Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä q-kelit?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja jabis Näytä viesti
    Sen verran monta hazardinpaikkaa nähny taas tässä Kehä I - Kehä III + noi risteävät isot tiet, 3, 4 ja Tuusulan motari, notta pidän noita kelivaroituksia ihan aiheellisena.
    Eli lehdissä, poliisi: pysykää kotona! Oletko tosissasi?

    Comment


    • Tommosta otsikkoa ei o kyllä tullu vastaan - jonkun iltascheissen tuotos kenties? :)

      Ja joo mä muotoilisin tuonkin niinkuin: "Jos et osaa vittu ajaa talvikeleillä, ni jätä se auto parkkiin ja mene julkisilla." ;)

      Comment


      • Päiväkahviseudulla q-kelit just piirun verran huononi, kun lumiaurat ovat nuolleet kaikki väylät paljaaksi :/. Uutta lunta ootellessa...

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja jabis Näytä viesti
          Tommosta otsikkoa ei o kyllä tullu vastaan - jonkun iltascheissen tuotos kenties? :)

          Ja joo mä muotoilisin tuonkin niinkuin: "Jos et osaa vittu ajaa talvikeleillä, ni jätä se auto parkkiin ja mene julkisilla." ;)
          Sellainen juurikin.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja jabis Näytä viesti
            Tommosta otsikkoa ei o kyllä tullu vastaan - jonkun iltascheissen tuotos kenties?
            Kyllä ihan näin:

            http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.s...tea-jaa-kotiin

            Edit. hidas!

            Comment


            • Toisinaan on ilmeisesti siis hyväkin olla kuumeessa, neljän seinän sisällä, ja vällyjen välissä koko päivä, ei mene aivottomasta uutisoinnista ainakaan päivä pipariksi ^^

              Comment


              • Torpan rannasta tosiaan pääsee, ainakin tiistaina oli rannassa n. 5cm vettä jäällä mutta jos ei jäisiä vanteita pelkää niin siitä vaan yli :).

                Tulevana lauantaina olis tarkotus mennä taas ajelmeaan klo ~13 eteenpäin, radan karhennusvehekkin varmaan valmis siihen mennessä niin saa pitoa vähän :)
                GPS:llä + racechronolla sitten aikaa mittaamaan :)

                Comment


                  Kyllä tuolla pyryssä on vaan mukava ajella taas :)

                  Comment


                    Pitäis vaan auto ottaa hallille sulamaan ja löytää aikaa värkätä kuntoon. Jokin keleen ahtovuoto taas josta sellainen mukava ominaisuus että pätkäsee vedot pois jos kierrokset nousevat nopeasti ja ahdot ei seuraakaan perässä.
                    Oli kabiini täynnä käsiä kun kakkosvaihteella pienessä nelipyöräluisussa katkesi veto- penkka pöllysi ja oli kyllä lähellä että olisi mennyt perä edelle. Lisäksi vielä pakoputki saanut kipeätä, 2 ja 3 vaihteella kun vedättää on kiva kolina pohjan alla. Ja pakko tietenkin rikkinäisellä autolla pelleillä- noh henkisillä vahingoilla selvittiin.

                    Comment


                    • Eilen tuli porukalla tuhottua luukin auraamaton parkkis (a3q, x5, a6q). Siin oli sit yks semmonen isompi alue, jossa oli reippaammin lunta, pahimmillaan auton konepellin tasolle. Haastoin sit kaverin ?-98? a6 q:n sen läpiajoon, syynä lähinnä se, että oon niin kauan kuunnellut jo haldexin haukkuja, torsenkehumisia ja järjetöntä egoilua jne. mulla vielä huonommat ja ihan hiukkasen leveemmät renkaat alla, 225. Molemmilla tehdaskorkeudessa alusta. Sovittiin et siihen ihan alkuun pysähdytään ja siitä sit hissuksiin kinosten läpi.
                      Menin ekana siitä, alussa oli ongelmia mut menin sit kokonaan läpi ja jäin oottaa ku kaveri tulis sieltä. Sehän otti kauempaa vauhtia ja jumitti sit siihen ihan loppuun, pakilla jonkin matkaa takas ja vauhilla yli. Voiton pyörähdykset vetelin, loppuhan egoilu ainakin. :) Sit emäntä siinä sano et "et viihtis raiskata sitä, sun tuurillas kuitenki hajoo taas ku pitää kokeilla kaikenmaailman hanget läpi" Tosiaan ollu huono tuuri näiden kanssa, edellinen 206 rc imas vedet koneeseen vapaavirtaussuodattimen kautta ja vaati uuden koneen jne.. Tästä a3:sta pohjamuovit saanu kovaa ja aika repaleina, talven jälkeen irrotettava ja uusittava. Siitä syystä sit alettiin miettiinki et voiko isomman kinoksen läpiajossa saada jotain, mitä tahansa vaurioita aikaseks? Mitä kaikkea mahollista? :D Pakko viisailta saada tietää, ettei hallitus estä quattroilua! :D

                      Comment


                        Minä oon ainakin huomannut (muunmuassa jo tänään kahdesti) että hallitus ei pidä quattroilusta. Pitäisi varmaan vähentää kun ei jaksa tuota narinaa kuunnella. :D

                        Comment


                          Höps, tuohon tehoaa sama kuin kaikkiin autosta kuuluviin pieniin narinoihin ja nitinöihin. Musiikkia isommalle. :)

                          Comment


                            Onkos muuten jotain vinkkejä kohta puoliin ekan q:n hommaavalle? Eipä oo tullu noilla nelivedoilla ikinä leikittyä :).

                            Comment


                              Siitä syystä sit alettiin miettiinki et voiko isomman kinoksen läpiajossa saada jotain, mitä tahansa vaurioita aikaseks? Mitä kaikkea mahollista?
                              Lumi väärissä paikoissa voi aiheuttaa paljonkin murhetta. Ilmanputsariin menevä lumi ei ainakaan ole hyvä asia ja tuskinpa nuo auton hihnat tykkää lumesta mitä hihnojen väliin voi mennä. Myös penkan sisällä väijyvä betonisika voi aiheuttaa suuriakin vaurioita penkan läpi puskevalle.
                              Onkos muuten jotain vinkkejä kohta puoliin ekan q:n hommaavalle? Eipä oo tullu noilla nelivedoilla ikinä leikittyä :).
                              Jääradalle harjoittelemaan nelivedon käytöstä. Se kun menee kahva edellä mentäessä aivan eri tavalla, kuin etu/takavetoinen. Kannattaa harjoitella korjausliikkeet sellaisiksi, että ne tulee selkärangasta tarvittaaessa.

                              Comment


                              • Eli ainoo murhe on siis apukuski. :) Kiitos!! :D Tiesin et täältä saa tuen :D

                                E: näköjään siis jotain pientä kuitenki, mut en voi uskoo et se pääsis tunkeutumaan niin tiukasti sinne konehuoneeseen. :o tutuissa paikoissa ei luulis porsaita olevan (ku ratin takana) :)

                                Comment


                                • Kun keulalla puskee hankea ovat veden- ja öljynjäähdyttimien kennot ainakin hetken aikaa täysin tukossa eli ilma ei kulje lainkaan niiden läpi. Samalla kun repii tehoja koneesta käy veden ja öljyn lämmöt tosi korkealla. Varoisin kyllä kovin pitkiä vetoja umpihangessa, ekalla quattrolla 20 vuotta sitten tuli pellolla leikittyä ja umpihangessa lämmöt nousi tappiin.

                                  Comment


                                  • Minä oon ainakin huomannut (muunmuassa jo tänään kahdesti) että hallitus ei pidä quattroilusta.
                                    Tykkää tykkää! Kokeileppa enskerralla niin, että kun hallitus kohentaa meikkiä -> latikainen päälle.

                                    Comment


                                    • Meillä aina maininta ennen kohennusta: "Uskallakki.... ...." :D Harvassa on ne uskaliaat.:D
                                      puhistelen harjalla ritilät kyl lumesta samalla ku muutenki autoa puhistelee. :) Jos se siis mitään auttaa?

                                      Comment


                                      • Meillä aina maininta ennen kohennusta: "Uskallakki.... ...." :D Harvassa on ne uskaliaat.:D
                                        Joo se voi helposti mennä kotona painihommiks. Tämä ei ole välttämättä huono asia.
                                        Toisaalta kokeilin itse eilen samaa ja sain käsilaukusta. Jos oikein käy viuhka niin vuittonista tulee illallakin.

                                        Comment


                                          Pidä Juha tuo jos polkasemalla laukkua saa..

                                          :)

                                          Comment


                                          • Itse huomasin tuossa läheisellä auraamattomalla hiekkakentällä pyöriessäni, että ikkunat huurtuivat todella nopeasti.

                                            Comment


                                            • Onkos muuten jotain vinkkejä kohta puoliin ekan q:n hommaavalle? Eipä oo tullu noilla nelivedoilla ikinä leikittyä :).
                                              Etsi tarpeeksi laaja alue kokeiluu. Ja kun auto alkaa luisua niin ET KOSKE JARRUUN!!

                                              Comment


                                                Se on jännä hoksata ekan kerran, että jos auto lähtee esim. risteyksessä tms. puskemaan niin ei ainakaan kannata sitä kaasua löysätä. Ratilla kääntää sinne minne haluaa mennä ja polkaisee hieman oikeanpuoleista pedaalia.

                                                Comment


                                                • Juu ja kytkin on sladissa sit likimain sama asia kuin jarru - tahaton painonsiirto on siis pahasta :)

                                                  Comment


                                                    Itse huomasin tuossa läheisellä auraamattomalla hiekkakentällä pyöriessäni, että ikkunat huurtuivat todella nopeasti.
                                                    Menee se kaukalo täyteen lunta josta vedetään ilma sisälle. On sieltä ihan luntakin joskus tullut sisälle asti jossain autossa. Jos ihan umpihangessa on pakko ryynätä kierrokset punarajaa vasten niin suosittelen erittäin lämpimästi lämmintä tallia afterwards. Muuten sitä lunta on joka paikassa viikkokausia.

                                                    Comment


                                                      En kyllä lähtis liikenteessä sitä puskemiseen päätynyttä sisäänajoa kaasulla korjaamaan. Tuppaa tila loppumaan ja rotvallit ei tee hyvää hangenkaan alla. Auto pitää saada ajoissa käännettyä tai sitten mieluummin odottelen puskemisen loppumista jos ei käkkäriä pysty hieman kiskaseen.

                                                      Hitaasti sisään ja vauhdilla ulos niin ei tule vahinkoja.

                                                      Comment


                                                        Yhdessä firman Sprintereistä pätkii ESP, eli välillä pääsee kokeilemaan takapotkulla liip liip. Selkäytimessä olevat q-refleksit ovat kuitenkin hieman maalista sivussa, takapotku ei oikene peräluisusta kaasulla.

                                                        Luisu kuin luisu, quattrossahan se korjataan kaasulla, mutta ola on aivan oikeassa. Rakennetussa ympäristössä vauhti nousee liian suureksi käytettävissä olevaan tilaan nähden.

                                                        Comment


                                                        • Olaa sen verran kompaten, että se pelkällä kaasulla korjaaminen vaatii myös helevetin nopeiden käsien omaamista. Edellämainitun painonsiirron voi tehdä toki myös halliten, esim. näpäyttämällä jarrua ja antamalla lisää hanaa (siirtää pitoa etuakselille), mutta ainakin omassa harjoittelussa todennut spinnauksen mahdollisuuden suuremmaksi, eli kannattaa se harjoittelu riittävän lavealla radalla, että on mahdollisuus hakea selkärankaan se tyyli, jolla saa auton menemään juuri sinne suuntaan mihin haluaa :) Ja hitaammasta vauhdista sen luiston tosiaan helpommin oppii hallitsemaan, kuin nilkka oikosena arpoen :D

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
                                                            Onkos muuten jotain vinkkejä kohta puoliin ekan q:n hommaavalle? Eipä oo tullu noilla nelivedoilla ikinä leikittyä :).
                                                            Joo. Älä usko kaikkia neuvoja, mitä sulle on täällä annettu. Mikään ei korvaa omaa kokemusta. Eli älä leiki ennen kuin löydät tarpeeksi suuren suljetun alueen. Sitten kokeilet KAIKKEA siellä suljetulla alueella. Myös sellaisia asioita, mitä täällä on kielletty tekemästä.

                                                            Esimerkiksi kerhon ratapäivillä 2011 ajokouluttaja neuvoi minua painamaan jarrua kevyesti, kun auto lähtee puskemaan. Tällöin siirtyy enemmän painoa etupyörille, jolloin puskeminen yleensä loppuu ja auto kääntyy mutkaan (tai keilojen välistä). Tämä on hyvä neuvo erityisesti silloin, kun tila on loppumassa kesken eli auto on pakko saada kääntymään (mahdollisimman pienessä tilassa). Kyllähän se kaasullakin kääntyy, mutta silloin sitä tilaa pitää olla reilusti.

                                                            Auto myös ohjautuu jarrut pohjassa (ABS). Jossakin tilanteessa voi olla perusteltua iskeä ne jarrut heti pohjaan, jotta saadaan vauhtia pois. Tämän jälkeen (pienemmällä vauhdilla) autoa on taas helpompi hallita. Myös ns. "mummon väistö" on täysin mahdollista jarrut pohjassa. Oikeassa vaaratilanteessa kun on paras saada vauhtia pois mahdollisimman paljon (ennen ennakoitua törmäyskohtaa).

                                                            Jos Tahkolle saadaan taas ajokoulutusta 2013, mene sinne. Ei maksa paljon ja on varmasti hauskaa. Siellä myös oppii paljon ainakin kokemattomana q-kuljettajana.

                                                            Comment


                                                              Juuri näin, ei pelkkä teoria ruudulta luettuna hyödytä mitään jos komento ei tositilanteessa lähde ydinjatkeesta. Ohjattu ajoharjoittelu on paras vaihtoehto, auton käsittelyn olisi tosin syytä olla hyvin hanskassa ennen kuin koittaa vaikeampia manööverejä. Toistoa toiston perään ja harjoittelua vaan, ensin jossain missä on tilaa spinnata ilman pelkoa vahingoista. Kaupunkikeskustoissa ei kannata edes yrittää mitään kovin ihmeellistä, vaikka miten hienoa olisi vetää Dukes of Hazzard tyyliin liikenneympyrää kahva edellä niin se vaan ei ole sen riskin arvoista että jotain sattuu. Yksi perusjuttu mitä jokaisen olisi hyvä lisätä treeniohjelmaan on kokeilla miten paljon tilaa ja aikaa se täyslaidallisena vedetyn q-luiston korjaaminen oikeasti vaatii jos eteen tulee yllättävä este. Inertia ei ole ystävä ja luisto jatkuu yllättävän pitkään kaasun noston jälkeenkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X