Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyvertailu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mitenkäs meikän Audin kohalla, kun joka kerta öljyt on mustat kuin yö? Mobil 1 5W40 käytän ja olen vaihtanut n.15tkm välein+ orkkis-suodatin tietysti. Omistuksessani 2.5TDI:llä on rullattu yli 200tkm (370tkm kokonaisuudessaan) ja aina samanväriset öljyt tullut pohjaropusta. Sitä vaan ihmettelen kun porukat sanoo että öljyt on vähän tummat tai yhtä kirkkaat kuin laitettuna..onko silloin vaihtoväli 5tkm?

    Edit: juuri edellisen viestin jälkeen aloin aavistelemaan että "tyyppivika" diesel-koneissa, vai?

    Comment


      #32
      Juu. Diisseli vaan on semmonen. Eikä ole edes vika :)

      Ei siinä puhtaana kovin kauaa öljyt pysy kun on tuommosta nokeavaa mallia tuo palamisprosessi.

      Comment


      • #33
        Juu, se on ihan ominaista dieselille. Ja ne tummuu heti. Öljyt sisään ja pieni lenkki, niin jo on tummat.
        Sitä vaan ajattelin, että tuoko Forte yhtään autuutta asiaan. Epäilen ettei.

        Comment


        • #34
          Samaan syssyyn kysäisen, että mitenkähän öljyt lastutuksen jälkeen. Talveksi laitettu
          Castrolin 0W40, mutta mites kesä? Taitaisi hieman jäykempää kaipailla? Autolla kuitenkin jo ajettu pian 130tkm....

          Comment


          • #35
            Tuohon väriin liittyen: Niin väittäisin, että mitä laadukkaampaa öljyä, niin sitä enemmän se väriä kerää, jos verrataan eri öljyjen värjäytymistä samassa moottorissa, samoissa käyttöolosuhteissa.
            Johtuen siitä, että öljyn yksi tehtävä on mm. sitoa epäpuhtauksia ja kuljettaa ne suodattimeen.

            Comment


              #36
              Omastani meni se huohottimen suodatin tukkoon (2.5TDIV6) toissa kesänä. Tuli tuosta Mobilin pesevyydestä kyllä mieleen, että ainakin sitä edellisessä huollossa oli laitettu Mobilin1:t. Sen huollon öljyjä, minkä jälkeen huohotin oli sitten totaalitukossa en löytänyt muistiinpanoista, ehkä löytyisi ajopäiväkirjasta. Ehkä näillä on asiayhteys ehkä ei (sanoi Matti).

              Ehkä Mobil1:stä pitäisi käyttää uudesta asti, muttei vanhaan koneeseen.

              Sen kyllä olen havainnut, että Castrolin öljyt pitävät käyntiäänen parempana oleellisesti pitempään kuin Mobil1.

              Fortesta ei ole oikein mielipidettä.

              Comment


                #37
                Samaan syssyyn kysäisen, että mitenkähän öljyt lastutuksen jälkeen. Talveksi laitettu
                Castrolin 0W40, mutta mites kesä? Taitaisi hieman jäykempää kaipailla? Autolla kuitenkin jo ajettu pian 130tkm....
                Samalla linjalla voi jatkaa kesälläkin.

                Yleisesti tämä öljyistä keskustelu on verrattavissa joissain määrin talvirengaskeskusteluihin
                (nasta vs. kitka). On ihmisiä, jotka esim. vaatimalla vaativat Mobilia ja ihmisiä jotka eivät mistään
                hinnasta laittaisi Mobilia koneeseen. Kuka mistäkin tykkää.
                Kunhan sen muistaa, ettei laita niitä synteettisiä öljyjä mikäli koneessa on pyörinyt 300tkm mineraalit.

                Comment


                • #38
                  " Kuka mistäkin tykkää.
                  Kunhan sen muistaa, ettei laita niitä synteettisiä öljyjä mikäli koneessa on pyörinyt 300tkm mineraalit. "

                  Juuri näin:)

                  Comment


                  • #39
                    Tuohon väriin liittyen: Niin väittäisin, että mitä laadukkaampaa öljyä, niin sitä enemmän se väriä kerää, jos verrataan eri öljyjen värjäytymistä samassa moottorissa, samoissa käyttöolosuhteissa.
                    Johtuen siitä, että öljyn yksi tehtävä on mm. sitoa epäpuhtauksia ja kuljettaa ne suodattimeen.
                    Osittain totta, ison ero laadukkaiden öljyjen kohdalla tulee siinä että niiden suodetettavuus on ihan toiselta planeetalta. Eli paska ei jää öljyyn, vaan irtoaa suodattimeen. Tästä syystä usein merkkiöljyn väri säilyy kirkkaampana. Öljyjen lisäaineistuksen voi tehdä halvalla tai kalliilla, ja halvemmissa tuo suodattavuus on huomattavasti huonompi vaikka täyttää samat API/yms luokitukset.

                    Comment


                      #40
                      Tuolla on Nesteen vihkonen voiteluöljyistä. Tekstssä kehutaan tietysti firman öljyjä, mutta seassa on ihan asiaakin.

                      Comment


                      • #41
                        Eli paska ei jää öljyyn, vaan irtoaa suodattimeen. Tästä syystä usein merkkiöljyn väri säilyy kirkkaampana.
                        Rohkenisin olla eri mieltä, eli jos öljyn väri "säilyy kirkkaampana" on kyse öljystä joka ei täytä tehtäviään eli "paska" sakkautuu pintoihin kiinni. Öljy toisinsanoen "hylkii" epäpuhtauksia. Sen näkee erittäin selvästi kun dieseliin laittaa liian matalan vaatimustason omaavaa öljyä.
                        Nythän on pääsääntöisesti niin että kovin vähän sitä nokea jää siihen suodattimeen koska öljyn täytyy mennä siitä myös läpi ja hiukkaset ovat niin pientä luokkaa että ne pysyy pääsääntöisesti öljyn mukana ja ne eivät heikennä voitelutehoakaan. Toinen juttu on sitten isoissa koneissa käytetty öljyn separointi, jossa hiukkasia erotetaan painon mukaan.
                        Itse pitäisin parempana sellaista öljyä joka toimii ja kuljettaa noet mukanaan öljynvaihtoon asti.
                        Täytyy myös ottaa huomioon että suodattimen läpi on melkoinen virtaus, joten ei siihen juuri noki voi jäädä, vaan korkeintaan karkeammat hiukkaset, sellaiset jotka tekisi mekaanista vahinkoa...

                        Comment


                          #42
                          Eilen vaihdatin 20v-lötköön uudet 5w50 mobilit, vanhoilla oli ajettu 15200 kilometriä ja 3,5 litraa piti tuolla välillä lisätä (vähän oli vielä törpön pohjalla). Satunnainen ahto päällä vedättäminen tuntuu alentavan öljypintaa - vasta 337200 mittarissa.

                          Koneen käyntiääni oli ihan hiljainen ennen vaihtoa, ei kummempaa naksumista tai rahnutusta. Ääni ei korvin muuttunut mihinkään suuntaan uusilla öljyillä. Eli seuraavan kerran taas 15000 päästä vaihtoon.

                          Mutta öljystä lisää. Paljon suurempi ero tuli kun vaihdelaatikosta lorotettiin kirkas puhtaan näköinen liemi pihalle ja tilalle Castrolin TAF-X. Eron huomasi heti valtatien lumipuuroiselta rampilta kohti uusia seikkailuja lähdettäessä, alla uuden nahkeat kanttinastanokialaiset. Vaihdekepin tuntuma oli ihan toisenlainen, pois oli jäänyt semmoinen tietty kuorma-automainen vaihdekepin käyttäminen, jossa synkrot eivät ihan täyttäneet tehtäväänsä ja keppi piti käyttää vaihdon välillä aina keskellä, nyt pystyi laukomaan ihan suoraan niin nopeasti kuin vain ehti. *suosittelen*

                          Comment


                            #43
                            Ensimmäistä kertaa luen Fortén aiheuttamista ongelmista käsittelyn jälkeen.
                            Hyvin mahdollistahan se on , että moottoriin tulee voiteluhäiriö , jos motti on sisältä todella " pikeentynyt " eli kielii huonoista öljyistä ja liian pitkistä vaihtoväleistä.
                            Uudesta lähtien pitäisi pitää ylläpito käsittelyä säännöllisesti yllä , niin ei pääse moottori
                            likaantumaan haitaksi asti ja tietysti oikea ja hyvä moottoriöljy.

                            Sama pätee muihin järjestelmiin autossa .

                            Comment


                              #44
                              Moottorin sisäisestä pesemisestä vielä sen verran.. Yksi puolituttu autoholisti tokaisi:
                              Öljyn vaihdon yhteydessä päästää ensiksi vanhat öljyt pois ja täyttää öljytilavuuden
                              naftalla ja antaa käydä tyhjäkäyntiä pienen hetken (1-2min). Ja likaa irtoaa.

                              Saattaa kyllä tapahtua jotain muutakin. Itse en tuota kyllä heti ensimmäiseksi uskaltaisi kokeilla.
                              Nafta kun voitelee sen verran huonosti, vaikka toki moottoriin jää jonkinasteinen kalvo öljyä,
                              mutta silti..

                              Comment


                              • #45
                                Oletkos Antti saanut tuolla Forte-käsittelyllä dieselin ominaisuuden poistumaan? Eli niissähän öljy tummuu käytännössä heti jäteöljyn näköiseksi kamaksi.
                                Mulla ei yksi käsittely silloin Passatin kanssa vaikuttanut yhtään mitään, ainoa minkä huomasin niin auto vei vaihtovälillä hieman öljyä jota ei aikaisemmin ollut tapahtunut.
                                Työkaveri teki kanssa 2.8 V6 koneeseen kaksinkertaisen Forte-käsittelyn ennen kuin alkoi näkyä missään.
                                Moro!

                                Aivan sattumalta googlettelin taas, ajauduin tänne...

                                Semmoista vaan aloin postaamaan, että omassa dieselissä on jo vuoden pari ihmetyttänyt öljyjen lähes kirkkaana pysyminen ensimmäiset ~1-2tuhatta kilometriä. Vaihtaessakaan (10tkm, oikea väli olisi 15tkm) eivät ole ihan sysimustimmat tervat.

                                Edellisellä dieselilläni menivät käytännössä ihan mustaksi heti testikäytön jälkeen kun oli uudet öljyt padassa.

                                Sain autoni ajoon 73Tkm ajettuna. Silloin öljy oli aina pikimustaa heti ja vaihtaessa myös. Castrolin 0W-öljyjä käytin silloin muistaakseni 3 öljynvaihtoväliä. Tuskastuin suurehkoon öljynkulutukseen ja aloin käyttämään Mobilia, koska se oli hiukan halvempaa (Rally Formula 5W).
                                Sitä kuluikin hitusen vähemmän. Kulutus on kymppitonnilla luokkaa 1-1,5L jota pidetään konetyypilleni yleisenä lukuna, auto ei valitettavasti ole VAG.

                                Vaihdettuani Mobileihin, öljyt ovat kirkastuneet pikkuhiljaa.
                                Kulutus on pysynyt samana koko auton ajohistorian, nyt ajettu noin 265Tkm.

                                Jokerina pohjalla mainittakoon, että voisikohan kirkastuminen johtua osittain välillä polttoaineena käytetystä biodieselistä?
                                Biodieselhän liuottaa hiukan eri aineita kuin normidiesel, moni saakin sillä enemmänajetun autonsa polttoainefiltterin tukkoon ensimmäisillä kerroilla.
                                Biodieselin joutuminen öljyn sekaan siis ei ole mitenkään hyvä asia, tosin en usko, että autoni kauheasti polttoainetta sinne sekaan suoltaakaan.

                                Comment


                                • #46
                                  Mobilit on "peseviä" öljyjä, siitä lienee tuo moottorin puhdistuminen johtunut.

                                  siis ainakin 5w50, 0w40 ja 5w30

                                  Comment


                                  • #47
                                    Vanhemmassa bensiinikauppakassissani on myös Mobilit. Edellisen omistajan mukaan ilmeisesti pitkäänkin.

                                    Vähän ääntää venttiilikupit kun seisoo kauemmin paikoillaan. Fortea olen harkinnut mutta ehkä sittenkin vaihdan vielä öljyt hiukan lyhyemmällä vaihtovälillä kerran, pari. Katsoo sitten miltä kuullostaa.

                                    Comment

                                    Working...
                                    X