Viime yönä tuprutti tänne Kuopioon lunta oikein huolella, työmatkaan menikin tänä aamuna melkein tunti enemmän aikaa mitä normaalisti :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä q-kelit?
Collapse
X
-
Sama vika täällä...Kuopiossa oikein maittavat kelit!:)
Tuli vähän tuo Subarun ominaisuuksia testattua ja sanotaanko, että luistonesto ei kummonen ole jos vertaa Audin tai Bemarin vehkeisiin. Tulipa testattua vaikka tosin luistonestohan pitäs automaattisesti kytkeytyä pois jos kun alkaa mennä pakkasen puolelle. Halutessa sitten päälle!:)
No oli miten oli, niin viime vuoden takavetolipsuttelun jälkeen on taas hymy korvissa töihin mennessä...se kuuluisa nelivetohymy!:D
Comment
-
Inarissakin on Q-kelit...alla vaan transportteri mutta onneksi 4-motion.On kyllä yllättävän hyvä laite ajaa.
Comment
-
Comment
-
Tänään illalla täällä pk-seudulla firman Jumperilla rämpiessä sitä taas muisti, miksi omassa omistuksessa on pelkästään nelivetoisia autoja. Kyllä etuvedollakin pärjää, en väitä muuta, mutta aika paljon lisää jännitysmomenttia kun ei tiedä yhtään koska sitä pitoa alkaa edes vähän löytymään.
Comment
-
Toivottavasti Panu saa (sait) kaiken lumen sulatettua vanteesta. Tuo kun sulaa osittain ja jäätyy uudestaan, niin ratti vatkaa niin ettei kiinni pysty pitämään :D
Nyt aamulla oli kyllä hauska tulla töihin. Ei viitsinyt mitään kiertotietä valita, mutta melkein joka risteyksessä "joutui" hieman luisuttelemaan..
Comment
-
Oli sen verran lyhyt pysähdys ettei kauheasti ehtinyt sulamaan viileässä, osittain avonaisessa parkkihallissa. Peräpään kuorrutuksen putsasin pois, mutta suoremmalla kotimatkalla oli jo uutta kertynyt aika hyvin. Meni plussalle niin ei pahemmin pääse jäätymään. Ja tänään viimein sain töissä sisälle, kun koko alkuviikon sitä suunnitellut :)
Comment
-
K1 finnoo, espoo joku kävi S3:llä katsastamassa yöllä q-kiva paikkaa. Just olin aurannu puhtaaks. :)
Comment
-
Pitihän sitä käydä itekin leikkimässä hangessa kun oli kertyny vähän enemän.
https://youtu.be/ylaMWIX54Cw
Comment
-
Tänään tuli jäätyä B7 quattrolla mahasta kiinni. Sitten vain yksi pyörä jää sutimaan ja muut pysyy paikallaan. Onkohan jotain rikki? Tuli aika paljonkin annettua jengaa yritettäessä autoa ylös, toivottavasti ei perät tms ottanut kipeää. Mutteihan se sieltä noussut vaan konevoimia tarvittiin.. :(
Comment
-
Tuli itsekin törmättyä tuohon ominaisuuteen eilen Urssilla. Päivällä kunnon vesikelit ja illaksi jäätyi niin meinasin jäädä tuohon Oulun Ideaparkin risteykseen kiinni. Vasen etupyörä suti paikoillaan puhtaalla jäällä ja kaikki muut renkaat seisoivat paikoillaan (kitkat alla). Harvinainen tilanne ja itsekin aluksi ihmettelin, että mikä hajosi kun auto ei liiku mihinkään.
Comment
-
Juuh, lähti tuo liikkeelle kun hiukan hellitti kaasua. Koetin lähteä hiukan reippaasti liikkeelle ja pääsi pito karkaamaan. Takapäässä on lukko eli saa sillä tuon hoidettua jos sieltä karkaa pito (S4 Urssissa siis). UrS6:ssa onkin sitten jo hiukan älykkäämpi järjestelmä eli tekee jarruilla tuon luistoneston.
Comment
-
"UrS6:ssa onkin sitten jo hiukan älykkäämpi järjestelmä eli tekee jarruilla tuon luistoneston. "
Onko tuollainen oikeasti? EDS:n tiedän, ja sen pitäisi jotenkin ABS:ää käyttää? Aika usein oma A6 C4 diisseli Quattro sutii yhdellä renkaalla vain valoista lähtiessä, ja tuossa siis pitäis olla EDS. Ei ole vain mitään koskaa ikinä pukahtanutkaan, ja A8:ssa tottui siihen hyrinään jos se puttui peliin. Tai sitten toi systeemi on A6:ssa ollut rikki aina. Huomaamaton se ainakin on.Viimeksi muokannut Puuhapete; 31.3.2017, 10:09.
Comment
-
EDS juuri tekee tuon ABS:llä ja järjestelmä toimiessaan ei kyllä huomaamaton ole. YouTubessa on videoita tuon toiminnasta, tässä pari:
https://youtu.be/8rwbrQP6Nxc
https://youtu.be/N7Ik-1be7Ac
Franky 2:lla kävin mutkan leikkimässä yksi päivä ja ainakin Oulussa säät on suosineet sen verran hyvin, että tiet täysin peilijäässä (ainakin pienemmät) ja jatkuva rutina kuuluu/tuntuu, kun tuo systeemi toimii.
Comment
-
Tuli itse viimeviikonloppuna testattua B6 q:n kanssa tuota esp on/off eroa vanhempien kotitalosta lähtevässä mäessä joka oli jäässä ja vielä vesipintainen, vissiin se liukkain mahdollinen. Renkaina talvikiekot, joista tosin q kivalla katkottu kaikki nastat 2 talven aikana, mutta urasyvyyttä on.
Kun siihen oikein tahtomalla jäi stoppiin ja koitti nousta, niin hitaasti hivuttautui ylöspäin (en nähnyt mitkä pyörät veti). Pienen vauhin kanssa ja ESP pois kaasua lisätessä auto ylitti mäen hieman sivuille luisuen ja hakemalla pitoa, mutta helposti hallittavissa.
Sitten ESP päällä ja siinä pahimmassa kohdassa ollessa paikallaan, auto lähti kyllä parhaiten etenemään. Toki kuului se ABS rynkytys, mutta itsekin vähän yllätyin, miten nätisti lähti etenemään. Että kai se sitä köyhänmiehen lukkoa teki tuolla ABS systeemillä. Ei se mitään saumatonta menoa ollut, mutta kuitenkin.
Pito oli tosiaan tyyliin, kun pysähdyin niin takaisin valuessa sai hetken hakea paikkaa jossa auto ei luisu.
Tuosta tuli mieleen mitä esim. auton manuaalissa sanotaan, että pahoissa tilanteissa voi ESP:n kytkeä pois... Toki jos sitä vauhtia on jo päällä niin silloin ei tehoja rajoiteta ja massaa on eteenpäin, mutta miten esim. tosi vaikeassa paikassa?
Comment
-
Täytyy lisätä vielä toinen näkökulma. Kun pakkasta oli noin -20 ja yksityisellä tiellä noin 100m. pätkä oli aurattu niin, että lumet työnnetty vasemmalle ja tiesin, että oikealla on nurmipohjainen alusta. Siirryin tuosta auratulta pätkältä pienen vallin ylitse sinne 40-50cm. lumihankeen, niin ESP päällä auto noin 40km/h vauhdista vaan "hyytyi" hakiessaan pitoa ja rajoitaessaan rekaiden luistoa ja matka loppui.
No pakilla takaisin ajoväylälle ja sama homma ilman ESP:tä, mutta taas koskemattomaan kohtaan ja tuntui, että mitään ongelmaa menossa ei ole. Toki se, että lunta oli tuulilasi ja sivulasit täynnä, mutta auto ei alkanut rajoittamaan menoa vaan sai itse määrätä tahdin. Toki tuossa se alku vauhti ja massa auttaa, mutta niin olisi pitänyt ensimmäisessä testissäkin.
Noista oppineenna noita apuja pitää käyttää tilanteen mukaan.
Comment
-
Comment
Comment