Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin haku Virosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jäi hieman epäselväksi minkälaisia nuo Virolaiset dokumentit ovat ajoneuvoissa? Ruotsista olen yhden auton hakenut ja siellä homma oli suht selkeä niiden kahden lapun suhteen.

    Jos Virosta haen yksityiseltä, niin ilmeisesti minä otan rekisteriotteen? Onko heillä tämmöistä ns. ilmoitusosaa vai tuleeko tehdä joku perus kauppakirja myyjän kanssa?

    Lähinnä kiinnostaa tietenkin näin etupeltoon minkälaisia lappuja ne sitten tulevat katsastuskonttorilla ja tullissa kyselemään ettei tulisi mitään ikäviä yllätyksiä.

    Comment


      Virossa ei ole erillistä ilmoitusosaa, rekisteriote on kolminkerroin taiteltu vihreä paperilappunen, kooltaan taiteltuna lonkalta heitettynä noin 8x10cm. Tuota rekisteriotetta ei myyjät yleensä säilytä autossa, vaan kuljettajan taskussa.

      Kannattaa tietenkin tehdä lisäksi kauppakirja autosta jonka ostat. Konttorilla tarvitsevat tuon viron rekisteriotteen ja mahdollisesti COC-todistuksen.

      Comment


      • Eikö missään vaiheessa edes edellytetä minkäänlaista kauppakirjaa? Kuullostaa aika hurjalta jos pelkällä rekisteriotteella voi kuka tahansa rekisteröidä ajoneuvon nimiinsä?

        Comment


        • Kauppakirja kannattaa tehdä, en tiedä onko ns. pakollinen, mutta eipähän jää omistussuhteet epäselviksi.

          Comment


            Siis se kauppakirja tehdään siellä paikallisella konttorilla, ilman sitä ei kauppoja tule eikä auto siirry pois Viron rekisteristä.On siis pakollinen, vastaa meillä tuota rekisteriotteen luovutusosaa. Jos näin ei tehdä niin auto jää edelleen Viron rekisteriin vaikka veisit sen Suomeen.

            Comment


            • Itse en ainakaan tarvinnut kauppakirjaa missään vaiheessa, ja auto on onnistuneesti rekisteröity Suomeen. Sitä en sitten tiedä, onko auto edelleen Viron tietokannassa, mutta onko siitä periaatteessa mitään haittaakaan? Vai voiko myyjä ilmoittaa auton "varastetuksi"?

              Comment


                minulta ainakin tivattiin kilpiä hakiessa kauppakirja, veropäätös ja joku muu planketti. CoC-todistusta tivataan katsastusvaiheessa, jos ei tyyppikilvestä selviä hyväksynnät.

                Comment


                • Ymmärtääkseni täällä rekisteröitäessä ARK ilmoittaa asiasta Viron vastaavalle, jolloin menopeli viimeistään poistuu Viron rekisteristä. Vai onko tuo paikallisella konttorilla asiointi muka välttämätöntä? Pitäisi kuitenkin jonain viikonloppuna piipahtaa, eikä nuo taida olla silloin edes auki.

                  Comment


                    Ainakin multa vaativat Suomen katsastuskonttorilla kauppakirjaa ja taisi tullikin pyytää sen. Milläs sen muuten pystyy Suomessa todistamaan että auto on oma ?Kuulostaa huolestuttavalta jos omistusoikeutta ei kukaan viranomainen pyydä nähtäväksi.

                    Lauantaina on yksi ainoa konttori Viron puolella auki, olisko ollut n.15-20min päässä satamasta.

                    Comment


                    • Oliko tuo joku virallisempikin kauppakirja kun se piti käydä siellä paikallisella konttorilla täyttämässä? Vai riittääkö tuohon joku tupakka-askin takakanteen raapustettu todistus, jossa kerrotaan mikä tuote vaihtanut omistajaa + molempien allekirjoitukset? Itse suunnittelin tämmösen raapustamista.

                      Comment


                        Taisi se olla Viron ARK:n virallinen versio, mutta ei mielestäni eronnut mitenkään esim. Nettiautosta tulostetusta kuin kielen osalta.Samat asiat, ainoastaan kieli on Viro. Ei mitään leimoja tms.

                        Comment


                          Ihan käsinkirjoitettu kauppakirja kelpas ainakin omalla kohdalla, satamassa kirjoitettiin nimet alle, raha ja rek.ote vaihtoi haltijaa, ja auto lauttaan. Eli ei missään virallisessa konttorissa käyty.
                          Sitten Suomessa tullissa kirjoittivat käyttöluvan, soitin vakuutusyhtiön edustajalle kotiin (n. klo 21 illalla=) joka laittoi vakuutukset kuntoon.

                          Comment


                          • Kauppakirjoja on niin monta kuin on kaupankohdetta ja ostajaakin, eli ei ole yhtä oikeeta. Toisaalta tuosta kirjasesta pitäs minimissään löytyä sellaiset asiat kuten a) kaupan kohde, b) myyjä&omistaja sekä c) ostaja ja sitten vielä allekirjoitukset. Tän lisäksi luonnollisesti jokin toteamus että kaupan kohde siirty kokonaisuudessaan ostajalle kun kauppakirja on b:n ja c:n osalta allekirjoitettu jne. Kunhan a,b ja c on riittävän tarkkaan yksilöity (VIN ja HETUt tms), homma on siinä. Hinta itsessään ei ole kovin oleellinen tieto ;) sillä mahdollinen viranomaisen ei siitä tarvitse tietää mitään kun selvittää kuka auton omistaa jne.

                            Se onko kauppakirja vihreälle, punaiselle vai peräti valkoiselle paperille printattu tai vasemmalla kädellä rustattu, ei ole mitään merkitystä. Niinpä siis tupakkiaskikin käy tähän hommaan jos vaan saat mahtumaan kaiken tarvittavan informaation siihen näkyviin.
                            Viimeksi muokannut pannaani; 3.5.2012, 16:12. Perustelu: pientä lisäystä vaan

                            Comment


                            • No kun en kuitenkaan tupakkimiehiä ole, niin taidan vaan ulostaa jonkun pätevän pohjan netistä kaiken varalta.

                              Comment


                                Kuullostaa aika hurjalta jos pelkällä rekisteriotteella voi kuka tahansa rekisteröidä ajoneuvon nimiinsä?
                                Näinhän se toimii Suomessakin, tarvittava asiakirja on vain se 2. osa. Sen takia sitäkään ei yleensä kannata autossa säilytellä.

                                Comment


                                  Juu, niin toimii Suomessakin, mutta kun tuossa Viron rekisteriotteessa ei ole kuin vain "tekninen osa" niin miten auton saa kilpiin Suomessa jos ei ole mitään kauppakirjaakaan tehty.
                                  Suomen rekisteriotteessa vaaditaan sentään myyjän allekirjoitus 2. osaan.
                                  Eli sama asia jos mulla olisi Suomen rekisterin tekninen osa kourassa ja menisin tekemään omistajanvaihdosta konttorille niin ei ne ihan helpolla sitä suostu tekemään jos ei ole kauppakirjaa esittää omistajan vaihtumisesta.

                                  Comment


                                  • Jäi menopeli sitten hakematta. Ilmoituksessa luki että huoltokirja on. Kun siitä sitten erikseen kyselin, niin kaikki huollot oli kuulemma tehty merkkiliikkeessä. Kuullosti varsin hyvältä siis. Kun sitten pyysin huoltokirjasta kuvia ennen matkan varaamista, niin sitä ei meinannut löytyä mistään, yllätys yllätys. Lopulta se sitten löytyi, mutta huoltokirjassa oli myyjän nimi, vaikka hän oli ajoneuvon toinen omistaja. No minä tietenkin kyselemään mistä tämä johtuu. No ei sitä alkuperäistä huoltokirjaa ollutkaan löytynyt, niin hän teetti uuden. Varsin pätevän näköinen muutoin, mutta ei nyt kuitenkaan ihan sama kuin alkuperäinen huoltokirja. Kyllä ne vaan osaa vedättää.

                                    Comment


                                    • Tammikuussa tuos s8:n virosta hain ja tosiaan kauppakirja vaan tehtiin ja se riitti suomessa todistamaan omistajuuden. Kyllä vähän jänskätti et miten siinä käy kun netistä lukiessa ei oikeen yhtenäistä linjaa tuntunut löytyvän sille, että mitä papruja siellä pitäs täytellä.

                                      Comment


                                      • Ensi viikolla olen lähdössä hakemaan audia Virosta. Muutamia eri vaihtoehtoja on jo valmiiksi katottu ja sovittu tulemisesta. Malli on B6 korinen A4 1.8T koneella, vajaavetona tai Q:na.
                                        Mitä noista kannattaa tarkemmin syyniä? Reissulle mukaan lähtee juuri hankittu VCDS HEX-USB+CAN piuha+ohjelmisto jota en pahemmin vielä päässyt tutkimaan/harjoittelemaan. Kiitokset jos joku ennättäisi hieman avustaa!

                                        Comment


                                          Näissä Viron tuonneissa pätee sama sääntö kuin kaikessa muussakin rahojen sijoittamisessa : sijoita vaan sen verran mitä olet valmis häviämään.
                                          Eli kun varaudut henkisesti siihen että autoon joutuu sijoittamaan useamman tonnin oston jälkeen ja silti pidät sitä hyvänä ostoksena niin silloin se kannattaa ostaa. Ja jos näin ei käykään niin sehän on vain sitten plussaa..Toki samaan asiaan kannattaa varautua riippumatta ostomaasta.

                                          Perusasiat selviää koeajolla, mutta mitä ei tule aina tarkistaneeksi/on mahdoton tarkistaa on vetonivelen suojakumit,muiden nivelten suojakumit ja väljyydet,iskareiden vuodot, jarrupalojen/levyjen kuluneisuus, kaikkien sähkölaitteiden toiminta, purkkaviritykset sähköjohdoista, käsijarrun toiminta MOLEMPIIN pyöriin, renkaiden kunto(kaikkien), pyöränlaakerit,satunnaiset sähköviat, lukkojen toiminta avaimella jne.

                                          Periaatteessa ei isoja vikoja jos työkalut pysyy kädessä ja paikka missä rempata autoa löytyy.

                                          Kannattaa muistaa se seikka että Virolaisen keskimääräinen kuukausiansio on n.600-700e niin ei sillä kovin hyvässä kunnossa Audia välttämättä pidetä kun samasta rahasta maksat elämisen. Varaosat on kuitenkin melkein yhtä kalliita siellä kuin täälläkin.

                                          Comment


                                          • Ja jos ne todelliset kilometrit merkkaa, niin tarkista se huoltokirja mielellään jo ennen lähtöä. Itsellä kaksi hakureissua ollut vireillä ja molemmat mennyt puihin hämärän/tekaistun huoltokirjan takia. Ilmeisesti heillä ei ole niin säntillisesti tapana edes pitää näitä. Eli ei se välttämättä automaattisesti tarkota kilometrien ruuvausta. Mutta jos jälleenmyyntiä yhtään miettii, niin ei tommonen huoltokirjaton Virosta haettu ajoneuvo taida olla sitä kysytyintä kalustoa. Jos säästät sen tonnin hakiessa, niin varmasti sen menetät myös myydessä.

                                            Comment


                                              Mun käyttökalusto on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ollut aina +15v ikäisiä autoja niin en ole koskaan edes kysynyt huoltokirjaa. Ei sillä toki noissa muutaman tonnin autoissa mitään virkaa edes olekaan. Harvoin niihin on merkattu isoja remontteja jotka oikeasti merkkaa vanhemmissa autoissa.
                                              Isona remonttina pidän esim. lämmityslaitteen kennon vaihtoa, kansiremonttia, koneremonttia tai kytkimen/laatikon vaihtoa. Lähes kaikki muu on kohtuukustannuksilla laitettavissa kuntoon eli ei niistä kannata stressata.Ostaa sen verran halvemman auton että rahaa jää remppaamiseen niin ei tule konkurssia.

                                              Comment


                                              • No tuo seuraava auto ei taida ihan noin vanha tai halpa olla. Lukasee vaikka tuon 1.8t:n moottoririkkoja / longlifeä käsittelevän viestiketjun läpi, niin saattaa alkaa tuon konetyypin huoltohistoria kiinnostamaan.

                                                Passatti, jota kävin Tallinnassa asti katsomassa, oli huoltokirjan mukaan huollettu kolme kertaa ja mittarissa oli 170tkm. Vuosimalli taisi olla 2007. Jos kerran jotkut ajavat öljyillä 2-3 kertaa pidempään kuin suositus, niin itse pitäisin melkein tärkeämpänä että löytyy leimat juuri niistä säännöllisesti suoritetuista määräaikaishuolloista.

                                                Comment


                                                  Unohda sovinnolla vajaavetoiset, se alkaa vain harmittaa kun talvi tulee. Ei noiden hinnanerokaan pitäisi mikään este olla.

                                                  Comment


                                                  • Tuli ensimmäinen auto hommattua virosta ja eilen sain sen käsiini. Isot kiitokset Jari Koskelle (nimim. Jartsake) joka auton minulle hommasi ja välitti suomeen. Todella asialista, nopeeta ja luotettavaa toimintaa! Suosittelen lämpimästi muillekin!

                                                    Comment


                                                      Minkälainen tinkauspolitiikka Virossa on, jos puhutaan n.10ke autosta?
                                                      Liike vs yksityinen.

                                                      Comment


                                                        Gousti: Eipä mitään, kuten todettu, on ilo tehdä töitä ihmisten kanssa jotka tietävät mitä haluavat. :)

                                                        Pulla: Riippuu aina autosta, kauanko on ollut myynnissä ja onko myyjällä rahapula vai ei, oli kyseessä sitten liike tai yksityinen. Myöskin kieli millä asioidaan vaikuttaa. Viimeaikoina on saanut kuulla todella usein että esim. sähköpostikyselyihin ei kovin aktiivisesti vastailla ja vielä vähemmän jos yhteydenotto tapahtuu Englanniksi tai jopa Suomeksi..
                                                        Ok diilejä on tullut sekä liikkeiltä että yksityisiltä, joten yleistämään ei oikein pysty, mutta yleensä puhutaan muutamasta satkusta. Siinä vaiheessa pitäisi varmaan hälytyskellojen soida jos hinnasta alkaa putoamaan useampia tuhansia, kyllä paikalliset kunnossa olevan auton arvon tietää.

                                                        Comment


                                                        • 4kEUR moottoripyörästä sain keväällä tingattua muutaman satasen hinnasta kun yksityiseltä ostin. Lienee varsin tapauskohtaista.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Jartsake Näytä viesti
                                                            Gousti: Eipä mitään, kuten todettu, on ilo tehdä töitä ihmisten kanssa jotka tietävät mitä haluavat. :)

                                                            Pulla: Riippuu aina autosta, kauanko on ollut myynnissä ja onko myyjällä rahapula vai ei, oli kyseessä sitten liike tai yksityinen. Myöskin kieli millä asioidaan vaikuttaa. Viimeaikoina on saanut kuulla todella usein että esim. sähköpostikyselyihin ei kovin aktiivisesti vastailla ja vielä vähemmän jos yhteydenotto tapahtuu Englanniksi tai jopa Suomeksi..
                                                            Ok diilejä on tullut sekä liikkeiltä että yksityisiltä, joten yleistämään ei oikein pysty, mutta yleensä puhutaan muutamasta satkusta. Siinä vaiheessa pitäisi varmaan hälytyskellojen soida jos hinnasta alkaa putoamaan useampia tuhansia, kyllä paikalliset kunnossa olevan auton arvon tietää.
                                                            Joo, lähinnä hain sitä, että ollaanko tiukkapipoisia hinnan suhteen, vai voiko tingata kuten täällä. Eli jotain satkuja, jos löytyy jotain erikoista.

                                                            Comment


                                                            • Iltasanomissa juttua auton hausta Latviasta ->

                                                              http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288518095360.html

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X