Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Navigaattori näkökentässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Navigaattori näkökentässä

    Navigaattorit ovat näköjään lisääntyneet vuoden sisällä yhtä nopeasti kuin wlan kotiverkot tai taulutelkkarit. Liikenteestä löytyy myös kaikenlaisia epämääräisiä naviasennuksia kun alkaa olla laite kaiken kansan saatavilla.

    Vein tutun lentoasemalle hänen autollaan ja ihmettelin että kuinka näkee pimeässä eteensä, oli laittanut ison TomTomin töllön suoraan kojelaudan päälle. Oli pakko laittaa pimeäksi kun piti kurkkia laitteen takaa että näki jalankulkijat pimeässä ja sateisessa kelissä. Ei ollut itse kuulemma ajatellut asiaa, sanoi että kyllä ne etummaisen auton perävalot hyvin näkee pimeässäkin. Sattuu vain olemaan kaupunkiliikenteessä muitakin kulkijoita.

    Eilen sama juttu Tuusulassa, ajoin yhden Volvon perässä ja kirkas ruutu paistoi ihan keskellä tuulilasia. Liikennevaloissa olin rinnalla ja huomasin että oli joku suuressa viisaudessaan laittanut navigaattorin roikkumaan taustapeilistä peittäen pahasti näkyvyyttä. Piuhatkin roikkuivat ja varmaan sotkeutuivat aina välillä käteen kun näpelöi jotain kojelaudan namiskaa. Monessa autossa on vaikea löytää hyvää sijoituspaikkaa ja onhan sekin vaarallista jos on ruutu ja nappulat liian alhaalla. En kuitenkaan itse laittaisi kirkasta näyttöä peittämään ja häiritsemään, helposti jäävät eteen sinkoilevat kävelijät ja pyöräilijät huomaamatta liikenteessä.

    Parin tonnin metallikasaa liikuteltaessa pitäisi muistaa myös vastuunsa muita kohtaan. Älyttömin tapaus sattui silmiin joskus viime vuonna Ruoholahden parkkihallissa. Joku vanhempi äijä rullasi Mesellä ja kojelaudan isolla ruudulla pyöri pornoleffa, hoitaisi pervo kotonaan tarpeensa eikä liikenteessä.

  • #2
    Itselläni on laite kiinni imukupilla vas. A-pilarissa. Ei osu käytännössä näkö kenttään. Laite on muuten päällä vain silloin kun sitä tarvitsen.

    Kyllä niitä virityksiä näkee jos jonkinlaisia. Nuo "virittäjät" tod.näk. laitetta eivät edes tarvitse....

    Comment


      #3
      Ainakin Tomtomissa on erilliset asetukset yö- ja päiväkäyttöön, josta voi valita kartan värit ja näytön kirkkauden olosuhteisiin sopiviksi. Vaihto tapahtuu kolmella näytön tökkäyksellä, joten ei ole kovin vaikeaa...

      laittanut navigaattorin roikkumaan taustapeilistä peittäen pahasti näkyvyyttä
      Nykyajan karvanopat. :) Liekö tuossa tärkeintä että muut huomaa? "Hei kattokaa kaikki mulla on "kallis" navigaattori". Pikkusen arveluttaa peilin kiinnityksen kestävyyskin, kun se laite painaa helposti pari sataa grammaa ja ylikin.

      Itellä myös tuulilasin alanurkassa poissa tieltä. Lyhyillä matkoilla tutussa ympäristössä jää usein koko laite kotiin... Ainakin tähän aikaan vuodesta voi pitää yöasetuksen oletuksena. Vaihtaa sitte kirkkaammalle jos oikein aurinko häiritsee.
      Keskellä on huono paikka, kun taustapeilin ja kojelaudan väli on näkökenttään suhteutettuna loppujen lopuks aika matala.

      Comment


        #4
        Minä ratkaisin ongelman tekemällä sopivan "sovitepalan" pullo/mukitelineeseen.
        Navina ei ole perusnavi, vaan pocket pc tomtomilla.

        Comment


        • #5
          ...erilliset asetukset yö- ja päiväkäyttöön, josta voi valita kartan värit ja näytön kirkkauden olosuhteisiin sopiviksi...
          Tuota tuli paineltua ja maantiellä varmaan toimiikin, mutta kun täällä Helsingin liepeillä valaistusolosuhteet muuttuvat koko ajan paikasta riippuen. Ongelma kuitenkin oli laitteen huono sijoitus, esti näkyvyyttä vaikka laittoi pimeäksi.

          Comment


            #6
            Kannattaa laittaa navin näyttö/valot punaiseksi pimeällä, jos mahdollista. Punainen valo kun häiritsee kaikkein vähiten pimeänäköä.

            Comment


              #7
              Itsessään laite on loistava keksintö kun jonnekin ollaan menossa. Välttämätön se ei ole, vain mukavuustekijä. Itse eurooppaa ristiin ammatikseni puolen miljoonaa kilsaa paperikartoilla seikkailleena en sille suurta arvoa anna. Minulla sellainen kuitenkin on, mukava varuste mopoillessa, löytää helpommin takaisin kotiin.
              MUTTA MIHIN SITÄ TARVITAAN KIRKONKYLÄN LÄPI AJETTAVALLA TYÖMATKALLA? Auto osaisi yksinkin ulkomuistista ko. reitin.
              Peitetään entisestään elintärkeää näkökenttää ja sokaistaan silmiä ylimääräisellä silmiin osuvalla valaistuksella. Itse lienen yliherkkä muiden mielestä näille liikavaloasioille, mutta se on fakta että silmiin kohdistuva valo supistaa pupillia, eli näet huonommin.
              Jopa "ammattikuljettajat" ajelevat sumuvalot päällä maantiellä pimeällä tai jopa lumikelillä tyhjällä tiellä, kuvitellen näkevänsä paremmin kun on enemmän valoa. Todellisuudessa näkee murto-osan siitä mitä näkisi kauas kun vähentäisi lähialueelta kaiken ylimääräisen valon aina mittarivalojen himmentämistä myöten. Tätä ei kyllä saksalainen autonvalmistajakaan ole huomioinut koska lähivalot eivät sammu pitkien kytkeytyessä, ruotsalainen kylläkin. Syy löytynee liikennemääristä, Ruotsissa voi ajaa pitkät päällä pimeällä toisin kuin ruuhkaisessa Saksassa.

              Comment


                #8
                Kieltämättä näkee jos jonkinlaista viritystä noiden sijoittelin kanssa, itse olen myös monesti miettinyt miksi se navi on pitänyt siihen näkökenttään keskelle kojelautaaa laittaa. Itse käytän puhelimessä olevaa navia sillon kun sitä tarvitsee, pimeällä puhelin on keskikonsolin lokerossa ja puheohjauksen perusteella ajan.
                Alkuperäinen kirjoittaja oliver
                Tätä ei kyllä saksalainen autonvalmistajakaan ole huomioinut koska lähivalot eivät sammu pitkien kytkeytyessä
                Kyllä mulla on ollut montakin konsernin autoa missä lyhet sammuu kun pitkät laittaa. Golf -86, Polo -88 Cordoba -94 ja Cordoba -01. On kyllä totta että, monessa mallissa lyhet ei sammu.
                Volvo 460 -94 on ainoa ruotsalainen auto mikä on käytössä ollut, eikä siinä ainakaan lyhet sammuneet. Mutta jos jossain lyhet sammuu, niin kyllä 90% niissä on sillon pitkien kanssa sumuvalot päällä.

                Comment


                • #9
                  Minä ratkaisin ongelman tekemällä sopivan "sovitepalan" pullo/mukitelineeseen.
                  Navina ei ole perusnavi, vaan pocket pc tomtomilla.
                  Mika, voisitko paljastaa tuotekehityksesi tuloksen, itselläni samanlainen ratkaisu hakusessa.

                  Comment


                    #10
                    Mika, voisitko paljastaa tuotekehityksesi tuloksen, itselläni samanlainen ratkaisu hakusessa.
                    Teline oli käytössä edellisessä b5 kopassa ja tähän nykyiseen en ole vielä "säätänyt" ihan kohilleen sitä.

                    Sovitepala sinällään on aika yksinkertainen:

                    - n. 60mm lastulevyä (itse tein töistä löytyneestä keittiönpöytä tasosta 2x30mm ja liimasin yhteen).
                    -sahasin kuviosahalla n.1/2 litran virvoitusjuomapullon pohjan kokoisen palan.
                    -seuraavana käsisahalla tein palaan sopivaan kulmaan olevan kolon johon pc:n voi istuttaa.
                    -lastulevy reunat viimeistelin mustalla sähköteipillä. Ylä ja alapinnat oliva tummaa keittiöpöytätason kuosia.

                    Tulikohan tarpeeksi epäselvästi..
                    Kuvaa ei ole tähän hätään, mutta tarvittaessa järjestyy.

                    Comment


                    • #11
                      Garminin StreetPilot ilmoittaa itse, että "Auringonlasku" ja vaihtaa näytön värityksen sen verran tummaksi, ettei ainakaan minulla häiritse pimeällä ajamista. Enemmän häiritsi mm. lötkön erittäin kirkas pitkien merkkivalo, joka heijastui tuulilasiin juuri kuljettajan näkökenttään. Toimiva ratkaisu tähän oli mustan sähköteipin teippaaminen mittariston päälle ko. valon kohtaan.

                      Lisäksi laite on sen muotoinen telineineen, että sen saa IV Golfissa kojelaudan päälle siten, että telineen imukuppi tulee aivan tuulilasin alareunaan, jossa se ei haittaa näkökenttää. Mutta näin minäkin ihan muutama päivä sitten liikennevaloissa B6 A4:n, jossa tomtom one oli pistetty telineineen keskelle tuulilasia, taustapeilin alapuolelle.

                      Kotikaupunkipyörityksessä ei laite ole edes autossa mukana, mutta tutuillakin vähän pidemmillä reissuilla tulee käytettyä muutamista syistä, joista tärkeimpinä ehkä todellisen nopeuden näyttö ja kameratolppien lähestymisvaroitukset. Myös arvioitu saapumisaika on ihan mukava, kun tuntuu osuvan aika hyvin yleensä kohdalleen.

                      -01 Golfikin muuten jättää lyhyet päälle pitkien kanssa, mikä tosiaan on ikävää, minullakin on jossain määrin valoherkät silmät. Samasta syystä vihaan sumareiden turhaa käyttöä. Ainakin joissain Volvoissa tuota valojen kytkeytymistä voidaan säädellä tietokoneen kanssa, VAGgineissa ei VAG-COMilla onnistune?

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja ville
                        Enemmän häiritsi mm. lötkön erittäin kirkas pitkien merkkivalo, joka heijastui tuulilasiin juuri kuljettajan näkökenttään. Toimiva ratkaisu tähän oli mustan sähköteipin teippaaminen mittariston päälle ko. valon kohtaan.
                        Joo - tästä meinas ihan seota, kun autolla Euroopan läpi kotiinpäin tultiin keskellä yöpimeätä pitkät päällä (ja tota tuli tehtyä jossain Puolassa ja Baltiassa tosi paljon - siis ajaa pitkät päällä). Paras ratkaisu oli laittaa merkkivalopolttimon päälle sininen kumihattu - samanlainen kun ne punaiset Audin mittariston taustavaloissa (ainakin Partcosta saa). Himmeni juuri sopivaksi ja värikin oli oikea.

                        Edellisessä autossa oli heijastintyyppiset valot edessä ja niissä oli sitten joko lyhyet valot tai sitten tuplapitkät (H4 + H1). Nykyisen linssivaloissa on taas juuri näin, että pitkien kanssa jää lyhyetkin päälle (H1 + H1). Ehkä juuri siitä syystä tuntuu, että edellisten valojen pitkät oli parempia (tai sitten siitä syystä, että nykyisten pitkät näyttää lyhyihin verrattuna melkein taivaaseen tai siitä, että nykyisten lyhyet on edellisiä parempia).

                        Comment


                          #13
                          En itekään tykännyt navin asentamisesta tuulilasiin. Halusin sen johonkin paljon alemmas ja 'näkymättömiin'.

                          Askartelin sitten tuossa amusella vanerista ja polykarbonaattilevystä näppärän tellingin, kun sattui kulkineessani olla tuollainen mikälie säilytyslokero:




                          Pikkasen on sivussa oikealla(ei liian pahasti), mutta parempaakaan paikkaa en oikein löytänyt.
                          Viimeksi muokannut AhtiL; 31.8.2010, 17:39.

                          Comment

                          Working...
                          X