Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

autoliikkeen takuu? miten suhtautua?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • autoliikkeen takuu? miten suhtautua?

    eli ostin audfi s3 n2½kk sitten... nyt siinä ei nopeus mittari toimi ja bensa mittari näyttelee omiaa...eli aika varmasti mittaristo menisi kokonaan vaihtoon...autoliike mistä ostin auton sanoi ettei kuuluu takuuseen ja eivät suostu korjaamaan...eli mites tohon nyt pitäs suhtautua....onko liike velvollinen korjaamaan auton vai ei?

  • #2
    Millä hän liike kantansa perustelee? Lakisääteinen liikkeenharjoittajan 6kk virhevastuukin edellyttää jo, että tava on kunnossa ja tavarassa on virhe, jos "tavara ei vastaa kestävyydeltään
    tai muuten sitä, mitä kuluttaja yleensä perustellusti olettaa samanlaisen tavaran kaupassa". Nopeusmittari on niitä varusteita, joitten tulee toimia auton iän. Toimiko nopeusmittari ostettaessa?
    Pirautapa kunnalliselle kuluttajaneuvojalle.
    Tuolta lisää tietoa.

    Comment


    • #3
      Noista yritetään kiemurrella pois luettelemalla asioita, jotka vaihtoauto"takuu" kattaa mutta monesti ei mainita että siihen kuuluu automaattisesti myös muuta. Takuu ei saa huonontaa ostajan oikeuksia, eli menee takuun piiriin. Kuluttaja-asiamiehellä uhkaaminen yleensä jo auttaa jos liikkeen henkilökunnalla vähänkin järkeä päässä.

      Comment


      • #4
        juu nopeusmittari ja kaikki toimi ihan normaalisti kun ostin auton...pitää soittaa sinne vielä ja sanoa et jos ei ne hoida asiaa niin otan sit yhteyttä kuluttaja asiamieheen..

        Comment


          #5
          Juuri näin. Itse kuitenkin lukasisin tuon virhevastuun lävitse ja kävisin keskustelemassa liikkeessä uudestaan, varmasti nopeampi ja helpompi tapa. Jos vielä printtaat kättä pidempää mukaan ja näytät mihin vetoat, luulisi liikkeen myöntävän vastuunsa.

          Kuluttajan asioita ajavassa laitoksessa on usein kohtuuttoman pitkät jonot ja asiat etenee hitaasti. Lisäksi kun lukee lävitse noita ratkaisuja, tuntuu että he pyrkivät löytämään aina ratkaisun niin että korvataan vain osa viasta.

          Comment


          • #6
            Tuo korjataan osa viasta/laitetaan kuluja puoliksi jne. toimintatapa tulee taas siitä, että liikkeelläkään ei ole kaikissa tapauksissa velvoitetta tehdä käytetystä autosta uutta uusilla osilla. Vähän monimutkainen juttu selittää, mutta aikoinaan kävin näitä useammankin kuluttajamiehen, naisen ja lakimiehen kanssa läpi.

            Comment


            • #7
              kyl mä ymmärrän jos ei liike korjaile jotain vanhoja ja halpoja autoja..esim 2000? mut nyt kuitenkin puhutaan aika kalliista autosta..

              Comment


              • #8
                Ymmärrän myös mitä tarkoitat, mutta käytetty on aina käytetty hintatasosta riippumatta. Mä oon sun puolella :)

                Comment


                • #9
                  itsellä kävi sama tilanne noin kuukausi sitten. service valo tuli toisen päivän jälkeen näkyviin. kahden korjaamon vastaus oli että jakopääremppa olisi pitänyt jo tehdä. autokauppa oli vain öljyt siitä vaihtaneet kyseessä siis 120.000km huolto. siinä sitten sottelin aluksi paikalliselle kuluttajaneuvojalle ja sen jälkeen autokauppaan että mites asiassa toimitaan ja kielteinen vastaushan sieltä tuli vaikka neuvoja oli aivan toista mieltä asista. kirjeen sain hetki sitten kuluttajalautakunnasta ja jonohan oli mukavat 18kk. rempan nytten olen omasta pussista maksanut ja odottelen vaan päätösta mukavan ajan.

                  jarppa^ et ole ainoa asiasta kärsivä :)

                  Comment


                  • #10
                    joo..no toivottavasti ei noin pitkälle joudu mennä...katsotaan...

                    Comment


                    • #11
                      Autosi ei mene luultavasti katsastuksestakaan läpi jos siinä ei toimi nopeusmittari! Mittaristo on oleellinen osa auton toiminnallisia elimiä ja pitää todellakin mennä kuluttajasuojalain mukaisen 6kk takuun piikkiin jos hajoaa takuuajan sisällä.

                      Kannattaa itsepintaisesti neuvotella myyjäliikkeen kanssa asiasta ja esittää faktat faktoina. Kyllähän nekin tietää mikä niiden vastuulla on mutta yrittävät kaikin keinoin kiemurrella koukusta ja jyrätä "myyntimiespuheillaan" kokemattomat asiakkaat.

                      Comment


                      • #12
                        Yleensä, kun autoa korjataan ns. myyjän piikkiin, korjatusta kohdasta tulee parempi kuin mitä se oli ennen vian ilmenemistä ja näin saattaa nostaa auton arvoa. Tämän vuoksi kustannuksissa pyritään sovitteluun, jolloin kuluttaja maksaa korjauksesta osan tai saa vain osan korjauksen hinnasta hyvityksenä.
                        tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta
                        Viranomainen vaatii autoon toimivan nopeusmittarin, joten asia on lienee aika selkeä. Se, että tuoko uusi mittari mahd. uusine mittarilukemineen lisäarvoa, ei olekaan ihan yksiselitteistä. Jokuhan voi luulla vaihdetulla mittarilla varustettua autoa ruuvatuksi (kai noin uudessa autossa lukema voidaan asettaakin oikeaksi).

                        Comment


                        • #13
                          Jokin aikaa sitten (tais olla -90 luvun puolella) toimimaton nopeusmittari ei ollut hylkäysperuste katsastuksessa. Kokemusta on. Nykyjään en tiedä miten mahtaa olla.

                          Comment


                            #14
                            Jari: Mistä liikkeestä ostit?

                            Comment


                            • #15
                              Kyllä mittaristoon pystytään asettamaan kilometri tieto vanhasta mittaristosta. Näin tehtiin edellisessä autossa (A3) mittariston antauduttua.VAG-COMillakin pystyy muuttamaan kilometrejä ylöspäin mutta ei alaspäin.

                              Comment


                                #16
                                Uuden mittariston lukemaa voi muuttaa muistaakseni jos sillä ei ole ajettu sataa kilometriä enempää.

                                Mistä VAG-COMilla voi lukemaa muuttaa ylöspäin?

                                Noissa vanhemmissa mittaristoissa lukemia voi muuttaa oikealla ohjelmalla mihin lukemaan vain.

                                Comment


                                • #17
                                  no en tiiä saako liikettä mainita mutta laitetaan nytten....ostin auton herttoniemestä, liikkeen nimi on VAIHTOAUTOMAA...

                                  Comment


                                    #18
                                    Otsikkoon liittyen, kaveri osti juuri 1.8T koneella olevan konsernin auton.

                                    Siinä ilmeni kaikenlaisia vikoja, ja kaveri sai sovittua myyjäliikkeen kanssa että ne maksaa kaksi tonnia takaisin. Liike halusi tästä paperin jolla ostaja ei enää voi vaatia mistään heitä tilille. Tuo kaksi tonnia tuli mielestäni yllättävän helposti.

                                    Yksi vika oli vilahteleva öljyvalo. Noh, auto vietiin sen jälkeen korjaamolle tutkittavaksi tuon öljynpaineen takia.

                                    En muista kaikkia arvoja, mutta 950 kierroksella painetta oli 0.5 bar, ja 5000 kierroksella 3.9 bar. Aika vähän ainakin alakierroksilla.

                                    Ottivat öljypohjan auki ja sieltä paljastui todella kuumana käyneet laakeripukit! Ensimmäinen laakeri oli aikalailla paskan ja kampuran kaula ihan urilla. Muut olivat myös kuluneet, mutteiva aivan niin pilalla. Jokainen laakeripukki oli selvästi käynyt kuumana ja pukit olivat menneet mustaksi.

                                    Yläkertaa ei avattu, mutta luultavasti se on vielä pahempi koska sieltähän se öljy ensin loppuu?

                                    Mielenkiintoista sinänsä, tuo kävi aika nätin oloisesti eikä käyntiäänessä ollut oikein mitään huomautettavaa. Öljysihti ei ollut tukossa.

                                    Korjaamo väitti että tuo laakerivika olisi tyyppivika 1.8T koneissa, mutta minä en ole kyllä niitä näiltä forumeilta lukenut. Voiko joku vahvistaa?

                                    Nyt auton myynyt liike alkoi hankalaksi, eikä halua perua kauppaa, eikä maksaa uutta moottoria. Ja he vetoavat tuohon paperiin etteivät olisi enää vastuussa, mutta koko homma kuulostaa siltä että halusivat päästä sillä helposti eroon koko hommasta.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jari: Älä ota stressiä koko jutusta sillä 6kk takuuajan suhteen olet vahvoilla. Sen verran aktiivisuutta kuitenkin, että älä soita liikkeeseen vaan käy paikanpäällä ja kysyt, milloin toimitat auton korjattavaksi.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Käsittääkseni tuollaista vastuuvapaussopimusta käytetään aika useinkin. Tarjotaan tietynsuuruisen korvauksen vastineeksi sopimusta, jossa myyjä vapautuu "kaikesta vastuusta". Itsekin olen tuollaisen paperin allekirjoittanut erään myyjän virhevastuuseen liittyvän tapauksen jälkeen. Tuo tapaus tosin kävi kuluttajavalituslautakunnan kautta ennen kuin myyjä taipui korvaamaan.

                                        Hieman ongelmallinen tapaus: autossa on ilmennyt virhe (mm. öljynpainevalon vilkkuminen), josta on reklamoitu myyjää. Myyjälle on annettu lain mukainen mahdollisuus korjata virhe tai myöntää hinnanalennus, minkä ostaja on hyväksynyt sopimusteitse. Tällöin myyjä on lain mukaan täyttänyt velvoitteensa tuotteessa ilmenneen virheen korjaamiseksi.
                                        Olisi ehkä kannattanut ensin selvittää korjauksen todelliset kustannukset. Veikkaan, että se auto on nyt korjattava sillä kahden tonnin hinnanalennuksella.

                                        Comment


                                          #21
                                          OT: Eikös täällä jossain ollut linkki yritykseen saksassa(?) joka möi peruskorjattuja
                                          1.8T-koneita muistaakseni alle 2k? hintaa. Oli joku moottoripaja/koneistamo mutta en
                                          löydä linkkiä nyt mistään.

                                          Comment


                                            #22
                                            Käsittääkseni tuollaista vastuuvapaussopimusta käytetään aika useinkin.
                                            Kyllä, esimerkiksi vakuutusyhtiöt käyttävät tuota kun asiakas hyväksyy kertakorvauksen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              no nii nyt tuli sit soitto sieltä liikkeestä...sanoivat et käy näyttää autoasi yhdessä korjaamossa ja siellä ne selvittää mikä on vikana ja asiaa lähtee siitä eteenpäin....ihan varman yrittää laittaa kuluja puoliksi..

                                              Comment


                                              • #24
                                                saksan kielen taitoa hieman tarvitsisin kuluttajalautakunta kun ei käytä kun ruotsia ja suomea. pitäisi heille lisä selvitystä tehdä teksi on suoraan huoltokirjan 120.000 huolto

                                                Alle 120.000km, zusätzlich zum Inspektions-Service
                                                -zahnriemen und Spannrolle fur Nockenwellenantrieb beim 2.8 liter V6-motor sowie beim V6-biturbo ersetzen
                                                Viimeksi muokannut kallee; 28.3.2007, 11:14.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Alle 120.000km, zusätzlich zum Inspektions-Service
                                                  -zahnriemen und Spannrolle fur Nockenwellenantrieb beim 2.8 liter V6-motor sowie beim V6-biturbo ersetzen
                                                  Jos suomentaa piti, niin:

                                                  120 000 km välein, tarkastushuollon lisäksi: 2.8 litran V6 moottoreihin ja V6-tuplaturbomoottoriin jakohihnan ja kiristinrullan vaihto

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Jatkoa tuoon kaverin autojuttuun.

                                                    Autokauppa purettiin, ja auto meni takaisiin liikkeeseen. Kaveri joutui odottelemaan yli kuukauden tuota ratkaisua.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      okkim: Kaipa se kaverisi jätti muutaman raskauttavan kuvan moottorin kunnosta sekä omat yhteystietonsa esim. kuskin lattiamaton alle tai radion käyttöohjeen väliin. Veikkaan nimittäin että auto on myynnissä samassa liikkeessä ilman korjausta ihan lähiaikoina. Seuraava ostaja ei ole ehkä yhtä tarkka..

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eipä tainnut jättää. En kyllä jaksa uskoa että kehtaavat laittaa sen vielä läjään, sen verran kuluneet ne laakerit oli. Puolta vuotta sillä koneella ei ajeta.

                                                        Olisi kyllä ollut hyvä idea noin tehdä :) Voihan sitä vielä tarkistella rekisterinumeron perusteella että milloin omistaja on vaihtunut, ja sitten soittaa ja kertoa terveiset.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X