Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Näiden tempes, race chrono ym mittarien tarkkuudestahan oli tässä vasta juttu tekniikan maailmassa. Jutussa lukee "Yhtäkään mittaria ei voi moittia kovin epätarkaksi, mutta pieniä eroja laitteista löytyy myös tarkkuuden osalta." Tarkempia tuloksia kyllä ulkoisella antennilla saatiin.
Jos jotakuta kiinnostaa lukea koko juttu, niin se löytyypi täältä:
Jaa, on niin eri tuntusia vehkeitä.. Alhaalla tietty huomaa että on kuutioita ja pienemmät huiskat. Aika samaan tahtiin tuo muuten tuntuu kulkevan, kaima raportoi että vanhasta pelistä oli hukkiksen jousi löystynyt ja vähän kirraamalla parani huomattavasti..
Näillä pölyisillä teillä luistonesto vilkuttelee vielä 2 vaihteella melko pitkään. Omasta mielestä on kyllä hieno motti, vielä kun siihen askartelis lastun kiinni...
5,2 sek. vanhalla setillä (VA, Ultimet ja vakiosofta, Tempesillä).
Edit: ja juu, vaihteitahan tuossa tuli käytettyä (3. ja 4.) eli ei suinkaan nelosella...
Tuli ladattua tuo Racechrono, kätsä ohjelma. Mittaukset toki puhelimen sisäisellä gps:llä, eli gps:n tarkkuus on arvailujen varassa.
2. vaihde* 2.5 +/- 0.2 s
3. vaihde: 3.0 +/- 0.3 s
4. vaihde: 5.0 +/- 0.4 s
5. vaihde: 7.5 +/- 0.5 s
*2. vaihteella vaihto kolmoselle tapahtuu noin 115 nopeudessa.
Nuo siis RS6 plussalla tippiasennossa ilman kickdown-toimintoa. Tarkkuudet on hihasta vetoja eri mittauksista, kun tein muutamaan otteeseen kunkin vaihteen.
Lähtötapa aiheuttaa suuria heittoja, lyödäänkö kaasu lattiaan 77 km/h vai tasan 80. Esim vitosella sai saman taittumaan 5 sekunnissa eli 2.5 sekuntia nopeammin, jos aloitti kiihdytyksen jostain 72 tienoista.
Mittauksen järkevyys on muutenkin kyseenalainen omassa vekottimessani. Nelosella riittää vetoa 250 nopeuteen, kolmosella tuo kiihdytys on järkevällä alueella, se kun loppuu jo 170 nopeudessa.
Kannattaisko kuitenki mitata ihan käsipelillä, ei ne gps ja muut ihan niin pirun herkkiä taida olla...
Ainaki kemorassa näytti racechrono heti sen 2 sekuntia päin peetä...
En kyllä ihan menis luottamaan sen näyttämään aikaan.
Vaikka kait se kiva lelu on, mutta ei voita "käsipeliä"... =)
No kylläpä veikkaan että gpssä voittaa käsimittauksen tarkkuudellaan sata nolla. On jo niin monta muuttujaa käsimittauksessa, että ei tule tarkkaa mitenkään.
No kylläpä veikkaan että gpssä voittaa käsimittauksen tarkkuudellaan sata nolla
Kunnollisilla kyllä, mutta sisäinen kännyssä ja jossain konsolissa (tai juomatelineessä) ei ole mitenkään toistuvasti samaa antava (tarkka ehkä, mitä sillä sitten kukin ymmärtääkin). RaceChrono ainakin oman puhelimen kohdalla sanoo, että tulokset suuntaa-antavia ja epätarkkutta on sisäisellä anturilla ja performance testeihin suositellaan ulkoista gps-anturia.
Viimeksi muokannut jta; 8.12.2009, 13:07.
Perustelu: liitin pätkän vanhaa kommenttiani ulkoisesta
No kylläpä veikkaan että gpssä voittaa käsimittauksen tarkkuudellaan sata nolla. On jo niin monta muuttujaa käsimittauksessa, että ei tule tarkkaa mitenkään.
Kyllähän se on sellainen homma että "arki-gps" ei pieksä käsipeliä sitten millään.
2 kaveria mittasi kierrosajan kemorassa yhtä aikaa käsipelillä ja tulos ei kovin montaa sadasosaa heittänyt.
Et MITENKÄÄN voi missata montaa kymmenystä, kun sihtaat autoa johonkin kiintopisteeseen (kemorassa esim. kävelysilta) ja odotat sormi valmiina että auto kohtaa kiintopisteen.
Pitää nimittäin olla melkolailla ruukkukasvin refleksit jos meinaa pari sekkaa heittää, autohan on jo pian 50m menny ohi... =)
Tämähän tietty näkyy radalla parhaiten, missä kiintopisteitä löytyy.
Että silleen....
Tässä olikin kyse 80-120 ajasta, ei kierrosajasta. Kierrosaika helppo otta sekunttikellolla, mutta tommonen kiihdytys 80-120 vaikeampi. Pitää keskittyä katsomaan eteenpäin, mittaristoon ja vielä kelloa painaa. Ensinnäkin on hankala kiihdytyksessä sanoa milloin ylitetään 80 ja 120kmh raja, johtuen mittaristo heitoista sun muista tekijöistä, ja näyttääkö mittari realiajassa oikeata nopeutta, vai tuleeko se hieman jäljessä? Ja sitten vielä pitäisi kelloa painaa silloin kun pitää, ihmisen reaktiotkin vaikuttaa. Ja testasivathan ne TM:ssä noita ajanotto softia ja laitteita, ja ei niissä hirveää toleranssia ollut.
Mitään en gps sovelluksista tiedä. Mut voisin kuvitella että virheen mahdollisuus tuommoisessa muutaman sekunnin rykäyksessä on pienempi kuin radalla ajetulla 1-2min jaksolla. Tai vaikka jos toleranssi on 1%, niin se ei ole enää niin merkittävä muutaman sekunnin mittauksissa. Radalla 2s virhe on 80-120kmh mittauksessa joku sadas osa. Eli varmasti pienempi mitä käsin mitattuna.
Totta kyllä, että kierrosajat on asia erikseen.
Kyllähän niitä on päteviäkin laitteita mittaamaan esim. 0-100 km/h, mutta tuppaavat vissiin maksamaan heti kunnolla...
RaceChronoon mulla vaan meni vähän maku ainaki niinku ratahommissa, hieman liian paljon heittää.
Mutta eipä silti, tässä kyseisessä jutussa tuskin kellään tarvii 0.000001 sekunnin tarkkuudella tietääkään tulosta, ei mitään virallisia "testituloksia" varmaan kukaan kaipaa... =)
Tulipahan tässä kuumehöyryissä vähän tupistua noista mittalaitteista... =)
Hankin ekan audin perheeseen ja kun vähän on mietityttäny että onkohan kaikki kotona, auto ihan vakio A4 b5 1.8Tq -97.
Kävin sitten kokeilemassa 80-120 vetoa, menetelmänä aina niin luotettava käsikello+nopeusmittari..
Lentävällä lähdöllä (70 ja kaasu pohjaan) ~8.2 sec,
tasaisesta 80stä ~9 sec.
Toistin muutamaan kertaan molemmat ja samalla kartalla ajat. Mitäs veikkaatte, onko sieltä jotain hukassa, kun prsdyno pitää autoa aikas laiskana..?
Kävin sitten kokeilemassa 80-120 vetoa, menetelmänä aina niin luotettava käsikello+nopeusmittari..
Lentävällä lähdöllä (70 ja kaasu pohjaan) ~8.2 sec,
tasaisesta 80stä ~9 sec.
Vakiolta kuulostaa, jos on nelosella vedetty. Ehkä seiskalla alkava olisi täysin iskussa.
..itse asiassa kolmosella kokeilin.. Ja kyllä, auto on ihan vakio.
Kun se sen oletetun laiskuuden lisäksi vielä mielestäni kohtuullisen paljon (kaupungissa 12 l/100 km) vie polttoainetta niin ajattelin että oisikohan jotain vialla. Tuossa kaveri luki VagComilla vikakoodit ja sieltäkään ei muuta löytynyt kuin jokin jäähdytykseen liittyvä anturi ja jotain keskuslukitukseen liittyvää. Vaihdettu on vastikään termari+jäähdytysnesteet ja näyttäis kone lämpenevän aika normaalin oloisesti.
Viimeksi muokannut miq; 26.12.2009, 18:22.
Perustelu: korjaus..
Kyllä tuo omakin vakio A4 1.8tq kaupungissa tahtoo sen lähemmäs 12 viedä, jos ei ihan sukkasillaan ajele. Keskikulutus on tuossa ysin nurkilla ja mitä oon seuraillut niin melko linjassa taitaa olla muiden, oletettavasti ehjien kanssa. Pitääpä tuossa joku päivä vielä katsoa mitenkä on tuon ohituskiihtyvyyden laita, muokkailen sen sitten tähän viestiin.
EDIT: Tässä oma lisäni tilastoihin, muuta virkaa ei näillä ajoilla sitten olekaan ;) Vakio A4 1.8Tq Avant -99 (150hp), 215tkm mittarissa, 80-120km/h, ajat otettu videolta, kiihdytys aloitettu 70km/h tasavauhdista:
3. vaihde 6,3s
4. vaihde 7,1s
Viimeksi muokannut Mezza9; 30.12.2009, 04:42.
Perustelu: Lisäsin kiihdyttelyt.
Comment