Noniin, tästä ei-audi aiheinen kysymys josko täältä löytyisi tietoa. Eli lähinnät vuosimallit -99-01 kiinnostavat, onko fiat ducatolla, pösön boxerilla taikka citikan jumpperilla mitään eroa kuin merkki keulassa ?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ducato, jumper, boxer ?
Collapse
X
-
Kävimme eilen hakemassa lisää kuljetuskapasiteettia firmaan, mukaan tarttui -03 Jumper 2,8HD isolla kopalla. Kyllä kannattaa olla tarkkana noiden kanssa. Yksi Ducato oli pantu myyntiin juuri nokkahihnan vaihdon alla ja kuuleman mukaan huolto maksaa melkein tonnin. Selvisi että samasta autosta oli autoliikkeen myyjä pöllinyt renkaat omaan matkailuautoonsa. Huoltoväleissä on ainakin eroja, palaan tuohon myöhemmin kun saan ensin kokemusta Citikasta.
Comment
-
Muutama muuttokeikka tullu heitettyä sekä jumperilla että boxerilla, eli seuraavassa muutamia satunnaisen käyttäjän kokemuksia. Sitruuna oli jotain 2000luvun alun malleja hdi-mosalla ja about satku ajettuna, pösö hieman vanhempi jollain laiskemmalla mosalla ja vajaa 140tkm ajettuna. Ei mitään miellyttäviä reissuja kummallakaan, kun maantienopeuksissa hytin ovet lepattaa niin paljon että vettä sataa sisälle. Sitikka oli pahempi, vaikka olikin tuoreempi. Veto käy ikävästi niskoihin, eikä se herkkua ollut myöskään korville.
Se 2.8hdi moottori oli kyllä ajossa hyvä, mut se toinen oli kyllä melko säälittävän laiska esitys ihan tyhjänäkin, kuormattuna lähes tuskaa. Sisustan osat, sähkönippelit ja ovenkahvat samanlaisia kertakäyttörihveleitä molemmissa, mutta sehän ei liene yllätys kellekkään joka noita merkkejä kattelee ;)
Pitkässä mallissa on kyllä varsin messevästi tilaa.
Comment
-
Niin, kyllähän ranskalaisiin lieveilmiöihin pitää varautua kun tuollaisen hankkii. Johan tässäkin pääsee heti korjaamaan takaoven lukkoa. Onneksi näissä ei_voi_olla yhtä paljon sähkövikoja kuin samassa maassa valmistetuissa henkilöautoissa, aika näyttää...
Vivarolla on ollut henkilöautomaisen mukava ajaa mutta kummallisia vikoja ilmenee. Kolmen vuoden ikäinen on sammunut jo kolme kertaa tien varteen eikä merkkihuolto ole löytänyt vikaa. Merkkihuolto ei muutenkaan kehuja ansaitse. Kävin tuota mainittua yksilöä viime syksynä koeajamassa kun piti kuulemma rahinaa. Sanoin kollegalle että kannattaa vaihtaa etupyörän laakerit kun vasen pitää jo niin kovaa ääntä etten kauemmaksi tuolla itse lähtisi. Kaveri vei huoltoon ja kertoi että vaihtoivat takapyöränlaakerit! Toissapäivänä jouduin soittamaan samalle autolle hinauksen kun vaihtamaton vasen etupyöränlaakeri hajosi totaalisesti. Soittivat juuri huollosta että napa on säilynyt ehjänä mutta myös alapallo joudutaan vaihtamaan, mittarissa on alle 100tkm. Luulisi että tällä kertaa osaavat vaihtaa oikean laakerin kun autolla ei voinut enää ajaa metriäkään.Viimeksi muokannut sami; 25.4.2007, 15:24.
Comment
-
Tarkoitus olisi myös hankkia iso pakettiauto (ei nyt ihan vielä) ja ducato on ollut yksi vaihtoehto. Muita olisi Transit ja mersun 100-sarjan (jos en väärin muista) malli. Hintahaarukka tosin tuolla alle 5000? alueella. Ihan pommia ei kyllä kiinnostaisi ostaa eli tekniikan pitäisi pelata. Mihin merkkiin & malliin kannattaisi panostaa? Tärkeintä on, että siinä on tilaa (eli hiace ei käy), isot ovet takana ja mielellään myös sivulla, paketti-auto (ei c-läpyskää), tekniikka kestää normaalia-ajoa ja bonuksena ajettavuutta sekä ei ihan täydellinen nuhapumppu.
Comment
-
No, transit on ainakin tolla 90hp koneella täysin nuhapumppu. Tyhjänä menee mutta heti laittaa vähän enemmän tavaraa kyytiin niin sitte hyytyy meno. Mäet on tuskaa.
Tilaa on kyllä kivasti, mulla on firman peli alla (vm.01) joka on pitkä/korkea. 150tkm tuli just täyteen, laatikko ja kytkin kertaallen vaihdettu. Laturi meni viime kesänä ja etulevyt vaihettiin viime huollossa. Siinäpä suurimmat huollot mitä meillä on ollut.
Lisäksi keskuslukolla on oma tahto/mieli. Ei kannata jättää avaimia auton sisään jos ei jätä ikkunaa auki hyttiin. :)
Comment
-
Mikähän on 2.8hdi,2.8td,2.5td mallien jakopään vaihtoväli?`Ei pikainen googletus tuottanut tulosta.. parilla 2.8td maxilla on tullut ajettua n.10tkm ja positiivasta on vääntävä kone ja kohtalaisen "mukava" ajettavuus verratuna esim. ivecoon joka selvästi kuorma-automaisempi.
Kyllähän noitakin varmasti korjata saa mutta hinta/laatu/tila suhde on mielestäni kohdillaan käytetyissä.. viikko olisi enään aikaa löytää paku, tulee kohta jo kiire.
Comment
-
Jos on ranskalainen surkea niin on myös kyllä saksalainen
Meillä on duunissa kaksi MB sprinteriä muistaakseen -04 ja -06
Vika lista on seuraavaa:
Alusta on joko löysä (melkeen kaatuu mutkissa tai jos otta kovalla alustalla niin on kivireki meinaa leegot tippuu suusta).
Ovien keskuslukitus ei yleensä toimi joutuu paukuttelemaan ovia auki kiinni että saa ovet lukkoon. (erityisesti talvella)
Lasin pyyhkimien tihkutoiminto menee ihan sekasin hankaa 10 min lasia (eikä lähde pois päältä kuin auton sammuttamalla)
Syö öljyä aika lahjakkaasti (tämä on kai aika normaalia)
RUOSTUU!!!! -04 vm on ruosteessa ympäriinsä jopa katolta ja -06 on jo kyljistä vähän (pientä ruoste täplää joka puolella)
Pissapojan suuttimet aina talvella jäässä (mikään ei oo niin mukavaa kun ajaa suola mössössä ja et nää mitään kun ei tuu tavaraa lasille)(ja nää on mallia lasin pyyhkimissä ei kone pellissä).
Comment
-
Tuosta Vivarosta kun kerroin, kävin tänään hakemassa huollosta ja 600 euroa tulevat veloittamaan. Laskuttavat 230e samasta laakerista joka maksaa Motonetissa 80 euroa, varaosillahan sitä myyntimiesten armeijaakin ylläpidetään.
Oletan että alapallo oli mennyt siitä syystä kun pyörä oli ravistanut jo pitkään huonosta laakerista johtuen. Eli kaveri olisi säästänyt vähintään tuon 600 euroa jos Metro-Auto olisi vaihtanut oikean laakerin syksyllä. Tästä olisi jo syytä lähteä vähän keskustelemaan, uuden pakun hankinta on ajankohtainen ja kyseinen yritys on kyllä jäämässä pois vaihtoehdoista heikkotasoisen huollon johdosta.
Comment
-
Meillä firmassa on Fiat Ducato 1.9 TD vm-99 huoltoautona, ja on enemmän kuin nimensä veroinen, maan päältä ei varmaan paskempaa pakettiautoa löydy, vaikka on ajettu alle 200tkm, voin kirjoitella tänne lisää, jos jotain kiinnostaa...
Comment
-
Itellä on ollu vuokralla muistaakseni Ducato ja jumper ja molemmissa on vituttanut kun ratin keskiosa nousee älyttömästi ylös kehään nähden (töötti soi vähän väliä). toisessa muistan että oli ongelmia penkilämmittimen kanssa kun oli kokoajan päällä kesäkuumalla
Ajokilometrejä oli muistaakseni 100 tonnin kieppeillä molemissa.
Comment
-
Joitakin testiajoja tuolla vasta hankitulla Jumpperilla olen nyt pyöräytellyt. Ammatissa en tarvitse pakettiautoa mutta satunnaisesti tulee noudettua isompaa tavaraa pakuilla että pysyy tuntuma kaikenlaisiin kulkupeleihin. Aluksi ihmettelin sitä kun penkki ei mennyt tarpeeksi taaksepäin. Selkänoja on kiinni väliseinässä ja silti polvet melkein kiinni paneleissa, ei ole pitkäjalkaisen ohjaamo. Keulakolarissa on jalat vaarassa kun polvi on kiinni virtalukossa. Vasemmalle jalalle ei löydy lepuutuspaikkaa ja pitkällä matkalla voi alkaa rasittaa.
Ensituntuma ajettavuuteen on "kuorma-autoksi" varsin hyvä. Pitkän auton äärimitat on helppo arvioida kaupunkiliikenteessäkin jos ei ole kärryä perässä, tosin itsellä on ajokokemusta myös yhdistelmistä. Ahtaat paikat ovat varsinkin peräkärryn kanssa painajainen kääntösäteen puolesta, vaatii jumalattoman paljon tilaa ja joutuu vekslaamaan edestakaisin. Ero henkilöautoon on suuri ja muistaisin että naapurifirman jakelukuorma-autokin kääntyy vähintään samassa tilassa kuin Jumper. 2,8 HDi kone vetää mukavasti, vitonen on selvästi pidempi vaihde ja tarkoitettu maantielle. Korkea koppiauto rullaa yllättävän huonosti, johtunee huonosta aerodynamiikasta ja suuresta otsapinta-alasta. Ohjaus vetää välillä oikealle ja välillä vasemmalle, kulumisesta tuo tuskin johtuu kun kilometrejä on vasta 70tkm. Kuulin että tuo saattaa olla ominaisuus, riippuu siitä kumpaan tappiin on viimeksi pyörät kääntänyt. Kaikki on ranskalaisen heppoisesti tehty ja valoviikset käytön kannalta typerästi sijoitettu. Tilaa on mukavasti ja sivuovikin reilun levyinen.
Yhteenvetona ihan mukava kuormajuhta jos hyväksyy vähän krouvimman ympäristön. Esimerkiksi tuttuun Vivaroon verrattuna kömpelö ja pelkistetympi, ajomukavuus ei yllä edes lähelle muuten kuin koneen sitkeyden suhteen. Tosin lyhyt Vivaro sopii mukavampaan jokapäiväiseen ajoon jos ei ole suurta tilantarvetta. Jumper tuntuu jo sitten työkalulta, joskin rakenteellisesti melko heppoiselta.
Nokkahihnan vaihto taitaa olla vasta 140tkm kohdalla kun Ducatossa jossain 90-100tkm paikkeilla. Kone lämpiää hitaasti, Webasto puhkuu mukavasti lämpöä, tuo mainittu penkinlämmitinongelma taitaa olla tässäkin. Ihan käyttökelpoinen laite, aika näyttää tuleeko yhtä ikäviä kommentteja kuin tuossa näytti olevan.
Muistan kun kilpailuaikoina siirryttiin radoille Ducato pohjaisella matkailuautolla. Tuossa ei ollut turboa, sisällä työkaluja ja katolla renkaita ym. kamaa. Hävetti olla jatkuvasti tien tukkona, pitkissä ylämäissä nopeus putosi jopa kuudenkympin tienoille. Matkailuautoissahan on aina täysi kuorma päällä ja on hyvä että koneisiin on tullut tuhdisti potkua lisää noista ajoista.Viimeksi muokannut sami; 3.5.2007, 21:10.
Comment
-
Taitaa Toyota(Hiace) olla tälläkin saralla se luotettavin merkki eikä muuten edes kovin pahan hintaisia.
Merkkien tilastoja: http://www.pertti.com/vikatilastot/A...alysointia.htm
Comment
-
viirus
Työpaikalla on ollu 2 kpl noita pösön boxereita, ensin oli vm 98 1.9TD ja nyt on ajossa 2006 HDI, Molemmissa oli ja on enemmän ja vähemmän vikaa, yleensä sähköpuolella. Autot on ollu kovalla käytöllä ja se kyllä näkyy, melkein päivittäin ajetaan 500-1000kg:n lasteilla kaupunkiajoa ja myös pidempää matkaa, joten pikkukoneista ei voi suositella jos siirrettävänä on raskasta tavaraa. Nykyinen uudempi boxeri on suht hiljainen ja ihan ok ajettava normi kuormalla, vanhemmassa melua kopissa riittää maantienopeuksissa kiitettävästi. Löpöä noille maistuu kohtuu reilusti muihin merkkeihin verrattuna joita meillä on käytössä (VW Transporter, MB Vito ja Nissan Primestar). Talvella ajan työajot mieluiten juuri pösöllä, lämpöä piisaa kovillakin pakkasilla hyvin!
Comment
-
Meidän firmaan ostettiin 170tkm ajettu vm-98 1.9 TD Ducato viimesyksynä autoliikkeestä... On kyllä huoltoautona ihan nimensä veroinen, ollaan pikkuhiljaa siirrytty Ducatosta peräkärrin käyttöön...
Tämä on siitä jännä vehje, jotta ei lähde käyntiin hehkuttamatta edes lämpimänä, hehkut ym. on katsottu, joten on varmaan ihan tyyppivika...
Pari kuukautta kerkesi toimia, kunnes jakohihna katkesi tienpäälle... Kesti reiluisti alle vaihtovälin, oli vaihdettu Delta-autolla, joka ei tietenkään korvannut mitään, koska he antavat mahtavan vuoden takuun jakohihnalle... :D Eli tehdasuusi kansi ym hilppeet, korjaamolla auto viipyi melkein pari kuukautta, kun tuntui osat olevan aika tiukassa...
Auto saatiin kuntoon, ja sillä kerettiin ajaa pari viikkoa kunnes tökaveri töksäytti sillä pikku pusun, laakkosen korjausarvio melkein 5000?, itse korjattiin, ja rahaa meni alle 900?...
Tämän jälkeen autolla ajettiin muutama viikko, kunnes tyhjäkäynnillä kampiaikselin hihnapyörä repes irti keskiöstään!!! Kyseessä oli jakoremmin hihnapyörä, joten jakokin pääsi hyppäämään, onneksi muuta ei hajonnut, tosin jakohihna rispautui täysin... Uutta hihnapyörää odoteltiin useampi viikko Italiasta, maksoikin yli 300?... Hohhoijaa... Kun auto saatin, kuntoon, niin se kesti jopa kaksi viikkoa: Läksin ajamaan töistä pois, ja kerkesin ajaa noin kilometrin, kun konehuoneesta kuului valtava jysähdys!
Arvasin heti, jotta taashan se hajosi, joten sammutin heti, ja otin tiensivuun, nesteet pihalla, ja kansipahvi toisesta päästään ihan paskana, jopa liekkirenkaasta puuttui puolet!
Tämä tapahtui siis kutakuinkin kylmällä koneella, kun vajaan kilsan kerkesin ajaa...
Nyt Ducato odottelee tuossa pihalla, jotta kuka laittaisi uuden pahvin paikalleen, kansi jouduttiin höyläämään, siis sama kansi, mikä oli vielä tehdasuusi muutama kuukausi sitten...
On siinä muutakin vikaa ollu, mutta tässä nämä parhaimmat....
Comment
-
No, tässä taas korostuu huonot kokemukset... Appiukolla 2001 vuoden 1,9TD Ducato, jolla ajettu nyt noin 65tkm, ollut uudesta asti samalla omistajalla maatalouden työvälineenä. Mitään pientäkään vikaa ei ole tähän mennessä ilmennyt. Öljyt ja suodattimet ym. on vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, mutta mitään muuta ei ole tarvinnut tehdä.
Eikä mitään huonoa sanottavaa muutenkaan. Ei ehkä kaikkein henkilöautomaisin, mutta tilaa on tuossa pienimmässäkin versiossa paljon paremmin kuin monessa kilpailijassa.
Comment
-
Joustintuen yläpään laakereista tuo outo jäykkyys tosiaan taitaa tulla Jumpperissa, takertelee joissain tilanteissa siihen malliin. Lämpömittarissa tai termarissa on jotain vikaa kun ei mittari nouse kunnolla edes Webastolla, kytkinpoljin vähän takertelee. Jumpperi lähti viikoksi Saksan ja Hollannin kierrokselle, saa nähdä onko kaverilla kerrottavaa. Ainakin huollot oli tehty ja omasta mielestä varsin hyvässä kunnossa noin yleisesti ottaen koeajojen jälkeen.
Jolkottelin juuri Vivarolla H:gistä T:reelle ja vähän muutakin ajoa, on kyllä reippaasti eroa ajettavuudessa kun vertaa Jumpperiin (on tietysti eri kokoluokkaakin). Vivarossa istuu mielellään, säätöjä löytyy myös pitkäjalkaiselle ja selkä ei väsy ajaessa. Turbodieselin lyhyeen kierrosalueeseen on aina aluksi vaikea sopeutua omien autojen jälkeen, kiihdyttäessä pitää vaihtaa jo ennen 3500 kierrosta. Alusta toimii yllättävän hyvin pakettiautoksi, tukevarunkoisilla C-renkailla voi vetää kurvitkin aika reippaasti jos ei ole kuormaa päällä. ABS jarrut ja kuusi vaihdetta tuovat oman mukavuutensa, taitaa olla vakiona jo vanhemmissakin. Vivaro päätettiin vaihtaa uuteen samanlaiseen perjantaina, sen verran hyviä kokemuksia ajettavuudesta ja käyttökelpoisuudesta tehtäväänsä. Huoltopiste kyllä vaihtuu satavarmasti aikaisempaan tössöilyyn viitaten.
Comment
-
Jos budjetti on pieni (alle 10t euroa) niin itse ostaisin todennäköisesti hiacen.
Muutama tonni lisää, niin saa jo ihan kohtuu uusia T4 porttereita.
Itse en ole ajanut noista halpamerkeistä kuin ducatoa, eikä siitä jäänyt kovin hyvä maku. Auto on muovisen tuntuinen eikä moottorikaan vääntöä paljon tarjoa (ainakaan tällä pienemmällä koneella).
Vito taas oli susi jo syntyessään. Sähkövikaa, laatuvirheitä, korin osat ruostuu (mersun valinta jättää ruostesuojaamatta hoidetaan kyllä veholla maksutta uusien osien vaihto tietääkseni).
Ja ennen kaikkea moottorin mittättömuus. Olen tässä pari tonnia ajanut vm. -03 Vitoa jossa on 150hp kone. Väännöistä en tiedä, mutta on ne surkeaa luokkaa. Auto on kaikkea muuta kuin tehty työtä varten. Jos lähdet tasaisesti liikkeelle kytkintä päästämällä ilman kaasua auto sammuu (Diesel auton ei saisi sammua näin). 2000 rpm jälkeen tulee ärsyttävä tehopiikki jonka aikana auto kiihtyykin mukavasti. Kuormaa en ole vetänyt paljoa, mutta itse jättäisin ehdottomasti ostamatta, kun on autolla vielä hintaakin hyvin.
Vanhempaa Sprinteriä voin myös suositella koneen ja ajomukavuuden puolesta. Auto on vain ollut käytössäni vielä niin vähän aikaa, että ei sitten tiedä mitä tulevaisuus tuo.
Hiace on hyvä vaihtoehto, mutta jos haluaa ajomukavuutta ja oikeasti auton jossa on moottori valinta on silloin Transporter 2.5 TDI. Nimimerkillä 6t kg yhdistelmä ei tunnu vielä missään. Muutenkin moottori on erittäin alavääntävä, joka on mielestäni tärkein asia tämmöiselle kalustolle.
Comment
-
Täytyy välillä vähän kehuakkin.. tuli tuo -01 2.8jtd maxi hankittua joku aika sit.. ja kyllä on tila / hinta / toimivuus kohdallaan. Onhan nämä tietysti vähän muovisen olosia mutta mitäs sen on työkalussa väliä.. tavaraa ja konettakin alkaa olla jo aika reilusti kyydissä mutta kone vetää nätisti. 3. ducato ajossa ja ei ole kyllä missään ollut erityistä vikaa.
Kyllähän kaikki nykypäivän pakut tahtoo semmosia rimpuloita olevan, että kannattaako niihin rahaa edes paljoa laittaa...? Itse en sprinttereitä edes harkitsisi, jos merkkiä vaihdan niin se on sitten todennäköisesti Iveco, jotka on ehkä varmimmasta päästä. Hiacet olis tietysti kestäviä, mutta tilat loppuu kesken.
Comment
-
Vito taas oli susi jo syntyessään
Comment
-
Isännällä oli -02 vuotinen vito uudesta joku parivuotta.
-Ruostepilkkuja alkoi ilmestyä jokapuolelle todella nopeeta.
-Kytkin on todella tunnoton, mutta kyllä siihen tottuu kun vähän ajaa.
-kallis(?)
-Tuulilasin pyyhkijät on aivan surkeat kun neste tulee itse pyyhkimistä ja ne on marmoritiskillä todella kalliita. 60e/pari tai kpl muistaakseni.
-Todella surkea lämpenemään kovilla pakkasilla, ajettiin tre - kittilä väli eikä missään kohti lämmöt noussu yli +55 vaikka se oma webasto oli päällä koko matkan ajan!! ja pakkasta oli sen -25 ja siitä ylöspäin koko matkanajan.
+Tyylikkäin pakettiauto, aluvanteet, tummennukset ja puskureiden maalaukset kun laitto nii todella tyylikäs.
+110cdi koneella ihan näpsäkkä, alkuun meillä oli 108cdi mutta eihän sillä rekkaautoista ohi päässyt niin se vaihtu 2vk sisällä uuteen 110cdi (mikä oli sitten ton 2v).
+/- 3henkilöä mahtuu istumaan, kuhan keskellä ei ole kovin isokokoinen.
+Todella mukava ajaa, 2300km reissu meni kolmistaan ihan kivasti.
+Vanerointi on kokovanerointi, eli seinät todellakin on vanerin peitossa, niinku esim. hiacessa ei peity koko seinä, vaan jää peltiäkin näkyviin siellä täällä, vai oliko se transit(?)... kuitenkin.
+Kokonaisuudessaan ihan kiva, ei niin moitteen sanaa, mutta ei niin erikoisen hyväkään.
+Vikoja ei meillä ollut mitään, oikea iskari pamahti rikki kun isä vahingossa ajo pakkasella isompaan monttuun.
+Tässä vitossa ei onneks ole sitä hemmetin monitoimivipua! on 2viikseä ratinsivuilla.
+Etuveto ja ESP jne.. vakiona.
Comment
-
Vähän pienemmän luokan Peugeot Expert vm. '98 on ollut usemman vuoden käytössä hyvällä menestyksellä. Ajettu sillä on nyt 140tkm, eikä koko aikana ole ilmennyt mitään fataalia vikaa. Kyytiin mahtuu mukavasti tavaraa. Ajettavuus on pakettiautoksi oikein mainio. Pieniruokainen ja ripeä 1.9tdi moottori on mukavan väännökäs ja ohi pääsee tarvittaessa hyvin.
Mniin. Nyt kun pääsin kehumaan, niin alta viikossa se tulee leviämään. ;)
Comment
Comment