Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Karstan poltto yms.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Huollosta kerrottua

    Tuon oman V6-seni käyntiin lähtenättömyysepisodin jälkeen hinautin auton [COLOR=blue]merkkihuoltoon[/COLOR]. (Startti pyöritti kovasti, mutta kone ei hörähtänytkään)

    Ylläri: puristuksia mitattaessa todettiin, että venttiilit olivat niin pahasti [COLOR=blue]karstoittuneet[/COLOR], että ne olivat jääneet [COLOR=blue]auki[/COLOR] eikä puristuksia ollut! Liottelivat jollakin myrkyllä (Forte?) niitä ja kone lähti tulille ok.

    Vaimo ajeli autolla kaupunkiajoa viikon verran (ja minä prätkällä...) ja taas oli nikottelua käyntiin lähdössä. Ajoin kovilla kierroksilla puolisen tuntia ja kone kuulostaa taas hyvältä.

    Huolena on se, ettei nykyelämäntilassa tule juuri mökki- ja lomareissujen lisäksi muuta kuin matalilla kierroksilla ajelua.

    (P.S. Päädyinkin näköjään yleiskeskusteluun tänne Esson baariin, koska viestiketju löytyi haulla... voihan sen siirtää tuonne moottoripuolelle, jos siltä tuntuu?)

    Mikä avuksi? Ostin pullon [COLOR=blue]hiilivetyä[/COLOR] (STP:n venttiilien karstanestoainetta), mutta liekö tuo tehokasta tai edes hyödyllistä? Automaattiloota ja 2.8 litraa ei mahdollista jatkuvaa kaahaamista ilman kunnon sakkoja. Huudatanko paikallaan vaihde vapaalla vai ajanko muutaman sataa kilsaa öbaut satasta?

    Comment


    • #32
      Hyvä syy ainakin lähteä vaikka Norjaan kalareissulle? =)
      Karstat saa ainakin kyytiä kun pitemmän lenkin tekee.

      Itsellä pysyy karstat poissa tuossa vanhuksessa kun tulee Tampere - Muonio (~1000km) ajettua sillon tällön.

      Comment


      • #33
        "Automaattiloota ja 2.8 litraa ei mahdollista jatkuvaa kaahaamista ilman kunnon sakkoja. Huudatanko paikallaan vaihde vapaalla vai ajanko muutaman sataa kilsaa öbaut satasta?"

        Sama ongelma minullakin.

        Ajan 99% kaupunkiajoa.

        Pitää joskus mennä tielle ( 100 nopeusrajoitus) ja ajaa vaikka 2 tai 3:lla kierroksien ollessa melkein punaisella. Sitä ei vain tule tehtyä:)

        En usko "ihmeaineisiin", jotka lupaavat karstan poistoa tms. Lisäaineiden käyttö ei kaiketi tee hyvää koneelle?

        Comment


          #34
          Jopa dieseliä kannattaa ulkoiluttaa moottoriradalla silloin tällöin.

          Mulla ei nyt ole mitenkään ollut ongelmia EGR:ien tms. kanssa ennenkään, mutta parikymmentä kierrosta apparalla vaikutti kaasuun vastaavuuteen.

          Tuo tuntui jo ihan persdynossa mutta suurin empiirinen todiste sille, että jotain on tapahtunut oli vakkarilla ajettaessa tuttua tuhanteen kertaan tahkottua pätkää: Ennen 4-vaihteella tutussa ylämäessä vakkari 70 km/h asetuksessa päästi vauhdin tippumaan 65 km/h asti, ennenkuin alkoi kiihdyttämään mäen voittamiseksi -- tänään sama mäki meni tasan eikä melkein 70 km/h loppuun asti. Toinen mäki jossa 6-vaihteella asetus 105 km/h ja vauhti pääsi ennen hiipumaan melkein 100 km/h asti meni tasan 105 km/h.

          Aika ihme homma, jotain kökköä lienee jossain päin nokilekassa ollut, vaikkei arkiajotyyli ole nyt ihan pappaskaalallakaan....
          Viimeksi muokannut mikmoila; 24.5.2007, 14:29.

          Comment


          • #35
            Itse oon joutunut ajelee äiskän Avensiksella. Rekisteriotteen mukaan tehoja löytyisi huimat 110hp, mutta persdynon mukaan ollaan jossain 60hp:n tienoilla. Ykköselläkin jos lyö lutun lattiaan niin rengas ei edes ulvahda, kakkosellakaan meno ei ole missäänmäärin hurjaa. Mittarissa on 150tkm, suurinosa on nyt ollut noin 5km päivässä, töihin ja kotiin.

            Tukossahan tuo ilmeisesti on, mutta mistä? Katalysaattorit vai mitkä sieltä menee tukkoon?

            Comment


              #36
              Tukossahan tuo ilmeisesti on, mutta mistä? Katalysaattorit vai mitkä sieltä menee tukkoon?
              No teoriassa lienee mahdollista sekin, jos niin lyhyttä pätkäajoa, ettei katti ehdi lämmetä juurikaan. Useimmiten kertyy karstaa palotilaan, pakoventtiiliin ja -kanavaan. Jos esim. tulpat karstoittuvat, niin vaikutus voi olla huomattava. Kannattaa vilkaista, jos tuntuu niin puhdittomalta.

              Comment


              • #37
                Huomatkaahan, että moottorit (ja tekniikat) tehdään _vaihtelevaa_ ajoa silmälläpitäen, muutenhan kaupoissa olisi 100% kaupunkiautoja ja 100% maantieautoja erikseen. Pelkästään jommankumman tyylinen ajo ei voi tehdä hyvää moottorille pidemmässä juoksussa.

                Comment


                  #38
                  Vaikea keksiä maantieajosta mitään mikä olisi pahaksi moottorille. Siellä moottori toimii lähes poikkeuksetta siten ja sellaisissa olosuhteissa kuin on tarkoitettu. Kaupunkiajossa poikkeustilanteita huomattavasti enemmän (kylmä kone, joutokäyntiä...). Onhan se pitkään tiedostettu tosiasia, että matka-ajossa rasitukset paljon pienemmät.

                  Matka-ajo moottorille ihanteellinen, mutta joku muu osa-alue tekniikassa voi olla toisin päin, esim. jarrut voi olla vähällä käytöllä keräten koko ajan ruostuttavaa ja jumittavaa suolalientä.

                  Comment


                  • #39
                    Tätä juuri tarkoitin viittaamalla myös tekniikkaan. Parhaat olosuhteet nykymoottoreillehan olisivat varmaan pieni kuorma, n. 2000 rpm kierrokset, aina lämpimänä, ei käynnistyksiä eikä kierrosnopeusvaihteluita. Maantieajossahan näitä aika lähelle päästään.

                    Comment


                      #40
                      EGR on kanssa yksi piru pikkuajossa.
                      Vaan sanoppa muuta...Passatista tuo pirulainen kytkettiin pois toiminnasta vallan. Siitä ei ollut muuta kuin harmia, savutti kuin isoisän sisäänlämpiävä. Katsastuksessa pakokaasumittauksessa oli vähällä laatat lähteä poskettoman savutuksen takia, EGR päästi pakokaasuja koko ajan imuilman sekaan. EGR tulpattiin pois toiminnasta ja savutuskin lakkasi.

                      Dieselguru kiroili maanrakoon nuo kierrätysjärjestelmät myös muissa kuluneuvoissa. VAG-tuotteet ei siis ihan ainoita ole, joissa EGR:t ei toimi.

                      Comment


                        #41
                        Siis tyhjäkäynnillä egr on auki, kierroksilla se on kiinni. Siis mun mielestä.
                        Sen takia esim alaväännön sanotaan paranevan, koska kone saa "puhdasta" ilmaa pakokaasun sekaisen sijasta.

                        Tuota egr:n jäähdytystä ei meikäläisen autossa ole, joten en tiedä mitä sillä tarkoitetaan. Mulla menee putki pakosarjasta imusarjaan jossa egr-venttiili on.

                        Ajanmyötä kerää imusarjaan öljymoskaa jos egr on käytössä. Maantieajossa pysyy puhtaampana tosin.

                        Comment


                          #42
                          Dieselissä seoksen laihentaminen vähentää lämpökuormaa, rikastaminen lisää. Laihemmalla seoksella yleensä teho vähenee.

                          Comment


                          • #43
                            c4 tdi muuraa joka talvi itsensä umpeen pätkäajossa. emäntä kulkee sillä 4km työmatkaa. viime keväänä ei auennut ennenkuin otin golfI:n trailerille ja kävin 80km lenkin heittämässä kolmosella-nelosella kunnon kierroksilla ja joka ylämäkeen kunnolla vedättäen.

                            kärryn poiston jälkeen tuntui kuin olisi ajanut lastutetulla autolla. huipuista puuttui 35km/h karstan takia(kokeiltu ennen ja jälkeen suljetulla alueella)

                            Comment


                            • #44
                              Tuli tuosta mieleen kun joskus 10v sitten ammattikouluaikoina mentiin kaverin paapan eskortilla kouluun 45kilometrin päähän, päästettiin koko matka lämä lattias menemään ja huiput oli 105 ja nousi pikkuhiljaa , takaisin tullessa matkan puoli välissä mentiinkin jo sitten 135, tämän jälkeen kaveri tokaasi että ei per* on sitä tyylikkäämpiäkin tapoja ittensä tappaa kun eskortilla :) Oli siinä malmikasassa kone kyllä aivan *voimasana* karstassa.

                              Comment

                              Working...
                              X