Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Joo kyllä Saksakin olisi varteenotettava vaihtoehto mutta tuo aika on kortilla ja kieli sekä muut paperihommat ei ehkä minulta suju...Viro on niin lähellä että sen takia enempi houkutteli.
No kukas lähtee sitten Saksaan juomaa hakemaan? :)
Itse en kyllä tarvinnut kuin laivaliput. Tallinnan satamassa allekirjoitettiin käsinkirjoitettu luovari ja auto kauppareissun jälkeen laivaan. Eestikilvillä sitten kotiin. Suomen tullista eka kuitenkin maahantuontitodistus tms, ja soitto vakuutusyhtiöön että liikennevakuutus on kunnossa.
Näin omalla kohdalla, ei ollut ongelmia rekisteröinnissä tms.
Nimim. Raahe - Tallinna - Raahe autolla/autoilla himpan alle 36h =)
EDIT: Eestikilvet luovutin sitten katsastuskonttorille, josta ilmoittivat sitten Eestin "AKE"lle että auto on Suomessa ja kilvet palautettu. Tullissa sanoivat, että Eestikilvillä olisin voinut ajaa niin kauan, kuin auto on rekisteröity Suomeen, mutta katsastuskonttorilla taas sanoivat että siirtokilvet tarvii, joten ne autoon liimattiin.
Viimeksi muokannut msippala; 20.12.2011, 09:42.
Perustelu: Eestikilvistä vielä
Itse olen etukäteen pyytänyt myyjältä runkonumeron ja muut tiedot ja hakenut siirtokilvet valmiiksi. Laivassa ne aina sitten liimannut. Kaikissa on kiinni ollut viron kilvet kotiin saakka. hyllyllä koristeena toimivat, en ole käynyt niitten kanssa ikinä katsastusasemalla.
Luovarina käyttänyt aina paikallista muugilepingiä siinä on samassa kauppakirja sekä luovari kunhan muistaa merkata ostohinnan. kelpaa tullille sekä katsastusasemalle. Tietysti paikallinen rekisteriote mukaan.
Vähän off topic, mutta kysytäänpä nyt kuitenkin. Mulla olisi kiikarissa asiallinen käytetty vannesetti Viron puolella. Paketti on myynnissä yksityisellä virolaisella henkilöllä, joka asuu Suomessa. Ongelma on nyt se miten setti saataisiin Suomen puolelle. Hän itse ei kuulemma voi tuoda, koska joutuisi maksamaan niistä Suomessa asuvana verot. Mitä veroa näistä siis joutuisi maksamaan, tietääkö joku, mun käsittääkseni ei mitään.. Entä jos haen ne itse, joudunko silloin maksamaan jotakin veroja tai tulleja?
Lähetys kuulemma onnistuisi rahtifirman kautta ilman veroseuraamuksia, mutta tällöin pitäisi maksaa etukäteen kauppasumma hänen suomalaiselle pankkitilleen, epäilyttää vaan aina nämä "vieraalle" etukäteen maksut..
Mitäs veroja ne yksityiset keskenään makselee? Tai onko nää siis jossain liikkeessä, silloin menee Viron Alvi...
Kannattaisi varmaan itte hakea, jos yhtään epäilyttää. Eli maksu paikan päällä.
Et maksa etukäteen. Ainakaan minä en maksaisi. Ei niistä mitään veroja pitäisi mennä ellei ole tosiaan kertonut sinulle ALVitonta hintaa. Se korkeintaan. Käy hakemassa tai hommaa nouto HRX:ltä ja maksu face to face kun toimitus, jos kerran täällä asuu.
Tai sitten myy jonkun toisen vanteita :)
Jep. Autoveron hän sanoo joutuvansa maksamaan, jos ne itse tuo Suomeen. Anyways, en aio etukäteen maksaa, pitää miettiä muita vaihtoehtoja. Ensi viikolla kuulemma hän on itse Virossa ja nouto onnistuisi, mutta on siinäkin oma äheltämisensä. On vaan sen verran harvinainen kierros kyseessä, että polte ois kova..
Te jotka olette enempikin uittanut autoja EU:n sisältä suomeen, niin pystyisikö joku listata yksinkertaiseen järjestykseen toimenpiteet Suomessa, jotta ulkomailta tuodun auton saa Suomen kilpiin. Itsellä maanantaina saapuu ostos Saksanmaalta ja olisi mukava saada varmistus toimenpiteiden järjestyksestä, ettei tule ylimääräisiä ongelmia.
Oma käsitys:
Kohtaan 6 kuuluu rekisteröintikatsastus. Jos lähdemaasta on voimassa oleva vuosikatsatstus niin sitä ei tarvitse suorittaa. Tuota rekisteröinti- tai maahantuontikatsastusta ei vissiin voi suorittaa ennen autoveron maksun suorittamista?
Tuon liikennevakuutuksen, ja miksei kaskonkin voi ottaa kohdassa 0, eli ennen kuin auto on suomessa.
maahantuontikatsastusta ei vissiin voi suorittaa ennen autoveron maksun suorittamista?
Rekisteröintikatsastuksen voi aloittaa ennen verojen maksua, mutta sen saa suoritettua loppuun vasta kun verot on maksettu ja tällöin saa (ostaa) myös kilvet. Tässä ilmeisesti maahantuontikatsastuksella tarkoitetaan rekisteröintikatsastusta. Ja ajoneuvon väliaikainen veroton käyttö on voimassa 3kk käyttöönottoilmoituksesta TAI verojen eräpäivään asti.
Verohakemuksen tekemisellä "ei ole niin kiire". Tullihan toivoo että laitat asiapaperit postissa heillepäin. Aika vaikeaa kenenkään todistaa tienpäällä oletko laittanut paperit postiin ajoissa vai jumittaako posti. Näin isot pojat kylillä on mulle kertoneet. Toinen juttu on sitten miten noita papereita toimittaa tullille. Jos ei toimita kaikkia tarvittavia papereita kerralla niin saa aina per paperi lisää hakemuksen täydennysaikaa 2vkoa. Tämäkin on Esson paarista kuultua. Erään kerran kesti COC-todistuksen tuleminen Rellun maahantuojalta pari kk niin eräs tuttu sai tullista lisäaikaa paperin toimittamiselle haluamansa lisäajan = 2,5kk. Ja käyttömaksu ja diiseliverohan alkaa juosta vasta kun autossa on suomikilvet - ei ennen. :=)
Nyt kuulostaa kyllä hyvinkin mielenkiintoselta, verohomma nimittäin. :)
Anna Kuikelo vaikka privalla yhteystietoja niin katsotaan. Dpd kärrää täältä suunnasta tavaraa aika edulliseen hintaan.
Sait Jari privaa.
Kyllä kaveri ihan asialliselta vaikuttaa. Ainoa mutta sekä ihmetys tässä on se, ettei kuulemma pysty tuomaan itse vanteita rajan yli. Voihan se olla, ettei hän tiedä miten asiat menee näissä asioissa. Voisiko Viron puolella olla jotain eri säädöksiä tavaran viemisestä maasta myyntimielessä?
Tulli ei tee autoveropäätöstä ennen kuin sille toimitetaan katsastustodistus tai COC-paperi. Tämä siksi, että veroperusteet ovat virallisena tietona vain noissa.
Niin ja tuolla asialla voi tahtoessaan tietysti itse vitkuttaa hommaa.
Te jotka olette enempikin uittanut autoja EU:n sisältä suomeen, niin pystyisikö joku listata yksinkertaiseen järjestykseen toimenpiteet Suomessa, jotta ulkomailta tuodun auton saa Suomen kilpiin. Itsellä maanantaina saapuu ostos Saksanmaalta ja olisi mukava saada varmistus toimenpiteiden järjestyksestä, ettei tule ylimääräisiä ongelmia.
Oma käsitys:
Puuttuuko jotain oleellista, tai järjestys päin prinkkalaa?
Jos auto on -01 tai uudempi tarvitaan tulliin verohakemukseen päästötiedot, eli itse ainakin olen maahantuontikatsastanut ennenkuin olen jättänyt hakemuksen tullille, liitteeksi vain kopio rekisteriotteesta jossa päästögrammat näkyy. Kilvet saa sitten hakea konttorilta kun veropäätös tulee.
Viimeksi muokannut Tinkemaster; 7.1.2012, 14:15.
Perustelu: Asiatarkennus.
Omasta Viron tuonnista on jo aikaa, mutta silloin kilvet piti jättää Viroon ARK:lle. Hyvä jos tämä on muuttunut, tai sitten minulla oli jo silloin väärää tietoa.
Eli nyt Viron puolella vain luovari ja kauppakirja. Viron kilvillä sitten Suomeen katsastuskonttorille. Edes siirtokilvet eivät ole pakolliset?
Mulla on aina tullu viron kilvet mukana nyt koristaa tallin seinää. Olen kyllä aina tosin ottanut konttorilta siirtokilvet mukaan viroon ja laittanut kiinni laivassa, on ainakin vakuutus 100% voimassa kun kotiin ajelee. Ilmeisesti pitää tullissa tehdä käyttöönottoilmoitus ainakin jos viron kilvillä suomessa ajelee. Luovarin ja kauppakirjan yhdistelmää olen itse käyttänyt, linkki ketjussa ylempänä.
Comment