Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Hauska muistella millaisilla peleillä sitä on tullut maanteitä kulutettua, tässä mieleentulleita;
Bedford Van
VW Kupla
Fiat 126
VW Passat
MB 250 SE
Alfa Romeo Giulia
Saab 900
Alfa Romeo Alfetta
BMW 320
Pontiac Firebird
Opel Kadett
VW Jetta
Nissan Primera
VW Golf Variant
Peugeot 406
Volvo V40
Ford Mondeo 1.8 Stw
Volvo S40 2.0T
Honda CR-V 2.2 Diesel
Audi TT 225 q
Audi A4 2.5 180hp Tdi q Avant
Fiat 600
Fiat 127
Ford taunus XL
Fiat 850
Fiat133 2kpl
Saab99 vm-83
Chevrolet Caprice STW vm-79
Mazda323
Audi 100 vm-87
WW Golf 1,6 vm-99
Ja 2 kpl USA autoja (harraste autoina+ Skoda Octavia vm-60)
ja ne nykyiset Audit.
Meinasi unohtua vielä WW Jetta 1.6D joukosta.
On nuo pikku kinnerit tullut kokeiltua aikoinaan ,Audiin olen ollut tosi tyyväinen varsinkiin 100:seen ja 80:seen kestää varmasti isältä pojalle.
-Eka oma auto Opel Kadett GT -89
-Toyota Corolla 1,3DX (KE70) -83
-VW Golf VR6 Highline -95
-VW Jetta 1,6 -89
-Audi S2 Coupe -93
Kadettia pidettiin huolella, mutta silti lahosi käsiin. Melkein 300tkm ajettuna eikä vienyt öljyä.
Corolla oli talviautoista parhain:) Ja luotettavuudessakin vie ykkös-sijan.
Golf oli hetken huuma, alkoi varkain tuntumaan laiskalta...
Jetta oli tilapäisratkaisu hintaan 300e, kun Audi oli remontissa.
Toyota Corolla ke20 -78
Toyota Corolla FX 1.3 -86
Audi 100 2.2 -86
Audi A4 1.8Ts -99
Tuo ihka ensimmäinen auto eli "käpy"-korolla oli ehdottomasti nostalgisin auto, mutta edellinen auto eli satku tulee aika lähellä perässä. On niitä satkun vitosen murinoita vähän ikävä. Noista tojotista täytyy sen verran sanoa, ettei niille tarvinnut muuta tehdä kuin öljyt vaihtaa ja tankata...on ne semmosia ikiautoja, mutta eipä nykyautossakaan ole moitittavaa.
Saab 900 -82 (kääntys katolleen)
Nissan Sunny -83 (konees tuli vissiin kilometrit täyteen ja hyyty)
Mazda 323 1,5 -87 (vasemman takapyörän yks tukivarsi katkes kesken ajon. Onneks vauhtii ei ollu paljon ja pysys tiellä. Korjasin viel mut alotin heti auton etsimisen)
Audi 80 2,8 quattro -92
Neljännel yrittämäl tais mennä jo merkki ja vetotapa oikein.
Peugeot 205 1.4i -90 talviautona silloin kun Rellulla ei raaskinu ajella
Audi A4 1.8TQ -97
Tämä nykyinen... tallin puuttesta kärsitään eikä pääse rakentaan. Sormet syyhyäis ja kaapinpäällykset alkaa olla täynnä asennettavaa tavaraa. http://www.duke.1g.fi/kuvat/Audi/
Golf 1.4 -85 (käytetty) (oli vähäsen isukki rahoitusta tämän kanssa, iskä vaihtoi ton sitten uuteen tdi golffiin ja mä sain sitten tuon sen sunnyn)
Nissan Sunny (diesel) -87 (käytetty) (oli isukin vanha auto)
Nissan Primera 1.6 -98 (uutena)
Nissan Primera 1.8 -03 (uutena)
Audi A4 Avant 1.9tdi -03 (käytetty)
Toi -03 primera oli kyllä vikaostos noista, mutta eipä silloin tiennyt että työmatka tulee vähän pitenemään, siksi piti saada luotettava vähäruokainen ja pitkäikäinen dieseli taas alle, tuolla Sunnyllä tuli kanssa sahattua aika pitkä matka, oli toimiva vehje. Primera oli kuitenkin taas sitten paljon mukavampi ja vakaa ajettava tuon sunnyn jälkeen ja oli sellaista ison auton tuntua. Audi taas on todella vaivaton ja helppo ajella pitempääkin lenkkiä kiitos vääntävän dieselin, eikä ole talvenkaan kanssa ollut ongelmia kun on webasto.
Ford Cortina III -72 talviajeluilla tuli nuha ja lunta sisälle...
Ford Taunus 2.0 -81 sopivasti viilatulla koneella...
Mercedes 209D -84 sopiva lauluauto...
Ford Sierra 2.3D -84 tällä kerkesi hyvin jos ei ollut kiire...
Suzuki SJ410 4x4 hetken mielijohde. Osaa olla jaappaninrauta ohutta hitsatavaa...
Ford Sierra 2.0 4x4 -91 tällä ajettiin jo 250tkm kelissä kuin kelissä...
VW kupla 1303S -73 harrasteena
Audi A4 1.8TQ Avant -96 ensimmäinen AUTO
Audi A4 2.5TDI Quattro Avant -98 toinen AUTO
Audi:
-80 1.6 -90
-80 1.6 -88
-80 2.0 -91
-80 1.6d ic -87
-A4 Avant 1.9tdi Q -97
-A4 Avant 1.9tdi -97
-A4 Avant 1.8TQ -03
Ei listatussa järjestyksessä, en ole noin järjestelmällisesti kääntänyt takkia eri merkeille. Ensimmäisen quattron talvi on jäänyt lähtemättömästi mieleen : )
Fiat Croma Turbo ie -88
Audi 80 1.8E -89
Nissan 200 SX -90
Audi Coupe 1.8E -90 2 kpl
Audi Coupe quattro 2.3E -90
VW Golf GTI 16V -87
VW Corrado VR6 -88
Audi A3 1.8T quattro -00
Audi S3 -00
MB CLK 230 kompressor -98
MB E220 DSL -97
Audi TT 1.8T quattro -00
Audi TT 1.8T quattro Roadster -00
Volvo V40 T4 -00
Subaru Impreza WRX STi -03
Audi A3 TDI -97
edit: Lisätään vielä että näistä omistamistani Audi on ollut kaikkein huonoin auto, jos mittariksi otetaan vikojen määrä ja toimintavarmuus. Parashan se on toki ollut nuista ajaa, tai ainakin "miellyttävin", ja muuthan ovatkin olleet selvästi luokkaa tai kahta pienempiä. Corolla ruostui alta pois mutta siihen liittyy tietty ensiauton hohto. Golffi oli loistava peli, niin loistava että sellainen on pakko saada vielä joskus omistaa, lisäksi vanhemmillani on ollut aikoinaan kaksikin tuota Saksalaisen insinöörityön suurinta saavutusta joten tunneside ko. automalliin minulla on ollut jo vuodesta 1988. Ooppeli on ollut sellainen "välttämätön paha", hieman sellainen harmaavarpunen mutta noin kakkosautona ehdottomasti mainettaan parempi kulkine. Lähiviikkoina kun rekisteröin sen pakuksi niin ei ole olemassa käytöltään enää halvempaa ja parempaa kakkosautoa. Volvon olen omistanut reilun puoli vuotta ja se on täyttä rakkautta edelleen; taitaa mustat skandinaaviset turbot olla "minun juttu" vielä pitkään ;) Q-hulluuteen en ole koskaan sairastunut mutta mitä ykkösautoon tulee, niin vapari ei ole enää koskaan vaihtoehto.
Tervehdys, kait se on kannettava kortensa kekoon. Autoiltu on vasta vuodesta 83'
1. Ford D 1110, 78' kuorma-auto
2. Ford Taunus 1.6 autom. 75'
3. Mercedes-Benz 220 D. 70'
4. VW Jetta 1.3. 80'
5.Audi 80 1.8. 85'
6.Audi 80 1.8 E. 88'
7.VW Golf Country 4X4 1.8 i 92'
8.Yhtä aikaa oli myös VW Caddy 1.6 D. 86' ja VW Transporter 1.6 TD. 90'
9. VW Vento 1.9 TD. 97'
10.Audi 80 2.0E. 92'
11.Audi A4 1.8 T. 00'... edelleen...
Citroen Bx 1.9.GTi vm90. Eka auto, toimi ihan ok, hydrauliikka hässäkät alko pelottaa, vaihdoin -->
Opel Ascona B 2.0E vm82. Kiva lelu talvella, amish aikana kova juttu, mangelsit ja huoranportaat... -->
Ford Escort 1.3L vm88. Ensimmäiset itse tehdyt perus säädöt, madallus, vanteet, putki jne... -->
Ford Sierra 2.0 vm88. Käyttöautona noin puol vuotta -->
Opel Omega 2.0iA vm90. Toimi kehonsiirtovälineenä intin ajan ja vähän pidempään -->
Opel Omega 3000 24v vm91 Loistava auto ajaa ja suht liukasliikkeinen, alko lahoamaan --->
Opel Omega 2.5V6 vm98. Ensimmäinen "uudempi" Hyvä ajaa, iso, aina rikki -->
Vw Passat 1.8t vm99. Lyhyesti, Ihan pska. -->
Nykyinen Audi 100 2.6 V6 avant vm93.
Muista ei pahaa sanottavaa kuin Omegasta V6 konella, oli puolessa vuodessa 4 kertaa hinurissa ja rahaa palo remonttii toista tonnia samassa ajassa.
Passat, Saksasta tuotu, toimi 1kk ostamista kunnolla, palautin auton liikkeeseen.
Audi toiminut kun junan vessa, venttiilikopan tiivisteet vaihdettu, ei muuta, vielä...
Volvo 242 -75
Mazda 626 -88
Audi 80 -86
Audi 80 -88
Volvo oli lujaa rautaa, ei mitenkään huono auto.
Mazda oli taas jotain muuta. Ohitustilanteet pelotti _oikeasti_.
Mazdasta lähti perä luisuun todella helposti. Tosi paljo vaara tilanteita.
Ja sitten kun mazda meni lunastukseen, tunkkasin sitä ilmaan renkaan vaihdon takia, kuulu vaan RAPS ja tunkki meni kuskin jalkotilasta läpi.
Mazda oli ehdottamasti mieleenpainuvin.
- VW Jetta 1.6B -86
- VW Jetta 1.6TD -85, kone vaihtuikin sitten tuohon bensajettaan
- Seat Toledo 1.9D -96
- Opel kadett C 1.2 farmari -76
- Ford escort express 1.6D -88
Nykyiset:
- Audi S4 -92
- Opel manta A -71 projektina
- Nissan Sunny 1.7D SLX -87, pakuksi rek.
- Audin oston jälkeen pakko olla aina kakkosauto työmatkoihin.
Audi tietysti paras ajettava, mutta kallein pidettävä. Jetat ja seat myös yllättävän hyviä ajaa. Fordi lähti heti kun tuli liukasta, uskomattoman kauhea ajettava.
-72 Volvo 144
-73 Opel Manta A
-80 Chevy lavamalli 5,7 D
-78-86 Cherry noin 7-10 kpl
-85 Citikka BX
-85 Audi 80 2 ovinen Sport
-72-74 Range Rover kaksi bensa ja kaksi diesel mallia
-96 Opel vectra 1,8
-90 Honda Civic 1,5
-78 pösö 504 bensa automaatti
-80 pösö 504 Diesel
-80 BMW 315 2kpl
Tästä jäi kyllä vielä muutama auto pois kun ei muista aivan kaikkia. Mutta jokaisessa autossa on ollut omat mielenkiintoiset huolet ja murheet ?
Toyota Carina DX -82
tee itse auto, 2 autoa keskeltä poikki, ja toisesta perä ja toisesta keula. Tuli oikein hyvä, ei vain enää uskaltanut myydä eteenpäin...
Toyota Carina DX -83.
Sain ilmaiseksi pikkuvikaisena, korjasin ja möin hyvällä hinnalla pois :)
Toyota Starlet -78
1.0l -> 1.2l -> 1.8l tehopainosuhde oli parempi kuin nykysessä rassissa
Audi Lötkö 20Vt
Paljon puhuttu sekälötkö
Audi UrS4 (nyk käyttöauto)
Kolariauto tämäkin, tein itse ja säästin
Mitsubishi Colt 1.4 -82
Ford Escort 1.4(1.6) CL -86
Audi A4 1.8T -95
Tässä meikäläisen tynkä lista. Opiskelujen ja intin takia ei oo ennen Audia ollu varaa pitää parempia autoja, joten noihin kahteen ekaan on ollu tyytyminen. Coltti oli aika hauska peli, madallettu ja kova alusta teki siitä aika mikroautomaisen, painoihan se kaikki 850kg. Ja monessako henkilöautossa on jakovaihteisto? :D Kiihtyi aika kiihkeesti tonne 80 km/h hujakoille; pikku ykkönen, pikku kakkonen ja iso kakkonen. No se sitten ruostui puhki aika monesta kohtaa, kas kummaa.
Escortti on sitten varmaan mieleenpainuvin kaikista. Kaverin kanssa naurettiin, että tässä sitä vuosihuoltoa tehdään kun konetta kolmatta kertaa vaihdettiin! En usko että enää tulen paskempaa autoa omistamaan, niin huono se oli. Aina jotain paskana. No se oli varmaan joku maanantaikappale ja pilalle rääkätty esittelyauto, koska sen valmistusnumero oli jotain 900 hujakoilla. Menihän osa remontista tietysti virittelyn piikkiin, oli siinä ehkä parhaimmillaan 120 hv, mut sitä se kesti kokonaiset 1200km, kun keinuvivun kiinnitysruuvin kierteet korkkas kannesta. Se sitten särki virinokan jne. Tässä vaiheessa vaihdoin nokalle varastossa lojuneen vakio 1.4:sen ja myin auton pois. Ainoa positiivinen asia, joka Ford-vuosista jäi, on rassausoppi. En tule enää koskaan omistamaan Ford-merkkistä autoa, ennemmin kävelen. Niin syvät on arvet. Sori vuodatuksesta!
Audi on ollut sitten se helmi ja oikea valinta. Kestää viritettynäkin. Ja kaikki ominaisuudet, nehän jo tiedämme. On hyvin todennäköistä että seuraava autonikin on Audi.
Ajokortti ollut karvaa vailla 12 v. ja lista on näinkin säälittävän lyhyt;
- Audi 80 1,6td -85 (vv. 94-02)
- Audi coupe 2,2 -91 (vv. 01->...)
Tuon kasikymppisen myynti hieman harmittaa, mutta mitäs se enää auttaa kun kakka on jo housussa.
Pelto- / monttuautona mk1 escort ennen ajokortti ikää, sekä vv. ~01-04 "yhteishuoltajuus" isän kanssa citikka bx vaniin. Hyväähän citikassa oli halpa dieselvero ja sitten tuota niin, jaa, hmm, no joo :-)
Comment