Missä on rengasliikkeiden ammattitaito?
Ostin viime syksynä reissussa ollessa uudet kesärenkaat. No renkaat ovat muuten OK mutta:
-Nopeusluokka on T vaikka pitäisi olla H. Tämä oli oma moka, kun en muistanut vaatia. Eikä rengasliikekään viitsinyt tarkistaa. (Saksaankaan en ole menossa, joten olkoon...)
-Aluvanteet vedettiin pulttikoneella n 500 Nm kireyteen. Jälkikiristyksestä ei ollut mitään puhetta. Tästä kyllä annoin palautetta. "Ei ne pysy 120 Nm momentilla väitti asentaja"
-Yksi rengas täristää yli 100 km/h nopeudessa.
Vein renkaat tänään uudelleen painotettavaksi paikalliseen rengasliikkeeseen, koska renkaiden myyjä on 80 km päässä. En viitsi ajaa 160 km pelkästään tuon takia. Asentaja teki hienon piilopainotuksen, vaikka sanoin, että paino ei mahdu pyörimään satulan ja vanteen välissä. (14" vanne) "Ääh, kyllä se mahtuu, kato mä oon tehnyt näitä hommia jo monta vuotta..."
Eipäs vaan mahtunut, eli nyt asentaja teki homman uudelleen.
Hain renkaat tänään pois ja voi prkl:
Vanne 1: Väärän mallinen paino.
Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat edelleen kiinni jarrusatulaan. 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni.
Vanne 3: 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.
Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
Harjoitukset jatkuvat maanantaina. Tasapainotusone on Beissbarthin M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä. Sentään viiden vuoden aikana tuli muutama ammattikoulun vuosiluokka opetettua tuohonkin hommaan.
Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.
Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.
Ostin viime syksynä reissussa ollessa uudet kesärenkaat. No renkaat ovat muuten OK mutta:
-Nopeusluokka on T vaikka pitäisi olla H. Tämä oli oma moka, kun en muistanut vaatia. Eikä rengasliikekään viitsinyt tarkistaa. (Saksaankaan en ole menossa, joten olkoon...)
-Aluvanteet vedettiin pulttikoneella n 500 Nm kireyteen. Jälkikiristyksestä ei ollut mitään puhetta. Tästä kyllä annoin palautetta. "Ei ne pysy 120 Nm momentilla väitti asentaja"
-Yksi rengas täristää yli 100 km/h nopeudessa.
Vein renkaat tänään uudelleen painotettavaksi paikalliseen rengasliikkeeseen, koska renkaiden myyjä on 80 km päässä. En viitsi ajaa 160 km pelkästään tuon takia. Asentaja teki hienon piilopainotuksen, vaikka sanoin, että paino ei mahdu pyörimään satulan ja vanteen välissä. (14" vanne) "Ääh, kyllä se mahtuu, kato mä oon tehnyt näitä hommia jo monta vuotta..."
Eipäs vaan mahtunut, eli nyt asentaja teki homman uudelleen.
Hain renkaat tänään pois ja voi prkl:
Vanne 1: Väärän mallinen paino.
Vanne 2: Juuri nuo oikealla olevat painot ottavat edelleen kiinni jarrusatulaan. 85 g painoja 120 asteen sisällä = keskitys päin seiniä tai vanne ei ole ollut kunnolla koneessa kiinni.
Vanne 3: 30 g ja 10 + 10 g painot vastakkaisilla puolilla. Järki hoi! Lisäksi tuo reunassa oleva 10 g paino on jälleen väärän mallinen.
Joko kone on viallinen tai isäntä ei vaan osaa. (Veikkaan jälkimmäistä.)
Harjoitukset jatkuvat maanantaina. Tasapainotusone on Beissbarthin M 825. Pitänee maanantaina mennä opettamaan koneen käyttöä. Sentään viiden vuoden aikana tuli muutama ammattikoulun vuosiluokka opetettua tuohonkin hommaan.
Tai sitten vien renkaat sellaiselle, joka osaa ja vien laskun tuonne edelliseen.
Kyseinen asentaja on firman toimitusjohtaja ja samalla ainoa työntekijä. Firma on perustettu viime syksynä. Ennustan, että jää aika lyhytikäiseksi tuolla menolla.
Comment