Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mökkiaudi talviteloille

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Mökkiaudi talviteloille

Taidan heittää tuon avantin (-90 turbo) talvisäilytkseen. Mitä tehdä - akku pois ?, tankki täyteen ? vai tyhjäksi ? - eli mikä jon paras tapa talvisäilyttää - lämmintä tallia ei ole käytössä.

Akunkenkä irti ja itse ainakin tankkaisin tankin piri-pintaan ennemmin kuin tyhjentäisin sen täysin.

Akku olis kyllä hyvä säilyttää vähän lämpöisemmässä tuuletetussa paikassa.

Comment

Mielellään katon alle. Vanhoista lakanoista pressu päälle, jos ei ole liian tuulinen/kostea tila. Luukut kiinni, ettei jyrsijät yllätä.
      Itse olen viimeiseen tankilliseen lisännyt roiman lorauksen moottoriöljyä (K-Jet) ja tankki täyteen. Akku mukaan ja viileään paikkaan, varaus parin kk välein.

Comment

Pressujen kanssa kannattaa tosiaan huomioida se, että tuuli ei pääse hankaamaan niitä maalipintaa vasten. Siksi kannattaa alle laittaa jokin lakana tai vastaava. Toisaalta jos auto on ulkona niin voi käydä niinkin että peitteet vuotaa ja lakanat kastuvat, jonka jälkeen siellä on muovin alla vetiset peitteet ja auto. Itse voisin jättää taivasalle auton vaikka ilman mitään peitettä. Talvellahan siihen tulee vain kerros jäätä ja lunta eikä muuta mujua.

Bensiinin sekaan on on olemassa jotain "fuel conditioner" tjsp. aineita, jotka säilyttää bensan ominaisuudet säilytyksen ajan. Nykybensahan ikäänkuin väljähtyy ajan myötä. Mutta jos sitä ei pidemmälle kun kevääseen säilytetä niin tuolle ei lienee tarvetta.

Lämmityslaitteen ilmanottoläppä kiinni myös ettei jyrsijät eksy sisään. :)

Comment

Eiköhän se näillä vinkeillä keväällä taas hirnahda - rakentelen tuonne tallinpäätyyn jonkun pressukyhäelmän naapureiden silmäniloiksi. Tuota jyrsijäjuttua ei kyllä olisi tullut ajatelleeksi täytyy huomioida.

Comment

Pakko kyllä sanoa: muuta Pertti profiilista Audo --> Audi. :) On tainnut sormi lipsahtaa...

Comment

Jari tuossa aiemmin kehoitti panemaan moottoriöljyä tankkiin. En tiedä onko eri öljyillä kauheasti merkitystä, mutta eräässä Saksalaisessa alan lehdessä (Oldtimer Markt) talvisäilöntäohjeessa oli 1 prosentti synteettistä 2-tahtiöljyä tankkiin ja ajoa tietenkin sillä ennen talvisäilytystä (Ja nimenomaan hyvä kai mekaanisille ruiskuille). Tuo 2-tahtiöljy palanee paremmin (puhtaammin) kuin tavallinen moottoriöljy?

Comment

Ja se myöskin sekoittuu bensaan paremmin. Mopossa käytin joskus moottoriöljyä ja sehän ei sitten sekoittunut kunnolla ja jäi tankin pohjalle. Lopulta se sieltä loppui ja moottori alkoi vähän jumittelemaan. :)

Comment

Nykybensahan ikäänkuin väljähtyy ajan myötä.
                  Aivan oikein ja saattaa muuttua litkuksi varsin nopeasti seisoessaan, olen kuullut kauhukertomuksia jopa alle puolen vuodenkin tapahtuneista "pilaantumisista". Mulla oli <- Skodassa bensat tankissa noin vuoden ja aika ihmeellistä kerrostunutta velliä sieltä löytyi. Säilytys oli tosin lämpimässä tallissa, kylmässä saattaa bensakin säilyä paremmin?

Comment

2T-öljyyn liittyen: Olen huomannut perämoottoreiden kanssa, että koneet joissa käytän 4-prosenttista (2kpl) seosta, vaativat keväällä yleensä kaasuttimen puhdistuksen, vaikka olisikin käytetty tyhjäksi (eli kohokammio ei kuitenkaan tyhjene aivan kokonaan).
                    Kolmas kone käy 2-prosenttisella ja koskaan ei ole tarvinnut putsailla seisonnan jälkeen, ei myöskään tuorevoitelukoneet (2 kpl) ole vaatineen putsailuja.
                    En tiedä mistä moinen johtuu, mutta tuntuu, että olisi tuosta 2T-öljystä johtuva ongelma.
                    Itse tutkisisin ennemmin Forten käytön mahdollisuutta pitkäaikaisessa seisonnassa, muistaakseni mainoksien mukaan sopii myös säilöntäpolttoaineeksi (=säilyttää bensan tuoreena).

Comment

Muutaman kuukauden seisotus ei pitäisi olla mikään ongelma ilman lisäaineita. En myöskään ymmärrä miksi k-jetti tarvitisi öljyä bensan sekaan talvisäilytyksen aikana. Kuitenkin, jos öljyn kanssa haluaa lotrata, niin hyvälaatuinen 2t öljyt (vaikka tcw3 luokituksen omaava) sopii tuohon tarkoitukseen huomattavan paljon 4t moottoriöljyä paremmin.

Kaasutin moottoreissa ongelmia esiintyy yleensä siksi, että bensaa jää kaasareiden kohokammioihin, josta se hissukseen haihtuu pois ja jäljelle jää hartsimaista ainetta, joka tukkii suuttimet yms. ahtaat paikat kaasarissa. Parhaiten tämän voi välttää, jos tyhjentää kaasarit kokonaan ennen talvisäilytystä. Ruiskukoneissa ei ongelma ole niin mittava, koska polttoainejärjestelmä on paineenalainen, eikä sieltä haihdu bensa pois niin herkästi, kuin kaasareista.

Comment

Lähinnä ihmettelen, että puhtaalla bensiinillä ei ongelmia ole ollut, mutta 2T-öljyllä kyllästetyillä kyllä, kun luulisi asian olevan juuri päinvastoin.

Comment

Lähinnä ihmettelen, että puhtaalla bensiinillä ei ongelmia ole ollut, mutta 2T-öljyllä kyllästetyillä kyllä, kun luulisi asian olevan juuri päinvastoin.
                          Eiköhän se ole siitä kiinni, että 2t öljyllä terästetystä bensasta jää enempi tavaraa jäljelle sen haihtuessa. Kaasariin sinänsä ei ole tarvetta laittaa seosbensaa talven ajaksi. Parempi olisi suihkuttaa koneeseen suojaöljyt (sellaista spraykamaa, jota saa esim. venetarvikeliikeistä) imuaukkojen kautta koneen käydessä. Sen jälkeen sammuttaa kone ja laskea uimurikammioista bensa pois. Tärkeintähän 2t koneen talvisäilytyksessä on huolehtia kampuran ja veivien neulalaakereiden korroosiosuojasta. Niin ja peräöljyt kantsii aina tsekata ennen säilytystä. Jos perään on päässyt vettä, niin pahimmillaan se halkaisee torpeedon jäätyessään ja ruostuttaa perän laakerit piloille talven aikana.

Comment

Moottoripyörille suosittelevat moottoriöljyn vaihtoa ainakin keväällä ennen käyttöönottoa, kai sinne kertyy kondenssivettä talvella lämpötilanvaihteluitten mukana. Jotkut vaihtavat tuoreet öljyt jopa syksyllä ennen seisontaa, ei kai siitäkään ole haittaa jos talven ajan on puhtaat öljyt koneessa.

Comment

Meillä on vaihdettu perämoottoriin öljyt syksyllä ja keväällä, sekä kone käytetty makealla vedellä lämpöiseksi ennen seisontaa.
                              Sylintereihin olen laittanut tulpanreiästä moottoriöljyä ja levitys tapahtunut näin ollen yleensä konetta pyörittämällä, ei käydessä, vaikka varmaankin se olisi parempi vaihtoehto.

Comment

Minä vaihdan nelarimoottoreihin moottoriöljyn aina ennen talviseisontaa. Lähinnä siksi, kun käytetyssä öljyssä voi olla kaikenlaisia partikkeleita, syövyttäviä ainesosia yms. jotka ei varmasti ainakaan edistä koneen hyvinvointia pitkän seisonnan aikana. Keväällä ei maksa vaivaa vaihtaa öljyjä uudestaan. Kertyy sinne öljyn sekaan varmaan jonkin verran kondenssivettä, jos kone ei ole tasalämpöisessä tilassa talvilevon ajan, mutta eiköhän ne vesitipat haihdu sieltä pois, kun koneen pistää tulille.

Comment

Lähemmäs kymmenen talvea olen koojettivehkeitä talven seisottanut ja melkein aina sinne on moottoriöljyä tullut tankkiin lorautettua. Varmaan parempiakin tapoja on ollut, mutta eipä nuo siitä rikkikään menneet 8)
                                  Muistan -70 luvulta, kun siskon Kleinbus seisoi erään talven. Keväällä sitten rikiteltiin bokseri tulille. Ei ehditty edes pannua lämpimäksi saada, kun kone kilahti. Kovasti epäiltiin sitä, että lasehtinut moska oli lähtenyt liikkeelle ja aiheuttanut tukoksen tms. Olisi ehkä kannattanut vaihtaa öljyt ensimmäisenä.

Comment

Kiitos Pasi terävästä huomiosta - näitä tulee selailtua yleensä aika myöhään ilta-aikaan, joten näppihäiriöitä saatta syntyä - korjattu terv. pertto

Comment

Working...
                                    X