Tuntuu takavetoisten jälkeen, että tämä nelikko on jopa hankalammin hallittavissa. En tiedä johtuuko tottumuksesta tai ajoneuvon massasta. Tänään Nastolassa oli kyllä kieli keskellä suuta kun kotia päin ajelin...
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Missä q-kelit?
Collapse
X
-
Q-kelit tuntui tänään koko matkan reitillä Karhula - Inkeroinen - Helsinki. Edellisen illan ajeluiden jäljiltä oli takavanteissa lunta jota en ollut saanut yrityksestä huolimatta puhdistettua. SB:n takajarrun muovinen suoja tulee niin lähelle 16" vannetta että siihen väliin ei mahdu sorkkimaan millään kunnolla ja lumi oli jäätynyt epätasaisesti vanteen kehälle. Ravistus alkoi tuntua 70 km/h alkaen. Aika rauhallisesti tuli ajettua.. Onneksi huomenna saan auton päiväksi lämpimään halliin sulamaan. Lisäksi tallissa odottaa 17" vanteet renkaita, täytynee hankkia ne ensi tilassa.Viimeksi muokannut TeroPee; 28.12.2009, 09:40.
Comment
-
Takapotku on selkeempi auto, painat kaasua niin perse heittää, mutta q:ssa on mukana etuveto joka aiheuttaa omat kikkailunsa kun yrittää vähän puskea. Kunhan löytää sen oikea tyylin niin kyllä nelarilla leikkii paaaljon mielummin kuin takapotkulla :)
Siis tämä on mun mielipide/huomio nelari vs. takaveto autoissa.
Comment
-
Tänään oli Turussa Aninkaistenkadun mäessä molempiin suuntiin vajaavedoilla vaikeeta. Ensin menin tuomiokirkolta linja-autoaseman suuntaan, Yliopistonkadun risteyksessä ei Hiace meinannut päästä ylös -> quattrolla oli menohaluja ja ripeästi ohi. Sitten toiseen suuntaan oli Tuureporinkadun risteyksessä Opelilla vaikeeta -> ripeä ohitus oikealta. Ei enää vajaavetoa tähän talouteen ;)
Comment
-
Osasin ennen viedä takavetoista liukkailla, nyt on vissiin neljäs talvi kuatrolla alkamassa ja enää ei takavetosilla ajaminen luonnista yhtään. Varsinkaan lukottomilla, yllätys et ku perä lähtee luisuun ni ei auta et kääntää eturenkaat sinne mihin haluaa mennä, ja painaa kaasua :D Mut minkäs teet ku se on jo selkäytimessä... Etuveto on vissiin joku veikkauksen uusi peli, ei oo onneks enää tarvinnu sellasilla juurkaan ajella liukkailla :)
Mä sanoisin et jos on ajanut vajaavetoisia, sekä etu- että takavetoa, niin siirtyminen torseni-kuatroon (siinä on molempien vajaavetotapojen parhaat puolet yhdessä korissa) on helpompi kuin kuatrosta paluu takas vajaavetoisiin.
Tota puskemis-jutskaa en oikeen tajua. Tai no, ekana talvena puski omakin usein, ku alla oli jotkut ihan ehtoopuolella olevat pinnotetut kumit ja ajotyyli oli hiukan hakusessa. Nykyisin perä irtoaa välillä liiankin reippaasti. Kyl se puskeminen loppuu kunnon renkailla ja oikealla ajotavalla, kuatroa täytyy uskaltaa viedä(vaatii paljo reeniä). Aika monessa tilanteessa menee kaasulla, jossain takapiikeissä tarvii käyttää käpoa ku ei toi ihan maailman ketterin kääntyilijä kuiteskaan ole.
Jos sit hiukan asiaakin: Kotiparkkikselta pois lähtiessä on ekaks 90-asteinen mutka, ja sen jälkeen melko reipas ylämäki. No, pari vajaavetoa oli siinä aamulla yrittämässä ylöspääsyä, kuitenkaan onnistumatta. Oli ihan pakko piruilla hiukan, stoppasin kuatrolla puoleenväliin mäkeä, ja paikaltaan lähtien loput mäestä ylös ilman ongelmia :D
Höh, taas meni romaanin kirjotteluks...
Comment
-
Jos sit hiukan asiaakin: Kotiparkkikselta pois lähtiessä on ekaks 90-asteinen mutka, ja sen jälkeen melko reipas ylämäki. No, pari vajaavetoa oli siinä aamulla yrittämässä ylöspääsyä, kuitenkaan onnistumatta. Oli ihan pakko piruilla hiukan, stoppasin kuatrolla puoleenväliin mäkeä, ja paikaltaan lähtien loput mäestä ylös ilman ongelmia :D
Ilkee ihminen, häppee ittees :D
Tota puskemis-jutskaa en oikeen tajua.
Tulipahan tässä pyhien aikana todettua q:n ihanuus, nimittäin käytiin appivanhemmilla pyörähtämässä ja oli yksi ainoa paikka tienvarressa vapaana. Sellaista kivaa muutaman kerran suditeltua pakkas lunta reilu 10cm. Ei muutakuin diudilla parkkiin huoletta ja auton parkkeeramisen jälkeen "nelarin ihanuuksia" ilmoitus, siihen emännys hieman hälmönä sanoikin, että katsoi ettei tohon varmaan mennä helposti, ei hän muistanutkaan että tää on neliveto kun kuitenkin on ihan henkilöauto :)
Comment
-
Tulipa taas vaihteeksi hävettyä omaa sähläystään. Mentiin eilen katsomaan kaverin tonttia ja tuuppasin q:ni reteesti umpihankeen parkkiin. Poislähtiessä kaveri vähän epäili, mahtaneeko lähteä hangesta. "Ei mitään ongelmia" totesin. Ja sitten peruuttelemaan.
Ensin stumppasin auton kolme kertaa ja ihmettelin, kun ei edes sudi. Noh, kaasuu vaan kunnolla ja hirveellä kytkimen luistatuksella pois hangesta, pysyi sentään käynnissä. Sitten pykälä sisään ja eteenpäin. "Plim" sanoi diudi ja naaman eteen ilmestyi teksti tyyliin vapauta käsijarru. DOH!
Ja voi sitä kytkimen käryä, minkä tosta sain aikaiseksi :-P Kävi tosissaan autoa sääliksi ja nolotti samaan aikaan ihan helvetisti. Ihme, ettei auto peruuttaessa mukissut mitään käkkäristä...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiJollain ykköskopan escortilla ja B-asconalla oli kyllä paljon hauskempaa leikkiä kun vauhtiakaan ei tarvinnut kuin 40 km/h. Kakkosvaihteella sai pintakaasullakin perän irti. Näillä quattroilla vaatii kyllä vähän enemmän reikää tai uskallusta ja siltikin vauhti kasvaa äkkiä huimiin lukemiin aivan tappoliukkaillakin. Noista kaikista 11:sta takavetoisesta on kuitenkin aika paljon apua kun tätä opettelee.
Tuli muuten mieleen, että konttailijat voisivat heittää myös kommentteja siitä, miten helppoja tai vaikeita eri renkaat on pidon "menetyksen" jälkeen hallita. Luuliisin, että noita merkkikohtaisia eroja on melko paljon. Onkohan kohta jo liian myöhäistä koettaa saada auto vaihdettua nelikkoon näille quattro-keleille... tahtoo!
Comment
-
Voi olla, että on renkaat parantuneet, mutta toisaalta sellaisista nastaulkonemistaa, joita vielä 80-luvulla renkaissa oli, voi nykyään vain haaveilla.
Paljonhan retostellaan quattron etenemiskyvyllä, mutta sopivasti tamppaantuneeseen lumeen sen saa pohjastaan oikeasti niin lujasti kiinni, että tarvitaan vähintään traktori pois kiskomiseen, BTDT.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viestiVoi olla, että on renkaat parantuneet, mutta toisaalta sellaisista nastaulkonemistaa, joita vielä 80-luvulla renkaissa oli, voi nykyään vain haaveilla.
Paljonhan retostellaan quattron etenemiskyvyllä, mutta sopivasti tamppaantuneeseen lumeen sen saa pohjastaan oikeasti niin lujasti kiinni, että tarvitaan vähintään traktori pois kiskomiseen, BTDT.
Jos on renkaat ilmassa niin on renkaat ilmassa, siinä on ihan sama vaikka mistä vetää ja työntää. Nelikolla sen saavuttaminen on joskus liiankin helppoa =D
Comment
-
Eilen tuli todettua quattron ylivoima. Kävin vanhempien luona, ja takaisin tullessa joku auto oli mäen alla peräkärryn kanssa. Jälkien perusteella siinä oli touhuttu jo aika kauan.
Noh, se olikin veli menossa myös vanhempien luo, ja oli yrittänyt päästä puoli tuntia ylös mäkeä vajaavedolla. Näytti sen verran epätoivoiselta hommalta, että laitettiin kärry minun auton perään, ja mäki mentiin ylös että heilahti :) Oli hyvä myyntipuheen paikka ostattaa neliveto. Jospa se menis veljellekin kaaliin joskus :)
Comment
-
Mitä tulee tässäkin säikeessä keskusteltuun quattro vs takaveto, niin voitanee todeta, että takavetoharjoittelusta on ehkä pikkaisen apua quattron viemisen opetteluun, MUTTA ei kannata kuvitellakaan heti osaavansa ajaa quattroa. Sen verta noissa on eroa ja erityisesti vastaohjauksen suhteen.
Jos on tottunut takavedon vaatimaan vastaohjaukseen ja tekee sitä quattrolla, niin saatetaan olla äkisti Metsähallituksen puolella :-) Kuten jo todettua, niin quattrolla avaintekijä on kääntää eturenkaat sinne minne halutaan mennä ja sitten vaan hanaa. Jos on "ohjaamo täynnä käsiä", kuten usein takavetoa vietäessä, niin q:n kanssa auto joutuu herkästi sellaiseen kiihtyvästi heilahtelevaan vasaraliikkeeseen, josta ei hyvää seuraa.
Quattro myös siitä hauska, että sitä voi viedä huomattavan paljon enempi "kahva edellä", mitä takavetoa. Takavetoinen jo pyörähtänyt ympäri siinä vaiheessa, kun quattrolla vasta aloitetaan kahvaamista.
Tämäkin pikkaisen vaikea selittää näin interwepin välityksellä. Parhaiten tuonkin tiedostaa/oppii ajoharjoittelussa jääradalla, kunhan tekee riittävän määrän toistoja, jotta tarvittavat reaktiot tulevat ns. selkärangasta.
Tämä siis koskee normaaleilla talvirenkailla (nasta/kitka) varustettuja ns. junttilukko ja Torsen-quattroja. Haldexeihin en ota kantaa, kun niitä sen verran vähän olen liukkailla ajellut.
Mitä tulee quattron puskemiseen, niin voisin kysyä, että mikä ihmeen puskeminen?
Kaikilla vetotavoilla varustetut autot puskevat liukkaalla, myös takavetoinen, vaikka urbaani legenda saattaa muuta väittää. Quattro toki puskee myöskin, mutta ero takavedeon puskuominaisuuteen on kuitenkin yllättävän vähäinen. Auton puskeminen liukkailla vaan on juttu, jonka kanssa pitää oppia elämään, tosin EDS:llä varustteua quattroa on aika vaikea saada järkinopeuksissa luisuun/puskemaan.
Comment
-
Vieras
Omat ajot on tähän asti hoidettu Ruotsalaisilla takavedoilla, kaikkia malleja on ollut kolmelta eri vuosikymmeneltä, on edelleen. Hyppääminen RS2:een oli suuri, toki kokemusta niin Haldex kuin Torsen-nelikoista on vuosien varrelta joitain tuhansiakilometerejä.
Suurimpana erona itse koen juuri tuon puskemisen, tässä mallissa se tuntuu mielestäni suuremmalta kuin esim. B5,B6 korisissa nelkuissa.
En osaa ajamista selittää sen tarkemmin, kaikki tapahtuu etenkin takavedon kanssa niin automaattisesti.
RiSalla on kyllä mukava leikkiä, mutta nopeus joka kasvaa välillä turhankin nopeasti, tappaa väkisinkin normaalista " räppäilystä" sen suurimman ilon. Ja tietysti pienissä nopeuksissa tapahtuva kikkailu on aika turhaa, ei ainakaan omissa käsissä nelikko vielä taivu samalla tavalla kuin takaveto.
Jääradalle pääseminen olisi paras mahdollinen tapa päästä autosta nauttimaan, toivottavasti on järvet sopivasti jäässä jotta pääsee kokeilemaan.
Comment
-
Tänään oli oikeastaan eka kerta kun meinasin jäädä quattrolla johonkin jumiin, ei auttanut edes perän lukko kun oli varaston pihalla pikkasen lunta.
Märkää lunta oli about oven tasalle, siis vähän pyyhkäsi lunta kun oven avasi. Hyvin meni niin pitkälle kunnes piti tehdä eka käännös, koko matka mentiin muuten pohja kiinni lumessa ja parhaimmillaan lumi nousi rekkarin tasolle keulassa kun sitä aurasi. :)
Joutu ottaa vähän pakkia ja jättää se jo "aurattu" lumi siihen ja kiertää se tehdä uusi kasa. :)
Pakittaa joutui sitten omia jälkiä pitkin niin pääsi sieltä poiskin. Lapioon en koskenut. :)
On se kova........
Comment
-
Saahan sen traktorinkin mahastaan kiinni jos haluaa, eikä aina tarvitse edes yrittää. :)
Ja tais olla niin että naapurin ukkoa oli tarvinut hakea apuun :D
Comment
-
Quattro myös siitä hauska, että sitä voi viedä huomattavan paljon enempi "kahva edellä", mitä takavetoa. Takavetoinen jo pyörähtänyt ympäri siinä vaiheessa, kun quattrolla vasta aloitetaan kahvaamista.
Comment
-
Zadissa on vihdoinkin niin q-kelejä että uskaltaa sanoa ääneen. Tämän säikeen aloittamisen jälkeen ei ole montaa kertaa tarvinnut hihkaista ilosta niin on jo seuraavana päivänä joko suolattu tai muuten vain sulanut pois.
On tuo muuten 1.9Tdiq lastulla aika sopiva minun keskinopeuksiin, herkemmin voi kakkosella pikkukierroksilla vetäistä perä irti kaasulla kuin edellisellä. Syheröissä oikein mukava.
Comment
-
Zadissa on vihdoinkin niin q-kelejä että uskaltaa sanoa ääneen. Tämän säikeen aloittamisen jälkeen ei ole montaa kertaa tarvinnut hihkaista ilosta niin on jo seuraavana päivänä joko suolattu tai muuten vain sulanut pois.
Qsta on myös yllättävä etu kaupungissa... Parkkipaikka löytyy helpommin kun voi periaatteessa lykätä auton melkein minkälaiseen hankeen vaan. Ihan ei viitti kyllä lähtee kapuamaan niitä Mount Everestejä mitä noi lumiukot kasailee katujen varsille.
Comment
-
Noh noh, minulla on tepolla vetämässä tilaus konetilan alasuojasta ja oikean lattian suojamuovista. Ei näitä nyt ihan mihin vain kannata lykätä. Todennäköisintä että lähtivät -24°C pakkasessa konetiellä ruotsissa kävelemään, tai sitten tukholmassa juuri mainitsemassasi tilanteessa, eli parkkipaikalle menossa. En vain huomannut.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiNoh noh, minulla on tepolla vetämässä tilaus konetilan alasuojasta ja oikean lattian suojamuovista. Ei näitä nyt ihan mihin vain kannata lykätä. Todennäköisintä että lähtivät -24°C pakkasessa konetiellä ruotsissa kävelemään, tai sitten tukholmassa juuri mainitsemassasi tilanteessa, eli parkkipaikalle menossa. En vain huomannut.
0
Mitä konetilan muovi kustantaa? Tai oikeastaan lähinnä että itselle laitettiin sheriffin peltiset pohjapanssarit (moottori ~120€ + laatikko ~80€), kustanti ~200€ muistaakseni. Kerran jo vedetty motarilla suht isoon jääkökkiin niillä, siinä ois voinu muovit saada kyytiä.. Noita on kyllä vähän vaikeampi saada p***aksi
[/OT]
edit: korjasin hintaa jos jotakuta toi hinta kiinnostaa..Viimeksi muokannut andre_; 31.12.2009, 15:41.
Comment
-
Viimesitellyiltä HiFi -luisteluilta vie terän toi perhanan automaatti. Ei auta vaikka kone kaasuun reagoisikin, automaatti laskee omia momenttilaskujaan, kuljettajan tappioksi pääsääntöisesti.
[edit: Mutta onneksi on tämä foorum joka opettaa] Eli juuri tuota helikopterikuvaa katsoessa näkee mihin fillari osoittaa. Kyllä on huikeen näköstä menoa tämä
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja haraldh Näytä viestiOn tuo muuten 1.9Tdiq lastulla aika sopiva minun keskinopeuksiin, herkemmin voi kakkosella pikkukierroksilla vetäistä perä irti kaasulla kuin edellisellä. Syheröissä oikein mukava.
Kyllä takavetoinen on parempi, ei ollu tällaisia ongelmia ;=)).
Comment
-
B6 korisen 1.9tdiq lastulla on ihan ok vietävä näillä keleillä, mutta 2.vaihde on auttamattoman lyhyt.
Mitä taas tulee automaattiin ja q-luisteluun, niin hoh heijaa, johan on melkoista touhua.
Vaikka tuossa kasissa onkin kääntöjä käytössä ns. kokoajan, niin ei ole kovinkaan mielekästä luistella automaatilla.
Eli kasikoneinen manuaalina, kiitos. :)
Comment
Comment