Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuontimopo ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuontimopo ?

    Onko mopon tuonti Suomeen yhtä "helppoa" kuin auton tuonti. Näyttää nuo Suomi-mopot olevan aika tyyriitä eurooppalaisiin serkkuihinsa verrattuna.

    Mitään järkeähän tämmöisessä ei olisi, mutta saisihan tuosta hyvän tekosyyn kesälomareissulle...

    Ake:n sivut ei paljon ota kantaa aiheeseen. Jos mopo olisi kuitenkin esim Saksa/Ruotsi/Hollanti tms maassa rekisteröity sen kai voisi aika helposti Suomeenkin saada rekisteröityä.

    Kokemuksia ??

    #2
    Mitään ongelmaa siinä ei kai varsinaisesti edes ole, mutta byrokrata kummasti onnistuu tekemään kaikesta nurinkurista.

    Jotta mopon saisi rekisteriin Suomessa, tarvitaan säkillinen kuristimia, kolme kansiota todistuksia, joista vaimolla kolmannet kotona kassakaapissa, sekä turhan, mutta kalliin käynnin katsastusinsinöörin luona, joka silti tarkastaa kaikki samat asiat moposta, mitä asiakirjoissa jo on todistettu.

    Ei mitään tietoa, mutta näin kyynisesti olettaisin sen menevän :)

    Jo ihan normaalin moposkootterin rekisteröiminen kaksipaikkaiseksi tuotti hankaluuksia, vaikka samaa mallia hieman myöhemminen esirekisteröitynä oli rekisteröity kaksipaikkaiseksi. Kukaan ei aluksi asiasta mitään oikein tiennyt, sitten vaadittiin virallisia asiakirjoja, joita kukaan ei kuitenkaan lukenut, vaan samat asiat piti tutkia katsastusinsinöörin toimesta paikan päällä.

    Comment


    • #3
      Me kun kutsutaan kaikkia pyöriä mopoiksi, niin sitä halusin sanoa jos kyseessä on moottoripyörä, niin rahallisesti tuskin on hyötyä.
      Toisaalta tarjontaa on aika paljon, eli jos on tarkka budjetti tai erikoisempi malli ei minun mielestä paha vaihtoehto. Saapahan perusteen kesälomareissulle :)

      Kannattaa muistaa tuo Autobahn, jokaisella 600cc + pyörällä on varmasti joskus vedetty pidempiä siivuja punarajan tuntumassa ja sen yli...

      Comment


        #4
        Joskus bemariliikkeessä asiasta kysäisin, niin he olisivat suomessa hoitaneet tarvittavat paperit ja muutenkin auttaneet asiassa. No, silloin ei oikein tuosta verotuksesta saanut järkevää arviota, joten homma jäi. Kaveri sen sijaan haki saksasta Hondan Pan Europeanin ja kaikki meni samalla tavalla kuten autonkin kanssa menee. Tosin en tiedä miten asia olisi ollut, jos ko. malli ei olisi ollut myynnissä suomessa. Katsastus taisi olla enempi muodollinen, kun katsastusmies kuolasi kaverin mopoa. Lähinnä saksasta haussa kyse on paremmista varusteista, kuin alemmasta hinnasta navi, xenonit, vakkari, ja cd-vaihtaja kelpaisivat minullekin.

        Kyllähän nuo mopot saa monesti kenkää vaikka olisivat olleet suomipyöriäkin. Kukaanhan ei mene mopolla saksaan tuulettamaan? :D

        Comment


          #5
          Niin, moottoripyörä on kovasti eri asia kuin mopo. Kysyjä esitti kuitenkin selvästi kysymyksen koskien mopoa, ei moottoripyörää.
          Viimeksi muokannut jasso; 26.4.2007, 22:57.

          Comment


            #6
            Itse aion ensiviikolla lähteä Hollantiin hakemaan pojalle mopoautoa. Ei sen pitäisi? paha nakki olla. Vaatimustenmukaisuustodistuksen joudun hankkimaan, jonka TUV.lta saa noin sadalla eurolla. Onko kellään kokemuksia mopoauton hausta?

            Comment


              #7
              Juu, tässä ollaan köyhien asialla liikkeellä. Kyse on siis moposta eikä "moposta".
              Tuolla hankintareissulla voisi olla varmaankin jonkinlainen painoarvo koko projektin kannalta...

              Comment


              • #8
                Ruotsin säädökset lähes yhtenevät Suomen kanssa.
                Sieltä haettuna ei tule yllätyksiä. Tullista/ katsastuskonttorilta kannattaa varmistaa, että tyypitetty Suomessa. Jos ei, niin sitten onkin ISO ongelma.
                Saksassa ja Hollannissa myynnissä paljon malleja, jotka eivät täytä meidän säädöksiä. Joten tarkkana saa olla:)

                Comment


                  #9
                  Arvelin, että voisi olla joku sellainen, joka on samanlainen, jota Suomessakin myydään. Pitäähän siihen kuitenkin osiakin täältä löytyä. Jos moottoripyöriö voi tuoda "miten vaan", niin kai se sitten onnistuu mopoltakin (??)
                  Pitänee kuitenkin kampeutua katsastuskonttorille joskus.

                  Comment


                  • #10
                    Itelle kulkeutui muutama vuosi sitten mopo Saksan reissulta. 500 km ajettu -02 Malagutin Firefox maksoi Saksassa 1550 euroa, uusi Suomessa yli 3000 euroa.

                    Tärkeintähän tuossa mopon ostossa on se, että se on oikealta vuodelta. -02 on viimenen vuosi ku Saksan laki on rajottanu mopojen nopeuden 45km/h, -02 jälkeen ne on saanu mennä 50km/h eli niitä ei Suomessa saa rekisteriin kuristimillakaan.

                    Toisaalta tuo Malaguti oli täysin kuristamaton, sellanen ku se on tehtaalta lähtenyt, eli huippuja se otti yli 80km/h. Sellasena se kuitenkin rekisteröitiin Suomen kilpiin, _ilman_ mitään rajottimia tai kuristimia... ;)

                    Ei siinä rekisteröinnissä muuta ollut ku valmistusnumeron tarkistus ja suunnilleen kaikkien paikkojen läpikäynti. Hintaa tuolle katsastukselle tulee kaikkine maksuineen jotain 200-300 euroa.

                    Comment


                      #11
                      Jaa, että syynäsivät kaikki paikat läpi, mutta antoivat paperit ilman lainmukaisia kuristuksiakin. En usko.

                      Comment


                      • #12
                        Onneksi se ei ole sun uskosta kiinni...

                        Skootterin ainoat kuristukset on variaattorissa ja pakoputkessa. Variaattorissa on holkki joka estää toista varia menemästä täysin kiinni, joka rajottaa suoraa huippuja. Alkukäyrässä taas on ns. "hukkaputki" joka syö rajusti moottoritehoa.

                        Variaattoria ne ei sielä luonnollisestikaan ala avaamaan ja -02 vuoden Firefoxissa ei ole alkukäyrässä mitään ylimääräistä putkea. Hukkaputki tuli ks. malliin vasta vuonna -03.

                        Katsastuksessa nopeusmittari ei toiminut, katsastusmies kehui vaan aika pirteän oloiseksi pienen pörräyksen jälkeen. Rekisteröintikatsastus sujui muuten ongelmitta, mutta läpi se ei mennyt koska tuo mittari ei toiminut. Parin päivän päästä kävin toimivan mittarin kanssa uudestaan. Tällä kertaa oli eri katsastusmies ja nostin sitte etupäätä ja potkasin rengasta näyttääkseni että nopeusmittari toimii, mistä koko homma oli alunperin jääny kiinni. Homma oli sillä selvä ja tehtiin paperit koska muuten kaikki oli kunnossa.

                        Jumalaton tuurihan tuossa kävi ettei sitä enää testattu mittarin kanssa...

                        Comment


                        • #13
                          Ostinpa kerran Subaru Justyn, joka oli katsastettu juuri hiljalleen Kurikassa. Etuiskari tuli pellin läpi jo kotimatkalla... Eroja konttoreissa?

                          Comment


                          • #14
                            No eiköhän tuolla jo saada porukka vakuuttuneeksi siitä, että täälä menee mikä tahansa läpi :)

                            Comment


                            • #15
                              Itse ostasin suomesta moponi jos ostaisin. Meinaan turhaa siitä ylimäärästä maksaa ole jos jotain mopoa hakemaan lähtee.. Kiinanihme mopoja saa 1000-1500e ja skoottereita saa 400-1000e. Ja sellasia mopoja millä kehtaa ajellakkin saa jo 2000e-2600e UUTENA!

                              Comment


                                #16
                                "Niinpä niin. Ja kulttuuri saapui Ähtäriin"
                                Rahalla saa ja hevosella pääsee. Ja niin edelleen.

                                Tuntuu vaan aika järjettömältä maksaa Suomessa esim Sachsin Madassista jotain 1500-2000 eur kun Saksasta saa vähän (asfalttiteillä) ajettuja 700-1000 eur.

                                Jotain Suomen hintatasosta kertoo se, että pojalle kannatti ostaa yhdet (1) kengät USA:sta kaikkine rahteineen yms ennemmin kuin ostaa ne Suomesta jostain Riisto-Keskon kenkäkaupasta.

                                Comment


                                • #17
                                  Säätäjän viestistä tuli mieleen, että unohdin kokonaan mainita sen, että mopo tuotiin samassa kyydissä muutaman moottoripyörän kanssa kuorma-auton lavalla Saksasta. Eihän siinä muuten mitää säästöä tee, mutta tuo tuli kätevästi siinä samassa vielä kun vie niin vähä tilaa. Pelkkää mopoa sieltä on turha lähteä hakemaan vaikka olis kuinka halpa :)

                                  Nuo Halpa-Hallin kiinaskootterit jättäisin kyllä mainitsematta vaikka asiayhteys olisi mikä... Maksaa ehkä jotain 800 euroa, mutta miksi maksaa niin paljo 70 kilosta ongelmaa kahdella pyörällä...

                                  Comment


                                  • #18
                                    No Asia on tuossa erikseen jos tuo muutakin! :) Mutta yhtä mopoa ei kannata esim saksasta hakea:D Mutta makuasioitahan nämä kaikki.. :) kaikilla on omat mielipiteensä enkä niistä rupea täällä tappelemaan..

                                    Comment


                                      #19
                                      Ainakin viitisen vuotta sitten oli vielä Italiassa uusien Piaggioiden ja Gileroiden hintaero Suomeen nähden lähemmäs 1000e.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X