Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Ehtiikö samanpäivän aikana hoitamaan tarvittavat paperit ja kilvet?
Yleensä konttorit palvelevat vain aamupäivisin mutta seudulla joku yksittäinen konttori voi tehdä iltapäiviä. Autoliikkeet kyllä tietävät mistä ja miten niitä saa.
Varaat useempaan Tukholmasta lähtevään lauttaan paikat. Sovit että maksat vasta satamassa lauttamaksun niin voit matkalta perua ilman kuluja sen lautan minkä skippaat. Ja muista että Stokiksen pohjoispuolelta lähtee myöhemmin illalla (oliko 21.00 vai 22.00) Kapellskäristä lautta Turkuun (Finnlines). Tohon ehtii paremmin kuin 16.45 keskeltä Tukholmaa (ruuhka aikaan) lähtevään lauttaan.
Montag, 7:15 bis 12 Uhr
Dienstag, 7:15 bis 16 Uhr
Mittwoch, 7:15 bis 12 Uhr
Donnerstag, 7:15 bis 18 Uhr
Freitag, 7:15 bis 12 Uhr
Samstag, 10 bis 15 Uhr
Näyttää Kölnissä olevan aika hyvin rekisteröintimahdollisuuksia.
Varaat useempaan Tukholmasta lähtevään lauttaan paikat. Sovit että maksat vasta satamassa lauttamaksun niin voit matkalta perua ilman kuluja sen lautan minkä skippaat. Ja muista että Stokiksen pohjoispuolelta lähtee myöhemmin illalla (oliko 21.00 vai 22.00) Kapellskäristä lautta Turkuun (Finnlines). Tohon ehtii paremmin kuin 16.45 keskeltä Tukholmaa (ruuhka aikaan) lähtevään lauttaan.
Kapellskär - Naantali oli tosi hyvä vinkki! kiitoksia!
Jos halvimmalla haluat päästä, niin Finnlinesiltä lepotuolipaikka (tarjolla 16.6 lähdöistä eteenpäin) välille Travemünde-Helsinki hintaan 109e, siihen auto päälle ~100e ja olet Suomessa reilulla 200 eurolla. Toki tuolloin ei hyttiä ole, mutta epäilen lepotuolipaikkojen olevan niiden ensimmäisillä lähdöillä suhteellisen tyhjänä, ja Saksan päästä lähtiessä saa varmasti nukkua rauhassa koska laiva lähtee klo 3.00. Lepotuolit sijaitsevat laivan 11-kerroksen entisessä Konferenssitilassa, heti saunatilojen vieressä.
Nyt olis autokaupat tehty ja ensviikolla pitäis lähtee hakemaan.
Kone laskeutuu 18.6 aamulla 9:35 Dusseldorffiin, josta on n. 60km siirtymä autoliikkeeseen (pääsee junalla). Autoliike hoitaa kilvet yms. puolestani, joten pääsen kauppojen teon jälkeen välittömästi liikenteeseen.
Lautta Kapellskärista lähtee Lauantai iltana 19.6 21:45.
Mitä reittiä kannattaisi mielestänne ajaa? nukkua tuossa ei montaa tuntia kerkeä, että lauttaan ehtiin.
Eipä tuossa kauheasti ole reittivalinnassa ongelmia. A1 tietyöruuhkat ensiksi Saksassa. Se ajatko Tanskan läpi siltoja pitkin vai laivalla Puttgarten-Rödby ja Helsingör-Helsingborg on lähinnä makuasia. Itse käytän yleensä laivoja koska tiuhaan kulkevina ei viivästytä ja samalla voi käydä veskissä ja syödä. Hintaeroa siltoihin en melkolailla 0. Ruåtsin läpi on yksi tie, eli ei siinäkään ole vaihtureita muuten kuin maisemareitti jos on paljon aikaa.
Laivoja käyttäen n1400km ja maatapitkin silloilla yli veden n.1600km
By the way, ollaan rouvan kanssa tulossa samaan lossiin Keppisaaresta. Q7 ja heppavaunu.
Onko jollain kokemusta Vuosaaren satamasta? Huomenna olisi auton nouto sieltä... Miten käytännössä asia hoituu? Koitin Tallinkin ja vuosaaren sataman sivuilta asiaa kaivella, mutta enpä juuri karttoja fiksummaksi tullut. Esimerkiksi viimeisin noutokellonaika olisi hyvä tietää. Tullin piste tuolla kai on, ja katsastuskonttori, että saa paperiasiat alkuun hoidettua.
Jos joku haluaa tarjota kyytiapua Satamaan huomenna puolen päivän aikaan, niin apu otetaan vastaan! :) Tampereelta menen junalla tai bussilla Helsinkiin, joten jostain Keimolan portin ja rautatieaseman väliltä voin hypätä kyytiin. Maksan kyllä bensarahat ja tarjoan kahvit! ;)
Kyllähän tuonne toki pääsee metro+bussi yhdistelmällä näköjään...
Harmi että ite töissä silloin. Muuten mielellään auttais toveria. Siit metroasemalta kyl ei ole tosiaan ku kivenheitto sinne satamaan. Dösäl tuskin paljon 5min pidempään menee.
Itekkin pitää lähteä hakemaan maanantaina autoa vuosaaren satamasta. ilmeisesti pitää sykkyillä siihen korkeeseen rakennukseen? ilmeisesti nuo siirto rekkaritki pystyy ottamaan ennakkoon jo kotipaikkakunnalta runkonumeroa vastaan?
Nyt on reissusta selvitty! Perjantaina 4 aikaan aamuyöllä lähdettiin ja tänään (Sunnuntaina) aamulla 9 pintaan oltiin takaisin.
Seuraavanlainen reitti tuli tehtyä:
Hämeenlinna - Helsinki bussilla
Helsinki-Arlanda-Dusseldorf lentokoneella (vaihtoaika 35min)
Dusseldorf-Dortmund-Schwerte junalla (vaihtoaika 3min)
Schwerte-autoliike taksilla n. 13:00 Suomen aikaa paikalla.
Autoliikkeessä tarkastettiin auto, lähdettiin koeajolle ja käytiin samalla syömässä. Noin tunnin päästä palattiin takaisin ja kilvet olivatkin jo saapuneet. Rahat tiskiin, nimet papereihin, kilvet kiinni autoon ja baanalle.
A1 Saksassa oli täynnä tietöitä, sekä muutama ketjukolarikin sattui matkalle ja noin 3 tuntia ylimääräistä kului tämän takia. Tarkoituksena oli ajaa Jönköpinkiin asti jo perjantaina, mutta noiden viivästyksien takia jäimme yöksi jo Helsingboriin. Lauantai aamuna Helsingborista 9 aikaan kohti Tukholmaa ja Kapellskäriä. Matkalla kerettiin pari kertaa käymään shoppailemassa, koska aikaa jäi lauantaina ylimääräistä n. 4h.
21:45 Finnlinesin lautta lähti Kapellskäristä Naantaliin ja saapui aamu seitsemän maissa. Kilometrejä kertyi yhteensä 1500km.
Kustannukset:
Lennot 150e
Lauttamatkat 114e
Laivamatka 150e
Taxi 5e
Juna 11e
Bussi 8e
Bensat 175e
Öljyt 32e (öljyalo syttyi Tanskassa)
Hotelli 55e
Ruuat + Juomat 35e
yht. 735e
Pari sataa halvemmallakin olisi päässyt esim. kansipaikalla lautta Saksasta - Suomeen ja ajanut hiljempaan baanoilla. Tällä kertaa näin, mutta reissu oli kaikinpuolin hieno kokemus ja paljon uutta tuli nähtyä.
Enpä nyt tohdi uutta ketjua asiasta aloitella, niin pistelläänpä vaikka tännekin;
Saako Viron autoista jotain historiatietoja, tyyliin fordonet Ruotsissa ja AKE kotimaassa?
Historiaa tai omistajien määrää, jne jne jne.
Jos joku tietää?
Comment