Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä q-kelit?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Karsiutuu se pahin into kun ensimmäisen kerran jäät puoliväliin pohjasta kiinni ja kaivat autoa parikin tuntia. BTDT.

    Comment


    • Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
      Nyt kun muutettiin tänne maalle ja ekat pari kilometriä on semmosta kapeahkoa hiekkatietä, niin itse odottelen sitä ensimmäistä kunnon myräkkää, että pääsee siellä testailemaan etenemistä. Toivon vaan ettei tietä hoitava taho heti aamulla olis auraamassa... ;)
      Kait sulla teräksinen pohjapanssari löytyy alta? Itse viime talvena muutaman kerran pihaan pamauttelin kunnon aurauskinoksen yli ja pohjassa kolisi reilusti. Olipa panssarille käyttöä, toki pehmeässä lumessa ei niinkään tarvita, mutta ei lumikaan joka paikkaan nouse.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
        toki pehmeässä lumessa ei niinkään tarvita, mutta ei lumikaan joka paikkaan nouse.
        Tarpeeksi lujaa kun vetää penkkaan niin on konehuone aivan piukassa lunta. Kun konepellin avaa niin näkyy pelkkää valkoista ja konepellin vahvikerautojen profiili on kuin prässätty lumen pintaan. En yhtään ihmettele että jakohihnakin on pompannut moisen johdosta.

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja T.Hell Näytä viesti
          Q-keleistä vielä sen verran, että pientäfiilistä saa myös huonon märkäpidon omaavilla olevilla kesärenkailla. Parina aamuna pitänyt työmatkan varrella olevassa liikenneympyrässä ihan pikkusen kokeilla... :)
          Tähän käy hyvin myös pari vuotta vanhat kitkarenkaat. Kerran on mennyt risteys hieman pitkäksi kun liikennevalot vaihtui äkisti punaiseksi, olin kahden vaiheilla ajaakko läpi vai pysähtyäkö. Päätin sitten pysähtyä ja pysähdyinkin, mutta auton verran pysähtymisviivan yli. Yllätyin miten huono pito noilla renkailla on märällä. Täytyypä hommata kunnon kesärenkaat hetimmiten. Ja talvirenkaat tietenkin tässä q-kelejä odotellessa ;)

          Comment


          • Kunhan nyt ei niitä q-kelejä ennenkuin on uusi-q pihassa - muuten rupiaa sieppaamahan x)

            Comment


            • Lunta tupaan! Eka päivä Q:n omistajana! :D Kaikki renkaatkin niin sileät ettei sitä paljoa vaadittais että olis hauskaa.

              Comment


              • Kait sulla teräksinen pohjapanssari löytyy alta? Itse viime talvena muutaman kerran pihaan pamauttelin kunnon aurauskinoksen yli ja pohjassa kolisi reilusti. Olipa panssarille käyttöä, toki pehmeässä lumessa ei niinkään tarvita, mutta ei lumikaan joka paikkaan nouse.
                Toki löytyy. Alpin tuotantoa löytyy sekä omaan A4:een että vaimon Passattiin (kunhan saan asennettua). Viime talvena matalaan A6:een varustettuna Alpin panssarilla kolahteli niin iloisesti, ettei muunlaiseen ole enää paluuta.

                Karsiutuu se pahin into kun ensimmäisen kerran jäät puoliväliin pohjasta kiinni ja kaivat autoa parikin tuntia. BTDT.
                Tuota en tosiaan ihan hirveesti odota, mutta pitää varautua lapiolla ja traktorin omistavan naapurin puhelinnumerolla :D
                Tosin ei nuo perheen autot mitään matalia olekaan, joten mahasta kiinni jäännit voi jäädä kokematta...

                Comment


                • Alkuperäinen kirjoittaja Lampinen Näytä viesti
                  Karsiutuu se pahin into kun ensimmäisen kerran jäät puoliväliin pohjasta kiinni ja kaivat autoa parikin tuntia. BTDT.
                  ´

                  Ihan kuin minun tämän kevään ensimmäinen mökkireissu. Kesärenkaat oli jo alla ja mökkitiellä lunta puolisääreen. Meinasin, että nelivedolla läpi vaan. Sen jälkeen hain lapion mökiltä ja aloin kaivamaan.

                  Comment


                    Itsehän sain takoa toissa jouluna reilun tunnin jäätynyttä auravallia urssin alta matalammaksi. Senkin jälkeen joutui kaivamaan kaikki kikat q-miehen taskuista, että urssi liikahti. Apuna oli siis käyttöjarru tekemässä lukkoa eteen ja torsenille, ja käsijarru korvaamassa toimimatonta takalukkoa... reilu 4kg vauhtipyörä ei auttanut yhtään tuossa tilanteessa, ja kytkinkin antoi haisevan mielipiteensä ;)

                    Comment


                    • Omassa kotterossa oli alkuperäinen muovinen pohja"panssari" häipynyt pois ennen minua. Ostin koivusen 2mm teräspanssarin motille ja lootalle. Moottorin levyssä luki A6 ja lootassa A4. Kumpikin kävi suoraan paikoilleen auton omiin rööreihin. Ei ole tarvinnut katua.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja Lampinen Näytä viesti
                        Karsiutuu se pahin into kun ensimmäisen kerran jäät puoliväliin pohjasta kiinni ja kaivat autoa parikin tuntia. BTDT.
                        Kahdesti jääny kiinni, ekan kerran toisena talvena quattrolla. Sopivasti vielä tähän työpaikan parkkipaikalle... Ajoin etupään hiukan syvemmälle hankeen että postiauto pääsee takaa ohi (etupyörät käytännössä ilmaan) ja jostain löytyi jalkapallon kokoinen jäämurikka toisen takapyörän eteen. Siinähän sätki. Puolitoista tuntia tosiaan meni lapioidessa koska en sitä hangen puolella piilossa ollutta isoa jäämurikkaa ensin huomannut, ihmettelin vaan että pitäisi sitä pitoa jo löytyä ja auton liikkua...

                        Nykyään kaiken varalta takaluukussa http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Au...t-2-kpl-37140/ ja tunkin kanssa samassa kolossa http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puut...kilapio-37427/ Jälkimmäinen tuli tarpeeseen viime keväänä kun jäin "jumiin" omalle parkkipaikalle kotona. Kevään aurinko pudotti lumet roiskeläpistä takarenkaiden taakse ja seuraava yö jäädytti ne... eturenkaiden alla taasen jäätä. Hyvin suditteli paikallaan ja autot vielä molemmin puolin ettei katoksesta pääse pois sivuttainkaan. Onneksi ei ollut silminnäkijöitä.

                        Comment


                        • Tulevana talvena tiedossa Q-kelejä -> http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/a...500394477.html

                          Comment


                          • ..tulossa ne on..:)!!

                            Comment


                              Tulis jo :)

                              Comment


                              • Onkohan tahkolla kerhon rata vai järjestääkö paikallinen ratamestari meille taas tilaisuuden omassa rannassaan?

                                Comment


                                  Heh, kävin hakemassa Tonin biltema-setin kun muija ajoi siivouksen tieltä pois ja piti käyttää aika hyödyllisesti. En kyllä ole jäänyt kuin kerran vatsasta kiinni ja sillon oltiin jääradalla ja todella huolella vallin päällä (kyllä se tästä voimalla oikenee...NOT).

                                  Comment


                                  • Hommahan menee niin kauan hyvin ku oot jossain, jossa on muitakin. Itse jätin erään kaupan takapihalle auton eräänä sunnuntai-iltana ja pois lähtiessä hulahti siitä pehmentyneen jään/sohjon läpi ja jäi aivan täysin koko pohjan matkalta kiinni. Kaivoin ensin puoli tuntia fiskarsin taittolapiolla, jonka jälkeen kävin ettimässä lähistöltä oikean lumilapion. Yli kolme tuntia siinä meni kun piti kaivaa koko auton kokonen alue puhtaaksi sohjosta jota oli yli 15cm. Helppohan se on reunoilta kaivaa mutta voi veljet kun piti puhdistaa lumet auton keskeltä kun lumilapio ei mahtunut auton alle mitenkään. Sen jälkeen oon vältelly kokeilemasta että pääseeköhän tuosta vai jääkö jumiin.

                                    Comment


                                    • Älkää pelotelko! :D Vielä kun tuota mun kutosta on joku urpå madaltanut.

                                      Comment


                                      • Ei tässä mitään pelotella, luin internetistä että neliveto menee mihin vaan. Muistat vaan sinne "mihin vaan" ajaessa pitää huolen siihen ettei ole kiire mihinkään jos ei irtoa. Ei meinaan ihan kovin paljon auta se naapuri nissanillaan ja hinausköydellä kun on A6 pohjasta jumissa. :)

                                        Comment


                                        • Eikä kannata ajella tyytyväisenä vanhoissa renkaanjäljissä lumista metsätietä, jos ei ole tarkistanut miten paljon lunta on renkaanjälkien vieressä. Lumisohjoa 30cm, renkaanjäljet 20cm korkeana harjanteena sohjon sisällä. Sitten kun lipsahti renkaanjäljistä pois, niin lapiohommia harrastettiin pari tuntia ja maasturilla autettiin loput. Voisi muuten ostaa jonkun vinssin talveksi lumilapion kanssa konttiin, niin saisi edes vähäsen autettua tilannetta, jos yksin on jumissa.

                                          Comment


                                            niin, q-kuskin pitää muistaa aina myös se, että vajaavetoisen kuski ei käsitä mimmoseen pinteeseen 10cm maavaralla olevan quattronkin saa :D

                                            Ja tosiaan välttämättä 5 tonnin talja ja sopivia liinoja ei välttämättä ole huono vaihtoehto ;)

                                            Comment


                                              q-kuskit ja muut talviautoilijat, minkäslaista apuvälinettä pidätte autossanne talvella mukana?
                                              Innolla odottelin q-kelien saapumista, vähän on päässy jo makuun kun on tuo kylän hiekkatie oli lanattu.

                                              Tosiaan on vähän peloteltu sillä, kun nelikolla johonkin ajaa jumiin ni sitte kans ollaa jumissa... Mutta onneks on raktorimiehiä kylällä... :D

                                              Comment


                                                Pieni lapio kulkee talvisin kontissa mutta kertaakaan sitä ei ole jääratakikkailuja lukuunottamatta tarvittu.

                                                Comment


                                                • Hinausköysi.

                                                  En ole sitä kertaakaan tarvinnut että itse pääsisin pois pinteestä (kop kop) mutta olen sen avulla nypännyt vajaavetoisia pois pinteestä.

                                                  Edellinen talvi oli aika huono tilastollisesti, vain kolme vetoa. Paras talvi taisi olla 2009-2010, kahdeksan pelastusta :)

                                                  Comment


                                                    Jos ei ole jäänyt mihinkään kiinni, ei ole vaan yrittänyt tarpeeksi ;)

                                                    quattro-kuskin missiohan on sama kuin USS Enterprisella: "...to boldly go where no man has gone before".

                                                    Comment


                                                    • No joo, korjataan sen verran että silloin kun tarvitsin apua tuo hinausköysi oli ihan liiiiiiaan lyhyt siihen hommaan... Onneksi hinausautossa oli vaijeria tarpeeksi....

                                                      Comment


                                                        Pitänee siis varautua pienellä lapiolla ja hinausköydellä. Kyl tonne avantin konttiin mahtuu :) Katotaan kuika pitkälle pääsee :D q-kelejä ootellessa.

                                                        Comment


                                                          Kokemuspohjaisena vinkkinä voin sanoa että esim se Fiskarssin pienehkö/kapea muovivartinen lumilapio on pätevä kun sillä mahtuu kaivamaan lunta auton alta. Isommalla lapiolla on vähän nihkeää kaivaa auton alta kun lapion lavan ja varren välissä on kulma eikä lapa mahdu muutenkaan kunnolla auton alle. Viisaasti valitsemaan siis.

                                                          Itellä on köysi ja lapio talvella matkassa, hyvin tuntuu se Piippon pakettiautoköysi kestävän rajumpaakin nykimistä, kuten tuli viime talvena testattua.

                                                          Comment


                                                            Lapio (itsellä on Kungsin pikku lapio jolla saa kohtalaisesti myös auton alta lunta pois) on ihan pakollinen, köysi on sitten jo pelkkää plussaa :)

                                                            Innolla jo odottelen, että pääsee taas lapioimaan kun on taas tullut kokeiltua mihin nelikolla pääsee :cool: :banghead:
                                                            Viimeksi muokannut RistoEe; 20.9.2012, 21:57.

                                                            Comment


                                                            • Enpä ole itse jäänyt jumiin vielä mutta takakontin lapiolla olen useita mm. taksimersuja jeesannut.
                                                              Oli se vaan mukavaa viime talvena mennä auraamattomille parkkiksille eikä tarvinnut pahemmin pelätä että jäis jumiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X