Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Moottoripyöräihmisiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Eikös nuo dB-rajat löydy pyörän rungossa olevasta tyyppikilvestä?
    Samassa pitäisi olla kierrosluku mittausta varten.

    Comment


    • Onko noista katsastusten sisällöistä mitään vielä säädetty. Oma pyörä ei nimittäin ole kovin helppo katsastettava varmaan olemaan...

      Comment


      • Moottoripyörien katasatukseen en ota kantaa, mutta tohon melu/putkisto asiaan. EY-tyyppihyväksytty EURO 2-tasoinen on se raja milloin tarvitaan E-hyväksyttyä osaa. Tyyppihyväksyntäpakko tuli voimaan 17.6.2003 ja EURO 2 01.07.2004. Tätä uudempiin siis ei laiteta muutakun hyväksyttyä osaa. Meluraja näissä uudemmissa tyyppikilpi +5dB. Vanhemmilla pyörillä iän mukaan. 01.01.1992 vanhemmissa 106dB ja 01.01.1992 uudemmissa 103dB. E-hyväksyttyä putkea ei yleensä aleta muutoskatsastamaan vanhempiinkaan pyöriin, mutta joku oma ranetus taasen pitäisi muutoskatsastaa. Kaiken lisäksi poliisilla tien päällä tuntuu olevan aivan eri tavat mittailla meluja ja tulkita lakia.

        Comment


        • Onkos foorumilta tulossa ketään muita motoristeja kuin allekirjoittanut Ponutaival-nimiseen kokoontumisajoon kesälahdelle 2-4.8..?

          Comment


          • Audi kun rupee olemaan käyttäjälleen mieluisessa kunnossa niin on alkanut tuon moton ( Aprilia RSV 1000 Factory R -04) muokkaaminen, olen kokenut tuon pyörän satulan kulmikkaaksi ja liian korkeaksi, jossain vaiheessa tilasin taakse madalluskolmiot, ne heitettiin paikallensa ja etupäätäkin tiputettiin vielä vähäsen, nyt pyörä on tasaisesti tuuman alk.p. pyörää matalampi - tuntuu kyllä kepeältä heitellä puolelta toiselle vaikka osa kaikkein kovimmasta rataominaisuudesta menetettiinkin ( so what kun radalle en vielä kertaakaan ole raahautunut). Myös penkki sai osansa, viime talvena parin muun osan kanssa mulle rantautui b-satula, siitä lähti päällyste lentoon, pari viikkoa sitten aloin mattopuukolla veistelemään sen pehmustetta, sitten vielä visiteeraamaan erästä teollista muotoilijaa joka teki penkkiin viimeistelyn, viime viikon ti se meni verhoilijalle ja jo to oli entistä pyöreämpi satula paikallaan.

            Jo vuoden verran suunnitelmissa ollut tehdä tuohon Moto GP-tyylinen änkkäri, eli isot pöntöt takaata pois ja yksi vaimennin alakatteen suojuksiin piiloon ja yksi ulostulo oikean jalan alta ja samalla päätyen siihen, myös 2-osana hankittu alk.p. keskikollektori on nyt jo paloiteltu ja se itse 2 - 1 muuttaja on eräällä kaverilla työn alla, sitten saan sen koko keollektorin läjään, itse vaimentimenkin teko on alkanut, materiaalit jo hankittuna, kuoret aion tehdä Aprilia Futura-mahapöntöstä, ihan järkyttävä homma ..... mutta maalina kenties 'hyväksytty' putki E-merkkeineen .... B-) Jos tää onnistuu niin tulee kyllä sleek yleisnäkymä perästä kun ne jättipöntöt katoaa ;-) . Ja on tällä pönttö-projektilla toinenkin maali, voi olla että saan pyörän painoa laskettua, tai ainakin jos ei kokonaispainoa niin sitten sitä painopistettä ;-) . Vaikka kaverit ne kettuileekin että 'sillähän on iso merkitys kun ajat ....... sitä kuuttakymppiä :() ' .

            Comment


            • Eilen tuli kierretty pitkästä aikaa hiukan pidempi, karvan alle 400km lenkki Jammulla. Reittinä Jyväskylä-Uurainen-Saarijärvi-Karstula-Soini-Lehtimäki-Töysä-Alavus-Killinkoski-Mänttä-Vilppula-Jämsänkoski-Jyväskylä.

              Mukavaa tietä ajella pärrällä (pl tuo viimeinen VT9 osuus).

              Comment


                Pääsi yllättämään renkaan kuluminen. Tiesin kyllä lähtiessä, ettei se hyvä enää ole, mutta viidensadan kilsan hupiajelu vei loputkin. Turussa alkoi vyö paistaa, kotiinpäin tulin aikalailla kusi sukassa.

                Uusi rengas on jo tallissa, vaihtuu huomenna.
                Attached Files

                Comment


                • Lainaus:
                  Alkuperäinen kirjoittaja Maxpres Näytä viesti
                  Tässä kolmatta kesää nyt menty -98 vuoden Jammu R1:llä. Seuraavaksi pyöräksi pitäisi löytää joku sellainen, missä suorituskyky pysyisi suht hyvänä, mutta jolla voisi vetää matka-ajoa hiukan mukavammin. Vaihtoehtojahan on varmasti monia, jotka olisi hyviä välimalleja kyykyn ja matkapyörän väliltä.

                  Kertokaas mitä pyöriä tässä kannattaisi käydä koeajamassa, missä ajoasento ei olisi ihan niin raastava, kuin kyykyissä?

                  Käy koeajamassa busa.

                  Kävin koeajamssa ja nyt sellainen on tallissa :D 2005 vuoden ajettu 28tkm, eli just sisäänajettu. Kävin ajelemassa muutamia muitakin pyöriä, mutta kyllä tuossa on sitä jotain.

                  Comment


                    Heh, en sit suositellu turhaan. Vaikka itse sellaista omistakaan, niin uskalsin suositella noihin em. kriteereihin liittyen :)

                    Comment


                    • Ainakin mahamahan FJR 1300 oli mun mielestä hyvä ajaa, tosin ei niin suorituskykyinen ku busa.

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja arto_s
                        Olen varmaan joskus ääneenkin sanonut, että jos mulle joskus pyörä tulee, se on Ducati. On mennyt tämä loppu päivä tehokkaasti selaillessa ja tavatessa. Puhukaa joku mulle nyt järki taas päähän, kun noita pikku-Monstereita näyttäisi saavan ihan järjelliseen hintaankin. Cabriostakin kärsii enemmän.

                        Onhan ne ihan kamalan kalliita ja hankalia ylläpitää?

                        Mulle sopii varmaan parhaiten joku ketterä ja mutkateillä kiva vehje, joka ei kulje motarilla miljoonaa. ainakin pentuna päähän kasvoi kypärää suurempi reikä, kun sai jotain kaksipyöräistä alle. Mopoiän jälkeen en ole pärrällä ajanutkaan, eikä mulla ole sopivaa kirjainta kortissakaan. Ainakaan vielä..
                        Juhannusviikolla hankitulla Monster S2R 800-mallisella konsernikulkineella olen taittanut nyt 8500km ilman suurempia murheita.

                        Rahaahan harrastuksiin aina palaa, mutta suurempia huoltokuluja näille desmovehkeille aiheutunee lähinnä 2v/24tkm välein tehtäväksi tarkoitetusta jakohihnarempasta. Edellisen omistajan valtuutetussa huollossa teettämä 20tkm huolto hihnoineen ja parine liittimenvaihtoineen kustansi 730e. Halvemmalla toki pääsee jos jakoavain pysyy kädessä itsellä tai kaverilla.

                        Itselle tullut nyt välillä 18tkm - ~27tkm kohdalle eturenkaan vaihto, öljynvaihto etuiskarin huollolla höystettynä, vielä itseään odottava takarenkaan vaihto sekä uusien ketjujen ja rattaiden asennus. Lisänä vielä osin tuunaukseen lukeutuva perän typistys ledivilkkuineen. Kaikkien tarpeellisuus oli enemmän tai vähemmän tiedossa tai nähtävissä jo pyörää ostaessa. Kyseessä siis ostettaessa 18tkm ajettu vuoden 2006 pyörä.

                        Nuo em. hommat on sellaisia 100-300 euron paukkuja riippuen vähän onko rasvanäppi ja haluaako tinkiä osien laadusta. Muutenhan huolto/ajovaruste/vakuutukset-kolmio ratkaisee pitkälti harrastuksen kustannukset pyörän hankintahinnan lisäksi. Kaikissa noissa on toki mahdollista säästää, riippuu tietysti omasta riskinottokyvystä ja mukavuudenhalusta missä sen mahdollisesti tekee.

                        Ihan etterä ja monikäyttöinenhän tuommonen Monsteri on, kyllä sillä työmatkatkin taittaa ja vaikka sorallakin ajaa. Ei mikään ratatykki tai tasakäyntinen ompelukone mutta ihan hauska ja erottuva peli. Eipähän tarvitse rataa tai moottoritietä tunteakseen olonsa mukavaksi.

                        Comment


                          Nyt on viikon verran tullut ajeltua KTM 1190 Adventurella ja täytyy myöntää että ihan uusia reittejä on löytynyt :) Eikä asfalttiteiden routaheitotkaan pahemmin haittaa.
                          Mihinkähän hukkaisi tuon vanhan XX:n...

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
                            Mulla on viimeksi ollut prätkäkuume ~ 10 vuotta sitten. Silloin tauti alkoi ilmoitella ittestään aina keväällä ekan mopon tullessa vastaan. Kävin tänään viemässä ipanoita luokkakaverin synttäreille ja eikös siinä pihassa seissyt Ducati Monster 1100.

                            Olen varmaan joskus ääneenkin sanonut, että jos mulle joskus pyörä tulee, se on Ducati. On mennyt tämä loppu päivä tehokkaasti selaillessa ja tavatessa. Puhukaa joku mulle nyt järki taas päähän, kun noita pikku-Monstereita näyttäisi saavan ihan järjelliseen hintaankin. Cabriostakin kärsii enemmän.

                            Onhan ne ihan kamalan kalliita ja hankalia ylläpitää?

                            Mulle sopii varmaan parhaiten joku ketterä ja mutkateillä kiva vehje, joka ei kulje motarilla miljoonaa. ainakin pentuna päähän kasvoi kypärää suurempi reikä, kun sai jotain kaksipyöräistä alle. Mopoiän jälkeen en ole pärrällä ajanutkaan, eikä mulla ole sopivaa kirjainta kortissakaan. Ainakaan vielä..
                            Ostin oman Monsterini (1999) vuosi sitten täältä Turun läheltä, myyjä oli autokorjaamossa töissä (siellä kaupat tehtiinkin). Itse oli hihnarempan tehnyt eikä siihen kuulemma mennyt "ensikertalaisella" kovinkaan pitkään, muistelisinko peräti puolesta tunnista puhuneen? Venttiilinvälykset, niiden seuranta ja säätö on mallista riippuen enemmän tai vähemmän aikaa vievä operaatio (vaikka ei kauhean hankalaa pitäisikään olla).

                            Speksit on tommosessa 14 vuotta vanhassa pyörässä nykymittapuun mukaan jo pienet: 750cc, 62hp. Ääntä kuitenkin riittää ja fiilistä senkin edestä. Parkkihallit on tosi mielenkiintoisia äänimaailmaltaan, pitäisi vielä ennen talviteloille laittamista käydä kokeilemassa saako kaasulla autoissa hälyt soimaan... Moottoritiellä pääsee ihan tarpeeksi lujaa, nakupyörässä se fiilis katoaakin jo satasen nurkilla josta ajokorttikin kiittää pidemmän päälle. Mutkateillä 50-80 (okei, 110) menee pelkällä kaasulla ja moottorijarrulla kolmosvaihteella. Sivuvaikutuksena toki se että ääni kuuluu parin kilometrin päähän aikas hyvin...

                            Kevarilla ajelin joskus ja hetken aikaa ennen autoa oli isokin pyörä. Siihen väliin mahtuikin sitten parikymmentä vuotta taukoa ennenkuin tämän Monsterin hankin (tai kuten kaveri sanoo, hiiwiö).

                            Prikulleen samasta syystä mitä tuossa kerrot, hankin nakupyörän: itseni tuntien olisin muuten jossain iltapäivälehdissä "...ajoi tutkaan 295km/h..." mikäli edes hengissä selviäisin :D Paljon hauskempaa ajella mutkatietä 50-60-80 nopeuksilla kuin edestakaisin jotain turku-hki motaria huiput mielessä ;)

                            Eipä toi toki täydellinen ole: Biltemasta kävin jo hakemassa siihen kellon, sekä mielessä on käynyt kierroslukumittarin hankinta. Vakiona ei semmostakaan ole, kun ei sitä oikeasti tarvitse :)

                            Comment


                            • Viikko sitten perjantaina sain tasan 2 kuukautta huilanneen pyöräni taas lentoon, olipa kiva että se lauantai oli nätti ja päristelyä sai toteutettua reilun 100 km. edestä. Pienen tauon jälkeen eteneminen tuolla pyörälläni sai naaman taas virneeseen ........ tonnisen 140 hv. twinin nöyrä luonne yhdistettynä kepeään ja hyvän alustan omaavan prätkään on vaan semmonen yhdistelmä että alta pois. Luulenpa että tästä tulee keeper.

                              http://www.bikez.com/motorcycles/apr...ctory_2004.php

                              Comment


                              • Tuli käytyä eilen tuolla pikkukottaraisella ajamassa 50-70km, josta 30km soraa. Jumankekkulis, että oli rapasta hommaa. Ajoasu on aivan harmaa kuivuttuaan ja kypäräkin latvaan saakka kurassa. Lasit joutu käydä ojassa huljuuttamassa välillä, että näki eteensä. Ja keltasilla laseilla, kun ajaa säkkipimeässä, niin jopas on kumman värisiä ajovaloja autoissa :D

                                Kelit on kyllä mitä parhaimmat, 12.5'C oli lämminta ja soratiellä pinnassa semmonen ohut lieju. Sadekelin motokumeilla saa semmoisia mielenkiintoisia leijumisefekteja aikaiseksi vaikka pito muuten on johdonmukainen. Viikonloppuna lisää!

                                Tuo viikon lumisohjojääasfalttirospuuttokausi oli huonoin mahdollinen, kun mikään rengas ei toimi kunnolla ja piikkejä ei henno laittaa vielä alle.

                                Comment


                                  Joo-o.. Oliskin kotari tms vastaava laite. :)
                                  Terv: ninjan tankilla käyttänyt, n. 10km sora/liejutietä kyykkymopolla taistellut.
                                  Voin sanoa että oli mielenkiintoista ja kohtuu puhdasta hommaa. :S

                                  Comment


                                  • Täältä löytyy KTM 990 adventure s. Monikäyttöinen vehje kulkee suolla ja motarilla riittävästi. Piikkirenkaat löytyy talvi hauskan pitoon.

                                    Comment


                                    • suolla? varmasti mukava ylösrevittävä jos kunnolla saa upotettua. Jonkun verran tota suolla ajoa tullu crossilla/ enskalla harrastettua tossa nurkissa :D saa hyvät talkoot jos sopivan silmän löytää. Järjen kanssa tosin ei juurikaan tekemistä ja saattaa jo vähän mennä ohi aiheestakin.

                                      Comment


                                      • Juu hemmetin tyhmäähän tollanen yli 200 kilonen möhkö on suolle työntää. Huoltoteitä ajellessa tulee välillä tollasia ylityksiä pakosti vastaan.

                                        Comment


                                        • Motskarinkorjaustauon jälkeen kausi jatkui 12.10, 11.11 oli mittariin tullut se sama ajomäärä ( +1200 km.) mitä kesäkuukausinakin tuli.

                                          Olin tänään ajelemassa jo reilut 80 km., taidan vielä mennä tuonne rantaan ...... kait yksin B-) .

                                          Jos joku muka paleltuu niin se on sormet, ajelen kesähanskoilla kun niillä tuntuma on sellainen kuin se kuuluu olla.

                                          Comment


                                          • Tänään tuli ajettua mukavassa kurakelissä soraa/asfalttia ~150km. Tulee harrastettua tuota mopofoorumin kuvajahtiajelua. Pirun liukasta tuommonen suola/kura yhdistelmä josta tulee asfaltin pinnalle semmoinen tahna. Sutii jopa jopa tuommoinen vajaatehoinen yksimukinenkin ohitustilanteissa.

                                            Sen verran iloinen tapahtuma tuli koettua, että vastaan tuli yksi kanssamotoristi :-)

                                            Tuli siirrettyä uusi rasti lasketteurinteen laelle. Oli aika pliukasta kiivetä :D
                                            https://lh3.googleusercontent.com/-L...116_130944.jpg

                                            Comment


                                            • Kauden alkaessa ajattelin että josko sitä saisi sen 6000 km. ajettua maksettuna 5 kk:n ajokautena, oli sitten tosiaan mopo rätin alla 2 kuukautta ja näin kausi katkesi/ siirtyi/lyheni ( n. 2 vkoa) mutta tällä hetkellä koossa 5920 km., pentele kyllä mä vielä tuon 80 km. ajan, niin eilen kuin perjantainakin ajelin sen 60 km.

                                              Comment


                                                Saako järki yliotteen byrokratiasta?

                                                http://www.taloussanomat.fi/autot/20.../201317578/304

                                                Comment


                                                  En tiedä onko täällä jo ollut puhetta, mutta ensi vuoden alusta nousee ainakin IF;llä rekisteröimättömien moottoripyörien vakuutukset melko huimasti. Kaveri antoi esimerkin omasta perheestä:
                                                  Perheessä neljä krossipyörää, 3 lasten ja yksi isännän. Nyt hinnat huitelee jossain luokkaa 400e/v, kun nousu tulee, maksaa yksi pyörä luokkaa 5600e/v. Luitte ihan oikein, yli 5ke/v.
                                                  Tulee kohtuu kalliiksi harrastaa ko.lajia. Vielä kuulemma auttaa yhtiön vaihto, mutta trendi on sata varmasti menossa muillakin tuohon, korvaaminen kun on kallista.

                                                  Syy tuohon on että vakuutus korvaa:

                                                  -Vahingot vastapuolelle jos sellainen on.
                                                  -Vahingot kuskille ja mahdolliset hajoavat varusteet, pois lukien kypärää jos lääkäri leikkaa hihnan poikki.

                                                  Materiaalin osuus korvauksista on alle 10% tällä hetkellä, loput on käsiä, jalkoja yms.
                                                  Huippu tarinassa on se, että jos vahinko hoidetaan kunnallisella vakuutuksen piikkiin, niin vakuutusyhtiölle hoito ei ole ilmaista vaan sairaala laskuttaa ns. täyden rahan hommasta, kuten yksityinenkin tekisi. Kaverin käsi kun meni poikki, lähetti kunnallinen vakuutusyhtiölle laskua 12ke hoidosta.

                                                  Suosittelen kaikkia IF;n asiakkaita kyselemään oman vakuutuksen hinnan jatkossa.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                    Perheessä neljä krossipyörää, 3 lasten ja yksi isännän. Nyt hinnat huitelee jossain luokkaa 400e/v, kun nousu tulee, maksaa yksi pyörä luokkaa 5600e/v. Luitte ihan oikein, yli 5ke/v.
                                                    Siellä If:llä tuntuu olleen jotkut 'arvontapäivät' meneillään, tuolla vakuutushintoja-topiikissa jo mainitsinkin kun oman pyöräni v.2012 hinta 1100 e/ v (liikenne) oli nyt tarjousta pyytäessäni pompsahtanut 2500 egeen ! ! ! ! Asiaa syvällä rintaäänellä tiskillä ihmetellessäni sain virkailijan lupaamaan raportoimaan mulle asian todellisen luonteen, no soitti 2 tunnin päästä ja oli kuulemma uudelleen arvioinnissa tapahtunut virhe, hinta olisi nyt 1500 e. Toki tuossakin on vielä korotusta ja paljon mutta jotain outoa siellä on tapahtunut ?!

                                                    Comment


                                                      Tätä krossipyörä asiaa oli kaksi eri henkilöä soittanut omiin pyöriinsä ja samaa luokkaa oli arviot. Joko on tosiaan kohtalaisen iso virhe jossain tai sitten If tahtoo eroon noista vakuutuksista kokonaan. Korvauksethan noissa on aina kohtuu isot, kun pyörää ei korvata vaan henkilövahinkoja.
                                                      Mulle tuli uutena se, että kilvettömät pitää olla vakuutettu. Muuttaa mielipidettä, että kannattaako hankkia mökkipyörää, jos se maksaa esim 400€/v ja ajoa on todella vähän. Jos se lipsahdus käy, ei mikään muu vakuutus korvaa hoitoa, jos se tapahtuu moottoriajoneuvolla joka pitäisi olla vakuutettu eikä ole.

                                                      Comment


                                                        Halvemmaksihan tulee jo hankkia kilvellinen enduropyörä kun verottoman crossin ja kilvellisen enduron hintaero tulee kevyesti jo alle vuoden vakuutuksessa kuitattua. Jos vielä pitää osan vuodesta seisontavakuutuksessa niin voittaa vielä enemmän.

                                                        Comment


                                                          Ei muuta kuin raikasta joulua ;)
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                          • 99 mallin Hayabusalla ajellaan, liki orkkis kuntoinen klassikko, ensimmäinen esitelty.

                                                            https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.n...46056491_n.jpg

                                                            Esittely videoo

                                                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=N6oh2lF8nu8[/ame]

                                                            [ame]http://www.youtube.com/watch?v=FH2XOhsl9V0[/ame]

                                                            Comment


                                                            • Aattona tuli Joulun kunniaksi ajettua pikkukotkalla lumipöperössä ~10km. Sadekelin kuvioiduilla motokumeilla se kävi kyllä hyvästä kinkun sulattelusta ja oli kyllä täysi työ, että pääsi eteenpäin ja pysyi pystyssä. Tulis nyt sen verran lunta ja jäätä, että voisi laittaa toiset vanteet piikkikumeilla alle.

                                                              Nyt on jo niin kesäiset kelit, että pitää käydä uudestaan päristelemässä. Jos löytäis vielä jostain tonttulakin kypärän päälle :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X