q-kelit taas täällä. Kouvolan seudulla vajaa 5-10cm lunta yön aikana.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä q-kelit?
Collapse
X
-
Iltapulun mukaan Jämsässä Q-miehet on päässeet tänään vetelemään pitkää sladia kunnon kinoksissa. On siellä kuulemma suditelleet muutkin kuskit ja osa kohtalaisen huonolla menestyksellä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/4f9...d2dec_u0.shtml
Comment
-
Pirkkalassa, tosin alla 30tn pyöräkuormaaja ja piha meinasi käydä ahtaaksi. Ei paljoa pidä tuollainen ison lämmin slicksirengas lumella, tamppaa vaan kaiken liukkaaksi allensa.
Onneksi ohjautui vielä kaasulla ja selvittiin pelkästään hieman kohonneella sykkeellä, muuten ei pieni paikkamaalaus olisi ehkä riittänyt..
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja teuska Näytä viestiPirkkalassa, tosin alla 30tn pyöräkuormaaja ja piha meinasi käydä ahtaaksi. Ei paljoa pidä tuollainen ison lämmin slicksirengas lumella, tamppaa vaan kaiken liukkaaksi allensa.
Onneksi ohjautui vielä kaasulla ja selvittiin pelkästään hieman kohonneella sykkeellä, muuten ei pieni paikkamaalaus olisi ehkä riittänyt..
Comment
-
Eilen oikein radiossa (novalla) joku varoitti Lahdessa kärpäsenmäen päällä liukkaudesta. Tänään tuli tuosta ajettua, ja tosiaan siitä hollolaan päin messilän risteykseen asti oli ihan "täysi" talvikeli. Parista valoista oli hauska lähteä kun pitkän matkan pystyi vetämään pienessä sivuluisussa. Liikennettäkään ei paljoa ollut, joten en varmaan pahennustakaan aiheuttanut.
Comment
-
Silloin kun pääkaupuinkiseudulla oli isot kolarisumat oli sama juttu. Pakkasta 7 astetta ja lännestä tuli vesisade. Länäri ja Turunväylä ei ainoatakaan kolaria, hämenlinnanväylä, tuusulanväylä, lahdenväylä ja itäväylä oli sitten enemmän. Keli muuttui pöllyävästä pakkaslumesta kuivalla asvaltilla muutaman sadan metrin matkalla peilijääksi (ja näkyvyys pöllyävän lumen vuoksi heikko). Onnettomuustutkinta ei antanut säälle mitään merkitystä, nopeudet ja turvavälit oli syy. Lännessä oli jo pihasta lähtiessä tiet peilijäässä- osattiin varoa poikkeuksellista keliä. itse joudin kolme kertaa krapaamaan lasit C4:sesta ja kaikki neljä jauhoi tyhjää samantien kun koski kaasuun, vaikka tie näytti ihan kuivalta
Comment
-
Nykytekniikalla ei luulisi olevan kovin vaikeaa lisätä autoihin ainakin suuntaa antavaa näyttämää kitkakertoimesta renkaan ja tienpinnan välillä ja samansuuntaista varoitusta kuin on +4C lämpötilasta monessa autossa. Aika vaikea sitä on perstuntumalla sanoa jos ajaa väylällä tasaista vauhtia suoraan että milloin on pitoa ja milloin liukasta. Pitäis kävelyvauhtia ajaa koko ajan ettei tule yllätystä.
Kuopiossa on nyt paikka paikoin ihan sopivan liukasta ;).
Comment
-
Ei oo kelin vika, mutta jos on vaikka Tampereelta asti ajanut pöllyävän lumen seassa kuiva asvaltti alla ja 100 metrin matkalla vaihtuu peilijääksi niin saattaa se yllättää. Jo jos mietitään miten tällaisessa tilanteessa vältetään onnettomuudet saattais olla paikalla miettiä muitakin asioita kuin nopeuksia ja turvavälejä- esim antureita millä saa teitoa kitkakertoimesta, autot jotka kertovat toisilleen automaattisesti että nyt tulee liukasta etc. Laskin että kun se satojen autojen kasa tuli Lahdenväylälle niin aikaa meni alusta loppuun ehkä 5 minuuttia, eli siitä kun alkoi rytistä siihen kun liikenne seisoi täysin
Eilen oli ihan sama Turunväylällä, Veikkolaan asti oli sula tie mutta lunta ajo-urien vieressä, sitten alkoi sade ja ajourat peilijäässä, eli tarkkana saa olla.
Comment
-
Vaikka jokapuolella varoitellaan huonosta ajokelistä, niin omassa perus työmatkassa tuo on vaan positiivinen asia. Voi vähän leikitellä joka mutkassa :D
Nyt on just semmonen keli kun vajaavetosella vain yrittää pärjätä...
Joskus aikoinaan huomasin miten A6 C5:sta oli tosi helppo viedä kahva edellä, ja tämän hetkinen 3B passatti on kovasti yhtä mukava vietävä. Olettaisin että pitkä akseliväli tekee tämän.
Omaan makuun paljon hauskempi kuin A4 B5...
Comment
-
Lahdessa tosiaan hyvät q-kelit, tosin tien tukkoja tuntuu olevan, kun vajaavetoiset eivät pääse vilkkaissa risteyksissä liittymään liikennevirtaan.
Allekirjoitan väitteen C5:n helposta vietävyydestä. Nykyisessä B7:ssa on sellainen ominaisuus, että rullatessa (ei vetoa tai moottorijarrua) ja varsinkin moottorijarrulla perää alkaa pyrkimään todella aktiivisesti sivulle, joka saattaa välillä jopa hieman yllättää. Tehtaallahan auton käytös pyritään luonnollisesti saamaan juuri päinvastaiseksi. Vedossakin käytös on pääosin yliohjaava, kun kaasua uskaltaa enemmän annostella. Tähän lienee vaikuttaa iso keulapaino, ja (suht) matala ja jämäkkä alusta.
Hetki sitten tuli ajeltua BMW 530xd:llä (F11), joka tuntui yllätyksekseni todella aliohjaavalta vastaavissa tilanteissa, kaasullakin. Varmasti tuonkin saa taittumaan kun kunnolla polkee, mutta siihen ei tällä erää ollut mahdollisuuksia.
Comment
-
Piti varta vasten lähteä normaalia aikaisemmin liikenteeseen, että välttää mahdollisen liikenteen lumikaaoksen. Helsinkiin ajellessa Vihdintie oli muuten aika jännässä kunnossa. Taitaa tulla kallis päivä vakuutusyhtiöille.
Pakko myöntää, että A5:sen painoisessa autossa 245 leveät kitkatassut ei ole parhaat mahdolliset renkaat, kun tiellä on paljon lunta.
Comment
-
Huono ajokelihän tarkoittaa, että liikenteessä on paljon huonosti eteneviä autoja joiden takia matkasta ei tule mitään. Kelihän sinänsä oli ihan mukava. Olen edelleen sitä mieltä että A3/Golf V Haldexilla on paremmin käteenkäypä nurkka-ajossa kuin joku quattro-lossi joista myös on kokemusta. Tosin omassa on sinänsä aika hyvältä näyttävien nastarenkaiden pito hiipunut sille tasolle että perheen ykkösautoon tänä talvena hankitut uudet Goodyn kitkat pesevät ne pidossa lähes joka tilanteessa. Ei vaan viitsisi satsata 25% auton arvosta uusiin renkaisiin...
Comment
Comment