Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Apuja Audin ostoon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Apuja Audin ostoon

    Tervehdys kaikille! Olen tässä harkitsemassa Audin ostoa, mutta hieman epäilyttää kun ei tiedä merkistä paljon mitään, joten tarvittais hieman apua.

    Eli auto jota olen ostamassa on '85 Audi 100 2.0i (Typ44?) . Nyt tarvittaisiinkin niitä kokemuksia, mikä/mitkä osat hajoaa helposti, mihin kannattaa kiinnittää huomiota autoa tutkiessa, entä koeajossa? Jotain muuta erikoista mainittavaa?

    Sitten myös tekisi mieli tietää minkäkokoista vannetta tonne saa alle inhimillisesti (koko, leveys, ET).

    Hakeakkin koitin vaan johtuuko se tästä ylettömästä tyhmyydestä vai pienestä humalatilasta, mutta oikein mitään nuihin vastaavaa en löytänyt.

    Kiitoksia jo etukäteen!

  • #2
    Tuulilasissa oli muistaakseni parivuotta sitten "kymppitonni käytetyllä" sarjassa tuollainen lötkö, siitä saa aika hyvän kuvan millaista käytetyn t44:n osto voi pahimmillaan? olla.

    Comment


    • #3
      Kysymys kokonaisuudessaan on niin valtavan laaja, että siihen on käytännössä mahdoton vastata yhdellä viestillä.Vaikka tästä kehkeytyisi kokonainen viestiketju, ei siitä saisi riittävästi tietoa kasaan.

      Vertailun vuoksi: ostaessani profiilin mukaista Audia 2003, hain viikon ajan netistä tietoa ko. mallista ja sen ominaisuuksista. Lueskelin läpi kaikki löytämäni Audifinnsin topikit, amerikkalaisia Audifoorumeita selasin silmät soikeana ja saksalaisetkin tulivat hyvin tutuiksi jne.
      Vaikka auto itsessään olikin hyvin huollettu ja tekniikka pelasi, ilmenneet lukuisat pikkuviat hirvittivat ja niissä otin ostaessani pienen riskin. Tuostakin huolimatta pikkuvikojen määrä yllätti. No, nyt neljän vuoden jälkeen auto alkaa olla siinä kunnossa, että kaiken voi sanoa toimivan.

      Kun hankkii tuollaisen auton, pitää olla valmius omatoimiseen remontoimiseen. Merkkikorjaamolle ei tuollaista kannata viedä, eikä juuri tarvitsekaan.

      Monesti kuvaava sana "toimintatonni" liitetään vanhan typ44:n yhteyteen ja siksi tuo viimeinen kysymys hieman pisti miettimään: jos on hankkimassa tuollaista autoa, on paras varautua pistämään hienojen alupallojen hinta ylläpitoremonttiin, ellei sitten halua, että autossa mikään nippeli ei toimi, mutta alla on hienot vanteet. Siksi jätänkin viimeiseen kysymykseen vastaamatta.

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Jani Lukkarinen
        Kysymys kokonaisuudessaan on niin valtavan laaja, että siihen on käytännössä mahdoton vastata yhdellä viestillä.Vaikka tästä kehkeytyisi kokonainen viestiketju, ei siitä saisi riittävästi tietoa kasaan.

        Vertailun vuoksi: ostaessani profiilin mukaista Audia 2003, hain viikon ajan netistä tietoa ko. mallista ja sen ominaisuuksista. Lueskelin läpi kaikki löytämäni Audifinnsin topikit, amerikkalaisia Audifoorumeita selasin silmät soikeana ja saksalaisetkin tulivat hyvin tutuiksi jne.
        Vaikka auto itsessään olikin hyvin huollettu ja tekniikka pelasi, ilmenneet lukuisat pikkuviat hirvittivat ja niissä otin ostaessani pienen riskin. Tuostakin huolimatta pikkuvikojen määrä yllätti. No, nyt neljän vuoden jälkeen auto alkaa olla siinä kunnossa, että kaiken voi sanoa toimivan.

        Kun hankkii tuollaisen auton, pitää olla valmius omatoimiseen remontoimiseen. Merkkikorjaamolle ei tuollaista kannata viedä, eikä juuri tarvitsekaan.

        Monesti kuvaava sana "toimintatonni" liitetään vanhan typ44:n yhteyteen ja siksi tuo viimeinen kysymys hieman pisti miettimään: jos on hankkimassa tuollaista autoa, on paras varautua pistämään hienojen alupallojen hinta ylläpitoremonttiin, ellei sitten halua, että autossa mikään nippeli ei toimi, mutta alla on hienot vanteet. Siksi jätänkin viimeiseen kysymykseen vastaamatta.
        Niinhän se on että ei ton ikästä rassia kannatakkaan enään merkkihuollossa huollattaa, ja se on tiedostettu. Tosiaan tässä haeskelenkin niitä tietoja mitkä voi pelkästään kokemuksella sanoa autosta, suurenpia tai pienempiä vikoja mitkä ovat ajan kanssa tulleet, jokin semmonen mikä vaatisi isompaakin remonttia.

        Kuitenkin luulisin että tällä foorumilla on ihmisiä, joilla vielä ton ikänen auto on, ja heidän juuri toivoisin kertovan onko tullut mitään isompaa vastaan. Tiedetään sekin että ton ikäsessä pelissä alkaa jo niitä pikkuvikoja löytyä, ja mitään uutta peliä tässä ei ollakkaan ostamassa.

        Comment


          #5
          No tässä nyt tuli mieleen, että työkaverilla oli juurikin tuota tyyppiä oleva satku muistaakseni seitsemän vuoden ajan. Ostettaessa oli jo paljon ajettu n. 240 tkm., mutta niin ne vain ajot jatkuivat päivittäisessä ajossa.

          Kaverin kanssa muistellessa tuli mieleen, että syyläri siitä petti, syöpyi puhki. Oven aukaisumekanismit särkyi edestä. Kuskinpenkin selkäsäätö ja runkoputkisto meni rikkipoikki. Laturi pamahti 310 tkm. kohdalla.
          Vaihdelaatikko takkuili, mutta kepin juuren mekanismia rasvatessa alkoi vaihteet taas kelpaavan.

          Muuten piti kaveri satkua kuin kukkaa kämmennellä, eli huollot ja kaikki ajallaan, sekä pesut päälle. Yksilö oli siisti ja toimiva.
          Viimeisenä käyttövuotena alkoi ruskea väri paistaa takapuskurin alueelta läpi, koska kaara oli peräänajettu ja alkoi ruostua "korjatuista" kohdista hyvin voimallisesti.

          Mutta kuten sanottua, tuon ikäiset alkavat olla niin yksilöllisiä laitteita, että hyvällä tuurilla saa hyvin pidetyn ja toisinpäin.

          Comment


          • #6
            No hammastanko kannattaa katsoa,onko se haitarikumi ehjä/onko vuotoja ko.tangossa.
            Minun lötkössä on mittarissa jo 433 tuhatta ja vielä vaan porskuttaa..

            Comment


              #7
              -85 mallinen typ44 on jo sen ikäinen auto, että mikä vaan osa voi siitä "yllättäen" hajota. Korkepainehydrauliikka nyt on ensimmäisten tarkastettavien osien (hydraulipumppu, letkut, ohjausvaihde, pommi yms) joukossa, tarkoittaa siis jarru & ohjaustehostusta. On yksi kyseisen auton kalleimpia osakokonaisuuksia.

              -85 vuosimalli, siis jos on todella -85 malli, niin kannattaa myös ruosteiden osalta syynätä tarkasti. Täyssinkitys tuli ko. autoon vasta mallivuonna -86. Todellisen vuosimallin näkee runkonumerosta.

              On myös lähes satavarma juttu, että auton alusta on enempi vähempi väsähtänyt. Tekee ihmeitä auton ajettavuudelle, kun vaihdat kaikki alustan puslat ja pistät uudet iskarit alle.

              Todennäköistä myös, että kytkin voi hajota koska vaan ja vaihdeloota huhuilee ajon aikana enempi vähempi.

              Kaikin puolinhan tuo muuten on perusvarma kilomtrinnielijä. Kuitenkin ikää sen verran, että jos edellinen omistaja kovin huoleton on ollut, niin pahimmillaan auto on jo terminaalivaiheessa.

              Comment


              • #8
                ei ton ikästä rassia kannatakkaan enään merkkihuollossa huollattaa
                Viime kesänä 380tkm määräaikaishuollossa omaani uusittiin molemmat iskarin yläpään laakerit, molemmat pyöränlaakerit, iskarien suojakumit ja toiselle puolelle molemmat vetonivelen kumit. Pyöränlaakerit olivat finito toisen yläpään laakerin lisäksi, samoin vetonivelen kumit. Kun paikat ovat auki, kannattaa vaihtaa muitakin osia "varmuuden vuoksi".
                Pyöränlaakerin vaihto edellyttää yleensä prässiä, joten jätin tuon työn kokonaisuudessaan korjaamon hommiksi.
                Viime kesänä vaihdoin vaihtoon menivät takajarrusatulat. Levyjarrullisessa rikkinäiset käsijarruvaijerit imaisevat veden sisään, vaijeri jäätyy ja jumittaa ja sylinterin liike lakkaa > sylinteri syöpyy kiinni. Noita ei juuri voi korjata, vaihto on ainoa järkevä ratkaisu.
                toivoisin kertovan onko tullut mitään isompaa vastaan.
                Omani on automaatti ja luonnollisesti tuolla karismaattisella keskushydrauliikalla -nämä suurimmat murheenkryynit ovat omassa lötkössäni toimineet täysin moitteetta.

                Niin ja rengastuksesta: 7.5x15 ET35 vanteella 225/50 rengas ottaa joustoissa kiinni takakaareen.
                Viimeksi muokannut jtlukkari; 16.3.2007, 09:00.

                Comment


                  #9
                  Kiitos paljon vastauksista! Tässä kun olen lueskellut näitä vastauksianne, niin tuntemukset ovat että hyvä auto on. Pitääpä tutkia kertomianne asioita kun käyn katsahtamassa autoa lähemmin.

                  Comment


                  • #10
                    Mitäs mieltä ollette ko. yksilöstä? Ei näyttäis minusta hirveen pahalta tuo perä. Mites oisko tuo paha homma vaihtaa tuo takakylki kokonaan?
                    Onkos tuossa jo sinkitty kori?Miten tuo 200:sen kori yleensä kestää ruostetta?
                    Saakos tuosta muuten sen takapää lukittua?(more quattro fun)?


                    http://www.nettiauto.com/viewVehicle...car=2317610&PN[0]

                    Comment


                      #11
                      On.
                      Kestää ihan hyvin.
                      Saa lukittua.

                      Mikä tuossa saattaa olla ongelma, on korin/rungon kierous, kuten myyjä mainitsee. Riippuu kuinka kiero, mutta nelipyörämittauksessa voi tulla ongelmia, joka varmaan on leiman edellytys.

                      Comment


                      • #12
                        MMmmh. Aika kiinnostava yksilö.

                        Comment


                        • #13
                          Ei kai nyt perkules voi kori/runko tommosesta vääntyä, vai onko tosiaan niin "lötkö" tuo kori? :D

                          Comment


                            #14
                            Voihan se. Sen takia pellit eivät ole tuon enempää kurtussa, kun isku meni runkopalkkeihin. Onhan tuossa esim. takaoven rako jo ummessa. Ellei sitten ole jo jostain aiemmin vääntynyt.

                            Comment


                            • #15
                              Mites voiko katsastusinssi vaatia tuolle jopa runkomittauksen?
                              Millaisissa tilanteissa runkomittaus tai nelipyörämittaus ylipäätäänsä on vaatimuksena leimalle?
                              Onko auton papereissa luettava ehdollinen korjaus tjsp.?
                              Voiko inssi ihan noin vaan itse vaatia tekemään nuo,jos katsoo sen tarpeelliseksi, vaikkei sitä missään papereissa lukisikaan?

                              Comment


                              • #16
                                Ei ole kyllä tullut koskaan vastaan, mutta jos inssi epäilee alustan geometrian muuttuneen niin ihan varmasti voi määrätä alustanmittauksen.

                                Lunastetuissa kolarikorjatuissa autoissa tuohan on itsestäänselvyys..

                                Comment

                                Working...
                                X