Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Missä q-kelit?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olen ollut huomaavinani viimepäivinä, että käyttäytyy hieman erilailla tuo diisselikasi liukkaalla leikkiessä, kuin ur-ässä. Vaihteiston "S"-asennossa voima tulee käyttöön ns. heti (tuntuu lisäksi, että sitä olisi käytössä riittävästi) ja jollei sähköiset hillitsimet ole käytössä, niin ohjaamossa tulee kiire.Tuo lotja painaa vielä sen verran paljon, että vauhdin kanssa saa olla tarkkana. Ei tekisi pahaa pikku jäärataharjoittelu-miettii hän.

    Comment


    • Juu, sehän se on kasilla, että kun sitä voimaa on käytössä suht hyvin, ja ainakin tuossa omassa kutosessa tuo laatikko toimii suhteellisen viiveettä, eli välittömästi kun vähän näyttää tennaria, niin sitä vauhtiakin sitten tulee aika nopiasti, ja jos ilman esp:tä ajelee, niin äkkiä on hytti täynnä käsiä.

      Jääradalle pitäis päästä harjoittelemaan.

      Comment


        Eikös automaateissa helpota jos laittaa askin ennen luistelua manuaalipuolelle ja sopivan pykälän sitä kautta päälle? Harvoinhan ne luistelut ihan ilman ennakkosuunnittelua tulee.. :)

        Nyt kun olen vähän oppinut tuon SB:n (2.0T, haldex) kanssa ajamaan ja vertaan sitä entiseen B5 1.8Tq torsen-quattroon niin tämä on jotenkin rauhallisempi. Välillä on vähän ikävä sitä Torsenin kanssa opittua "keula penkkaa kohti ja kaasulla kääntösädettä säätämään" mutta kokonaisuutena tuo on jotenkin helpomman oloinen vietävä. Voiman määrässä ei suurta eroa ole (B5 lastulla n. 180hv, SB vakio 200hv) ja luultavasti ei painossakaan. SB:ssa pyörät on enemmän kulmissa kuin B5:ssä ja se voi aiheuttaa tuntumaeroja ja rauhallisuutta koska etenkin takapyörien takana on vähemmän massaa.

        2.0T manuaalin kanssa on vakionakin aika hyvä kone, moneen paikkaan kolmonen on sopiva vaihde sillä laatikko on melko lyhyt ja vääntö alkaa alhaalta. Taloudellista quuttelua kun on matalat kierrokset. :)

        Comment


        • Mitään muuta huonoa näissä quattro-keleissä ei ole ku se että joutuu aurailemaa teitä, kohta on jo pakko saada laittaa kunnalle laskua (auraus töistä). muovinen "etuterä" on tullu laitettua jo varmaa 16kertaa takasin kiinni.. Mut on se silti vaa niin KiVaa...=D

          Comment


            On tullut havaittua tuo vasara-liike tässä nelikolla ajoa opetellessa. Ilmeisesti auto pitää vaan saattaa sladiin ja nokka ~sinne minne ollaan seuraavaksi kääntymässä. Siitä sitten kaasulla kääntösäteen säätö ja ratilla korkeintaan suurimmat suunnan muutokset.. =)

            Tuo automaagi kyllä hankaloittaa sellaista urheilullista etenemistä. Varsinkin tuo vanhan mallin 4-pykäläinen arpoo isompaa silmikkoon kohtuuttoman nopeasti, mikä aiheuttaa ylimääräisiä tykytyksiä kesken tahattoman luiston. Ikävillä keleillä loota suoraan S-asentoon, niin ei tule ihan samaan malliin ylläreitä, eikä loota jää arpomaan, että kummanhan vaihteen sitä laittais, kun kaasua yhtään höllää. Vanhassa lootassa tuo "vaihdekaavio" ei varsinaisesti yllytä käyttämään käsivalintaa.

            Torsenista ei uskalla kauheesti sanoa, kun omasta se löytyy vaan taka-akselilta, mutta kyllähän tuo neliveto on yliveto, kun pitää talvella johonkin päästä. Tuli heitettyä pari pidempää reissua vajaavetoisella tässä liukkailla ja voi morjens kun meinas tulla itku välillä. Dieselin muikeilla väännöillä loppui maantienopeuksissakin pito välittömästi, kun kaasuun koski.

            Comment


              Eilen muuten oli pääkaupunkiseudulla ihan virallisestikin liukasta. Ajelin vakkari päällä Lahden konetiellä Helsingin suuntaan Viikin kohdalla. Pihlajamäen liittymän jälkeen päätin kokeilla n. 100 km/h vauhdissa hieman liian suurta ohjausliikettä ajoympäristöön ja vauhtiin suhteutettuna. Sanomattakin on selvää että muita autoja ei näkynyt lähimailla.

              Käänsin rattia "kolme minuuttia" eli melko vähän. Seurauksena oli välitön nelipyöräluisto ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun. Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla. Tositilanteessa kapeammalla ladulla ja etenkin ilman ESP:tä olisi tullut ns. ongelmia.

              Comment


                Tuli heitettyä pari pidempää reissua vajaavetoisella tässä liukkailla ja voi morjens kun meinas tulla itku välillä. Dieselin muikeilla väännöillä loppui maantienopeuksissakin pito välittömästi, kun kaasuun koski.
                Itsellä oli eilen samaa vikaa, etuvetoinen riisseli alla ja tuli audia ikävä. Tuntuu nykyisin jotenkin niin luonnotomalta tuo etuvedon puskeminen kun vähänkin koskee kaasuun.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee
                  Eilen muuten oli pääkaupunkiseudulla ihan virallisestikin liukasta. Ajelin vakkari päällä Lahden konetiellä Helsingin suuntaan Viikin kohdalla. Pihlajamäen liittymän jälkeen päätin kokeilla n. 100 km/h vauhdissa hieman liian suurta ohjausliikettä ajoympäristöön ja vauhtiin suhteutettuna. Sanomattakin on selvää että muita autoja ei näkynyt lähimailla.

                  Käänsin rattia "kolme minuuttia" eli melko vähän. Seurauksena oli välitön nelipyöräluisto ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun. Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla. Tositilanteessa kapeammalla ladulla ja etenkin ilman ESP:tä olisi tullut ns. ongelmia
                  Itelleni meinas sattua rampilla ajaessa hasardi, kun iso-lötkö päätti jatkaa matkaa suoraan rampin kääntyessä. Kaasullahan siitä selvisi, mutta kiire meinasi tulla. Eli liukasta oli.

                  Ja allekirjoitan täysin tuon Teron lausahduksen tuosta liukkauden tunnusta. Vajaavetoisella pitoa tuntuu olevan paljon vähemmän.

                  Comment


                    quattro kuskina on tullut tapana aina välillä tehdä tahallaan lukkojarrutuksia ja sillä tavalla haisteltua tien liukkautta.

                    Comment


                    • Niii tai toinen tapa (omatapa) kokeilla liukkautta on kaasu... ;D

                      Comment


                        ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun.
                        Tuo ESP on kyllä mainio kapistus. Itse ajelen nyt ensimmäistä talvea ESP:llä varustetulla quattrolla ja olen suorastaan hämmästynyt miten hyvin se ottaa komennon tarpeen vaatiessa.

                        Jarruttelemalla toki hyvä kokeilla tien liukkautta aika ajoin tai kaasulla, kun tuo ESP kuitenkin sallii pienenpienen sivuluisun ennenkuin nappaa kiinni.

                        Voisi kylläkin kuvitella, että ESP-quattro + kuski, jolla ei liukkaanajon kokemusta, voi saada hyvinkin väärän kuvan kelin vaarallisuudesta elektroniikan hoitaessa homman. Toki ESP-quattroa lienee hyvinkin vaikea saada pyörähtämään edes liukkaimmilla keleillä jos kuljettaja ei tee jotain väärää ja äärimmäisen agressiivista ohjausliikettä vikapaikassa.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                          Tuo ESP on kyllä mainio kapistus. Itse ajelen nyt ensimmäistä talvea ESP:llä varustetulla quattrolla ja olen suorastaan hämmästynyt miten hyvin se ottaa komennon tarpeen vaatiessa.

                          Jarruttelemalla toki hyvä kokeilla tien liukkautta aika ajoin tai kaasulla, kun tuo ESP kuitenkin sallii pienenpienen sivuluisun ennenkuin nappaa kiinni.

                          Voisi kylläkin kuvitella, että ESP-quattro + kuski, jolla ei liukkaanajon kokemusta, voi saada hyvinkin väärän kuvan kelin vaarallisuudesta elektroniikan hoitaessa homman. Toki ESP-quattroa lienee hyvinkin vaikea saada pyörähtämään edes liukkaimmilla keleillä jos kuljettaja ei tee jotain väärää ja äärimmäisen agressiivista ohjausliikettä vikapaikassa.
                          ESP on kyllä turvavarusteena ihan ehdoton. Meillä on se nyt toista talvea molemmissa autoissa ja vaikea on kuvitella enää ottavansa käyttöautoa ilman ESP:tä. Harrasteet / leikkikalut on sitten erikseen, niitä tulee ajettua hieman eri tavalla (tai asenteella..) ja ehkä jopa hieman vähemmällä kiireellä ja paremmin keskittyen.

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja primus Näytä viesti
                            Mites onko kokemuksia abs:n sulkemisesta kokonaan pelistä pois espeellä varustetusta quattrosta. Itsellä ainakin häiritsee parasta nautintoa kun ei voi jarrulla sitoa mutkiin esp:n puuttuessa peliin luiston aikana tapahtuvissa jarrutuksissa. Auto on b7 quattro.
                            Taitaa tuossa olla kyse ennemminkin "fuel-cut" tjsp.-toiminnosta. Auton Amerikan oikeuslaitoksen pelästyttämät aivot ovat sitä mieltä, ettei kaasua ja jarrua voi yhtä aikaa polkea kuin äärimmäisessä paniikkihätätilanteessa, ja katkaisee polttoaineensyötön jarruun koskettaessa. Viisaammat foorumilaiset kertokoon lisää toiminnosta. Ärsyttävä ominaisuus joka tapauksessa, ja haittaa hauskanpitoa liukkailla muulta liikenteeltä suljetuilla alueilla.. ;)

                            Comment


                            • Kyllä tuo esp nappaa kiinni vaikka kaasua ja jarrua ei samaan aikaan poljekkaan. Kait se aistii ettei kuskilla ole homma hanskassa jos latin aikana tarvii jarrutella. Harmittava ominaisuus tosiaan. Bensan kulutus pomppas lumien tultua aika reippaasti. Eka talvi quattrolla ja koko ajan hymyilyttää.

                              Comment


                              • Mielipide: jos ostaa uudehkoja autoja käyttöpeleiksi joissa on kaiken maailman dingendängelit ajoa vakauttamaa, on siit sit tyhmää valittaa ettei pysty kunnol latittelee ja leikkii Vatasta omilla käsillä,niiden puuttuessa hallintaan... mutta tosiaankin VAIN mielipide, ei tarkotus dissata niitä joilla varaa on ollu ostaa uusia autoja!!

                                Comment


                                • Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla.
                                  Varsinkin kovilla pakkasilla huomaa siinä vaiheessa, kun 100km/h vauhdista motarilla laittaa vähä rohkeemmin kaasua ja huomaa, että kaikki neljä pyörää sutii tyhjää vitosella. Siinä vaiheessa pelottaa, kun osa porukasta kattoo rajotusta, et täällähän saa ajaa satasta minä en alle aja ja vaihtaa kaistaa ja nostaa nopeuden jonnekkin 120km/h.
                                  Niin ja kaikki nastat on tallella joka pyörässä. välillä vain hieman lipoista :D

                                  Comment


                                    Kyllähän tuo ESP/ABS pitäs saada oikeesti kokonaan pois, ärsyttää kun luistossa jarrutettaessa se nappaa päälle. Ja toinen joka pitäisi saada pois on tuo syötön katkaisu jarrulla... pakkohan se on saada leikkiä kunnolla :D

                                    Onnistuiskos tuo softasta poistamalla?

                                    Vaikka kyllä se taitaa mennä siihen, että harrastepelin joutuu hakkia erikseen missä riittää sekä voimaa, että turhat tingentagelit on karsittu pois.
                                    Viimeksi muokannut 0; 25.8.2010, 17:04. Perustelu: Forumilta poistuminen

                                    Comment


                                    • Satashellin mäkkärin drive-in -kaistalla oli q-keli tänään illalla. Edessä oleva Corolla jäi sutimaan siihen pieneen ylämäkeen, q ei edes sutassu...

                                      Comment


                                        Viime viikolla Hesasta Turkuun päin ajellessa koko motari oli Lohjan seutua lukuun ottamatta 80km/h
                                        Tapanina ajeltiin eestaas Leppävaaraan. Turusta Lohjalle 100, siitä kehäkolmoselle 80 ja siitä ykköselle taas 100. Keli oli ihan samanlainen, pilvipouta ilman erityistä pyryä, koko matkan. Miksi välipätkä kasikymppiä? Ei voi käsittää. Liikennemäärissäkään ei merkittävää eroa, toki kolmosen ja ykkösen välillä sitä oli eniten. Paluumatka alkuun satasta ja kolmoselta kotiin asti kahdeksaa kymppiä. Olkoonkin pimeää, mutta rasittavaa ajella kahdeksaa kymppiä nelikaistaisella tosi hiljaisella tiellä. Prkl.

                                        Comment


                                          Tuosta ESP:n toiminnasta, oonko ny aivan hakoteillä, että periaatteessa ESP-auto on jopa ketterämpi liukkailla keileillä kääntymään kuin ESPitön, kun esim oikealle käännyttäessä "ylilujaa" ESP ottaa kiinni vain toisen puolen jarruilla?

                                          Comment


                                            Ainakin Passatissa ESP tappaa myös vauhdin, joten ehkä ketterämpi mutta ei nopeampi eikä varsinkaan hauskempi.

                                            Comment


                                              Mun mielestä se kuvastaa hyvin ESPiä kun tullaan vähän isommalla vauhdilla mutkaan (ei kuitenkaan millään alyttömällä) niin kääntäessä auto "kloksahtaa raiteille" ja vauhti hidastuu. Vaikka yrittäisi perää luistattaa niin se ei vaan luista.

                                              Comment


                                              • Ite olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä että miten helppo on automaatin kanssa leikkiä. Tiptronicin ohjelmoin heti siihen 'old style' moodiin jossa se ei manuaalipuolella ollessa itse vaihda muuten kuin ykköselle jos auto seisahtuu. Ei siis vaihtele isompaa vaikka hakkaisi rajoittinta vasten, joka on ihan kätevä ominaisuus jos haluaa pitää käsien määrän ohjaamossa maltillisena.

                                                Vapari vastaa kaasuunkin kivasti eikä tarvitse etsiä käkkäriä houkutellakseen perää irti...

                                                Comment


                                                  Livakkaa on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla. Olin liikenteessä A2:lla ja se mokoma vilkutteli mittaristossa keltaista valoa kun satkun vauhdissa nelosella painoin kaasun pohjaan! Melkoisen luotettava indikaattori heikosta pidosta, sanoisin. :)

                                                  Comment


                                                    Myös eilen illalla Kauniaisten lähistöllä oli melkoinen jäärata ihan kaikkialla. 100 quattro veti suoralla tiellä sutturaa neljällä pyörällä kolmosvaihteella (lukot oli päällä), vaikka tuskin siinä on enää edes 100 hepoa jäljellä. Tänään on hiekoitettu, joten risteykset ei ole enää niin haastavia kuin eilen. Pitäisi ehkä harkita uusien talvirenkaiden ostoa.

                                                    Comment


                                                    • Hieman kyllä harmittaa kun tuo oma kasi on poissa liikenteestä odottamassa jakopään remppaa. Toivottavasti tammikuun aikana sais rempan teetettyä niin pääsis silläkin hieman quattroilemaan :)
                                                      Avokin 3B syncro passatilla on päässyt onneksi pahimmat patoutumat purkamaan, mutta ei se kuitenkaan aivan sama ole.. ;)

                                                      Comment


                                                      • Oulussa toppilan rampilla ku lähdetään motarille jyväskylän suuntaa, on todellinen Q-keli. Vaikka diudini on vajaaveto, tuli mentyy n.20km/h vauhdissa koko ramppi motarille alas kylkieellä. En todellakaan sitä tarkoituksella tehny, audi vaa päätti ruveta leikkii jotain driftinki hirmuu. Hitusen pelotti et, jos joku olis tullu takaa vauhdikkaammin. Toisaalta harmi että ei ollu videokameraa diudissa mukana, olis ollu kiva saada tuo videolle. Meni aika nätisti ilman kässärii.

                                                        Comment


                                                        • Kyllän niitä Quattro kelejä riittää jos vaan ajokortti pysyy ittellä.Sillä Iisalmen ympäristössä lähtee kortti, jos näyttä muille miten lumi pöllyyä. kun lastutettu Quattro lähtee llikennevaloista.Sakkolappu on lompakossa moisesta.!!!Laskettu sladia Audilla 20 m lumi pöllyten,koppiauto tuli vastaan.

                                                          Comment


                                                          • Ei kai ne mitään voi jos nätisti lähtee valoista ja pysyy omalla kaistallaan? Vai menitkö kahva edellä liikenne virran mukana? Siitä kyllä saakin lähteä kortti.

                                                            Yleensä tulee lähdettyä valoista ja risteyksistä sopivan nätisti nelivetoa hyödyntäen rajoituksen sallimaan nopeuteen. Ei poliisi voi sanoa mitään.

                                                            Edit: Eikös joku saanut sakon pelkästä parkkipaikka pöllytyksestä vaikka ketään muuta ei ollut koko parkkipaikalla? Viimme vuosina.
                                                            Viimeksi muokannut PaSilba; 9.1.2010, 21:50.

                                                            Comment


                                                            • Edit: Eikös joku saanut sakon pelkästä parkkipaikka pöllytyksestä vaikka ketään muuta ei ollut koko parkkipaikalla? Viimme vuosina.
                                                              http://www.youtube.com/watch?v=RIcVZ4Q0WN8 Tästä vitun vauhdikkaasta parkkispyörityksestä tuli ainaki kaverille sakot viime talvena, olihan parkkiksen reunaan kyl pysäköitynä mun ja toisen kaverin autot. Näin meillä Turun seudulla, ottaa tuo melko reippaasti pattiin vieläki...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X