Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kirjoitusvirheistä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Kirjoitusvirheistä

Siis mikä ihmisellä on, kun kirjoitusvirheitä tulee nykyään tosi paljon.

Välillä, kun luen omia threadejä läpi, niin ei voi kuin ihmetellä virheiden määrää. Sanojakin unohtuu välistä.
    Onko kyse kiireessä kirjottamisesta vai onko aivot nyrjähtäny jollakin tavalla.

Pyydän anteeksi amistekstejä, ei ole ollut tarkoitus niin kirjoitella :)

Tämän tarkistin 5 kertaan, ettei nyt tähän tulisi virheitä. Oli vain pakko avautua :)

Olen siunaillut samaa asiaa jo pitkään. Tässä se nukkuminen äidinkielen tunneilla palkitaan.

Comment

Mulla on ainakin se, että nykyään tulee kirjoitettua katsomatta näppäimistöön.
      Ennen kuin painaa Lähetä vastaus-nappia, tulee korjattua yleensä muutama virhe ja vielä jälkikäteen pari.

Eli et ole ainoa.

Lisäksi mulla on käsittämätön kyky lisätä joidenkin sanojen perään n-kirjain ikään kuin mausteeksi (esim. mausteeksin), en ole vielä keksiny johtuuko se any keyn (eli välilyönnin ;) yrityspainalluksesta vai mistä...

Comment

Itselläni virheiden määrää lisää vielä se, että tulee surffattua useita foorumeita ja/tai sivustoja samanaikaisesti. Kun keskittyisi yhteen viestiin kerrallaan, niin virheiden määräkin varmasti vähenisi.

Comment

Petri ja muut, sattuuhan noita virheitä, niin kirjoituksessa kuin muutenkin ajatuksenjuoksussa. Eise taida kuitenkaan ihan kauhean vaarallista olla.

Selaimen(FF) oikoluku auttaa tuohon vähäsen ja ainakin minä pidän sen varulta päällä. Jos sanoja unohtuu välistä pois niin siihen se ei tietenkään auta, mutta karsii edes osan typoista ja muista virheistä pois.

Pääasia lienee, että asia tulee selväksi. Pienistä virheistä viis... :)

Comment

Syitä kirotusvihresiin on useita. Omalla kohdallani suurin syyllinen on mese-tyyppisen viestinvaihdon lisääntyminen, siinä kun virheistä ei kukaan ihmeemmin piittaa. Sama alkaa koskea myös sähköpostia.
            Toinen syy on - uskokoon ken tahtoo - läppärin näppis, joka on sen verran tahmaantunut, että nopeassa tekstintuotannossa äppäimet eivät tahdo tuottaa toivottua tulosta. Eli kirjain jää tulematta.
            Sen sijaan "täydellinen äidinkielentaito" pitäisi olla hallussa :)
            Jotta jos joku kieliohjeita kaipaa, niin pistäkääpä viestiä ...

Comment

Kikka Korea on sanonut: "Tärkeintä on se, ettei tee elämässä lainkaan virheitä."

Sori OT, eikä tuo ollut kellekään mitään piruilua. Sopi vain tähän kohtaan.

Comment

Omalla kohdalla tiedän virheiden johtuvan vaikeasta lukihäiriöstä, joka teki myös kielien opiskelusta yhtä helvettiä. Näin koneella pystyy sentään tuottamaan luettavaa tekstiä, mutta käsin en edes yritä.
                Mitä virheisiin tulee niin, esim. omien vanhempien kanssa käyty sähköinen keskustelu jotain ihan kamalaa,50v ihmiset käyttää c,w,x ja z kirjaimia todella paljon normaalien kirjaimien korvikkeena ja teksti on suorastaan kamalaa sen jälkeen.

Comment

tulee kirjoitettua katsomatta näppäimistöön.
                  Mulla tulee virheitä, vaikka katson näppäimistöön;)

Comment

Itse kirjoitan kans etten katso näppäimistöön, ja just sen takia taitaa tulla virheitä. Pitäs opetella kunnolla tää 12 sormi -tekniikka.. Lisäksi välillä on vaikea kirjottaa asia, mitä yrittää sanoa.
                    Viimeksi muokannut Quattro_4; 15.6.2007, 19:53.

Comment

Itselläni ei niinkään ole ongelmana kirjoitusvirheet, vaan se etten tahdo saada puettua asiaani sanoiksi, mietin ja mietin että miten jonkun asian kirjoittaisin, ja monesti vielä viestin lähetyksen jälkeenkin tulee edit nappulalle käyttöä.

Kovin paljon en kyllä muutenkaan kirjoittele, luen vain muiden juttuja.

Tuli muuten tämänkin viestin sisältöä pohdittua niin kauan, etten edes kehtaa sanoa :)

Comment

Devtron, ihan sama täällä.

Paljon olen apua ja tietoa löytänyt tältä palstalta, lukemalla vanhoja viestejä. Jotenkin oman viestin kirjoittaminen on kuitenkin ollut minulle suuri kynnys.

Olemmeko itseämme paremmassa seurassa...?

Comment

Kennenkään tähän ketjuun kirjoittaneiden kirjoituksissa ei ole muuten ollut yhtään purnaamisen aihetta. Täyttävät tämän forumin kriteerit vallan mainiosti.

Itse korjaan luultavasti 3-4 kertaa viestiä sen lähettämisen jälkeen. Jotenkin vain on tullut omaksuttua tapa, että oikoluvun virkaa ajaa lähetetyn viestin näkyminen ketjun pohjalla. Ei tosin kovin hyvä tapa.

Itseasiassa kirjoitusvirheitä tietokoneella kirjoittaessa nimenomaan tulee, jos pitää katsoa mitä näppäintä painaa. Silloin ei pysty seuraamaan kunnolla kirjoittamaansa tekstiä, kun pitää jatkuvasti etsiä niitä kirjaimia. Jos pitää katseen tiukasti näytössä ja seuraa tekstisyötettä, kirjoituskin pysyy kasassa. Joka kerta kun joutuu vilkaisemaan näppäimistöön, katkeaa ajatus itse kirjoittamiseen.

Oikeinkirjoitukseen auttaa vain yksi asia: kirjoittaminen. Mitä enemmän kirjoittaa, sitä vähemmän kirjoitusvirheitä lopulta tulee. Pätee erityisesti kielioppiin, mutta myös typoihin. Toki pitää kirjoittaa kunnollista tekstiä, eikä vain näppäillä muutamia kirjaimia ilmaistakseen ymmärtämättömyytensä tai ymärryksensä: "Kui?" "Aa...kyl."

Käsinkirjoittaessa ei ns. typoja tule juuri lainkaan. Koneella kirjoittaessa sormet voivat olla ajatusta nopeampia, mutta käsinkirjoitettaessa eivät.

Itseäni arvioisin yhä seuraavasti: Ei heikouksia!

Comment

"Kui?" "Aa...kyl."
                            Johonkin tähän tapaiseen minä sorrun kyllä välillä, siis muun tekstin lomassa. Kai on omasta mielestä hauskaa heittää jotain välikevennystä murteen tai muun muodossa, vaikka se todennäköisesti on vaan huvia itselle.

Koneella kirjoittaessa sormet voivat olla ajatusta nopeampia, mutta käsinkirjoitettaessa eivät.
                            Niin totta kun vain voi olla. Noin käy mulle usein. Ja samaten käy edelläkin mainittu, että ei vaan saa puettua sanoiksi sitä mitä oikeasti tarkoittaa.

Edit: Ei tarvinnu muuten editoida tätä viestiä kuin mainitakseen, että ei tarvinu editoida. (Paitsi ennen kuin painoin edit-tilassa tallenna, koska kirjoitin taas n-lisällä, tarvinnun ;) Ohhoi...

Comment

Foorumiympäristöissä tämä ei vielä ihmeemmin ainakaan meikäläistä haittaa, mutta kun päivittäin joutuu ihan työn puolesta lukemaan kammottavan epätäsmällistä suomea ja englantia, niin meinaa proppu palaa joka toinen hetki...

Comment

Ei mua haittaisi omat virheet, mutta kun välillä ei saa omastakaan tekstistä selvää. :)
                                Muitten virheistä en niin välitä. Olen kuulemma välillä hieman täydellisyyshakuinen.
                                Kiva lähetellä asiakkaalle meilejä ja huomata, että katos, tuolta puuttuu verbejä.

Jotenkin tuon täytyy liittyä väsymiseen tai stressiin ylensä. Kuitenkin 8h päätteellä joka päivä ja huonot yöunet päälle, niin jostain se juontaa.

Toki voihan sitä tulla jotain sairauksiakin aikuisiällä, jotka tuollaista aiheuttaa.

Mutta äidinkielentunnit mentiin rimaa hipoen läpi, joten ei sieltä ole kuin alitajuntaisia apuja :)

Summa summarum: Tarkistetaan edes kerran ennen kuin lähetetään :)

Comment

"Arvelin kerran olevani väärässä, mutta se osoittautui erehdykseksi."

Tekstin tuottaminen tällaiseen pieneen ikkunaan on oikeastaan aika vaikeaa: Tekstiä on paljon helpompi hahmottaa, kun se on kerran kirjoittanut ja oikolukee sen vasta esikatselussa.

Väkisinhän niitä kirjoitusvirheitä tulee, mutta kuten Cambridgen yliopiston tutkimuksessa on havaittu, kunhan sanan ensimmäinen ja viimeinen kirjain ovat kohdallaan, teksti on luettavaa. Sen sijaan, jos tekstistä puuttuvat välimerkit, isot kirjaimet ja kappalejaot, ollaan tekstin ymmärrettävyyden suhteen syvällä suossa. Selaimen oikoluku on varsin hyödyllinen, mutta sekään ei ota kantaa edellä mainittuihin virheisiin.

Comment

Working...
                                  X