä päivältä enemmän. Toisaalta iso kysymys on, päästääkö sillä samaan matkustusmukavuuteen kuin kahdella edellisellä autollani (Saab 9000 ja tämä nykyinen A6)? Hiljaisuus, ei kitinöitä, natinoita, jousituksen tai moottorin melua, jämäkkä hallintalaitteiden ja ovien toiminta yms... Sitä kun kerran tottuu mukavaan autoiluun niin siitä on iso riski siirtyä takaisin "tavallisiin" kulkuneuvoihin. Mutta kuten Bemarissa, arvostus voi muuttua koeajolla, mutta tässä tapauksessa todennäköisesti huonompaan suuntaan.

                    Volvo olisi ihan kiva mutta kun se on... Volvo... Liekö noissa laatikkomalleissa rahtuakaan urheilullisuutta? Kuitenkin tykkään ajaa välillä kovaa mutkiin ja viedä autoa äärirajoille. Pitäisi käydä kokeilemassa, sittenpä sen tietäisi. Mutta kertokaa vaatiiko Volvo jotenkin erityisiä "volvomaisia" ajotapoja että pysyy hyppysissä? En ole koskaan nähnyt minkään uuden volvon kaahailevan, johtuneeko autosta vai omistajan iästä/yhteiskunnallisesta asemasta?

                    Eli vaikuttaa siltä että valinta on pelkistymässä välille A6, 9-5, Mondeo ja V70. Itse asiassa samat nimet kuin oli tätä nykyistäkin biiliä hommatessa. Silloinkin Volvo jäi loppumetreillä pois kolhoutensa takia ja Ford laadun. Pitäisikö jo vihdoin uskoa että maailmassa on vain kaksi oikeaa automerkkiä... ;)

                    No, tutkimus jatkuu. Minä kun en osta edes pölynimuria ilman tarkkaa harkintaa ja erilaisten testien lueskelua. :P

                    Comment


                    • #11
                      Vanhankorin V70:ssä on noista varmaan suurin takakontti, mutta muuten en sitten voi kys. autoa suositellakkaan. Ainoa asia jota kaipaa, verrattuna nykyiseen menopeliin, on nimenomaan kontin tilat.

                      mutta aika turha postaus loppupeleissä... :)

                      Comment


                      • #12
                        Kerro Lupe nyt ihmeessä mikä siinä Volgassa niin mätti?

                        Comment


                        • #13
                          Omat kokemukset:

                          Mondeosta ei kamalan hiljaista ja laadukasta saa, hyvä ajaa. 220ST kulkee ihan OK. Rajalan Mauri varmaan muistaa mistä vuosimallista/kuukaudesta lähtien ne kitit pysyy niissä ovisaumoissa.

                          Volvot.. no, perusautoja, muutama kallis tyyppivika, V70 ei niin kovin hiljainen. Pysyy ne käsissä muttei kovin sporttisia kapistuksia, mikä toisaalta voi olla ihan hyvä asia.

                          Saab-palstalla saitkin jo perustelut miksi 9-5:sta kannattaa pysyä erossa.

                          Bemari hiljaisin noista, A6 melko lähellä. Eniten laaduntuntua tästä valikoimasta. Bemareissa koneista riippuen ei pitäisi olla mitään isoja tyyppivikoja, käsitin siis että E39-korista on puhe? Yleisesti ottaen tota pidetään viime aikojen Bemareista käyttövarmimpana. 530D imee niitä imusarjaläppiä jos niitä ei ole uusittu, muuten noissa ei ole kamalasti ongelmia.

                          Passateista ei mitään kokemuksia.

                          A6:sta täällä lienee jo muutenkin juttua =)

                          Comment


                          • #14
                            100tkm (ml. 320tkm) kokemuksella pari näkemystä (sedan -03) mondeosta:

                            Mielestäni on todella hyvä auto ajaa, ei vetele urissa ja muutenkin vakaa, tosin rengasmelu voi tulla hiljaisuutta odottavalle yllätyksenä. Tosin en tiedä onko ST220 paremmin eristetty, tästäkin selviää jos vaivautuu vähän vetelemään vibroplastia oviin yms.

                            Kittiviat menee Fordin piikkiin ilman mitään mukinoita, tästä ei ole vielä omakohtaisia kokemuksia, huomenna on.
                            Vetarit kannattaa ostaessa tarkastaa silmämääräisesti, jos ovat vuotaneet niin lähiaikoina menee uusittavaksi, Ford ei korvaa, kustannus 600-800e omassa ei tätä ongelmaa.
                            Alustanosat ovat kulutustavaraa niinkuin ilmeisesti kaikissa muissakin tämän vuosituhannen laitteissa, mutta ovat halpoja kuten nuo Fordin osat muutenkin.

                            Tilaa on mielestäni hyvin vaikka omani onkin neliovinen.
                            Ainoa vika on tuossa ollut lämpömittarin temppuilu, ei _mitään_ muuta, oikeasti.

                            Comment


                            • #15
                              Ajelin Mondeon farkulla 02 vuosimallilla 170tkm. Tuohon vaihdettiin ohjausakseli 2 kertaa ja hammastanko kerran, nämä alle 50 000 tkm. Kori oli tosi löysä, kun ajoi yhden pyörän monttuun niin ei mennyt esim. takaovet enää kiinni, en ole moista ennen kokenut. Sähköjen kanssa oli myös ongelmia.

                              Autosta maalattiin uutena molemmat takaovet, toinen etuovi, toinen etulokasuoja, etupuskuri, takapuskuri, toinen takalokasuoja. Nämä maalausvirheiden takia. Kolmen vuoden jökjeen ovet olivat pahasti ruosteessa, maalausjono olisi ollut noin puoli vuotta.

                              Ajettavuus oli todella hyvä ja tilaa mukavasti. Jos sietää vikoja niin oiva peli.

                              Comment


                              • #16
                                Vedätkö kärryä/asuntovaunua? ST220 ei muistaakseni saanut laittaa vetokoukkua...

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Rusty
                                  Vedätkö kärryä/asuntovaunua? ST220 ei muistaakseni saanut laittaa vetokoukkua...
                                  Kärryä olisi tarkoitus vedellä kyllä. Mistä moinen johtuu ettei saa laittaa koukkua?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Valmistaja ei ole määritellyt vetopainoa. Tosin joskus olen jossain törmännyt tietoon, että Saksasta olisi uitettu ST220, jossa olisi ollut koukku ja otteeseen määritelty tarvittavat tiedot.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hmm.. täällä moititaan A6:en tavaratilaa. Mielestäni se on suuri jos ottaa suojaverhon kokonaan pois. Itse ostin jokin aika sitten 37" LCD töllön. Parkkipaikalla oli Volvo V70 ja omistaja tunki samanlaista töllöä peräkonttiin. Audiin töllö meni ilman mitään ongelmia. Volvossa piti kääntää takapenkit jotta töllö mahtui sinne. Joten ainakin tollanen suht litteä ja iso paketti mahtuu paremmin Audiin kuin Volvoon.

                                      Comment


                                      • #20
                                        A6:n tavaratila on riittävä pituussuunnassa, mutta sivusuunnassa taas pyötänkotelot verottavat liikaa tilaa. Niin ja Mondeon ruoste, tai siis kittiongelman päättymiskuukautta en enää tarkalleen muista mutta jos ostaa loppuvuonna (lokakuusta eteenpäin) 2004 valmistetun yksilön niin pitäis olla jo kunnossa.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Niillä on kai vielä recall
                                          Juu, voimassa on edelleen. Tänään varailin ajan maalaamolle tuolle omalle kotterolle ja yllätyin kun kahden viikon päästä saa jo viedä.
                                          Fordin piikkiin uusitaan kaikki ovet ja takaluukku, omaan piikkiin sitten takapuskurin kolhut ja konepellin kiveniskemät. Tulee maksamaan n. kolmasosan siitä jos ne maalattaisiin erikseen ja onhan se toisaalta mukava saada 320tkm ajettuun kotteroon uudet ovet...

                                          Minkään näköisiä mutinoita ei tullut, ei kysytty kilometrimäärää eikä huoltokirjan korileimoja. Tosin tuo on ihan erillinen firma tuo maalaamo.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X