Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Opetuspoljin ja huoltoavautuminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Opetuspoljin ja huoltoavautuminen

    Pitäisi tuo opetuspoljin saada asennettua autoon, joten vähän selvittelyä ja löytyi edullinen paikka, jonka nimeä nyt en vielä mainitse. Soittoa sinne ja sovittiin hinnasta, on kuulemma hankala homma asentaa tuohon passatiin joten kolme tuntia siihen menee.

    Auto vietiin sinne maanantaina ja sovittiin että samana päivänä on valmis, ja soittelee kun voi hakea pois. Maanantaina ei sitten kuulunut mitään joten soiteltiin perään, oli selittänyt "on hankala homma, tosi vaikee ja sähköhommat hankalat kun pitää abs ohittaa". ei sitten loppupäivänä vastannut ollenkaan puhelimeen, kuten ei myöskään tänään eikä eilen, työpuhelimeen, kännykkään eikä tekstiviesteihin.

    Tästä hiukan kimpaantuneena lähdin käymään puljulla, oli kiinni jo neljältä vaikka ovessa lukee 8-17. Boschin viereisestä pajasta kerrottiin että oli kyllä aamupäivällä pyörinyt siinä, mutta ei enää. Katselin siinä sitten ikkunoista sisään ni siellähän se passatti oli nosturilla ilmassa, avaimet pöydällä. Päätettiin sitten käydä heittämässä pieni kotikäynti, mutta kaveri ei ollut himassa, naapuri sanoi viikkoa aikasemmin nähneensä.

    Alkaa pikkuhiljaa menemään hermo, kaveriin ei saa mitään yhteyttä ja auto on nyt kolme päivää ollu siellä, alkaa epäilyttämään että se on ryssiny jotain pikkusen isompaa siinä eikä kehtaa tunnustaa. Mitäs herrasväki suosittelee että tässä pitäisi tehdä, kävi jo mielessä kilauttaa asemalle mutta lykkäsin toistaseksi.

    Onkos täällä sitten minkälaisia kokemuksia noista lisäjarruista, missä olette käyneet asennuttamassa vaiko kotona tehty, ja minkälaiseen kunstannukseen? Jotenkin pikkuhiljaa alkaa epäilyttämään että joutuu uuden paikan etsimään.... pk seudulla mieluiten.
    Viimeksi muokannut jtlukkari; 1.6.2007, 19:21. Perustelu: Muutama kappalejako lisätty luettavuutta edistämään

  • #2
    Pitääpä avautua asiasta, josta jäi muutama negatiivinen muisto itsellekin.
    Tilasin jossain nyrkkipajalla tehdyn yksinkertaisen "romun" postitse, ja halvalla sain. No, olihan siinä kaikki tarvittava, mutta jos olisi vähänkään järkeä ollut, en moista hökötystä olisi kuunaan ruvennut paikoilleen virittelemään. Mutta kun into ja usko oli kova, niin ensin itse yrittämään. No eihän se siihen istunut kunnolla, joten "ammattiapua" tarvittiin, kun katsastusmies ensi polkaisulla sai vaijerin luistamaan. Saatiin pysymään joten kuten, ja taisi mennä katsastuksessa jopa seuraavalla yrittämällä.

    Se oli ensimmäisen opetettavan kohdalta selvä. Eikä sitä jarrua juuri painella tarvinnut, mistä seurasi, että loppuaikana tuo tuskin olisi pelittänytkään.

    Muutaman vuoden päästä oli toisen "koululaisen" vuoro. Taas sama taistelu. Vaijeria ei tahtonut millään saada kiristetyksi niin, ettei se olisi luistanut. Myös tukijalan kiinnitys auton pohjaan oli hutera, ja katsastusmies tutki sitä epäluuloisena. Ensi yrittämällä meni armotta hylkyyn, joten ei kun nyrkkipajalle taas viritystä paikkamaan. Satuin Tattarisuolle käsittämättömään murjuun, jossa vallitsi melkoinen etninen sekamelska. Oli kaveria Lähi- ja Kaukoidästä sekä Afrikasta. Firman nimi oli kuitenkin perisuomalainen. -Siinä se kului lomapäivä kavereitten touhuja katsellessa ja niitä näitä jollain käsittämättömällä kielimongerruksella haastellessa. Mutta autoani en toki tohtinut sinne ilman silmälläpitoa jättää. Parin perin yksinkertaisen kiinnitysoperaation jälkeen saatiin vehje sen verran tanakasti pysymään paikoillaan, että onnistuin saamaan sen katsastuksesta läpi. Mutta tarvetta oli, jos mahdollista, vielä edellistä poikaanikin vähemmän, mitä nyt joskus nuoren ylettömiä menohaluja piti väkisin hillitä.

    Kortin saivat molemmat, eroa tosin oli melkoisesti niin opetustapahtumassa kuin oppimistuloksissakin, mutta se on sitten eri tarina.

    Niin, ja kun pojille ehdottelin, josko pistettäisiin hökötys kiertoon, sain murhaavia katseita ja tokaisun, että "et kai sentään kuvittele, että tuota vielä jollekin yrittäisit myydä?" Niipä se jäi lojumaan jonnekin varaston romukerroksiin eikä ole sen koommin enää vastaan tullut.

    Vielä lisäyksenä, että autona oli Vento 1.8 -96, jossa ei mitään abseja tai muita elektronisia hienouksia ollut. Niinpä poljinkin oli pelkkä mekaaninen rimpula ilman mitään elektroniikkaa. Toimintaperiaattteena oli yksinkertaisesti siirtää vaijerin avulla apupolkimen liike varsinaiselle jarrupolkimelle.
    Viimeksi muokannut Quality; 31.5.2007, 06:43.

    Comment


    • #3
      Naapurille meni lötkön mukana tullut opetuspoljin.

      Teki fiksun liikkeen. Otti hanttarin matosta mallin, leikkasi melko paksusta levystä (tais olla 12 mm) mallin mukaan kappaleen, taivutti ja pulttasi levyn polkimeen kiinni. Ei reikiä autoon. Vaijeri etukautta yli keskikonsolin. Helppo purkaa. On jo katsastettu ja opetus on käynnissä.

      "Pitää abs ohittaa". Hoh hoijaa...;-)

      Comment


      • #4
        Siis mitä siinä muka sähköille pitää tehdä? V:Ei mitään oikeasti.

        Ne kaks poljinta vaan yhdistetään mekaanisesti. Muuta ei tartte tehdä.
        On tullut nähtyä ostoversio ja omatekeleitä. Ostoversio ainakin menee paikalleen n. tuntiin.
        Tietysti auto oli vanhempi ja surutta porailtiin reiät.

        Comment


        • #5
          Opetusautossa tietääkseni pitää saada abs pois päältä, joten vähän joutuu sähköhommia tekemään jos sellainen varuste on. Monimutkainen toimenpide tuo ei yleensä ole, vaikka kytkin ohjainyksikön käyttöjännitteen väliin.

          Comment


            #6
            Ihme touhua tuollainen katoamistemppu. Jotkut saattaa tarvita autoa päivittäin, niin ei sitä oikein voi korjaamolle noin jättää seisomaan ilman mitään ilmoitusta viivytyksestä.

            Comment


            • #7
              opetuspoljin joka on omasta takaa, ja jolla on jo kerran audilla opetettu on täysin mekaaninen, ei vaadi edes reijän tekoa autoon. opetusautossa ei myöskään tarvitse saada absiä pois päältä jos opettaa opetusluvalla. autokoulun autoissa on eri homma.

              Comment


              • #8
                Tuota.. Ei kyllä autokouluautoissakaan tarvi ABS olla pois päältä. Autokouluautoni oli C3 shitröen ja kuorma-autona renaultin kuorkki. Molemmissa ABS:t ja molemmat kyllä aktiivisena..

                Olen myös asentanut tuttavan kärryyn polkimen ja siinäkin (mondeo) oli abs ja mitään ohituksia tarvinnut tehdä. Mekaanisesti vaan varsinaiseen jarruun kiinni ja menoksi.

                Comment


                • #9
                  /ot shakal, ilmeisesti nykyään on autokoulun autoissa vaadittuna se että apsit saa pois liukkaalle radalle, jotta oppilaat oppivat myös hallitsemaan absitonta autoa kun se oma eka ei aina ole viimeistä huutoa :) mutta siihen riittää käsittääkseni monissa autoissa pelkkä sulakkeen irroitus... /ot

                  edit: tilannekehitystä, kaveri on täysin naamat siellä, lähdempä käymään paikanpäällä
                  Viimeksi muokannut pyry; 31.5.2007, 16:42.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja pyry
                    /ot shakal, ilmeisesti nykyään on autokoulun autoissa vaadittuna se että apsit saa pois liukkaalle radalle, jotta oppilaat oppivat myös hallitsemaan absitonta autoa kun se oma eka ei aina ole viimeistä huutoa :) mutta siihen riittää käsittääkseni monissa autoissa pelkkä sulakkeen irroitus... /ot
                    Joo oikeassa olet. Autokouluautossa pitää vaan saada absit pois päältä joko nappulaa painamalla tai ottamalla sulake irti. Sama pätee ajonvakautusjärjestelmiin ja luistonestoihin. Se shitikka oli siitäkin huono, että siinä meni ajonvakautusjärjestelmä automaagisesti päälle kun vauhti ylitti muistaakseni 50km/h.

                    Comment


                    • #11
                      Itse ajoin Toyota Corolla -06 1.4 turbo kiisselilla autokoulussa viimesyksynä ja liukkaallaradalla sulake nappastiin vaan pois, täts it!

                      Comment


                      • #12
                        nonii, että sellaista. kaveri oli kyllä sisällä paikalla, mutta ei avannut ovea. auto oli nosturissa edelleen sama valkoinen auto sen alapuolella, eli kumpaakaan ei oltu siirretty vuorokauden aikana. hermoistuin senverran että soitin poliisit, jotka kuten arvata eivät mitään voineet tehdä kun varsinaista rikosta ei ole tapahtunut, eikä kaveri avannut. siinä sitten ihmeteltii kissalan poikien kanssa ja kurkittiin ukkoa ikkunoista. huomenna aamulla takas paikalle, jos kaveri tulee töihin... tuossa taanoisessa puhelussa jotain sökelsi ettei voi vielä luovuttaa kun ei kuulemma normaalijarrukaan toimi, huomenna asia selvennee jotenkin. on tuo helvetin kummallista tuo oikeus, oma auto on 5 metrin päässä näkyvillä, kaveri on sisällä, poliisi on vierellä mutta mitään ei ole tehtävissä ennen siviilioikeusasteita.... prkl

                        Comment


                        • #13
                          Se on selkeesti sössiny jarrut jotenkin kun yrittäny abseille jotain tehdä (mitä alunperin ei olisi edes tarvinnu tehdä) ja kun huomannu ettei osaa enää ite asiaa korjata, on pullonkorkki auennut ja mopo karannu käsistä. Jos paska säkä käy, niin auton saat 1-2 vkon päästä kun putki päättyy...

                          Comment


                          • #14
                            Tee tutkintapyyntö paikalliselle poliisille, siinä ei kovin pitkää mene. Syyttäjä sitten päättää, meneekö asia käräjille, mutta saadaanhan ainakin tutkimukset alustavasti ja luvallisesti liikkeele. Kun paikalla on virkavalta jo muutoinkin käynyt, asian voisi olettaa etenevän jouhevasti.

                            Comment


                              #15
                              No onhan se nyt kumma jos omaa autoa ei saa mennä hakemaan pois, oli se korjattu tai ei?!

                              Comment


                                #16
                                Nyt voisi varmaan jo paljastaa paikan nimen. Sen verran hurjalta menolta kuulostaa.

                                Comment


                                • #17
                                  no auto saatiin nyt sieltä tänä aamuna, kaveri oli ilmeisesti säikähtänyt tuota eilistä. kaikki ei kuitenkaan ollut kunnossa kuten arvata saattoi, jarruissa on jonkunverran häikkää. auto menee vw autoon hoitoon jossa asia korjataan kyseisen herran laskuun. pikkuisen käy sääliksi kaveria kun on ennen ollut luotettava ja hyvä, lötkö kävi siellä aina ja oli ensiluokkaista jälkeä. vaimon kanssa sillä menee päi helvettiä ja on sitten ottanut vaivaan viinaa, mies on pohjimmiltaa hyvä mutta nyt kävi näin...

                                  Comment


                                    #18
                                    Mitä vikaa niihin jarruihin siellä on tullut?

                                    Comment


                                    • #19
                                      " vaimon kanssa sillä menee päi helvettiä ja on sitten ottanut vaivaan viinaa, mies on pohjimmiltaa hyvä mutta nyt kävi näin..."

                                      Siitä se yleensä alkaa:(

                                      Kurja tapaus, mutta sitä elämä on. Toivottavasti asiat selviävät molemmin puolin hyvässä yhteisymmärryksessä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        ei sitä mainita, auto on nyt vw autossa ja lasku menee oikeaan osoitteeseen.
                                        poljin oli säädetty sillai että otti kokoajan kiinni vähän eli jarrut laahasivat mikä ei tehnyt niille kovin hyvää, leipasivat manskulla kiinni

                                        Comment

                                        Working...
                                        X