eli ostin audfi s3 n2½kk sitten... nyt siinä ei nopeus mittari toimi ja bensa mittari näyttelee omiaa...eli aika varmasti mittaristo menisi kokonaan vaihtoon...autoliike mistä ostin auton sanoi ettei kuuluu takuuseen ja eivät suostu korjaamaan...eli mites tohon nyt pitäs suhtautua....onko liike velvollinen korjaamaan auton vai ei?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
autoliikkeen takuu? miten suhtautua?
Collapse
X
-
Millä hän liike kantansa perustelee? Lakisääteinen liikkeenharjoittajan 6kk virhevastuukin edellyttää jo, että tava on kunnossa ja tavarassa on virhe, jos "tavara ei vastaa kestävyydeltään
tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa". Nopeusmittari on niitä varusteita, joitten tulee toimia auton iän. Toimiko nopeusmittari ostettaessa?
Pirautapa kunnalliselle kuluttajaneuvojalle.
Tuolta lisää tietoa.
-
Noista yritetään kiemurrella pois luettelemalla asioita, jotka vaihtoauto"takuu" kattaa mutta monesti ei mainita että siihen kuuluu automaattisesti myös muuta. Takuu ei saa huonontaa ostajan oikeuksia, eli menee takuun piiriin. Kuluttaja-asiamiehellä uhkaaminen yleensä jo auttaa jos liikkeen henkilökunnalla vähänkin järkeä päässä.
Comment
-
Juuri näin. Itse kuitenkin lukasisin tuon virhevastuun lävitse ja kävisin keskustelemassa liikkeessä uudestaan, varmasti nopeampi ja helpompi tapa. Jos vielä printtaat kättä pidempää mukaan ja näytät mihin vetoat, luulisi liikkeen myöntävän vastuunsa.
Kuluttajan asioita ajavassa laitoksessa on usein kohtuuttoman pitkät jonot ja asiat etenee hitaasti. Lisäksi kun lukee lävitse noita ratkaisuja, tuntuu että he pyrkivät löytämään aina ratkaisun niin että korvataan vain osa viasta.
Comment
-
Tuo korjataan osa viasta/laitetaan kuluja puoliksi jne. toimintatapa tulee taas siitä, että liikkeelläkään ei ole kaikissa tapauksissa velvoitetta tehdä käytetystä autosta uutta uusilla osilla. Vähän monimutkainen juttu selittää, mutta aikoinaan kävin näitä useammankin kuluttajamiehen, naisen ja lakimiehen kanssa läpi.
Comment
-
Ymmärrän myös mitä tarkoitat, mutta käytetty on aina käytetty hintatasosta riippumatta. Mä oon sun puolella :)
Comment
-
itsellä kävi sama tilanne noin kuukausi sitten. service valo tuli toisen päivän jälkeen näkyviin. kahden korjaamon vastaus oli että jakopääremppa olisi pitänyt jo tehdä. autokauppa oli vain öljyt siitä vaihtaneet kyseessä siis 120.000km huolto. siinä sitten sottelin aluksi paikalliselle kuluttajaneuvojalle ja sen jälkeen autokauppaan että mites asiassa toimitaan ja kielteinen vastaushan sieltä tuli vaikka neuvoja oli aivan toista mieltä asista. kirjeen sain hetki sitten kuluttajalautakunnasta ja jonohan oli mukavat 18kk. rempan nytten olen omasta pussista maksanut ja odottelen vaan päätösta mukavan ajan.
jarppa^ et ole ainoa asiasta kärsivä :)
Comment
-
Autosi ei mene luultavasti katsastuksestakaan läpi jos siinä ei toimi nopeusmittari! Mittaristo on oleellinen osa auton toiminnallisia elimiä ja pitää todellakin mennä kuluttajasuojalain mukaisen 6kk takuun piikkiin jos hajoaa takuuajan sisällä.
Kannattaa itsepintaisesti neuvotella myyjäliikkeen kanssa asiasta ja esittää faktat faktoina. Kyllähän nekin tietää mikä niiden vastuulla on mutta yrittävät kaikin keinoin kiemurrella koukusta ja jyrätä "myyntimiespuheillaan" kokemattomat asiakkaat.
Comment
-
Yleensä, kun autoa korjataan ns. myyjän piikkiin, korjatusta kohdasta tulee parempi kuin mitä se oli ennen vian ilmenemistä ja näin saattaa nostaa auton arvoa. Tämän vuoksi kustannuksissa pyritään sovitteluun, jolloin kuluttaja maksaa korjauksesta osan tai saa vain osan korjauksen hinnasta hyvityksenä.
tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta
Comment
-
Uuden mittariston lukemaa voi muuttaa muistaakseni jos sillä ei ole ajettu sataa kilometriä enempää.
Mistä VAG-COMilla voi lukemaa muuttaa ylöspäin?
Noissa vanhemmissa mittaristoissa lukemia voi muuttaa oikealla ohjelmalla mihin lukemaan vain.
Comment
-
Otsikkoon liittyen, kaveri osti juuri 1.8T koneella olevan konsernin auton.
Siinä ilmeni kaikenlaisia vikoja, ja kaveri sai sovittua myyjäliikkeen kanssa että ne maksaa kaksi tonnia takaisin. Liike halusi tästä paperin jolla ostaja ei enää voi vaatia mistään heitä tilille. Tuo kaksi tonnia tuli mielestäni yllättävän helposti.
Yksi vika oli vilahteleva öljyvalo. Noh, auto vietiin sen jälkeen korjaamolle tutkittavaksi tuon öljynpaineen takia.
En muista kaikkia arvoja, mutta 950 kierroksella painetta oli 0.5 bar, ja 5000 kierroksella 3.9 bar. Aika vähän ainakin alakierroksilla.
Ottivat öljypohjan auki ja sieltä paljastui todella kuumana käyneet laakeripukit! Ensimmäinen laakeri oli aikalailla paskan ja kampuran kaula ihan urilla. Muut olivat myös kuluneet, mutteiva aivan niin pilalla. Jokainen laakeripukki oli selvästi käynyt kuumana ja pukit olivat menneet mustaksi.
Yläkertaa ei avattu, mutta luultavasti se on vielä pahempi koska sieltähän se öljy ensin loppuu?
Mielenkiintoista sinänsä, tuo kävi aika nätin oloisesti eikä käyntiäänessä ollut oikein mitään huomautettavaa. Öljysihti ei ollut tukossa.
Korjaamo väitti että tuo laakerivika olisi tyyppivika 1.8T koneissa, mutta minä en ole kyllä niitä näiltä forumeilta lukenut. Voiko joku vahvistaa?
Nyt auton myynyt liike alkoi hankalaksi, eikä halua perua kauppaa, eikä maksaa uutta moottoria. Ja he vetoavat tuohon paperiin etteivät olisi enää vastuussa, mutta koko homma kuulostaa siltä että halusivat päästä sillä helposti eroon koko hommasta.
Comment
-
Käsittääkseni tuollaista vastuuvapaussopimusta käytetään aika useinkin. Tarjotaan tietynsuuruisen korvauksen vastineeksi sopimusta, jossa myyjä vapautuu "kaikesta vastuusta". Itsekin olen tuollaisen paperin allekirjoittanut erään myyjän virhevastuuseen liittyvän tapauksen jälkeen. Tuo tapaus tosin kävi kuluttajavalituslautakunnan kautta ennen kuin myyjä taipui korvaamaan.
Hieman ongelmallinen tapaus: autossa on ilmennyt virhe (mm. öljynpainevalon vilkkuminen), josta on reklamoitu myyjää. Myyjälle on annettu lain mukainen mahdollisuus korjata virhe tai myöntää hinnanalennus, minkä ostaja on hyväksynyt sopimusteitse. Tällöin myyjä on lain mukaan täyttänyt velvoitteensa tuotteessa ilmenneen virheen korjaamiseksi.
Olisi ehkä kannattanut ensin selvittää korjauksen todelliset kustannukset. Veikkaan, että se auto on nyt korjattava sillä kahden tonnin hinnanalennuksella.
Comment
-
saksan kielen taitoa hieman tarvitsisin kuluttajalautakunta kun ei käytä kun ruotsia ja suomea. pitäisi heille lisä selvitystä tehdä teksi on suoraan huoltokirjan 120.000 huolto
Alle 120.000km, zusätzlich zum Inspektions-Service
-zahnriemen und Spannrolle fur Nockenwellenantrieb beim 2.8 liter V6-motor sowie beim V6-biturbo ersetzenViimeksi muokannut kallee; 28.3.2007, 11:14.
Comment
-
Alle 120.000km, zusätzlich zum Inspektions-Service
-zahnriemen und Spannrolle fur Nockenwellenantrieb beim 2.8 liter V6-motor sowie beim V6-biturbo ersetzen
120 000 km välein, tarkastushuollon lisäksi: 2.8 litran V6 moottoreihin ja V6-tuplaturbomoottoriin jakohihnan ja kiristinrullan vaihto
Comment
-
okkim: Kaipa se kaverisi jätti muutaman raskauttavan kuvan moottorin kunnosta sekä omat yhteystietonsa esim. kuskin lattiamaton alle tai radion käyttöohjeen väliin. Veikkaan nimittäin että auto on myynnissä samassa liikkeessä ilman korjausta ihan lähiaikoina. Seuraava ostaja ei ole ehkä yhtä tarkka..
Comment
-
Eipä tainnut jättää. En kyllä jaksa uskoa että kehtaavat laittaa sen vielä läjään, sen verran kuluneet ne laakerit oli. Puolta vuotta sillä koneella ei ajeta.
Olisi kyllä ollut hyvä idea noin tehdä :) Voihan sitä vielä tarkistella rekisterinumeron perusteella että milloin omistaja on vaihtunut, ja sitten soittaa ja kertoa terveiset.
Comment
Comment