Olen ollut huomaavinani viimepäivinä, että käyttäytyy hieman erilailla tuo diisselikasi liukkaalla leikkiessä, kuin ur-ässä. Vaihteiston "S"-asennossa voima tulee käyttöön ns. heti (tuntuu lisäksi, että sitä olisi käytössä riittävästi) ja jollei sähköiset hillitsimet ole käytössä, niin ohjaamossa tulee kiire.Tuo lotja painaa vielä sen verran paljon, että vauhdin kanssa saa olla tarkkana. Ei tekisi pahaa pikku jäärataharjoittelu-miettii hän.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä q-kelit?
Collapse
X
-
Juu, sehän se on kasilla, että kun sitä voimaa on käytössä suht hyvin, ja ainakin tuossa omassa kutosessa tuo laatikko toimii suhteellisen viiveettä, eli välittömästi kun vähän näyttää tennaria, niin sitä vauhtiakin sitten tulee aika nopiasti, ja jos ilman esp:tä ajelee, niin äkkiä on hytti täynnä käsiä.
Jääradalle pitäis päästä harjoittelemaan.
Comment
-
Eikös automaateissa helpota jos laittaa askin ennen luistelua manuaalipuolelle ja sopivan pykälän sitä kautta päälle? Harvoinhan ne luistelut ihan ilman ennakkosuunnittelua tulee.. :)
Nyt kun olen vähän oppinut tuon SB:n (2.0T, haldex) kanssa ajamaan ja vertaan sitä entiseen B5 1.8Tq torsen-quattroon niin tämä on jotenkin rauhallisempi. Välillä on vähän ikävä sitä Torsenin kanssa opittua "keula penkkaa kohti ja kaasulla kääntösädettä säätämään" mutta kokonaisuutena tuo on jotenkin helpomman oloinen vietävä. Voiman määrässä ei suurta eroa ole (B5 lastulla n. 180hv, SB vakio 200hv) ja luultavasti ei painossakaan. SB:ssa pyörät on enemmän kulmissa kuin B5:ssä ja se voi aiheuttaa tuntumaeroja ja rauhallisuutta koska etenkin takapyörien takana on vähemmän massaa.
2.0T manuaalin kanssa on vakionakin aika hyvä kone, moneen paikkaan kolmonen on sopiva vaihde sillä laatikko on melko lyhyt ja vääntö alkaa alhaalta. Taloudellista quuttelua kun on matalat kierrokset. :)
Comment
-
On tullut havaittua tuo vasara-liike tässä nelikolla ajoa opetellessa. Ilmeisesti auto pitää vaan saattaa sladiin ja nokka ~sinne minne ollaan seuraavaksi kääntymässä. Siitä sitten kaasulla kääntösäteen säätö ja ratilla korkeintaan suurimmat suunnan muutokset.. =)
Tuo automaagi kyllä hankaloittaa sellaista urheilullista etenemistä. Varsinkin tuo vanhan mallin 4-pykäläinen arpoo isompaa silmikkoon kohtuuttoman nopeasti, mikä aiheuttaa ylimääräisiä tykytyksiä kesken tahattoman luiston. Ikävillä keleillä loota suoraan S-asentoon, niin ei tule ihan samaan malliin ylläreitä, eikä loota jää arpomaan, että kummanhan vaihteen sitä laittais, kun kaasua yhtään höllää. Vanhassa lootassa tuo "vaihdekaavio" ei varsinaisesti yllytä käyttämään käsivalintaa.
Torsenista ei uskalla kauheesti sanoa, kun omasta se löytyy vaan taka-akselilta, mutta kyllähän tuo neliveto on yliveto, kun pitää talvella johonkin päästä. Tuli heitettyä pari pidempää reissua vajaavetoisella tässä liukkailla ja voi morjens kun meinas tulla itku välillä. Dieselin muikeilla väännöillä loppui maantienopeuksissakin pito välittömästi, kun kaasuun koski.
Comment
-
Eilen muuten oli pääkaupunkiseudulla ihan virallisestikin liukasta. Ajelin vakkari päällä Lahden konetiellä Helsingin suuntaan Viikin kohdalla. Pihlajamäen liittymän jälkeen päätin kokeilla n. 100 km/h vauhdissa hieman liian suurta ohjausliikettä ajoympäristöön ja vauhtiin suhteutettuna. Sanomattakin on selvää että muita autoja ei näkynyt lähimailla.
Käänsin rattia "kolme minuuttia" eli melko vähän. Seurauksena oli välitön nelipyöräluisto ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun. Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla. Tositilanteessa kapeammalla ladulla ja etenkin ilman ESP:tä olisi tullut ns. ongelmia.
Comment
-
Tuli heitettyä pari pidempää reissua vajaavetoisella tässä liukkailla ja voi morjens kun meinas tulla itku välillä. Dieselin muikeilla väännöillä loppui maantienopeuksissakin pito välittömästi, kun kaasuun koski.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPeeEilen muuten oli pääkaupunkiseudulla ihan virallisestikin liukasta. Ajelin vakkari päällä Lahden konetiellä Helsingin suuntaan Viikin kohdalla. Pihlajamäen liittymän jälkeen päätin kokeilla n. 100 km/h vauhdissa hieman liian suurta ohjausliikettä ajoympäristöön ja vauhtiin suhteutettuna. Sanomattakin on selvää että muita autoja ei näkynyt lähimailla.
Käänsin rattia "kolme minuuttia" eli melko vähän. Seurauksena oli välitön nelipyöräluisto ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun. Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla. Tositilanteessa kapeammalla ladulla ja etenkin ilman ESP:tä olisi tullut ns. ongelmia
Ja allekirjoitan täysin tuon Teron lausahduksen tuosta liukkauden tunnusta. Vajaavetoisella pitoa tuntuu olevan paljon vähemmän.
Comment
-
quattro kuskina on tullut tapana aina välillä tehdä tahallaan lukkojarrutuksia ja sillä tavalla haisteltua tien liukkautta.
Comment
-
ja ESP nappasi kiinni palauttaen auton ruotuun.
Jarruttelemalla toki hyvä kokeilla tien liukkautta aika ajoin tai kaasulla, kun tuo ESP kuitenkin sallii pienenpienen sivuluisun ennenkuin nappaa kiinni.
Voisi kylläkin kuvitella, että ESP-quattro + kuski, jolla ei liukkaanajon kokemusta, voi saada hyvinkin väärän kuvan kelin vaarallisuudesta elektroniikan hoitaessa homman. Toki ESP-quattroa lienee hyvinkin vaikea saada pyörähtämään edes liukkaimmilla keleillä jos kuljettaja ei tee jotain väärää ja äärimmäisen agressiivista ohjausliikettä vikapaikassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiTuo ESP on kyllä mainio kapistus. Itse ajelen nyt ensimmäistä talvea ESP:llä varustetulla quattrolla ja olen suorastaan hämmästynyt miten hyvin se ottaa komennon tarpeen vaatiessa.
Jarruttelemalla toki hyvä kokeilla tien liukkautta aika ajoin tai kaasulla, kun tuo ESP kuitenkin sallii pienenpienen sivuluisun ennenkuin nappaa kiinni.
Voisi kylläkin kuvitella, että ESP-quattro + kuski, jolla ei liukkaanajon kokemusta, voi saada hyvinkin väärän kuvan kelin vaarallisuudesta elektroniikan hoitaessa homman. Toki ESP-quattroa lienee hyvinkin vaikea saada pyörähtämään edes liukkaimmilla keleillä jos kuljettaja ei tee jotain väärää ja äärimmäisen agressiivista ohjausliikettä vikapaikassa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja primus Näytä viestiMites onko kokemuksia abs:n sulkemisesta kokonaan pelistä pois espeellä varustetusta quattrosta. Itsellä ainakin häiritsee parasta nautintoa kun ei voi jarrulla sitoa mutkiin esp:n puuttuessa peliin luiston aikana tapahtuvissa jarrutuksissa. Auto on b7 quattro.
Comment
-
Kyllä tuo esp nappaa kiinni vaikka kaasua ja jarrua ei samaan aikaan poljekkaan. Kait se aistii ettei kuskilla ole homma hanskassa jos latin aikana tarvii jarrutella. Harmittava ominaisuus tosiaan. Bensan kulutus pomppas lumien tultua aika reippaasti. Eka talvi quattrolla ja koko ajan hymyilyttää.
Comment
-
Mielipide: jos ostaa uudehkoja autoja käyttöpeleiksi joissa on kaiken maailman dingendängelit ajoa vakauttamaa, on siit sit tyhmää valittaa ettei pysty kunnol latittelee ja leikkii Vatasta omilla käsillä,niiden puuttuessa hallintaan... mutta tosiaankin VAIN mielipide, ei tarkotus dissata niitä joilla varaa on ollu ostaa uusia autoja!!
Comment
-
Siinä oli hyvä herätys siihen että kuinka liukasta oikeasti oli. Quattron suitsista liukkautta ei huomaa ollenkaan samalla tavalla.
Niin ja kaikki nastat on tallella joka pyörässä. välillä vain hieman lipoista :D
Comment
-
Patakoski
Kyllähän tuo ESP/ABS pitäs saada oikeesti kokonaan pois, ärsyttää kun luistossa jarrutettaessa se nappaa päälle. Ja toinen joka pitäisi saada pois on tuo syötön katkaisu jarrulla... pakkohan se on saada leikkiä kunnolla :D
Onnistuiskos tuo softasta poistamalla?
Vaikka kyllä se taitaa mennä siihen, että harrastepelin joutuu hakkia erikseen missä riittää sekä voimaa, että turhat tingentagelit on karsittu pois.
Comment
-
Viime viikolla Hesasta Turkuun päin ajellessa koko motari oli Lohjan seutua lukuun ottamatta 80km/h
Comment
-
Tuosta ESP:n toiminnasta, oonko ny aivan hakoteillä, että periaatteessa ESP-auto on jopa ketterämpi liukkailla keileillä kääntymään kuin ESPitön, kun esim oikealle käännyttäessä "ylilujaa" ESP ottaa kiinni vain toisen puolen jarruilla?
Comment
-
Ainakin Passatissa ESP tappaa myös vauhdin, joten ehkä ketterämpi mutta ei nopeampi eikä varsinkaan hauskempi.
Comment
-
Ite olen ollut positiivisesti yllättynyt siitä että miten helppo on automaatin kanssa leikkiä. Tiptronicin ohjelmoin heti siihen 'old style' moodiin jossa se ei manuaalipuolella ollessa itse vaihda muuten kuin ykköselle jos auto seisahtuu. Ei siis vaihtele isompaa vaikka hakkaisi rajoittinta vasten, joka on ihan kätevä ominaisuus jos haluaa pitää käsien määrän ohjaamossa maltillisena.
Vapari vastaa kaasuunkin kivasti eikä tarvitse etsiä käkkäriä houkutellakseen perää irti...
Comment
-
Livakkaa on tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla. Olin liikenteessä A2:lla ja se mokoma vilkutteli mittaristossa keltaista valoa kun satkun vauhdissa nelosella painoin kaasun pohjaan! Melkoisen luotettava indikaattori heikosta pidosta, sanoisin. :)
Comment
-
Myös eilen illalla Kauniaisten lähistöllä oli melkoinen jäärata ihan kaikkialla. 100 quattro veti suoralla tiellä sutturaa neljällä pyörällä kolmosvaihteella (lukot oli päällä), vaikka tuskin siinä on enää edes 100 hepoa jäljellä. Tänään on hiekoitettu, joten risteykset ei ole enää niin haastavia kuin eilen. Pitäisi ehkä harkita uusien talvirenkaiden ostoa.
Comment
-
Hieman kyllä harmittaa kun tuo oma kasi on poissa liikenteestä odottamassa jakopään remppaa. Toivottavasti tammikuun aikana sais rempan teetettyä niin pääsis silläkin hieman quattroilemaan :)
Avokin 3B syncro passatilla on päässyt onneksi pahimmat patoutumat purkamaan, mutta ei se kuitenkaan aivan sama ole.. ;)
Comment
-
Oulussa toppilan rampilla ku lähdetään motarille jyväskylän suuntaa, on todellinen Q-keli. Vaikka diudini on vajaaveto, tuli mentyy n.20km/h vauhdissa koko ramppi motarille alas kylkieellä. En todellakaan sitä tarkoituksella tehny, audi vaa päätti ruveta leikkii jotain driftinki hirmuu. Hitusen pelotti et, jos joku olis tullu takaa vauhdikkaammin. Toisaalta harmi että ei ollu videokameraa diudissa mukana, olis ollu kiva saada tuo videolle. Meni aika nätisti ilman kässärii.
Comment
-
Kyllän niitä Quattro kelejä riittää jos vaan ajokortti pysyy ittellä.Sillä Iisalmen ympäristössä lähtee kortti, jos näyttä muille miten lumi pöllyyä. kun lastutettu Quattro lähtee llikennevaloista.Sakkolappu on lompakossa moisesta.!!!Laskettu sladia Audilla 20 m lumi pöllyten,koppiauto tuli vastaan.
Comment
-
Ei kai ne mitään voi jos nätisti lähtee valoista ja pysyy omalla kaistallaan? Vai menitkö kahva edellä liikenne virran mukana? Siitä kyllä saakin lähteä kortti.
Yleensä tulee lähdettyä valoista ja risteyksistä sopivan nätisti nelivetoa hyödyntäen rajoituksen sallimaan nopeuteen. Ei poliisi voi sanoa mitään.
Edit: Eikös joku saanut sakon pelkästä parkkipaikka pöllytyksestä vaikka ketään muuta ei ollut koko parkkipaikalla? Viimme vuosina.Viimeksi muokannut PaSilba; 9.1.2010, 21:50.
Comment
-
Edit: Eikös joku saanut sakon pelkästä parkkipaikka pöllytyksestä vaikka ketään muuta ei ollut koko parkkipaikalla? Viimme vuosina.
Comment
Comment