Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä q-kelit?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • jep, siksi kysyin, että saako TT:hen vaihdettua viskon haldexin tilalle. Kuulema joku controller kit on olemassa...niin sehän ratkaisee ongelman = jatkuva neliveto. Jos toimii, eikä haldex-pumppu tilttaa.

    Tämä TT:n vikurointi lumisella motarilla on minun mielipiteeni kotteron käyttäytymisestä. Sinulla on omasi !

    Comment


    • Kyllä Haldex tai mikä tahansa pyörimisnopueuseroon pohjautuva neliveto on hieman epävakaamman tuntinen kuin jatkuva neliveto (olis se sitten torsen/tai mikä tahansa muu). Kukaan ei varmasti voi väittää, ettei haldeksilla selviäisi talvikelisssä, mutta käytös on kuitenkin ihan erilainen, kuin vaikka torsenissa. Jatkuvaan nelivetoon tottuneella monesti kytekytyvät nelivedot tuntuvat epävakaammilta.

      Ihan vastaavasti monet kytkeytyvillä nelivedoilla ajelevat sanovat, että Torsenin käytös on epäloogista. Torsen kun ei varsinaisesti missään kohtaa vedä pakettia täysin lukkoon pysyvästi. Sen sijaan voimanjako vaihtelee jatkuvasti sen mukaan, kuinka paljon pyörät saavat aikaan momenttia.

      Tuo epäloogisuus on juuri sitä, että voimansiirto reagoi muuttuvaan ajotilanteeseen välittömästi (käytännössä viive on ainoastaan voimaansiirron välykset). Sähköiet järjestelmät ovat vastaavasti reaktiivisia, jolloin viive kosstu mittauksesta, ohjainlaitteen laskennasta, outputin aktivoitumisesta, sähköisen toimilaitteen aktivoitumisesta (+voimansiirron välykset). Näin ollen tietyissä olosuhteen muutostilanteissa varsinainen muutos saattaa olla jo ohi, ennen kuin järjetelmä ehtii kytkeä takapyörille vetoa.

      Eli itse kyllä olen ihan teknisestä näkökulmasta sitä mieltä että Haldex ei ole lähtökohtaisesti yhtä vakaa ajettava vaihtelevissa olosuhteissa kuin Torsen tai vaikkapa junttilukko. Toisaalta pelkkä etuveto/takaveto ei ole lähtökohtaisesti yhtä vakaa vaihtelevissa olosuhteissa kuin Haldex. Voiko silti pelkkä vajaaveto olla vakaa ajettava vaihtelevissa olosuhteissa? No tietysti, jos kaikki muut asia on saatu hoidettua paremmin kuin nelivetolaitteessa.

      Ja ajotuntuma on kyllä hyvin vahvasti mielipidekysymys. Esim. omaan käteen ei paljon kehuttu BMW:n ajeotuntuma istu yhtään. Vika ei ole BMW:n tuntumassa, vaan siinä että minä en osaa tulkita sen antamaa palautetta. Tottumusten vuoksi taas itse pystytn paljon paremmin lukemaan ajo-olosuhteita "ajotunnottaman tankin" eli 4F A6 ratissa. Controlleri on kuitenkin melko merkittävä osa ohjausjärjestelmää. =)

      Comment


        Eikös haldexiin saa muokatun ohjain poksin->muuttuu takaveto painotteiseksi.(http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...ghlight=haldex)
        Mutta taitaa karata aihe alkuperäisestä.
        Viimeksi muokannut ari; 20.2.2016, 16:56. Perustelu: linkki

        Comment


          Ei saa, taakse saa maksimissaan 50% voimasta.

          Comment


          • Rautavaaralla ne Q kelit on.

            Kyllä sitä vetovammasella ollaan kusessa näissä hangissa..
            Attached Files

            Comment


            • Tt:n vikuroivan käytöksen syy mahtaa olla autossa itsessään eikö nelivetojärjestelmässä. Malli itsessään on melko kevytperäinen ja siihen kun lisätään poistetut lisäpainot puskurin sisältä ja jäykkä alusta niin onhan se lumisella motarilla vähän jännä ajaa. En sanoisi vikuroiva vaan ennemmin kevytperäinen. Sen rakkineen kun saa jäykällä alustalla ristiriipuntaan katukiveyksen päällekin. Mutta toimiva haldex gen1 jo puskee herkästi perää sivulle ihan ilman kummempaa kaasulla härnäämistä.

              Comment


              • Paikka paikoin 10cm loska paskaa sivuteillä.

                Comment


                • Joo, voi hitto miten tuli quuta ikävä kun joutui parisenkymmentä kilsaa ajelemaan semmoista sivutietä, missä paksuhko lumikerros on pinnaltaan täysin pöperöä. Quulla olisi edes vähän voinut hassutella, mutta polosella joutui vain kärvistelemään, ja melkein livahti kerran ojaankin...

                  Comment


                    On tuo ESP/ASR vaarallinen keksintö. Vilkkaassa liikenteessä kun pitäis risteyksestä vähän tiukempaan rakoon kiihdyttää niin tuo prkl tappaa tehot, kun pikkasen joku pyörä sutaisee vaikka nelivedolla muuten pääsisi nopeasti alta pois.

                    Tänään aamulla kun oli vähän tullut lunta ja piti vasemmalle kääntyä vastaan tulevan liikennevirran välistä, niin ihmettelin kun ei meinaa kulkea kunnes vilkaisin mittaristoon jossa valo vilkkui... Aina ei muista tai ehdi yhden risteyksen takia kytkeä pois. Eikä viittis varmuuden vuoksi koko aikaa pitää pois päältä, kun voi tulla niitäkin tilanteita missä omat kädet ei riitä :/ Aina ei tiessä riitä leveys peräluistoille, niin ei viitti alkaa leikkimään ja ottaa turhia riskejä...

                    Comment


                      Muutama vuosi sitten olen kirjoittanut näin. ;)

                      Comment


                        On kyllä näppärä kädenheilautus, kun ei tule yhtään ylimääräistä liikettä :D

                        Ilmeisesti edes lisäteho tai merkin vaihto luistoja sallivampaan ei auta puutumiseen, jos Ässänkin kanssa on tuollaiset lähtövalmistelut :/

                        Comment


                          http://yle.fi/uutiset/liukkaaksi_muu...jaassa/8765122

                          Voin allekirjoittaa jutun otsikon. Ylöjärvellä kävin iltakuuden aikaan ja totesin että ompahan vähän perkeleen liukasta kun konetieltä käännyin ulos. Yksi kolmen auton kolari siinä sitten olikin heti seuraavassa risteyksessä hetken päästä ja miekkahihat selvittämässä tilannetta. Kerhokahveille kun Ylöjärvi-Pirkkala välin ajoi konetietä niin satasen vauhtia vasemmalla kaistalla ajaessa ei ollut mitään ongelmia mutta kyllä siellä niitä jännittäjiä oli jotka jyysti sitä seitsemääkymppiä jarruvalot vilkkuen. Pysyis pois moottoriteiltä jos ei osaa tai uskalla ajaa normaalia suomalaista talvikeliä.

                          Samaten kerhokahveilta illalla yhdeksän aikaan VT12 kotiinpäin ajaessa sai ohittaa parisenkymmentä autoa 40km matkalla kun ei perkele kestänyt sitä pumppaamista ja ratinpuristamista. Olihan siellä nyt liukkaampaa kuin viime päivinä muttei kuitenkaan mitenkään poikkeuksellista talvikeliksi ajatellen.

                          Comment


                            Tänään oli noin tunnin ajan q-kelien comeback Järvenpäässä. Pääsi ihan tiet uraantumaan. Sen verran tuli lunta, että yhä on nurmikon päällä parin sentin jäätynyt "hanki".

                            Comment


                            • Johan on q-keli täälä e-pohjanmaalla. Yön ilmeisesti tullu lunta. Tyttö pitäis heittää eskariin. Skodassa -02 vuotiset talvirenkaat, audissa muutaman millin pinnalla 225 40 18 kesäkummit.
                              Viimeksi muokannut To87; 25.4.2016, 08:36.

                              Comment


                                Juu. Tuli etäpäivä. Minen tonne loskavelliin lähde kesärenkailla luistelemaan...

                                Comment


                                  Otan kunnian nostaa tämän topikin tälle syksyä. :) Kuopiossa puskee hieman valkoista taivaalta ja tämän päivän aikaan on taidettu raportoida vaikka sun mistä muualtakin samaa luonnonilmiötä. Ensi yöksi on luvannut lumisadetta ja jos aamulla ottaa startin aikaisin niin eihän sitä tiedä vaikka jo pääsee taas talven makuun.

                                  Comment


                                    Kylki edellä on menty jo. :)

                                    Comment


                                    • 10cm satanu lunta simpele parikkala välillä. Hölmönä lähdin vielä etuveto skodalla matkaan.

                                      Comment


                                        Vähän lunta tullu jo tänne kuusamoonki. Opittu sen verran että celicassa on melko takavoittonen tuo nelikko tai ainaki hanakasti perää tarjoaa..

                                        Comment


                                          Näinpä, hymyssä suin sai töihinki huristella ja toki kahvoja sai vilautella etupuolelle :D

                                          Comment


                                          • No nyt on ilmeisest kuukkelit joka paikassa? Itse kävin eilen Möhkö viemässä vähän lintassa, kun kerran oli saatu valkoista.

                                            Comment


                                              Kehä 3 sisäpuolella ainakin eilen illalla oli sen verran että sai ekat quuluistelut tälle talvelle.

                                              Comment


                                                Ja saa pikkuteillä edelleen.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                                  No nyt on ilmeisest kuukkelit joka paikassa? Itse kävin eilen Möhkö viemässä vähän lintassa, kun kerran oli saatu valkoista.
                                                  Kyllä ei ole.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                    Ja saa pikkuteillä edelleen.
                                                    Muualla lentääkin sitten suola :/

                                                    Comment


                                                      Täällä ajelivat hiekkaa tännään..

                                                      Sitä tossa kaverin kanssa pohdittiin että suolaavatko ees 5 tai 4 tietä täällä, harvemmin tulee ite ajeltua noilla. Toki talvella on sen verran kylmääkin täällä että eikai enää sillon suolata.

                                                      Comment


                                                        Kaakonkulman rannikolla on ainakin mahdollisuutta n. 5cm verran.

                                                        Comment


                                                        • Suolaa kyljissä, tottakai. Onneks juur eilen vahattu.. Tottakai.

                                                          Huvitti kyllä, ideaparkin parkkipaikalle kun käännyin niin ensin tuli vastaan Volvo kahva edellä, ja parkkikselta kurvasi Subaru(?) kylki valkoisena pois.
                                                          Tässä pitää tietää että Lempäälän Ideaparkin parkkiksella on sitä Tilaa.

                                                          Comment


                                                          • Positiivisesti yllätyin kitkarenkaitten pidosta nyt kun etelässä tuiskuttaa lunta tuon jään päälle. Huomenna talvirenkaat tasapainotukseen ja illalla alle niin jää perhevolvot risteykseen sutimaan entissä enempi

                                                            Comment


                                                            • Etelässä vissiin hykerrelty jo viikkotolkulla. Ouluun saatiin vasta tänä aamuna sen verran lunta että sai käydä vähän parkkipaikalla quattrolla sotkemassa!

                                                              Ihan kivasti tarjoilee Audin torsen perää entiseen Subaruun verrattuna, vaikka on melko paljon painavampi auto.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X