Mulla kun ei ole mahdollisuutta tuohon lohko- ja sisätilalämppärin käyttöön niin kyllä kävi autoa sääliksi aamulla. Oli seissyt parkissa perjantai iltapäivästä lähtien joten oli kunnolla lumessa ja jäässä. Kerrasta se lähti käyntiin mut oli se onneton ulvahdus starttimoottorista. Täällä Lauttasaaressa nuo tolppapaikat tai yleensä edes oma parkkipaikka on vain unelmaa, ne on varattuja vanhojen mummojen ja pappojen toimesta, jotka eivät autojaan edes käytä. Kadunvarsipaikoista saa tapella joka päivä ja nyt nekin on puolittuneet lumikasojen takia, todella upeeta. Täytyy varmaan ihan todella alkaa miettimään tuota Eberiä jos pakkaset jatkuu tällaisena. Tää on nyt taas tällainen maanantai potutus...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sääliksi kävi autoa tänä aamuna pakkasella
Collapse
X
-
TNAvainsanat: Ei mitään
-
Sama fiilis se on täällä pohjoisessakin, vaikka lämmitysmahdollisuus onkin. Auto on vasta kolmisen viikkoa vanha aika isona osana tähänastisista aamuista on joutunut starttaamaan töihin n. 15-25 asteen pakkasissa. Ei varmasti tee moottorille kovinkaan gutaa vaikka esim. pari tuntia lämmityksessä olisikin. Siinä ei kyllä kovin mielellään omalla autolla töihin lähtisi, mutta minkäs teet. Onneksi sentään duunissa saa auton päiväksi lämpimään halliin...
-
Oli kanssa tänä aamuna vähän siinä ja siinä ton riisselin kanssa, ulko"lämpö" -22,5.
Ei ole lohkolämmitintä, joten senkin takia hehku oli pituudeltaan sitä luokkaa että kahvilla olis voinu käydä.
Toi hehkutus sitten imaisi akusta lähes kaiken tarpeellisen ja startti olikin melkoisen laiska, hyvä kun pyörähti. Mutta käymään se vaan lähti. Trippimittari meni nollille, joten siitä voi päätellä että melkoisen tyhjä oli akku.
Onneksi keskiviikkona lämppärin asennukseen :)
Comment
-
Viime alkutalvesta hommasin tuon profiilin vehkeen eikä tietystikkään ollut tolppapaikkaa eikä lämmitintä. Kyllä teki kipeetä joka kylmäkäynnistys viime talvena vaikka oli uudet öljylitkut talveksi laitettu. Varsinkin nuo -20 kylmäkäynnistykset saa kyynelet silmiin. Täksi talveksi sai tolppapaikan ja lämmittimen. On tämä niin suklaata kummallekin...audille moottorilämmitin ja itselle sisätilanlämmitinkin!;D
Comment
-
No jos auton lämmitykseen saa, niin eihän siinä sitten mikään hätä ole, vaikka olisi 40 pakkasta. Kyllähän se moottorinlämmitin sen moottorin lämpötilan plussalle saa.
Comment
-
Ekassa 1.8TQ B6:ssa oli sätelilämmitin ja asensin siihen webaston kaukokäytöllä ja totesin että loistava yhdistelmä, lämmitti öljyt notkeiksi ja samalla ohjaamo ja koneen vesi lämmitä, nykyisessä samanlainen ratkaisu, sähköä 90:n akku saa aina kun laitan auton pistokkeeseen kun laitoin akkulaturin, eli tuolla ratkaisulla kelpaa räjäyttää turbo pyörimään kovillakin pakkasilla.
Voimansiirto on kovilla pakkasilla aika tahmee ja mietein että miten jäykkää se mahtaa olla automaattilaatikoissa, (miksei laatikon kylkeen säteilylämmitin)?.....
Comment
-
No sanotaan, että mielenkiintoisen jäykkää menoa automaatilla vaikka moottori olis lämmityksessä ollutkin. Ei piisaa virta laatikkoon asti tuolla. Miksei tosiaan lämmittäisi laatikon öljyjäkin.
Kestää tovin ennenkuin vaihtaa edes säädyllisesti, sen verran pitkään pitää vedättää vaihtamatta.
Pakko kai ruveta tutkimaan tuota käynnistyspuolta. Lämmityksessä ei mitään ongelmaa, mutta ilman niin saa hieman sahata.
Voihan se olla, että on puristukset jo niin huonot kun huohottaa siihen malliin, että se johtuu siitä. Toisaalta öljyä ei kulu eikä savuuttele niin voi ne hehkutkin olla vaihtokunnossa. Ei vaan kerkeä tarkistamaan kun auto on aina liikenteessä, eikä ole tallia jossa iltasella vois kurkkia.
Toivottavasti ei tartte -30 asteen pakkasessa lähteä ajelemaan. Eilen Turusta tullessa oli pahimmillaan -22 pakkasta.
Comment
-
Aamulla töihin lähtiessä oli -24C ja auto lämmityksessä. Ei siinä muuta kuin auto avaimesta käyntiin ihan normaalisti, mutta se liikkeellelähtö on aina pakkasella mielenkiintoinen. Ykkösellä vähän kelaat vauhtia, ja kun lataat kytkimen lattiaan kakkoselle vaihtoa varten niin auto melkein pysähtyy kuin seinään. Ei yhtään auta sekään että tuo CGR-aski on luonnostaankin vähän kankea, eteenkin pikkuvaihteilla.
Comment
-
Nyt kyllä saan vihat niskaani, mutta tänä aamuna sitä muisti taas, miksi autoon on hankittu eber ja verkkovirtalaturi. Auto kun oli aamusta 45 minuuttiä lämmityksessä, niin virta-avaimesta kääntäminen sai vedenlämpömittarin neulan liikahtamaan ja mittarilukemathan alkavat 60 asteesta. Harmi vaan, että automaagi-ilmastointi tuntuu pitävän huolen siitä, ettei kabiiniin niin älyttömän lämmintä ehdi tulla tuossakaan ajassa.
Tuo laturi on muuten ehdoton laite, kun sattuu akku olemaan takakontissa. Viime talvena pääsi 20 asteen pakkasilla pari kertaa akku menemään tyhjäksi, kun ei se piru oikein kerinny latautua lyhyillä ajomatkoilla. Tuo vajaat 2 vuotta vanha akku sen vuoksi onkin jo nyt selvästi heikentyneessä kunnossa.
Automaattia kyllä käy sääliksi. Saa laskea varmaan viiteen ennenkuin pakki kytkeytyy ekan kerran päälle aamulla.
Comment
-
No joo, yhtään ei kyllä käynyt isää kateeksi kun eilen sanoi että kyllä heillä on tähän mennessä ollut moottorilämpö siellä 90:n lähellä ja sisälläkin ilman takkia tarkenee.
Webastohan siinä on...
Automaattia kyllä käy sääliksi. Saa laskea varmaan viiteen ennenkuin pakki kytkeytyy ekan kerran päälle aamulla.
Comment
-
agentti
Kaverilla on -02 A4 2.5 tdi joka tuontivehje ja jo kolmatta talvea ilman mitään lämmittimiä. Kotipihassa auto on katoksessa ja työpaikalla ulkosalla, koskaan ei ole ollut mitään ongelmia, mittarissa hieman alle 200tkm. Mulla tuo -97 golffi on joskus tolpassa mutta pääosin ilman kun en jaksa alkaa piuhaa kytkemään, hyvin on toiminut, mitä nyt on lukkojen kanssa tapeltu.
Comment
-
Auton mittari näytti -22C töihin ajellessa. Kyllä vaan pahaa teki lyödä kone tulille aamusella vaikka olihan se johdon päässä ollut. Öljynpaineet kylläkin pompsahti heti sopiviin lukemiin, mutta laatikko ei ollut oikein herkistyneessä tilassa. Teräsjään rapsuttaminen auton tuulilasista tylsällä muoviskaraballa oli aamun haasteellisin homma.
Bensaakin tuo hörppäsi tietsikan mukaan sellaiset ~25% enempi, mitä plussakekeleillä. Suhteellisen kallista on lyhyiden matkojen ajaminen kovilla pakkasilla.
Comment
-
TN
Noista lämmittimistä
Kun teillä on noita Ebereitä ja Webastoja niin sotkeeko ne jotenkin auton moottoriohjainta luulemaan moottoria lämpimämmäksi kuin se on? B6 mallin A4:seenhan ei saa laittaa kuin säteilylämmittimen öljypohjaan tai moottorinohjaus sekoaa väärän lämpötilatiedon takia. Jos bensiinilämmittimet lämmittää nesteitä niin eikö ongelma ole sama?
Comment
-
Mulla oli aikasemmissa V8 ja A8 audeissa webasto, eikä se sekottanut mitään. Mahtava laite, sikäli kun toimii. Vanhemmiten saattaa huoltotarvetta olla enemmän. Molemista tuo laukesi hieman ennen auton myyntiä.
A8:ssa oli oma akku webastolle, siinä ei päässyt akku kertaakaan tyhjenemään. V8:ssa muutaman kerran, onnneksi tuo v8 lähtee aika helpolla käyntiin. Vähän aikaa piti odotella, että akku elpyy. Tämä siis jos käytti taukolämppärinä kaupas käydes esim, Mutta jos yöllä oli päässy tyhjäksi, niin siinä ei mikään muu kuin apuvirta auttanut.
Kyllä bensavehkeet lähtee paremmin pakkasilla vaan käyntiin.
Comment
-
-22 astetta ja 200nen raakana tulille. Kuului suunnilleen kolme nostajan naputusta ja sitten vain nättiä hurinaa. Mutta kyllähän se sieluun koski.
Tuo toinen kulkine, kymmenen vuotta uudempana ja satatonnia vähempi ajettuna, kilistää nostajia paljon pidempään vaikka oliskin lämmityksessä tai vaikka pakkasta ois 10astetta vähempi.
Nokilekan koneessa longlife öljyt, vaikkakin vaihtoväli on normaali. Pitänee varmaankin enskerralla vaihatella sinnekkin jotku oikeet öljyt....
Comment
-
Sain viimeinkin pari viikkoa sitten asennutettua letkulämppärin, jonka tehoa kohtaan oli hienoiset epäilyt. Hävisivät kuiteskin reilu viikko sitten Inarissa, jossa oli -30 pakkasta. Aanelkku oli nelisen tuntia lämmityksessä ja törähti käyntiin nätisti abt viiden sekunnin hehkutuksen jälkeen! Eikä mitään Perkins-fiilistä kuten aikaisemmilla pakkasilla...
EDIT: ATJ-koneeseen saa vain letkulämppärin.
Comment
-
Jep, tänä aamuna -29.5 näytti auton mittari, ku täräytin käyntiin. Sitä ennen oli ollu semmosen kolme tuntia lämppärissä...Eipä pitäny niin nättiä käyntiääntä, ku normaalisti :D Ja se ajaminen "jäätyneillä" iskareilla ei ole mikään suuri nautinto. Tai ainaki ne tuntuu siltä, että ne ois jäässä :)
Mie olen hiukkasen skeptinen tuon letkulämppärin suhteen, se ei oo niin hyvä ku lohkolämmitin. Mun mielipide vain :D Mutta joo, kyllä sääliksi käy. Vois olla semmonen yleinen käytäntö, että ku yli -35 pakkasta, niin saa jäädä kotiin tekemään töitä (itselläni se onnistuisi, kaikilla ei) :D Ei voi auto tykätä hyvää jos sillä lähtee ajeleen sanotaan nyt vaikka -35 pakkasessa. Ei se ainakaan siltä tunnu, että se hirveesti siitä tykkäis. Kaikki kumiset ja muoviset osat huutaa hoosiannaa :D
Comment
-
Kyllä olen kans miettinyt, että Webastoon sijoittaminen voisi olla kannattavaa.
Tämän aamuinenkin käynnistys teki todella pahaa, kun kuuli miten kone teki kuolemaa.
Toinen veemäinen on myös tuo autom. loota kun luistattaa niin pirusti kovilla pakkasilla.
Kyllähän ne öljyt tosin nopeasti lämpenee, mutta ajatus kylmäkäynnistyksen aiheuttamista vaurioista tekee kipeetä.
Comment
-
Muutamat muistavat talven kaksikymmentä vuotta sitten:
"Tammikuussa 1987 esiintyi 34 - 39 asteen pakkasia maan etelä- ja keskiosassa." http://www.fmi.fi/saa/tilastot_102.html#3
Kovaa talvea kesti käytännössä joulukuun alusta tammikuun loppuun saakka.
Tuolloin taisi autoista laueta ennätysmäärä iskunvaimentajia, niveliä ja akkuja.
Comment
-
Aamulla -26 mittarissa, eikä weppanen ollutkaan käynnistynyt. Onneksi tajusin, ennenkuin käänsin avainta, joten ei muutakuin lämmitystä uudelleen. Nyt onneksi käynnistyi weppanen, mutta tolkuton savupilvi kyllä ympäröi auton, olisikohan jostain syystä hehkuttanut huonosti aikaisemmin. Aikataulu ei sallinut kuin reilun 10 minuutin lämmityksen, jonka jälkeen piti jo kiskaista kone käyntiin, hirveältä kuulosti se hillitön kilinä ja kalina.
Comment
-
Minun mielestä tyhmä tuo lämmitystolppapolitiikka vuokra-asunnoissa (ainakin). Maksimissaan kaksi tuntia lämmitystä yhteen kyytiin. Itse kun kuljen vuorotöissä niin ei tule paljoa lähettyä kolmelta aamuyöllä säätään kelloa parkkipaikalle että saisi vielä kaksi extratuntia lämmitystä. Töissä taas on paljon paremmat laitteet, säätyy sähkönsyöttö pakkasasteitten mukaan. Kun asteet lyö -20 alle, syöttää sähköä kokoajan. -20 asteesta plussaan päin tulee 5 asteen välein portaat että kuinka pitkiä sähköjaksoja antaa. Tuommoista vuokrakämppiinkin niin olisi plussaa. Ei se pari tuntia ole ihan riittävä satsi näissä isommissa kuin 20 asteen pakkasissa.
Comment
-
Tuo yllämainittu automaaginen sähkönsyöttö kuulemma rasittaa lämmittimiä ja näinollen lyhentää niiden käyttöikää. Tämä tietysti pienemmillä pakkasilla, kun tolppa vemppaa sähköä päälle ja pois jatkuvasti.
Nykyiselle työpaikalle siirtyessäni oletin tolppien olevan automaattisia, mutta ne olikin kokoajan päällä. Ennenkuin tajusin varmistaa etteivät olleetkaan, oli auto ehtinyt olla muutaman päivän sen 8h lämmityksessä. Kyllä starttasi kuin palmun alta :)
Comment
-
Minua taasen häiritsee suunnattomasti meidän taloyhtiön sähkötolppapolitiikka - virtaa tulee koko ajan. Sähköä menee varmaan pienen voimalaitoksen tuoton verran harakoille, kun valtaosa ihmisistä kytkee lämppärit päälle töistä kotiin tullessa. Lienee sanomattakin selvää, ettei kukaan jaksa käydä kytkemässä lohkista päälle 2h ennen töihinlähtöä. Lohkikset huutavat keskimäärin klo:18-07 eli sellaiset 13h/vrk, kun kolme tuntia on ihan maksimi lämmitysaika mistä on hyötyä kovillakin pakkasilla. Eikä tuollainen jatkuva grillaaminen tee hyvää autojen lämppärielementeille ja jäähdytysnesteilläkään. Tolpatkin ovat vielä sellaiset, ettei niihin pistorasialaatikoihin mahdu edes ajastinkellot sisälle - ulkokäyttöön tehdyt ajastimet, kun ovat melko kookkaita pömpeleitä. Lopullinen idiotismi vielä tässä parkkipaikkafarssissa on se, että kesällä sähköt kytketään tolpista kokonaan pois. Koitas siinä sitten imuroida autoa tai ladata akkua, kun ei ole virtaa:/
Taloyhtiö on melko iso, veikkasin autopaikkoja olevan ainakin pari sataa. Tolpan sähkökulutuskin sisältyy autopaikkamaksuun eli ihmiset eivät välttämättä edes huomaa, kuinka paljon sähköä polttavat ihan turhaan. Loppupeleissä tuokin lasku hoidetaan yhtiövastikkeen kautta.
Taloyhtiökään ei ole lämmennyt ajatukselle muuttaa tolppia ajastinmallisiksi. Onhan niiden uusiminen iso kustannuserä ja autopaikattomat osakkaat moista vastustavat kynsin hampain, mutta varmasti sekin investointi maksaisi itsensä takaisin vuosien saatossa.
Tolkuton ja täysin turha energian tuhlaaminen ovat juuri sellaisia asioita mihin kannattaisi ensin puuttua ja sitten vasta alkaa vouhottomaan autojen saastepäästöistä yms. Perusasiat ensin kuntoon.
Näin meillä :|
Comment
-
Maalaistollo
Muutamat muistavat talven kaksikymmentä vuotta sitten:
"Tammikuussa 1987 esiintyi 34 - 39 asteen pakkasia maan etelä- ja keskiosassa." http://www.fmi.fi/saa/tilastot_102.html#3
Kovaa talvea kesti käytännössä joulukuun alusta tammikuun loppuun saakka.
Mutta toinen muistikuvani on noilta tammikuun pakkasilta: Olin töissä kolmen hengen firmassa, ja vähitellen pakkasten jatkuessa kulkuneuvot hyytyivät, toisen työkaverin Saab kotipihalleen ja toisen BMW työpaikan pihalle. Niinpä kuljimme kovemmat pakkaset minun Ladalla, sitä ei paljon olosuhteet häirinneet (yhtä kankea pakkasella ja helteellä).
Comment
-
Minulle tuollainen valinnaiseen kellonaikaan 2h/vrk antava ajastin on ihan ok, aina on moottori ja matkustamo ollut riittävän lämmin. Semminkin, kun oman pilttuun ajastinmalli on sellainen, jossa ratasta ronkkimalla saa saa 22h lisäaikaa esim. latauskäyttöön ;) Jonkun tehottoman säteilylämmittimen kanssa mielipide saattaisi muuttua.
Työpaikan parkkiksen jaksolämmitys on ikävä. Nollakelillä saa aina istua kylmään autoon. Lumisateessa lämmitysjaksolla irtolumi sulaa laseihin, ja sitten katkojaksolla jäätyy. Kesällä sähköä ei saa ollenkaan.
Comment
Comment