Taidan heittää tuon avantin (-90 turbo) talvisäilytkseen. Mitä tehdä - akku pois ?, tankki täyteen ? vai tyhjäksi ? - eli mikä jon paras tapa talvisäilyttää - lämmintä tallia ei ole käytössä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mökkiaudi talviteloille
Collapse
X
-
Mielellään katon alle. Vanhoista lakanoista pressu päälle, jos ei ole liian tuulinen/kostea tila. Luukut kiinni, ettei jyrsijät yllätä.
Itse olen viimeiseen tankilliseen lisännyt roiman lorauksen moottoriöljyä (K-Jet) ja tankki täyteen. Akku mukaan ja viileään paikkaan, varaus parin kk välein.
Comment
-
Pressujen kanssa kannattaa tosiaan huomioida se, että tuuli ei pääse hankaamaan niitä maalipintaa vasten. Siksi kannattaa alle laittaa jokin lakana tai vastaava. Toisaalta jos auto on ulkona niin voi käydä niinkin että peitteet vuotaa ja lakanat kastuvat, jonka jälkeen siellä on muovin alla vetiset peitteet ja auto. Itse voisin jättää taivasalle auton vaikka ilman mitään peitettä. Talvellahan siihen tulee vain kerros jäätä ja lunta eikä muuta mujua.
Bensiinin sekaan on on olemassa jotain "fuel conditioner" tjsp. aineita, jotka säilyttää bensan ominaisuudet säilytyksen ajan. Nykybensahan ikäänkuin väljähtyy ajan myötä. Mutta jos sitä ei pidemmälle kun kevääseen säilytetä niin tuolle ei lienee tarvetta.
Lämmityslaitteen ilmanottoläppä kiinni myös ettei jyrsijät eksy sisään. :)
Comment
-
Jari tuossa aiemmin kehoitti panemaan moottoriöljyä tankkiin. En tiedä onko eri öljyillä kauheasti merkitystä, mutta eräässä Saksalaisessa alan lehdessä (Oldtimer Markt) talvisäilöntäohjeessa oli 1 prosentti synteettistä 2-tahtiöljyä tankkiin ja ajoa tietenkin sillä ennen talvisäilytystä (Ja nimenomaan hyvä kai mekaanisille ruiskuille). Tuo 2-tahtiöljy palanee paremmin (puhtaammin) kuin tavallinen moottoriöljy?
Comment
-
Nykybensahan ikäänkuin väljähtyy ajan myötä.
Comment
-
2T-öljyyn liittyen: Olen huomannut perämoottoreiden kanssa, että koneet joissa käytän 4-prosenttista (2kpl) seosta, vaativat keväällä yleensä kaasuttimen puhdistuksen, vaikka olisikin käytetty tyhjäksi (eli kohokammio ei kuitenkaan tyhjene aivan kokonaan).
Kolmas kone käy 2-prosenttisella ja koskaan ei ole tarvinnut putsailla seisonnan jälkeen, ei myöskään tuorevoitelukoneet (2 kpl) ole vaatineen putsailuja.
En tiedä mistä moinen johtuu, mutta tuntuu, että olisi tuosta 2T-öljystä johtuva ongelma.
Itse tutkisisin ennemmin Forten käytön mahdollisuutta pitkäaikaisessa seisonnassa, muistaakseni mainoksien mukaan sopii myös säilöntäpolttoaineeksi (=säilyttää bensan tuoreena).
Comment
-
Muutaman kuukauden seisotus ei pitäisi olla mikään ongelma ilman lisäaineita. En myöskään ymmärrä miksi k-jetti tarvitisi öljyä bensan sekaan talvisäilytyksen aikana. Kuitenkin, jos öljyn kanssa haluaa lotrata, niin hyvälaatuinen 2t öljyt (vaikka tcw3 luokituksen omaava) sopii tuohon tarkoitukseen huomattavan paljon 4t moottoriöljyä paremmin.
Kaasutin moottoreissa ongelmia esiintyy yleensä siksi, että bensaa jää kaasareiden kohokammioihin, josta se hissukseen haihtuu pois ja jäljelle jää hartsimaista ainetta, joka tukkii suuttimet yms. ahtaat paikat kaasarissa. Parhaiten tämän voi välttää, jos tyhjentää kaasarit kokonaan ennen talvisäilytystä. Ruiskukoneissa ei ongelma ole niin mittava, koska polttoainejärjestelmä on paineenalainen, eikä sieltä haihdu bensa pois niin herkästi, kuin kaasareista.
Comment
-
Lähinnä ihmettelen, että puhtaalla bensiinillä ei ongelmia ole ollut, mutta 2T-öljyllä kyllästetyillä kyllä, kun luulisi asian olevan juuri päinvastoin.
Comment
-
Moottoripyörille suosittelevat moottoriöljyn vaihtoa ainakin keväällä ennen käyttöönottoa, kai sinne kertyy kondenssivettä talvella lämpötilanvaihteluitten mukana. Jotkut vaihtavat tuoreet öljyt jopa syksyllä ennen seisontaa, ei kai siitäkään ole haittaa jos talven ajan on puhtaat öljyt koneessa.
Comment
-
Meillä on vaihdettu perämoottoriin öljyt syksyllä ja keväällä, sekä kone käytetty makealla vedellä lämpöiseksi ennen seisontaa.
Sylintereihin olen laittanut tulpanreiästä moottoriöljyä ja levitys tapahtunut näin ollen yleensä konetta pyörittämällä, ei käydessä, vaikka varmaankin se olisi parempi vaihtoehto.
Comment
-
Minä vaihdan nelarimoottoreihin moottoriöljyn aina ennen talviseisontaa. Lähinnä siksi, kun käytetyssä öljyssä voi olla kaikenlaisia partikkeleita, syövyttäviä ainesosia yms. jotka ei varmasti ainakaan edistä koneen hyvinvointia pitkän seisonnan aikana. Keväällä ei maksa vaivaa vaihtaa öljyjä uudestaan. Kertyy sinne öljyn sekaan varmaan jonkin verran kondenssivettä, jos kone ei ole tasalämpöisessä tilassa talvilevon ajan, mutta eiköhän ne vesitipat haihdu sieltä pois, kun koneen pistää tulille.
Comment
-
Lähemmäs kymmenen talvea olen koojettivehkeitä talven seisottanut ja melkein aina sinne on moottoriöljyä tullut tankkiin lorautettua. Varmaan parempiakin tapoja on ollut, mutta eipä nuo siitä rikkikään menneet 8)
Muistan -70 luvulta, kun siskon Kleinbus seisoi erään talven. Keväällä sitten rikiteltiin bokseri tulille. Ei ehditty edes pannua lämpimäksi saada, kun kone kilahti. Kovasti epäiltiin sitä, että lasehtinut moska oli lähtenyt liikkeelle ja aiheuttanut tukoksen tms. Olisi ehkä kannattanut vaihtaa öljyt ensimmäisenä.
Comment
Comment