Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Skootterimopo varastettu Helsingistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Skootterimopo varastettu Helsingistä

    Skootterimopo varastettu Helsingistä
    Moi!

    Perheen pienin, eli Fude (Baotian Sanili) kiinaskootterimopo katosi viime yönä pihasta Helsingin Hermannista (Sörnäisten vankilan kupeesta)

    Tuntomerkit: metallipunainen väri, musta-harmaa satula. Loistavassa kunnossa, ajettu n.4000km.

    Me halutaan se takaisin. Mopon mukana meni mattamusta Eaglen avokypärä isolla visiirillä kokoa M.

    Pitääpä etsiä tähän kuva jostain, samanlaisia löytyy mm. http://www.sanili.tk/

    Jos näkyy, niin voi vaikka soittaa

    nolla neljä nolla, Ville
    Viimeksi muokannut Kyytsis; 6.6.2007, 15:27.

  • #2
    [COLOR=#000000]Mopo on nyt löytynyt - Veräjälaaksosta, siitä Oulunkylän siirtolapuutarhan naapurista.

    On kuulemma kohtuullisen rikki; lukot sökönä, etulokasuoja pirstaleina, naarmuilla ja kolhuilla joka puolelta, bensakorkki puuttuu... Osat suunnilleen kyllä tallessa, mutta repsottaa jokapuolelta.

    Kypärä on yhä kateissa.

    Kun saadaan mopo kotiin niin pitää alkaa selvittää mitä sille voisi tehdä. Jos sen saa käyntiin ja tekniikka tuntuu ehjältä, niin sitten otetaan kotiin, muussa tapauksessa saa mennä maalle.

    Jos jollain on varastossa ehjiä Fude / Sanili / Baotian BT50QT-9 mallin katteita, niin saa tarjota! Erityisesti metallinpunaiset kiinnostavat. Noista omista saa varmaan kittaamalla jonkinlaiset, mutta oikeaa väriä tuskin saa aikaan.[/COLOR]

    Comment


    • #3
      En usko että katteita on paljonkaan tarjolla. Ne kun ovat niitä osia kun ensimmäisenä hajoaa...

      Varaosaluettelo ja hinnasto löytyy esim http://www.jm-racing.fi/index.php

      Comment


      • #4
        www.mc-scatter.com aika hyvin kaikkia mp-, mopo- ja skootteriosia, sekä uusia että käytettyjä. Purkavat kiina mopoja ja skoottereita varaosiksi kun niiden osien saatavuus muualta on aika heikkoa

        Comment


        • #5
          Eikös tuo mene vakuutusyhtiön tarkastajalle ja suoraan lunastukseen? Meillä vuosia sitten kävi vastaava tapaus, eikä skootterissa ollut edes pahoja vikoja, mutta lunariin meni, ja melko hyvän lunastushinnan vielä määrittelivät. Kypärästäkin hyvitettiin.

          Heti pyörän kadottua vaan ilmoitus poliisille, joka sen sitten löysikin. Teki sormenjälkitutkimukset ja varas saatiin kiinni. Itse ajoin skootterin poliisiasemalta kotiin, ja hyvinhän se pelitti. Vietiin se sitten merkin edustajalle korjattavaksi, ja todennäköisesti kustannukset arvioitiin sen verran yläkanttiin, ettei kannattanut siellä korjata. En yhtään ihmettelisi, vaikka pyörä olisi vieläkin ajossa - senhän sai joku varmaan edulliseen hintaan ja korjasi sitten omaan käyttöönsä tai edelleen myytäväksi.

          Comment


          • #6
            Tuon hintainen skootteri ei ihmeellistä osumaa vaadi että menee lunastukseen... Korjaamo ottaa töistä helposti noin 4h joka on jo rahassa mitattuna puolet skodun arvosta. Siihen päälle parit katteet noin 300e niin lunastus on valmis. Tuossa kiinamallissa katteet ovat noin 100e kipale mutta esim jossakin derbin tapauksessa ollaan lähempänä 200 euroa.

            Toisaalta jos tarkastaja on kiireinen niin silloin voidaan korjata hieman skodun arvoa isommallakin rahalla :)

            Kertakorvaus on kova juttu skootteri-tapauksissa jos laite on rakas, yleensä koskaan ne eivät kestä korjaamon tuntiveloituksia.

            Ps. osien hinnan arviointi ei nykyään ole kovin helppoa ainakaan autojen osalta koska yhtiöillä on käytössä kaikkien osien hinnat vain muutamalla klikkauksella, samoin ohjeelliset korjausajat jotka ovat lähellä totuutta.

            Ps2. avk:lle ilmestyy lähiaikoina Baotian myyntiin, osta pois satasella varaosiksi :)

            Comment


              #7
              Gilera Runneriin maksoi aikoinaan sivukate 1250e/kpl. Se oli jo kallis kate se.

              Noihin kiinalaisiin saa uusia varaosia satasella säkillisen, tosin pari säkkiä ja siinähän on jo koko uuden mopedin hinta.

              Comment


              • #8
                Kävin mopon hakemassa peräkärryllä pois eilen illalla - kyllä se ajokunnossa on, mutta koska virtaliitin on irrotettu lukolta ja lukko päreinä niin valot yms. eivät sitten toimi. Eli nyt mopotin on säilössä ja hajonneita osia on metsästelty jo jonkin verran.

                Uudet lukot ja avaimet sain purkumoposta. Katteet on naarmuilla, mutta suurimmalta osin ehjät, muutamia pieniä reikiä alapanssareissa, mutta ne korjaantuvat lasikuidulla. Suunnitelmana on hioa kaikki katteet maalittomiksi ja naarmuttomiksi ja sitten maalailla koko vempele uudelleen. Sitten vaan ajoon, kone vaikuttaa ehjältä ja alusta on kunnossa.

                Oikeastaan ainoa puuttuva osa on etulokasuoja - se on sen verran halki ettei ole kovin helposti ainakaan paikattavissa.

                Syy miksi tätä korjataan itse, on siinä että eräs pässi unohti ottaa varkausvakuutuksen. Sitä ei aikanaan saanut konttorilla suoraan tehtyä meidän yhtiöön ja eihän sitä sitten muistanut vakuutusyhtiössä asioidessa ottaa esille... voitte vain kuvitella kuinka aasi olo oli kun soitti yhtiöön että nyt se on varastettu.

                Comment


                  #9
                  Kannattaa käydä tosissaan ihan uusia osia kysymässä liikkeestä. Virtalukon saa varmaan parilla kympillä.

                  Katteiden maalaamista en kyllä suosittele, mikäli uudet maksavat pari sataa kappale (olettaisin näin). Maaleihin saa menemään helposti jo ainakin yhden katteen verran rahaa ja maalauksen kestävyys on vanhassa katteessa todella työn takana.

                  Comment


                  • #10
                    Kiitos hyvistä vinkeistä! Asetonin kanssa niitä elefantteja ei ole näkynyt, mutta pidän varani.

                    Tuosta maalauksesta, mitä muuten on tullut aiheesta lueskeltua, niin aika hyvin niissä on maalit saatu pysymään. Kunnon pohjat taitavat olla se a ja o homman onnistumiseen. Mopo on avovaimon töihinkulkupeli niin nyt saadaan se sitten kustomoitua mieleiseksi - pitää sitä maalausta ainakin yrittää.

                    Suunnitelma on seuraava:

                    Katteet hiotaan, pari karkeutta paperia, viimeinen 800 vesihionta.
                    Valkoinen maali kaikkiin katteisiin pohjalle, tarkistetaan tulos ja hiotaan jos tulee jotain näkyviin.
                    Varsinainen väri siihen päälle ja viimeisenä mattalakka.

                    Comment


                      #11
                      Kuten Jouni jo ehti mainitakin, ABS-muovia on todella helppo korjata. Mikäli kaikki osat ovat tallessa ja vastinpinnat käyvät toisiinsa, niin seuraava ohje on toimivaksi testattu:

                      1. Osien puhdistus ja tarkistus, että käyvät toisiinsa

                      2. Rättiin asetoinia ja rätti osien väliin (saumaan). Annetaan muhia vartti. Voi vaikka kelmulla peittää koko komeuden, jos tuntuu, että asetoni haihtuu liian nopeasti.

                      3. Rätti pois ja osat painetaan toisiaan vasten. Teipataan esim pakkausteipilla yhteen, ettei osat pääse liikkumaan ja ovat puristuksissa.

                      4. Kuivumisaika noin vuorokausi, tämän jälkeen teipit voi poistaa. Mikäli osat on jaksanut sovittaa huolella ja teipata hyvin, on aikaansaatu sauma, jota ei välttämättä tarvitse edes maalata, mikäli pieni viiru ei haittaa. Maalauskin onnistuu helpoilla pohjatöillä.

                      ps. Hiilikuitukitti on kuivuttaankin hieman joustavaa ja siksi mukava kaveri muovihommissa.

                      Comment


                      • #12
                        Saatiin tänään moposta purettua kaikki ylimääräinen irti. Runko on ehjä ja vauriot rajoittuvatkin pintaosiin:
                        Etulokasuoja, pohjapanssari, takavilkku oikealta, takavalon umpio, etulampun lasi, virtalukko, bensatankinkorkki.

                        Katteista maalatut osat on jo hiottu läpeensä ja naarmut saatiin hyvin kadotettua. Seuraavaksi vesihionta ja sitten maalaamattomat osat karkella paperilla läpi. Sitten kaikkiin osiin muoviprimeri ja sitten maalia... Mattalakka viimeisenä. Toivottavasti mopo saadaan sitten kasaan, purkaminen oli ainakin helppoa :)

                        Comment


                        • #13
                          Aamulla tein suljettavaan peltipurkkiin keitokset asetonista ja golffin maskin palasista. Parissa tunnissa annos oli valmis tarjoiltavaksi: valuttelin aika norkeaa liuosta Caravellen puskurin liitoksiin, joita olin harsinut kokoon poppareilla ja sopivalla reikälevyllä.
                          Notkea lius tunkeutui reikälevyn saumoihin ja muutamassa tunnissa liitos oli varsin tulevan oloinen. Paraatipuolelta rälläköin popparin kannat pois.

                          Comment


                          • #14
                            Päädyin lopulta periteisempään korjaukseen, eli vedettiin plastik paddingin lasikuitutavaraa halkeamien ja reikien taakse, sitten muovikittiä pintaan.

                            Osat on nyt valkoisessa pohjamaalissa, näyttää ihan hyvältä. Vähän tuota pintaa saa vielä hioa jollain tonnisella vesipaperilla, mutta sitten alkaa olla pintavärin aika.

                            Tuota asetonikikkaa voisi testata b5 puskurin naarmuihin tai Suzukin katteisiin.

                            Comment

                            Working...
                            X