VW Golf 1.6, 22v vanha 252tkm ajettuna, pakkasta nyt 19 c ja vakaasti toisella yrittämällä tulille pysyvästi ekan yrityksen jäädessä 5 s hyrähdykseksi. On muuten hyvä talviauto(kin), lämpeneekin nopeasti myös etupenkeistään
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sääliksi kävi autoa tänä aamuna pakkasella
Collapse
X
-
-
Voi kerpele kun unohtu vaihtaa kesällä lämppärin puhallin (rupes viime talven kovemmilla pakkasilla kitisemään). Nyt saa jännittää että hyytyykö kokonaan ennen leudompia kelejä. Ei hotsittais vaihdella pihalla näillä keleillä..
Muuten tuntuu ihmeen hyvin pelaavan tuo B5 vaikka akkukin on joku ruotsalaisen huoltamoketjun oma merkki syksyltä 2008. Tosin aika rikkaalla tuntuu ja tuoksuu käynnistyvän -24 asteesta.
Comment
-
Kyllähän tuo bexsi tuntuu -25 asteen pakkasessa vähän jo miettivän, vaikka pari tuntia pitää Defan silitysrautaa tulilla. Ei ainakaan käynnistysäänestä päätellen tunnu olevan mitään merkitystä tuolla säteilylämmittimellä, joten onko sillä pahemmin mitään seksuaalista merkitystä. Noh, kait se vähän kuitenkin öljyä lämmittää..
Comment
-
Täällä oli aamulla -27C. Passatin Webasto oli päällä 25min ja hädin tuskin jaksoi käynnistyä. Tuossa oli vielä alkuperäinen akku joka on osoittanut antautumisen merkkejä jo aiemminkin tänä talvena. Hain sitten Vartan AGM-akun. Jää nähtäväksi onko tuo parempi ottamaan virtaa vastaan ja kestämään syklejä kuten luvataan, mutta onpa tullut kokeiltua. Ärsyttävää tuossa Passatissa on se, että sinne konepellin alle ei saa heittämällä sopimaan isoa akkua, vaan korkeintaan tuollaisen 74-80Ah "perusakun".
Audissa on lohkolämppäri, eberi ja lohkolämppärin kanssa samassa piirissä Defan akkulaturi. Akku on tuossa C4:ssa siellä takapenkin alla, mistä johtuen ei tuohonkaan ole saanut isoa akkua, vaan pitää koittaa pärjätä noilla ~70Ah kokoluokan akuilla. Noiden lämppäreiden yhdistelmän ja akkulaturin yhdistelmällä kyllä pärjää.
Passatilla ajaessa ei kovakaan pakkanen tunnu ollenkaan samoin kuin C4:ssa. Audilla -30C pakkasaamuna lähteminen kun on aikamoisen kankea kokemus. Vaikka en pidäkään Passatin automaatti-Webastosta, niin kyllähän se kovilla pakkasilla on mukavaa kun kone lämpenee kohtuuajassa ja kabiinissa tarkenee. Vähän se Webasto on kyllä oikutellut nyt kovilla pakkasilla, mutta on toimivan rajoissa. Audin 6v vanha eberi toimii edelleen kuin junan vessa.
Comment
-
Kävin eilen maakuntakeskuksessa, paluumatkalla Audin mittari näytti pahimmillaan -31,5, jalkatilan ja tuulilasin puhallukset ovat hyytyneet, läppämoottorit meinaan. Suulakkeista puhaltaa onneksi kohtuu lämmintä.
Tänään olin ylitöissä, tolpat olivat sammuneet monta tuntia ennen kotiinlähtöä. -25. Kaksi hehkua ja pyöräytys, ja AEL tulilla. Kuin palmun alta.
Hämmästyin.
Onko muuten kukaan väsännyt tällaseen multivika-lämpötila-anturiin jotain ohitusta? Tyyliin että saisi valehdeltua eculle että kone on kylmä, vaikkei ihan olisikaan, vaikka jollain painonapilla.
Ongelma on että tuo ainakin lopettaa hanakasti hehkuttamisen oltuaan vain hetkenkin roikassa. Lohkiksen lämpöhän nousee ekana sinne kanteen ja sitämyötä letkulaippaan jossa anturi on. Ja siis sitten pyörityttää, kun ei kerran hehkuta, valo vain välähtää.
Jos joku sähköviisaampi viitsisi miettiä, voisi olla iloa monelle AEL ajurille.
Comment
-
Ei ollu edellisen auton kanssakaan ongelmia käynnistymisen kanssa, paitsi jos ei ollu webasto päällä. Sit sai hehkutella pari kolme kertaa.
Nykyisessä kun ei ole webastoa, niin töistä lähtiessä aina ilman roikkaa käyntiin.
Hienosti on toistaiseksi lähtenyt. Lisäksi tuo lämpeää sisältä hyvin, mitä edellinen ei tehnyt vaikka webasto olis ollu päällä.
Comment
-
Täällä oli viime yönä ~40 astetta ja tänään päivällä oli rapia 3 tuntia roikassa kello 11:sta eteenpäin. Erittäin raskaasti lähti mutta lähti kuitenkin... Ja aikas hieno konsertti lähtee vähän aikaa ohjaustehostimen pumpusta kun toissa talvena otti vähän kipeetä se käyden tyhjyyttään.. :)
Comment
-
Kyllähän tuossa on käynyt jo sääliksi kun auto seisoo kadunvarrella ja ollu nää pakkaset (ti -16, ke -12, to -21, pe -16).. Mutta kun autotallissa remonttia pukkaa, ni ei sitä voi sinnekkää yöksi laittaa, vaikka mielikin tekisi. Tänään olisi auto jäänyt sinne seisomaan, mutta tuo tuore lumi muutti mielen aikas nopeesti, nimim. q-kelit parhaimmillaan.
Comment
-
Onneks ei ole audia nyt alla niin ei harmita. Senkuin nauraa käkätän kun rääkkään pösön ilman lohkolämmitintä käyntiin ja kuuntelen miten venttiilit naputtaa. Parin vuoden autoilukokemuksella lohkolämmitin ei ole bensaa polttavassa autossa mitenkään pakollinen. Tietty jos on semmoinen auto jonka on tarkoitus kestää vielä vuosikymmen eteenpäin niin esilämmitys voi olla kannattavaa.
Comment
-
Toi on muuten ihan totta ja aika rentouttavaa kun ei tarvi välittää. Takavuosina ostin oman auton vaihteistoremontin ajaksi Mazda 323 ihanuuden 300 eurolla. En muuten kertaakaan tarkistanut yhtäkään neste- tai öljypintaa. Bensaa laitoin sitä mukaa kun tarvi. Aina kylmänä käyntiin ja heti täysillä ajoon :)
Comment
-
Saas nähdä, käykö sääliksi vai ei. Normaalisti eeberi kakesta päälle. 20 min päästä ajattelin katsoa sisälämpötilan ennen kuin lähden. Kake näyttää Err. Koodit lukuun --> AF:52. Muistaakseni puuttuvan liekin koodi. Noh, uusi yritys, katsotaan mitä se tekee. Ei kyllä oikein raaskisi kylmiltään lyödä tulille, kun tosiaan auton sisällä -22...
E: Lähtihän se sentään. 10 min käytön jälkeen sisällä enään -21. Tässä menee hetki :)
Comment
-
Huomenna kokeiluun, kuinka lähtee viikon pakkasessa seissyt bitukka, hiukan jännittää :) Lohkolämppäri onneks löytyy ja aattelin 2-3h sitä myös käyttää ennen yritystä. Eniten jännittää, missä kunnossa akku on, sitä kun en ole itse vaihtanut ja auto ollut jo reilu pari vuotta itsellä. Mitään hyytymisen merkkejä ei kyllä ole akusta ilmennyt tähän mennessä.
Comment
-
Ei omakaa viisaria väräytä vaikka on 5kW ja 40 min. päällä. Sisälläkää turhan lämmin oo.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiTai lainaat larusta mun?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viestiHuomenna kokeiluun, kuinka lähtee viikon pakkasessa seissyt bitukka, hiukan jännittää :) Lohkolämppäri onneks löytyy ja aattelin 2-3h sitä myös käyttää ennen yritystä. Eniten jännittää, missä kunnossa akku on, sitä kun en ole itse vaihtanut ja auto ollut jo reilu pari vuotta itsellä. Mitään hyytymisen merkkejä ei kyllä ole akusta ilmennyt tähän mennessä.
Comment
Comment