Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sääliksi kävi autoa tänä aamuna pakkasella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Kyllä mulla pysyi PD lämpinä 90 tuntumassa Eberi päällä. Aika jännä kyllä jos ei tuo Mikan pd pidä lämpöjä edes eberillä?!

    Comment


    • #62
      Meillä oli vain about -20.
      Erona viime pakkasiin oli, että nyt mulla on lohkolämmitin ja sisätilanlämmitin :)
      Vähän se starttautti pitempään kuin ilman lohkolämmitintä mutta pyöritti hyvin ja lähti hienosti käymään.
      Puolisen minuuttia siinä pyörittelin kytkin ylhäällä, että vaihteistokin vähän herää ja läksin liikkeelle.
      Kymmenen kilometrin kohdalla moottorilämmöt 90 astetta, puhallin pöhötti kuumaa ilmaa ja nakkasin hanskat pois...
      Kaupungissa sitten taas lämmöt kyllä laski sinne 70:een ja ei ihan niin kuumaa tullut sisään mutta lämmin kuitenkin :)

      Comment


        #63
        Varkaus aamulla klo 7.30, pakkasta -31c audin mittarin mukaan.
        Tolppa säädetty illalla aikaan ja aamulla oli taas jokatalvinen onkelma talonyhtiön parkkiksella,
        tarpeeksi kova pakkanen niin lämmitystolpan kello pysähtyy... Eikun auto käyntiin kauhean mekaanisten äänien saattelemana ja ajamaan!

        Comment


          #64
          Saisivat pistää tuohon "nordic-pakettiin" mukaan pipon ja hanskat. Ei termarikaan huono idea olis. Sen verran viileää oli ajella :)

          Onneksi perskrillit on tarpeeks tehokkaat.

          Mulla nyt voi vaikuttaa sekin, että on hihnanvaihtokilsat jo menny ohi ja vesipumppu/termari pitäs vaihtaa samalla. Pitäs kyllä testata se pahvi laittaa nokalle, että olisko siitä edes vähän apua.
          Mutta kyllä ikävä tulee bensavehkeitä. Kulutus onneksi pysy siinä 6l-7l välissä.

          Mä voin vaihtaa tän passatin a4 tdi avanttiin sillä ahu:lla varustettuna+manuaaliloota :)

          Comment


          • #65
            Just kattelin parvekkeella kun alakerran muori sulatelee Punton ovea auki föönillä.
            Mahtaa kirota mielessään kun auto on kuin iglu.
            22 astetta näyttää mittari.

            Comment


            • #66
              säliksi kävi kuskia tänä aamuna....
              -30 astetta, ensin apuvirralla lötkö tulille ja sitten takajarrut savuten töihin. Eihän siinä muuten mitään poikkeavaa olisi, muttakun satulat on peräti 4päivää vanhat....

              Comment


              • #67
                Mä voin vaihtaa tän passatin a4 tdi avanttiin sillä ahu:lla varustettuna+manuaaliloota :)
                Väliraha ratkaisee ;)

                Comment


                • #68
                  Termostaatti ,menee yllättävän äkkiä siihen kuntoon ettei nosta lämpöjä .
                  Uskoisin että termarin vaihto auttaa.
                  Vanha termostaatti aukeea tai on auki jo kylmänä ja neste pääsee kiertämään syyläriin ja lämmöt ei nouse niin kuin pitäis ,oli vaikka webasto kuinka kauan päällä.
                  Omakohtainen kokemus termarin vaihto nosti lämmöt liki 90 asteeseen.
                  Varsinkin tdi noneet on kylmiä jos termari vähänkin valskaa.

                  Comment


                  • #69
                    Eli termari vaihdetaan joka syksy uuteen, nykyinen orggistermari on viime toukokuulta ja n. 20 tkm takana. Kun lämpötila nousee -10 paikkeille, niin lämpiää 90 asteeseen helpohkosti.

                    Laitoin eberiin sen venttiilisydeemin, ajatus on kokeilla sen pois ottamista. Systeemi estää koneen veden kierron eberin kautta kun eberi ei ole päällä. Eli se kierto ei jäähdyttäisi moottorin lämmittämää vettä. Mahtaako sitten toimia kuten pitää?

                    Comment


                    • #70
                      Kohtuus kaikessa, pätee pakkasiinkin...On tää hienoo, -29 oli aamulla ja pakkanen senkun kiristyy. Tässä lähitienoolla oli ollut jo tänä aamuna -35. Ei hirveesti hymyilytä laitella autoa tulille näillä lukemilla, olipa lämmityksessä tai ei. Siellä ei letku- ja sisälämppärillä hirveesti haldexin ja laatikon öljyt lämpene...Tiiä mikä tuota mekkalaa aamulla piti, veikkaisin painelaakeria, mut karsee vinkuna ja rahina kuului kun kytkinpoljinta paikallaan irroitteli. Muutenhan tuo toimi kuin junan vessa, mitä nyt tuulilasi paukkui lämpötilaerosta johtuen niin, et mietin sen lojahtavan syliin...Näillä keleillä arvostaa työpaikan päässä olevaa lämmintä autohallia meleko pitkälle.

                      Comment


                      • #71
                        Eipä tuo aamuinen pakkanen juurikaan haitannut. Kävelin talliin sisälle, napista Hermannin nosto-ovi ylös, ja auto pihalle. Ihan vetreenä tuntui liikkuvan ;)

                        Comment


                        • #72
                          S4:lla kävin tänään heittämässä Rauman reissun. Pakkasta oli -27,5 ja mistään sähkölämmittimistä ei ole tietoakaan. Talvirenkaat, huohottava öljykorkki ja karvahattu, niillä tuli hyvin toimeen. Raumalla löysin kadulta kivan pahvin palan jonka repäisin sopivan kokoiseksi että se peitti vajaat puolet syyläristä ja imuilman ottoaukon. Imuilman ohjurin olenkin jo heittänyt takakonttiin. Sen verran pahvista oli iloa että mottorinlämpö oli siinä 3. viivan kohdalla missä normaalisikin, kun se aamulla oli vain 2. viivan kohdalla.

                          Allroadin ovea joutui alkutalvesta kanssa föönillä sulattelee että ovi pysyi kiinni. Sitten laitoin sen verran reilusti lukkosulaa vähän joka koloon, että enää ei ole jäätyminen vaivannut.

                          Comment


                          • #73
                            Tänään aamulla Iisalmessa 32 astetta,annoin Audin seisoa koko päivän,samoin huomenna luvassa kovempaa keliä.

                            Comment


                            • #74
                              Naapurifirman kollega soitti aamulla "Vivaro hyytyi kehälle, tuletko hakemaan kun sulla on kuitenkin sellainen auto joka ei jätä tielle", vaikka pakkasta oli vain 20 astetta. Kysymys oli parin vuoden ikäisestä 1,9Tdi pakusta, lähti kyllä vielä käyntiin ja saatiin pikahuoltoon, joku merkkivalo siinä hehkui.

                              Itsellä oli edellistalvena lohkolämmittimen johto irti siitä vastuksesta.
                              Defan liittimet eivät tahdo pysyä kiinni kovemmassa menossa, omissani olen varmistanut nippusiteillä (molempien kaulojen ympäri ja ne yhteen kolmannella).

                              "Tammikuussa 1987 esiintyi 34 - 39 asteen pakkasia maan etelä- ja keskiosassa."
                              Muistan tuon kuin eilisen, siihen aikaan ajelin rakennetulla saksalaismerkillä jossa Koni Sportit kuin yhtä puuta pakkasen ollessa lähes 40 astetta. Kovimpana pakkaspäivänä ei töistä lähtiessä tullut kipinää lainkaan. Kävin lämmittämässä uudehkoa tehosytkäboxia sisällä ja kone jyrähti heti käyntiin kun boxi oli lämmin. Tarkemmin asiaa tutkittuani tuosta löytyi joku komponentti mikä ei toiminut enää alle -35 lämpötiloissa.

                              Nykyisessä asuinpaikassa kun ei ole riittävästi talleja olen ratkaissut lämpötolpan kytkemisen kauko-ohjaimella. Rivitalon päätyyn on n.50 metriä ja kolmesta eri mallista löytyi yksi jonka kantama riittää sisältä asti, vaikka on parin betoniseinänkin takana. Voi kytkeä vaikka sängystä ja silloin kun huvittaa työntämättä nokkaa ulos ovesta. Monissa kerrostaloissa toimii jos matkaa ei ole tolkuttomasti ja mahtuu kannen alle, kerrostaloissa on tietysti yleensä tuo parin tunnin kello jolloin ei tämä vinkki toimi. Ei sovi meikäläisen kuviohin tuo esiasetettu ajastin kun mennään juuri silloin kun on tarvetta, kellonajasta välittämättä. Kyllähän se edellisessä elämässä talli oli sellaista ylellisyyttä niin kesähelteillä kuin talvipakkasilla. Usein tuli käytyä pesussa vaikka pakkasta 20 astetta kun sai kuivatettua tallissa yön ovet avoinna, joskus vihjaisivat huoltoasemalla että onkohan ihan järkevää käyttää pesussa tällaisella pakkasella.

                              Comment


                              • #75
                                36 astetta pakkasta kello 7.00 Iisalmessa.Audi pysyy pihassa.

                                Comment


                                • #76
                                  Muuramessa "vain" 34 astetta ja kohta pitäisi lähteä. Audissa ollut parisen tuntia letkulämmitin kytkettynä ja sisälämppäri hurisemassa, joten eiköhän tuo jotenkin virkoa. Pitäisi koettaa saada tänään jonnekin sovituksi termostaatin vaihto, kun meinaa tulla vilu ajellessa.

                                  Comment


                                  • #77
                                    -28,5 ja kellokytkin oli sökönä ja audi 100 2.8 ei ollut lämmennyt yhtään.. Ei mitään ongelmaa, nasahti tosi kivasti käyntiin. 10-15min tyhjäkäyntiä pihassa ja lämmöt oli kohdallaan niin koneessa kuin kabiinissakin.

                                    Comment


                                      #78
                                      Sami: heräsi kiinnostus tuohon kauko-ohjaukseen. Kertoisitko merkkiä/hintaa?

                                      Comment


                                      • #79
                                        Työn puolesta noita tulee laitettua budjettiprojekteihin, eli lähinnä yksityisille ja pienyrityksille valvontakameroihin. Kokemuksia on seuraavista tosi halvoista (20-30 euroa/setti):
                                        1. UPM (myydään useissa liikkeissä)
                                        -Tuoteperheeseen saa useita eri tyyppisiä laitteita jopa samalle kauko-ohjaimelle (himmentimiä, ulko- ja sisäkytkimiä ym.)
                                        -Ongelmana lyhyt kantama, muuten laadukkaan oloisia laitteita
                                        -Sekava mutta monipuolinen kauko-ohjain (myös näitä on erilaisia)
                                        2. Clas Ohlson (en muista oliko joku tuotemerkki)
                                        -Pitkä kantomatka, paras testatuista
                                        -Nappulat epätarkkoja ja mekaanisesti arveluttava rakenne
                                        -Palautettu kolme settiä jotka lakkasivat toimimasta, lisäksi avasin yhden josta löytyi kylmäjuotos lähettimestä.
                                        -Tätä mallia käytän silloin kun tarvitaan pitkää kantomatkaa mutta varalaite pitää olla saatavilla heikon kestävyyden johdosta.
                                        3. Lidl
                                        -Lähes sama tuote kuin edellinen
                                        -Kahdesta hankitusta toisen satsin yksi vastaanotin oli rikki ja yksi sammuilee itsekseen
                                        4. Voltomat (Bauhaus)
                                        -Tyylikäs ja laadukkaan oloinen, hyvä näppäintuntuma
                                        -Lyhyt kantomatka
                                        -Itse pidän tästä mallista eniten jos ei tarvita pitkää kantomatkaa

                                        Kaikki mainitut ovat halpoja ja taajuuksia voidaan vaihtaa tietyissä rajoissa. Jokainen setti sisältää kolme ohjattavaa yksikköä, poislukien UPM johon ostetaan kaikki yksiköt erikseen tarpeen mukaan. Harmi että tuo vaihtoehto 2 on mekaanisesti epäluotettava, olisi muuten hyvä laite kun tarvitaan pitkää kantomatkaa. Kaikkien kohdalla pitää muistaa IP suojausluokka olosuhteiden mukaisesti, ainoastaan UPM:ltä löytyy täysin ulkokäyttöön soveltuvia malleja.

                                        Toivottavasti näistä kokemuksista on jollekin apua valintojen suhteen.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Joo, nyt on Audi ollut itselläni pari päivää... Ei oo oikein kunnolla vielä päässyt perille Audin kaikista jekuista... Hienosti se käyntiin lähtee...

                                          Mutta pari kyssäriä ois täs mitä toi pakkanen on aiheuttanut... Jos joku valaisisi ja osaisi auttaa...

                                          Eli johtuuko se voimansiirrosta kun ei meinaa mennä kylmänä eteenpäin kuin luistattamalla kytkintä ja reilusti kaasua? Eli ei esim ABSit oo päällä....? Eli ihan suht normaalia?

                                          Ja mites noi ovet sais pidettyä sulina? Lukot on ihan ok, mutta toi avaus ja suljin mekanismi...Tänä aamuna ei kuskin ovi suostunut menemään kiinni. Sisäkahva nin jäässä ettei hirvennyt kahvaa kääntää... Olipa kiva käydä heittämässä emäntä töihin ku piti toisella kädellä pitää kokoajan ovea kiinne ettei lävähdä auki... Oisko siihen jotain ettei joka aamu tarttis mennä toinen käsi ovessa, toinen ratissa...

                                          Comment


                                          • #81
                                            Eli johtuuko se voimansiirrosta kun ei meinaa mennä kylmänä eteenpäin kuin luistattamalla kytkintä ja reilusti kaasua?
                                            Taitaa olla kaikkien voimansiirron öljyjen vaihtamisen aika, tai aika on mennyt jo hyvinkin ohi. Riittävän tuoreilla synteettisillä ei ole kovin kankea mutta vanhoilla pitää varoa ettei riko paikkoja kylmänä. Ei ole itsellä koskaan noin pahaksi päässyt tilanne mutta tosi vanhasta vaihteisto- ja peräöljystä lienee kysymys.

                                            ...lisätty lainaus

                                            Comment


                                              #82
                                              Kiitokset Sami vastauksesta, oma valinta kallistunee UPM:ään jos siinä kantomatka ~ 20 metriä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Ja mites noi ovet sais pidettyä sulina?
                                                Ovessa olevaa näkyvää lukkomekanismia kun vähän lämmittää niin napsahtaa auki ja toimii. Kannattaa laittaa vähän esimerkiksi aseöljyä joka on toiminut hyvin lukoissa.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Ja tänään sitten tapahtui se, mitä olen odottanut jo kuukauden. Tuulilasissa ollut nastan/kiveniskemä (joka oli n. 2 cm pitkä jälki alusta saakka) päätti levitä puolen tuulilasin mittaiseksi. Mielenkiintoisesti hakeama on nyt suora harmaa viiva lasin välikerroksessa. Kummallakaan puolella lasia ei tunnu mitään tuossa jäljen päällä.

                                                  Onneksi hertsikan audicenterissä ei ole hirveät jonot, perjantaiksi olisivat jo saaneet lasin varastosta, mutta sitten olisi auto ollut koko viikonlopun siellä, joten maanantaina vaan uutta lasia. Saapahan samalla vaihdatettua xenonit, tässä pakkasessa kun ei hirveästi huvita alkaa purkamaan pihalla....

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Kyl kaikenmoisia aineita oo sinne lukkoihin suihkinut mut ei tunnu auttavan... :(

                                                    Ulkokahva meinaan toimii ihan ok ,mutta sisäkahva jumittaa....

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Aseöljy ei auta jos siellä on jotain vanhempaa mönjää joka menee paksuksi tai kerää kosteutta, pitäisi puhdistaa vanhat ensin pois. Sisäkahva lienee vaijerilla suoraan yhteydessä tuohon mainittuun lukkomekanismiin.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Niin mäkin aattelin että joku vaijerisysteemi siinä täytyy olla... Ja mielestäni tää vaijerisysteemi just temppuilee pakkasilla... Kun keskuslukko ja lukot muutenkin toimii vallan hienosti, mutta siis autosta ulospääsy sillain että saa viel oven pysymään kiinne tuottaa tuskaa...

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Akkujen lataamisesta

                                                          Kuinkakohan paljon autolla pitää ajaa kilometrejä jotta akku ei tyhjenisi näillä pakkasilla? Itsella 15km per suunta työmatkalla ja kelailin et jos nämä pakkaset jatkuu niin onko odotettavissa akun hyytyminen?

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Jos ei nyt ihan 30-40km/h köröttele nin kyllä sen pitäisi kestää... Ja ei vallan popittele... Tietty jos se on pelkkää kaupunkiajoa nin voi kyllä olla ettei se riitä...

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Viime viikolla muutaman asteen pakkasella kuskin ovi ei sulkeutunut kunnolla, lukko oli ilmeisesti jäätynyt. Poistin ovipaneelin ja sisältä löytyi syyllinen: vaijeriohjaus sisäkahvasta lukkoon takkuili. Vaijeri pois ja paineilmalla puhaltelin VEDET ulos ja aseöljyä tilalle. Ovipaneelin sisäosaan juuri lukkomekanismin kohdalle olikin jo aiemmin liimattu vaahtomuovi suojaksi, joten liimaa päälle ja muovi paikoilleen. Lukko toimii nyt kuin ihmisen mieli.

                                                              Aamulla vääntäydyin kylmään, kadulla jököttävään kärryyn 22 asteen pakkasella ja epäilin vahvasti ettei vanha 50Ah akku jaksa käynnistää ikääntynyttä ratsua. Kolmen sekunnin kuluttua avaimen käännöstä konit pellin alla heräsivät henkiin ! Olin hiukan hämmästynyt, sillä naapuriruudussa uuden karhea Honda CR-V maasturi tarvitsi lisävirtaa ja kuinkas muuten kuin Audi A4:ltä. MInulla ei ole sähköpaikkaa tai edes lohkolämmitintä !

                                                              Lämmöt nousevat kivasti, kun laiton pari pahvia eturitilän takapuolelle. Jätin yhden kulman vapaaksi jäähdyttäjän ulkoreunaan. Termari on uusittu pari viikkoa sitten.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X