q:sta on ollut huvia päivittäin, mutta tänään oli jopa hyötyä. Peruutin kevytperävaunun kanssa alapihalle tallin oven eteen jotta sai tiputettua romut kyydistä. Mennessä piti painaa kaasua aika lailla vaikka on alamäkeä, pohja laahasi lumessa koko matkan (koko talven koskematon lumihanki). Ylös tullessa pitää ajaa 180-asteinen kaarre talon ympäri ohjaus tapissa ja kiipeää koko ajan. Tiukalla oli mutta tulihan se ilman temppuja. Mikään vajaavetoinen ei olisi liikahtanut puolta metriä enempää ilman peräkärryäkään :)
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä q-kelit?
Collapse
X
-
Tuli käytyä pyörähtämässä yhellä parkkiksella jossa ei ole talvi kunnossapitoa, lunta varmaan keskimäärin 40cm paikoin jopa enemmän.
Kaveri sit tokas ''et uskalla ajaa tonne'' noh espi pois ja nokka kohti hankea, yllätyin itekkin miten hyvin tollanen hieman laskettu TT oikein menee hangessa :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mopwr Näytä viestiTodella hyvät ajokelit linjalla Espoo / H:ki, ongelmana edessä olevat autot !
Ketuttaa olla sisällä, mutta siirtymisiin kuluu kyllä aikaa kumman paljon.
Comment
-
Haha! No NYT on q-kelit. Oli hauska katsella, kun "vajaavetoiset" taistelivat liikenteessä. Milloin oli mihinkin suuntaan vetelemässä. Ja itse tullaan tyynen rauhallisesti, lähes eleettömästi perässä. Jos sattui paalupaikalle valoihin tultaessa, oli varmasti kanssa-autoilijoilla ihmettelemistä, miten voikaan Audi lähteä niinkin sujuvasti ja vaivattomasti, peräti ripeästi liikeelle.
Parkkipaikalla lunta n. 15-20cm. Siinä joku taisteli perhefarmariaan pois ruudusta, kun vetävät renkaat suti tyhjää. Milloin yritettiin taaksepäin, milloin eteenpäin ja taas taakse.. Meinasin jo mennä kysymään, että löytyykö hinausköyttä niin vedetään auto irti.. :D Vaan pääsihän sekin poloinen lopulta matkantekoon.
Ensimmäistä talvea tässä ajellaan nelikolla. Aikaisemmin ollaan enemmän tai vähemmän (ilmeisesti enemmän..) sliduteltu taka- tai etuvetoisella. Nyt huomaa konkreettisesti tuon nelivedon erinomaisuuden. Siltikin valitettavan paljon näkee vajaavetoisia Audejakin liikkeellä. Luulisi tuon quattron olevan korimallin ja moottorin jälkeen tärkein lisäominaisuus Audisteille, varsinkin täällä pohjolassa.
Comment
-
Itse asiassa vähän samaa miettinyt joskus että jos Audia ei osta quattron takia niin miksi sitten? Raha ratkaisee tietysti, nykypäivänä entistäkin enemmän kun nelikko tuo omat lisänsä ostohintaan, kulutukseen ja sitä kautta kerrannaisena myös autoveroon.
Comment
-
Niin, ja en kyllä itse muista koska oisin etuvetosella jäänyt mihinkään kiinni, saati takavetosella. Taitaa ainut konkreettinen oikea hyöty tosta olla ajonautinto liikkeelle lähdettäessä.
Itekin vajaavetosen ostin juuri joku viikko sitten, enkä sitä oo pahemmin katunu kuin silloin harvoina päivinä kun on ruvennu "lapsettamaan" liikenteessä ;)
Ja 1.9tdi koneella oli nelkkuja kohtuu vähän liikkeissä täälläpäin tarjolla joten tuohon tyydyin jo ihan senkin takia.(ja nekin muutamat jotka löyty oli aika karseessa kuosissa / mitään historiaa tietämättä)
Lisäys: ja ajan noin 35000-40000km/vuodessa.
Comment
-
Emäntä tuntuu olemman enenmmän kuin tyytyväinen tuohon profiilin vajaavetoiseen työmatka-ajossa - tokas mullen, ettei tuolla taida muut osata oikein ajaa; kokoaika joku tulossa perä edellä vastaan kun tuuppaa kupeella menemään.
Muistin toki kuitata hetko takaperin myydyn Ranskan ihmeen talviajo-ominaisuuksista = meni eteenpäin, sama oliko liikenneympyrässä vai suoralla tosin, oli apsit, epsit ja muut turvalaitteet, notta mukavampi varmasti olis ollut ajaa siitä puskuri pahki penkkaan, kuin ajella audilla ohi(?) :D
Kyllähän tässä itsellä niitä kahta vetävää pyörää on ikävä, mutta menee tuo kupee ihan mukavasti tuolla sohjossa ilmankin(, kunhan liikkeelle ensin pääsee) :)
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja jabis Näytä viestiEmäntä tuntuu olemman enenmmän kuin tyytyväinen tuohon profiilin vajaavetoiseen työmatka-ajossa - tokas mullen, ettei tuolla taida muut osata oikein ajaa; kokoaika joku tulossa perä edellä vastaan kun tuuppaa kupeella menemään.
Arvostan itse turvallisuutta ja mukavuutta, neliveto rauhoittaa auton kulkua tuollaisessa pöperössä aivan käsittämättömän paljon. Juuri se on nelivedon yksi loistava ominaisuus, mutta samalla myös huono piirre - todelliset olosuhteet arvio liian helposti paremmiksi kuin ovatkaan. Turvallisuutta tuo vakaa käytös, mutta se helposti johtaa liian suuriin tilannenopeuksiin jolloin tosipaikan yllättäessä tilanne onkin aivan toinen, koska yhtään nopeammin nelikko ei pysähdy kuin muukaan auto. Kuskin korvien välistä on paljon kiinni.
Itseäni kylmää välillä kelin ollessa erittäin huono, kun q-kaistalla painetaan menemään nk. reikä päässä tajuamatta tilannetta ja tuudittaudutaan siihen, että neliveto ja maaginen yhdistelmä erilaisia kirjaimia (esim ESP ja sen kaverit) pelastavat tilanteesta kuin tilanteesta. Eihän se näin ole, sinne päinkään. Usein nämä sankarit itsekin toteavat tilanteen ennemmin tai myöhemmin, viimeistään kun on meinannut karata mopo käsistä ja siirtyvät sitten muun liikenteen joukkoon. Tullut havaittua tämä aika monta kertaa...
Nämä on omia mielipiteitäni ilman tutkimusfaktaa tms, vaan ihan omasta perstuntumasta ja kokemuksesta kirjoitettuja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja sprawl Näytä viestijari,
No jos myönsin että lähdöissä on etunsa ja hauskanpidossa mutta kiinni en oo jääny etu/takavetosella koskaan niin mitä vielä pitäis kokeilla? =)
Comment
-
Ei siitä olekaan kyse, etteikö pärjäisi. Itselläkin on ollut ja on edelleen myös yhdeltä akselilta vetäviä malleja, mutta faktaa on se, että taloudessa tulee olemaan jatkossa vähintään 1 nelivetoinen härveli. Nyt jokusen talven nelikolla ajaneena pois en enää anna.
Arvostan itse turvallisuutta ja mukavuutta, neliveto rauhoittaa auton kulkua tuollaisessa pöperössä aivan käsittämättömän paljon. Juuri se on nelivedon yksi loistava ominaisuus, mutta samalla myös huono piirre - todelliset olosuhteet arvio liian helposti paremmiksi kuin ovatkaan. Turvallisuutta tuo vakaa käytös, mutta se helposti johtaa liian suuriin tilannenopeuksiin jolloin tosipaikan yllättäessä tilanne onkin aivan toinen, koska yhtään nopeammin nelikko ei pysähdy kuin muukaan auto. Kuskin korvien välistä on paljon kiinni.
Itseäni kylmää välillä kelin ollessa erittäin huono, kun q-kaistalla painetaan menemään nk. reikä päässä tajuamatta tilannetta ja tuudittaudutaan siihen, että neliveto ja maaginen yhdistelmä erilaisia kirjaimia (esim ESP ja sen kaverit) pelastavat tilanteesta kuin tilanteesta. Eihän se näin ole, sinne päinkään. Usein nämä sankarit itsekin toteavat tilanteen ennemmin tai myöhemmin, viimeistään kun on meinannut karata mopo käsistä ja siirtyvät sitten muun liikenteen joukkoon. Tullut havaittua tämä aika monta kertaa...
Nämä on omia mielipiteitäni ilman tutkimusfaktaa tms, vaan ihan omasta perstuntumasta ja kokemuksesta kirjoitettuja.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v Näytä viestiMeidän työmaan parkkikselta, paikka paikoin vähän enemmän kuin 20cm :
Comment
-
Tuli napattua kamera mukaan kun kävin q kivaa taas harrastamassa. Tällä keraa tosin tuli lapiollekkin töitä kun TT kipusi kovemman penkan päälle, reilun tunnin sai lapioda ennenku kippo halus irrota lumen otteesta.
Comment
-
Eilen oli ilmeisesti q-kelit, kun itse meinasin jysäyttää pöpelikköön, mitsun raadolla kuitenkin sentään. Rupesin sitten vaimolle (ajoi perässä toisella autolla) näyttämään kuinka autoa viedään yhdessä risteyksessä niin liian vähän kaasua -> puskee -> lisää happea -> alkaa tulla ahdasta -> paniikki ja kaasu ylös -> ympäri. Harvon on noin paljon nolottanut, onneksi ei muut tutut nähny :)
Comment
-
On muuten harvinaisen iso etu ajaa nelikolla tääl itä-suomessa. Ei suolaa ( hyvä niin ) joten lunta ja liukasta !
Saa rauhassa valoista lähtee ja naureskella ku muut siel viel sutimassa :D.
Ahtopaineet vois kyl rajottaa johonkin 0.5bar luokkaa. Ei taho enää pito löytyä isommillakaan vaihteilla kovemmilla boosteilla.
Comment
-
Jari Turunen tiivisti todella hyvin nuo nelivedon ominaisuudet. Myös täältä plussa sille.
PS. Kauhasen TT: näyttää siltä, että toivois lumiauraa nokalle.. ;)
Comment
-
-
Lumityöt suoritettu... ;)
http://kenzu.kuvat.fi/kuvat/Audi+A4+...o/IMAG0143.jpg
DTM puskin hyvä tohon hommaan, keulaa ku viel laskis vähän alemmas...
Comment
-
Koeponnistettiin äsken hinausköyttä (lavastettu tilanne), B6 1.8t:llä (uudet hakka7) kokeilin nykäistä tollasta C5 2.8:a (pari talvea vanhat hakka4)... pelkkä käsijarru päällä C5 tuli vielä kun pulkka mutta jarrulla kaikki renkaat lukossa ei pelkällä kuskilla varustettu B6 enää saanut C5:a liikkeelle. :D Tulihan toikin testattua jos tulee joskus tositilanne eteen, tarvinnee silloin vähän painoa vetoautoon jotta ois pitoa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kenzu Näytä viestiLumityöt suoritettu... ;)
http://kenzu.kuvat.fi/kuvat/IMAG0143.jpg
DTM puskin hyvä tohon hommaan, keulaa ku viel laskis vähän alemmas...
Hallin pihaan piirrettiin uudet viivat FL6:lla, Urssilla, H100 Hyundailla, Opel Fronteralla ja työkaverit vielä viimeisteli taideteoksen 1.6 Sierralla ja 325 Bemmillä :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristo Näytä viesti404: Osoitetta ei löytynyt!
Hallin pihaan piirrettiin uudet viivat FL6:lla, Urssilla, H100 Hyundailla, Opel Fronteralla ja työkaverit vielä viimeisteli taideteoksen 1.6 Sierralla ja 325 Bemmillä :D
http://kenzu.kuvat.fi/kuvat/Audi+A4+...o/IMAG0143.jpg
Comment
Comment