Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tulipa ostettua A6 Tdi -mitä pitäisi huomioida?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tulipa ostettua A6 Tdi -mitä pitäisi huomioida?

    Näin uutena tämän foorumin käyttäjänä täytyy ihan ensin kehua tätä Audi-foorumia paitsi hyvästä aiheesta, myös erinomaisen hyvistä kirjoituksista ja rakenteesta! Olen käyttänyt Webbiä Mosaic-ajoista alkaen, newssejä jo tätäkin aiemmin ja vain harvoin törmännyt näin positiivisiin yhteisöihin.

    Ostin tuossa viime viikolla Stuttgartissa asuvan kaverini avustuksella vähän alle 100tkm ajetun 00 -vuosimallin A6Tdi -quattron (automaatti 110kw). Nyt on sitten suunnitteilla hakumatka ja ensimmäiset toimenpiteet, joita autolle pitäisi Suomessa tehdä. Onko palstalaisilla vinkkejä niistä toimenpiteistä joita olisi syytä huomioida?

    Vahoista luin hyvän (piitkän) ketjun ja taidanpa tänään tehdä pari tilausta verkkokaupasta :-) Harkinnassa on myös vaihtoehtoisesti jonkun käsittelyn teettäminen, mutta siinä palaisi lisää rahaa...huolloistakin (Helsinki) näyttää riittävän juttua, mikä on hyvä asia kun pitäisi löytää joku luotettava autohuolto. TM:n juttujen perusteella merkkihuoltoon päin ei kannata edes katsoa.

    Webastoa autossa ei ollut, tarjouspyynnöt on Saksassa parilla edustajalla sisällä. Jos tuo osoittautuu liian kalliiksi, niin sitten pitänee tyytyä Defan lohkolämmitin + haaroitin -settiin, jonka luvattiin asennettuna noin 600 euroon. Tässä ei ilmeisesti ole mitään erityistä huomioitavaa?

    Varsinainen ruostesuojaus ei liene tarpeellinen toimenpide, mutta entä alustan suojaaminen massaamalla? Kannattaako tehdä ennen talvea?

    Entä muita talveen liittyviä asioita, onko jotain nesteiden pakkaskestoihin liittyvää, joka pitäisi ehdottomasti huomioida ennen talven tuloa (esim. vaihteistoöljyt tms)? Joku sanoi minulle, että yleensä ilmastointilaitteen huolto (puhdistus, nesteet) kannattaa teettää, koska se ei kuulu standardihuollon piiriin?

    Ajattelin kysellä näitä nyt etukäteen, tässä vaiheessa voi vielä jotain säästääkin kun ei sählää.

    #2
    Alusta kannattaa tietenkin massata jos niin ei ole vielä tehty. Kyllä A6:ssa pitäisi olla jo massat pohjassa tehtaalta lähtiessä? Ja mieluusti ennen talvea niin ei ole kosteutta turhaan jäämässä mihinkään alle.

    Webaston asennus A8:n sis laitteen tarjottiin paikallisesta Bosch-liikkeestä 1500e:llä. Siinä pitää tarkastella onko tuo hinta sen väärtti, että auton saa paikassa kuin paikassa lämpöseksi sisältä ja ulkoa. Mun mielestä on.
    Koskaan se ei maksa itseään kyllä takaisin mun mielestä.

    Laatikonöljyt kannattanee vaihtaa suodattimineen hetimiten jos niin ei ole tehty. Laatikolla kuitenkin on ajettu vasta se 100tkm joten sen puolesta ei ole hätää. Samalla ottaa 60tkm vaihtovälin niin pysyy laatikko paremmassa kuosissa. Tiptronic taitaa olla vai jo multi?

    Kone on sen verran vähän ajettu, ettei nokka-akseliongelmasta vielä liene viitteitä. Tuo ei vielä liene niitä missä on rullakeinut?

    Ilmastoinnin toki voi huollattaa, mutta jos se toimii moitteetta niin ei välttämätöntä. Aineet haihtuu kyllä pakostakin, joten voi olla täytettävää.

    Comment


      #3
      Joo laatikko heti suodatin+öljy huoltoon.
      Tietty kannattaa miettiä, onko tuon ikäisellä autolla oikeasti ajettu 100 tkm (=14 tkm/vuosi), voi se sitä ollakin.

      Ruiskusuuttimien paluuletkut (ne kangaspintaiset) kannattaa vaihtaa heti, ovat kuitenkin haperot. Pistä tankkiin vaikka 1 dl/tankkaus 2T-öljyä niin ehkä ruiskupumppukin pysyy koossa. Jos olet oikein ahkera voi tuloputkiin laittaa takaiskuventtiilit, tuskin vielä tuossa on. Säästää monelta murheelta.

      Älä laita Mobil1:ä, ellet halua kampikammion huohottimen suodatinta tukkoon (mistä seuraa armoton savutus tyhjäkäynnillä, kunto helppo tarkistaa öljytikun reiästä onko painetta käydessä).
      Käytä Castrolin oikeita öljyjä niin kone toimii parhaiten.

      Comment


        #4
        Kiitoksia vastauksista! On tullut opittua paljon näistä kun samalla on viitsinyt käydä kunnolla läpi noita muita ketjuja. Ajattelin vielä auton ainakin laatikon öljynvaihtoon tuonne RAM-autoon, kun tuntuu olevan kovasti suositeltu ja osaava tekijä. Laatikohan on tuossa 2000/10 rekatussa autossa tiptronic. Loppukesästä ajattelin teettää myös Silver Seal -käsittelyn, en ole löytänyt mistään moitetta ko. käsittelystä.

        Tuossa on pidetty vain longlife-öljyjä, samanlaisia (Castrol) ajattelin itse pitää autossani, tosin 15 tkm:n vaihtovälillä. Webastolle ei löytynyt asennusaikaa enää tälle kesälle, mutta tiedoksi lukjoille, että laitteen saa kaupasta mukaan vähän reilu 1000 eurolla. Tasarahalla saisi halvimman, mutta pitäähän siinä toki radiokauko-ohjain olla että saa talvella auton lämpiämään ilman lähtöajan miettimistä. En uskalla vielä tuoda tuota, kun pitää ensi selvittää että mistähän saisi asennuksen ja milllä rahalla.

        Kilometreistähän ei kukaan voi sanoa 100% varmaa, mutta ainakin kaikki mahdollinen on tehty. Stuttgartissa asuva luottomies tarkisti auton suurennuslasin kanssa ja sekin vähän helpotti, että omistaja oli laittanut kuitit kaikista tehdyistä huolloista kilometrilukemien kanssa huoltokirjan oheen. Mutta mistä sitä koskaan tietää...auto pitäisi lähteä reilun viikon päästä ajamalla hakemaan, eikähän se kunto siitä sitten vuosien saatossa valkene.

        En osaa varmaksi sanoa onko tuossa rullakeinut vai ei, mutta tuskinpa vaan kun noita aiempia postauksia olen lukenut.

        Comment


          #5
          Jaa-ap. Nykyisessäni on webasto, mutta edellisessä ei ollut. Vaikea sanoa onko se nyt ihan pakollinen varuste. Oikein kovilla pakkasilla siä ei kuitenkaan voi pitää päällä, että virta riittää hehkuihin ja starttaukseen ja pikkupakkasilla uusi&vanha lämpiää aika nopeasti muutenkin. Onhan se tietty mukavampi jos on ainalämmin, mutta mieluummin kylmä auto käynnissä kuin lämmintä autoa kaapeleilla starttaamaan....

          Jos vielä saisi noita oikeasti toimivia lohkareita.

          Comment


            #6
            Tupla-akku on kyllä avuksi tuossa Webasto käytössä. Molempia akkuja kyllä käytetään webastoa käytettäessä, mutta kyllä se jotain auttaa.

            Sellanen oli A8:ssa ja kertaakaan ei mennyt akku tyhjäksi. V8:ssa taas ei ollut ja meni muutaman kerran tyhjäksi. Toki ei ollut niitä hehkujakaan.

            En nyt muista saiko tuon webaston käynnistymään niin ettei auton oma lämmäri mennyt päälle. Automatiikka vie virtaa nimittäin jos on ilmastointi. Parempi lämmin kone kuin kylmä. Ja puoli tuntia piisaa jo hyvin, mutta lämpimäksi sillä ei vielä autoa saa pakkasilla.

            Hyvä vaihtoehto vois olla eberi.

            Comment


              #7
              Asennuksen hinta selvisi, se pyörii siinä 400e paikkeilla...kalliiksi tulee mukavuusvaruste. Miksi Eberi olisi hyvä vaihtoehto, kuluttaako se vähemmän akkua vai onko jotain muita etuja? Hinta Saksassa näyttäisi olevan aikalailla sama. Tuo akkukesto on vähän huolenaihe, aion joka tapauksessa laittaa autoon lohkolämmittimen lisäksi akkuvaraajan. Kun tolppapaikkakin on käytössä usein, niin luulisi sen pitävän akun varauksen hyvänä?

              Löytyykö noista lohkolämmittimien tyypeistä mistään keskustelusta lisätietoja...ilmeisesti niitäkin löytyy sekä "lämmittäviä" että lämmittäviä?

              Comment

              Working...
              X