Utelen että miltä tuntuu tuon 150 hp moottorin tehot nelivedon kanssa? Kun itse testasin 2.0 turbo 4WD celicaa (n.200hp) niin auto tuntui mielestäni tehottomalta. Tuntuuko audi niin laiskalta että vaatii lastutuksen? Voiko polttoainekuluja saada pienemmäksi lastun avulla? Jaksaako tuo neliveto vetää tuolla 150hp:lla edes näin talvella, jos sillä haluaa hieman "leikkiä"?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Quattro ja 1,8t
Collapse
X
-
Vastaan omasta puolestani.
Mulla löytyy tollanen AJQ (132kw) koneinen A3 quattro, hieman piristettynä.
Tota ostaessa kävin testaamassa myös 110kw quattroa ja ei se mielestäni mitenkään laiskalta vaikuttanut. Siihenkään on vaikea vastata tarviiko lastutuksen, käy jossain kokeilemassa ja tee päätös tarviiko vai ei.
Polttoainekuluja voi saada pienemmäksi lastun avulla, jos ajotapa muuttuu rauhallisemmaksi lastun myötä, tai pysyy edes entisellään. Usein vaan tuppaa käymään niin että, lastutuksen jälkeen ajotapa muuttuu agressiivisemmaksi ja täten myös polttoainekulut nousevat.
Helpoin tapa sun tapauksessa noiden polttoainekulujen pienentämiseksi lienee ton "leikkimisen" uudelleen mietiskely.
-
TN
Vakio 1.8Tq on "lässy"
Olen kokeillut tuollaista vakiota ja mielestäni siinä ei ole mitään "sporttisuutta", tuntuu tavalliselta 1.8 moottorilla varustetulta perheautolta. Itsellä on piristetty ja sen kyllä huomaa ajossa, jos vääntöä on yli +100Nm ja heppojakin +50 vakioon verrattuna niin autosta tulee todella vaivaton ajettava. Ei lastutus polttoainekuluja pienennä, jollakin nuo exstratehot pitää tehdä mutta ei se niitä juuri kasvata myöskään. Kaikkihan on kiinni kuskista ;)
Comment
-
Vastataanpa sitten ihan aiheeseenkin että kyllä se 1.8t vakiona on aika tasapaksu mutta kyllä silläkin voi hauskaa pitää ainakin Kemin korkeudella kun liukkaita piisaa. Lastutus tuo vähän sitten jo pientä menomeininkiä lähinnä johtuen siitä että vääntökäyrä ei ole enään niin tylsä. Mutta kyllähän tuo 1.8t varmasti on tehottomampi kuin turbo celica että turbon päivitys olisi luultavasti sinulla edessä.
Comment
-
TN
Asiasta sadanteen
Sä olet kyllä Mikko aikamoinen "TeeSeItseMies" kun katsoi noita sun projektejas, asiaa! Tuli nopeasti mieleen kysymys: Miksi Audeissa on tuollainen kaksoismassavauhtipyörä? Mitä hyötyä siitä on?
Comment
-
Kiitos!
Kiitos vastauksista. Pitänee käydä katteleen pörhöllä löytyiskö kyseistä koeajo kampetta. Kävis testaamassa ja miettis sitten uudelleen. Kait sitä meikäläisen ajo tyyli on rauhallinen, mutta silloin tällöin kieltämättä haluttas vähän leikkiä ja kun täällä Kemisä on talvella tuota luntakin ja liukasta.. ;)
Comment
-
TN
Testaa
2.0TFSI quattroa ja 1.8T quattroa. Moottorien ominaisuuksien perusteella vastaisivat suurinpiirtein lastutettua tai vakio 1.8T quattroa (lastutetussa on kyllä +50Nm verrattuna 2.0TFSI).
Comment
-
Tepolle muualta lainattuna:Kaksoismassavauhtipyörä pehmentää kytkimen toimintaa sekä vähentää värinöitä ja melua.
edit: Siis "essonpaarin" mukaan.
Comment
-
makest
-
Omat kokemukset perustuvat lähinnä edelliseen autooni eli 1.8tq A3:seen. Ihminen tottuu kaikenlaiseen eikä hevosvoimatkaan taida puuttua siltä listalta...
Talvikelissä 150 hp oli ihan sopiva määrä liikuttelemaan tuota autoa mutta kesäkelissä olisi tietysti voinut olla toisetkin 150 hp avittamassa etenemistä. Kyllä se talvella sladissa menee mutta sekin riippuu tietysti käskijästä.
Lisää tehoa => lisää kulutusta.
Comment
-
Voin sanoa kokemuksesta ajaneena 110kW ja 132kW ettei niissä käytännössä ole hirveästi eroa kulkupuolessa. Ainut selvä ero, että 132kW:ssa tulee siinä 4000rpm kohdilla "piikki"...vääntöerohan noissa on vain 20Nm. Pienellä laitolla kummastakin saa aivan toisen luonteisen vekottimen!;D Tuohon lisää tehoa --> lisää kulutusta en täysin yhdy...matka-ajossa kulutus yleensä jopa putoaa. Kulutus on kuitenkin täysin riippuvainen penkin ja ratin välistä yhdistettynä nilkan asentoon.
Comment
-
Pointti tuossa kulutuksen nousussa on kai se, ettei kukaa lastua autoon halua jos ei tunne siihen tarvetta, eli kyllä sitä sitten myös hanakammin annetaan kenkää kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu.
Aika suurelle osalle suomalaisista muuten tommonen 150hv on jo liikaa ja tarpeetonta. Ei sitä kuitenkaan käytetä.
Comment
-
Joo, harvempi sitä lastua hommaa matka-ajonkulutuksen tippumisen takia!;D Kyllä se jalka tehon kasvun myötä on jotenkin raskaampi...luultavasti se ajamisen riemu on suurempi kun jotain tapahtuu kaasun painalluksesta...muutakin kuin kuskin pikkupoikamainen virne korvasta korvaan. Eihän tehon kasvatusta voi järjellisesti perustellakkaan, mutta eihän mikään järkevä hauskaa yleensä olekkaan!;D Pääasia että on kivaa...nonniin nyt lähti sivuraiteille topicista, joten lopetan löpinät tähän.
Comment
-
Hyvin sanottu toi "132kW 1.8t quattro on vaivaton ajettava". Totta, olen kovasti samaa mieltä. Eli ei tuo teho vielä tee autosta mitään rakettia tai vaikuttavan nopeata kiihtymään, esim. jos rampilta lähtee isolla vaihteella motarille --> kiihtyyhän se noinkin nopeammin kuin normaalit "demarihuussit", mutta kuminauha mikä kuminauha?
Ja toisaalta yleiskäytössä 132kW quattro on erittäin vaivaton ja hauska ja ripeä, kun lämää ei tarvitse naulata lattiaan kiinni lähtissä, vaan ainakin A3 132kW quattro loikkii risteyksestä risteykseen ja valoista valoihin ketterästi. Eli vaivaton ja perin hauska, kyllä, mutta mikään teho ei varmasti koskaan riitä jos oikeasti aletaan hauskaa pitää?
Ja mieluummin 180hp Audi, kun 200hp Tojota. Heh, overtopic, sori...
Comment
-
Mikko (Okkim), mitä mitä? Kaipa se riippuu kelistä ja alustasta myös renkaiden ohella. Oma vakio veti kivasti motarilla nelosella nelipyöräkylkimyyryä ja vauhtia oli hmmm.. 100 km/h. Tämä siis päivää ennen lumipyryä kun oli paljas asfaltti, jonka päällä sellainen kiva jäinen huurupinta (= liukas). Oli sellainen joutuisa liikenteen mukaan lähtö rampilta vaikka ei muuta liikennettä ollutkaan.. Alla siis ihan "suomi-kitkat". En kyllä usko että nasta olisi paljon siihen pintaan tarrannut.
Comment
-
Ne hakkisviitoset mitkä okkimilla on taitaa kyllä viedä sen parhaan hauskuuden ässällä ajosta. Omassa on alla hakkis RSi:t ja kyllä niilläkin sopivan liukkaalla kelillä kikkaillessa luisu oikeaa tehon puutteeseen vasta jossain 120-150 km/h välissä. Hävettää oikein miten aina kasvaakin sarvet välittömästi päähän kun joku on käynyt asentamassa liukasta pinnoitetta asvalttiin :D
Comment
-
Joo kyllä nuo perkuleen hyvin tuntuu pitävän. Ja noita missä olen kokeillut on ollut tiivistä puhdasta lunta, ei se vaan kaasulta sudi kolmosella. Ja kaasullahan se pitää lähteä eikä vastaheitolla taikka kytkimellä, ne on huijausta ;)
Edellisillä saksankitkoilla quattrokivaa oli ihan toiseen malliin, tuntui että tehoa oli paaljon enemmän :)
Kävin tänään kokeilemassa vähän pirteämpää ässää. Tie oli kyllä hieman liukas, se veti vielä nelosella sutia asfaltilla (kaasusta), ja lumisella pikkutiellä missä lumi on tiukassa kolmosella mentiin kylkimyyryä. Renkaat oli RSi:t.
Comment
-
Itse tykkään myös harrastaa tuota "aktiivista ajotyyliä" silloin kun se vaan on mahdollista turvallisissa olosuhteissa ja tykkään kyllä myös samalla että pitoa on riittävästi. Pariin kertaan autojen alla on ollut huonoja talvikumeja (ns. saksan kitkoja, jne), enkä kyllä pitänyt ajamisesta sillon yhtään vaikka kylkimyyryn määrä olikin valtaisa. Se huono pito kun tarkoittaa samalla huonoa hallintaa ja tuntumaa, eikä se tunnu yhtään hauskalta. Hyvillä talvirenkailla sitten (suljetulla alueella) hassutellessa auto pysyy huomattavasti paremmin kuskin lapasissa ja tarvittaessa suunnan muutokset sekä pysähtymiset onnistuu. Huonolla pidolla leikkiminen vastaa täysin holtitonta paikallaan pyörimistä, eikä siinä ole mitään kivaa.
Comment
-
Tero, tuo on kyllä totta. Taitaa vain aika kullata muistot, ja minulla oli eka quattro-talvi noilla saksankitkoilla niin sekin toi lisähohtoa. :) Mutta sais sitä tehoa silti olla sen verran että sen sais aina kaasulla irti jos tahtoo, nyt joutuu vain toivomaan.
Ja tuokin on totta että olisi näinä ihmetalvina hyvä olla kitkat ja nastat joita voisi vaihdella kelien mukaan. Minä ajoin pyörällä ja skeidalla alkutalven ;)
Kokeilin vielä tänään tuota sutimista tampatulla lumisella tiellä. Kakkosella täysi kiihdytys (tasaisesta vauhdista), sutii vähän, kolmosella ei oikein yhtään. Masentavaa... Joko renkaat on sikahyvät, tai mun auto on mopo.
Comment
-
Kieltämättä vanha UrS4 ihan Blizzakeilla, lastulla, ja 1,45bar paineilla oli ihan hauska laite. Meinaa tuo nykyinen 1.8t A4 quattro olla "hiukan" hengetön siihen verrattuna :-(
Edes 150 hevosta lisää, niin vois alkaa taas hymyilyttää...
Comment
Comment