Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sääliksi kävi autoa tänä aamuna pakkasella

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Joskus piti vanhaa asconaa lämmitellä tuolla tavalla. Tein silloin vanhaan tiskialtaan kulhoon hiilloksen, ja pistin vain sen auton alle. Lämpöä sellaisesta nousee kyllä. Kertakäyttögrillikin voisi olla kova sana, matala vielä?
    Minä käytin kaasutohoa Asconan lämmitysapuna. Liekillä lämmittää öljypohjaa tovin, niin johan lähtee iloisesti käyntiin :) Tälläinen on kätevä:
    http://mittarit.net/shop/files/Kaasupoltin.jpg
    Olisi vielä parempi, jos poltin osoittaisi viistosti ylöspäin. "Lämppäriä" ei kannata jättää valvomatta tohisemaan.

    Comment


      Ohjaustehostimen pumppu huutaa kylmänä kuin syötävä, ja vielä lämmettyäänkin kitkuttelee ikävästi. Alkaakohan olla tunnit täynnä?

      Comment


        Voipi olla mutta kestää mahdollisesti vielä vuosikausia. Ootko koittanut pientä ylitäyttöä? Täyden pinnan merkissä vielä metelöi mutta tilkka yli ylämerkin hiljentää monta kertaa vinkuvan pumpun.

        Comment


          Nestepinta taisi jo vanhastaan olla karvan yli merkin, auto ei tosin ollut täysin tasaisella alustalla. Täytyy huomenna töissä sulatella autoa hallissa ja tarkastaa uudelleen.

          Kerran kesällä pumppu sai ujelluskohtauksen autopesun jälkeen mikä vähän haiskahtaa siltä, että pumpusta olisi akselin stefa mennyt ja vesi pääsee laakerille? Sattumoisin pesin auton juuri lauantaina...

          Comment


            AAH pääsi aamulla hieman säikäyttämään kun 10km maantieajon jälkeen syttyi öljykannun kuva mittaristoon niin tutun piippauksen säestämänä. Oli levähdysalue juuri kohdalla jonne pääsin heti parkkiin, vehkeet seis ja konepelti auki. Ei mitään normaalista poikkeavaa, öljyäkin tikun mukaan oli riittävästi. Auto käyntiin, ei herjoja ja matka jatkui. Toivottavasti oli vaan jokin hetkellinen anturivirhe..

            Comment


            • Aiheena kesäauton satunnainen käynnistäminen pakkaskeleillä: Ei ole lohkolämmitintä ja sisällä paksut moottoriöljyt. Olen kuullut lämmittimen käyttämisestä moottorin alla, mutta millaista lämmitintä mahtaa olla käytetty?

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja alpi Näytä viesti
                Ohjaustehostimen pumppu huutaa kylmänä kuin syötävä, ja vielä lämmettyäänkin kitkuttelee ikävästi. Alkaakohan olla tunnit täynnä?
                Kolmas talvi lähtee juuri käyntiin kylmänään huutamisella joten en vielä hätäilisi.

                Comment


                  Olen kuullut lämmittimen käyttämisestä moottorin alla, mutta millaista lämmitintä mahtaa olla käytetty?
                  Toholla öljypohjaan sen verran, että öljyt notkistuvat. Kuullostaa hurjalta, mutta toimii hienosti. Ei kuitenkaan sovellu kovin pahasti öljyä vuotavaan koneeseen palovaran vuoksi. Voihan tuohon käyttää kuumailmapuhallintakin, joka hieman turvallisempi laite, mutta sen teho vaan oleellisesti tohoa pienempi.

                  Comment


                    Kertakäyttögrilli?

                    Comment


                    • Aikoinaan teininä sukuloidessa jäi mieleen tällainen viritys: Takatuuppari Skeida ja tiiliskivien päälle passattuna yksilevyinen keittolevy, mallia valovirta.

                      Siitä sitten vaan valitsemaan sopiva tehoalue 1-6 ;)

                      No, punaisena jos hehkuttaa niin palovaara on enemmän kuin ilmeinen!

                      Comment


                        Jep, keittolevyllä lämmitin itse Luupään öljypohjaa pari kertaa, kaveri taas laittoi Finn-Datsunin alle retkikeittimen. Viimeksi mainittu ei tosin valitettavasti tahtonut kestää tulilla -35 asteessa...

                        Comment


                        • Tartteis vissiin päivittää kynttilät ja suihkun kuviot vastaamaan pikkusen vähemmän ajettua mallia. Onneksi akussa riittää täkyä.

                          Comment


                            Palautin lainassa olleita letkupuristimia aamulla hovikorjaamolle ja kuuntelin siinä puhelinkeskustelua. Oli Transportteri tulossa hinausauton lavalla korjaamolle kun ei enää lähtenyt aamulla käyntiin. Oli joka tapuksessa ollut määrä tuoda tänä aamuna hehkujen ja suodattimen vaihtoon ja oli kuulemma tosi vaikeasti lähtenyt eilen käyntiin.

                            Pistää vaan miettimään että eikö sitä autoa olisi voinut jo eilen viedä sinne korjaamolle? Jos se kerran ei lähde pakkasella käyntiin niin miksi ottaa riski ja jättää kotipihaan? Nyt sitten tuli hinurilla.

                            Omaa autoa ei käynyt sääliksi, mitä nyt erillissarjat ei kestä yhtään nostaa voimakkuutta ensimmäiseen pariin minuuttiin. Rätisee ja särisee vaan, melko varmasti saisi kerrasta paskaksi jos kylmästä täräyttäis heti nupit kaakkoon. Muutaman minuutin jälkeen soivat jo ihan normaalisti, eipä ole tuollaistakaan vielä ennen tullut vastaan.

                            Comment


                            • Ei se varmaan aina tuu ekana mieleen että vienpä nyt sitten auton pajalle kun ei meinannu lähtee käyntiin... vai? Ei oo päässy ko. korjaamolle ekana päivänä? Halunnu tutustua asiaan että mistä johtuu? Toki riippuu käytön luonteesta, miten kiire jne.

                              Missä lienee vika mutta jos hehkut pimeenä niin liekkö laiskuutta/osaamattomuutta että tullu ees hinurilla... Tottahan sen tulille jotenkin saa vaikka hehku tai kaksi oiskin pimeenä....

                              Tuntuu oma V6 ainakin lähtevän hyvin käyntiin ja toimivan muutenkin moitteetta 25 asteessa, toki roikassa pari tuntia. Niin no jos ei lähtis niin ois vika jossain muualla kun kylmässä kelissä...

                              Comment


                                Mietin vaan että kun huoltoaika on seuraavalle aamulle sovittu ja auto ei suurella todennäköisyydellä aamulla pihasta herää niin olisin saattanut edellisenä iltana jättää auton korjaamolle kun olis saanut ajamalla vietyä. T5 portterin hehkujen vaihdon vaikeusastetta en tiedä mutta lienee suht vittumaista tehdä kotipihassa pakkasella.

                                Comment


                                • Lähti viinalinko käymään ilman esilämmitystä. Pakkasta oli aamulla auton mittarin mukaan -21,5c° ja tankissa pelkkää RE85:sta. Toivottavasti ei tarvitse enää vastaavia testejä suorittaa. Ajastinkellosta ei ollut pahemmin hyötyä, kun jäättää piuhan kiinnittämättä autoon.

                                  Comment


                                    Kohta pitää taas mennä veera rykäseen kylmiltään käymään. Jostain syystä käykin mielenosotuksena tästä hetken aikaa vaan 4:llä ellei jopa vähemmälläkin... Pitäs opetella tuo ajastinkellon käyttö tuosta tolpasta, ikinä vaan ole tuollaista käyttänyt...

                                    Comment


                                      Ja laskutoimitus ajastimelle kannattaa myös suorittaa oikein, nimimerkillä auto lähti lämpeämään klo 4 -> 2h eteen päin ja itse hyppäsin autoon hetken ennen klo 8.

                                      Comment


                                        Hakkeroi. Ruuvaat kiekot siihen asentoon että virta kulkee ja sitten ajastimen keskeltä vähän löysää ruuvia niin että kiekot putoavat pois paikoiltaan eivätkä pyöri enää. Taloyhtiö kiittää :)

                                        Comment


                                          Mikäs sen hienompaa, kun koko yön sataa lunta ja sisälämppäri huutaa jatkuvasti täysillä. Aamulla parkista löytyy auton muotoinen iglu :)

                                          Comment


                                            Ja meikäläinen + muut samaa duunia tekevät kanssa kiittävät. Niitä kelloja on niin kiva vaihdella -25 kelissä :) Huomannu että nämä kansallisasuiset ystävämme harrastavat tuota ehkä eniten. No onneksi ei ole pariin vuoteen noita hommia oikeestaan tarvinnu tehdä, saanut olla sisätöissä.

                                            Comment


                                            • On kyllä täälläkin Eberin tilaus käsillä ihan näillä näppäimillä kun sellaiseen parin edellisen vehkeen kanssa ehti tottua. Yllättävän hyvin tuo CR dieseli tosin lähtee käyntiin pumppareihin verrattuna, mutta kylmä on kun iglussa aamulla liikkeelle lähtiessä ja ajossa ei tietoakaan moottorin lämpenemisestä normaaleihin lukemiin vaikka kabiini pysyykin lämpimänä. Perjantaina täytyy viritellä maskin taakse jotain jos se vähän auttaisi lämpöihin.

                                              Comment


                                                Ei käynyt sääliksi. Ja kävi jopa kaikilla viidellä heti alusta. Ilman esilämmitystä tietysti.

                                                Comment


                                                  Sääliksi kävi eilis aamuna, vaikka oli piuhan päässä pari tuntia. Vajailla kävi muutamia sekuntteja ja kuulosti dieseliltä. Pakkasta tais olla sen -27 astetta.

                                                  Comment


                                                  • Itellä seiso auto viikon ruudussa ja kävin laittaa ajastimen päälle aamuksi ja kun sitten lähdin töihin huomasin että ei ole lämmittänyt ollenkaan ja pakkasta oli -30. Noh, silti koitin startata ja lähti ekalla käyntiin. Annoin käydä 10min pihalla ennen kun lähdin ajamaan. Kyllä nää audit on lujaa tekoa perkele! -30 pakkasta ja ekalla viikon seisonnan jälkeen. Ei rohissut edes tai mitään. Sydämmenstä se otti ja meinasin pomolle soittaa että tuun myöhässä.

                                                    Comment


                                                      Tänä aamuna oli ensimmäisen kerran mitään murhetta ässän kanssa. Käyntiin lähti avaimesta mutta viiden minuutin työmatkan aikana ei vielä lämmennyt tarpeeksi että olisi käynyt alle 2000rpm kaikilla pytyillä.

                                                      En tiedä sitten johtuuko siitä että nyt letkulämmitin yleensäkin ottaen toimii ja lämmittää liikaa lämpötila-anturia vai siitä että lämmitysaika oli liian lyhyt. Edellisten kovien pakkasten aikaan letkulämmitin oli rikki eikä silloin ollut mitään muuta ongelmaa kuin suuri suru repiä murua umpijäästä käyntiin. Pitää huomisaamulle naksauttaa pari tuntia lisää kelloon ja seurata tilannetta.

                                                      Comment


                                                      • Profiilin auto [mode-edit: A4 2.4 V6 30V -00] hyvin käyntiin kelillä kun kelillä. Ei ihan pärjää 1302:lle mutta ei oo kertaakaan ollut onkelmia :D Toki roikassa aina pakkasella. Meinaa vaan 30 pakkasilla tehä että kuuluu puoli sekuntia jokin narahdus. Veikkaan ketjun kiristintä itse mutta varmaa tietoa ei oo siitä.. Vähänkin jos on vähemmän pakkasta ja on roikassa niin ei kuulu mitään ihmeellistä.

                                                        Tuo traktorihomma ilmeisesti ollu tuttua isäukon kotonakin 50-60 luvulla kun majoriin laitettiin aina nuotio öljypohjan alle ja käytettiin ilman nesteitä vähän aikaa, ja sitten kun vähän lämmennyt niin pelkät vedet koneeseen :D sitten kun lumityöt tehty niin majori parkkiin ja vedet laskettiin pois :D

                                                        Comment


                                                          Lähdimpä taas palkallisesti aikani kuluksi laskemaan tuota järkevää lämmitysaikaa.

                                                          Kun tiedetään veden ominaislämpökapasiteetti 4,2KJ/KgK ja alumiinin 0,9KJ/KgK. Hatusta arvotaan 130Kg moottorin massa (laskelmissa pelkkää alumiinia, vaikka todellisuudessa myös terästä ja muita seosmetalleja), nesteen paino 10Kg ja lämmitysteho 550W.

                                                          Jos laskelmani ovat yhtään tonteilla niin 10Kg vesimäärän tunnin lämmitys 550W teholla nostaa sen lämpötilaa 47 astetta joka on pakkasaamuina juuri oikea lämpötilan nousun tarve. Joku insinöörinplanttu varmaan tarkistaa laskelmani mutta voisiko pitää paikkansa että 550W lämmitin nostaisi 130Kg alumiinisen massan lämpöä 16,9 astetta tunnissa? Tällöinhän tuolla 550W teholla -25c -> +25c lämpötilan nousuun tarvittaisiin noin 4h lämmitysaika.

                                                          Tässä ei ole otettu haihtumis- eikä muitakaan häviöitä mukaan laskelmiin. Nehän voi kompensoida lopputuloksesta vaikka -10 tai -20% kertoimella.

                                                          Comment


                                                          • Mulla siis A3 3.2 quattro ja aamulla oli -20 pakkasta.
                                                            Käytössä DEFA:n lohkolämmitin ja oli ollut n. 1.5 tuntia päällä ennen starttia:
                                                            OBDAutoDoctor näytti käynnistyksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötilaksi 27 astetta.
                                                            Eli siis lämpötila oli noussut juuri tuon 47 astetta :)

                                                            Comment


                                                              Vähän jännitti aamulla lähteä tuota malmikasaa käynnistämään lämmittämättä. Pakkasta -20 astetta ja vitosdiesel tulille ettei mitään. Ei tartte näköjään jännittää..

                                                              Koneen lämpimäksi ajaminen sitä vastoin otti hetken jos toisenkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X