Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljyvertailu

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljyvertailu

    Uusimmassa Tekniikan Maailmassa, 21/06. Parhaita Mobil 1 5W-40, Teboil Diamond ja Castrol GTX Magnatec.

    Mobil 1 Rally Formula (5W-50) on vertailuöljynä. Kuitenkin tuntuu nykyisellään sen verran huonolta litkulta, että ihmetyttää kohtalaisen hyvät arvosanat eri ominaisuuksissa! Yllättäen Teboi Diamond kakkosena, vaikka mulla on tästä öljystä ihan positiiviset kokemukset.

    Peränpitäjänä Biltema Synteettinen ja taulukoista löytyvä toinen vertailuöljy Eurol.

  • #2
    Ihan mielenkiinnosta, mitäs vikaa 5W-50:ssä nykyään on. Itse sillä olen pitkään ajellut, enkä ole huomannut mitään moitittavaa, en ennen, enkä nyt?

    Ja onko tuo voittaja tosiaan 5W-40, vai 0W40?

    Comment


    • #3
      testissä oli vain 5W-40 öljyt, + pari 5W-50:stä vertailun vuoksi

      Comment


        #4
        Rallyformula on 5w40 eikös vaan? 5w50 mobili on eri kamaa.
        Vertailun voittanut mobili taas taisi olla "higher mileage formula" eli taas jotain muuta.

        Hyvä vertailu siinä mielssä että suuri yleisö ymmärtää että öljyissä on eroja.

        Comment


        • #5
          5W-50:n on ainakin Rally Formulaa. 5W-40:stä on ilmeisesti useampaakin laatua, muita mm. Synt S.

          Comment


          • #6
            Synt S oli myös mukana vertailuissa kuten kaikkien muidenkin kärkimerkkien kakkossynteettiset, nesteen öljyissä tämä kakkossynteettinen oli jopa parempi kuin ykkösmalli, kertonee siitä että aika heikkoa laatua on nuo nesteen öljyt, shellinkin ykkös- ja kakkossynteettisellä oli aika pienet erot. Ne oli arvosteltu samanarvoisiksi. Tuo Mobilin Synt S on semmoinen keskiverto öljy tuossa vertailussa, samaa tasoa Teboilin gold:n ja molempien shellin öljyjen kanssa.
            Olen käyttänyt nuita Mobilin öljyjä vaikka joskus olenkin epäillyt niiden laatua lähinnä nettikeskustelujen pohjalta, en näe syytä olla jatkamatta tällä linjalla. Profiilin audi on saanut ilmeisesti koko elämänsä ajan nauttia Mobil 1:stä moottorissaan, jatkan samalla linjalla, ruotsissa on konehuoneeseen liimattu tarra jossa tätä jopa suositellaan käyttämään.

            Comment


            • #7
              Mahtasko tuota artikkelia löytää jostain netistä? Ilman siis että tarvii mihkää rekisteröityä.

              Comment


              • #8
                Tuskin laillisesti, ite lähden ainaki lehti ostoksille>

                Comment


                • #9
                  Ihan kiva tietää. A6:ssa olen käyttänyt Magnateciä ja Passatissa käytin Synt S:ää kun en muuta sopivaa oikeen tienny. A4 on huoltkirjan mukaan saanut myös Mobilia sisuksiin pitemmän aikaa ja se linja jatkuu.
                  En tosiaan tiedä miksi mutta itsellä on ollut myös se käsitys (netistä kai saanut), että Mobil olisi jotenkin huonossa maineessa.

                  Comment


                    #10
                    Testin lopputulema tässä:

                    Öljy yleisarvosana

                    Teboil Diamond 9,5
                    Mobil 1 9,5
                    Castrol GTX Magnatec 8,7
                    Neste City Standard 8,4
                    Teboil Gold 7,9
                    Mobil Synt S 7,8
                    Shell Helix Plus 7,8
                    Shell Helix Ultra 7,8
                    Castrol TXT Softec 7,5
                    King XL 7,5
                    Neste City Pro 7,4
                    Biltema synteettinen 7,2

                    Comment


                      #11
                      Suora lainaus testin yhteenvedosta:

                      "5W50 öljyistä Mobil olisi pärjännyt tässä testissä loistavasti"

                      Comment


                      • #12
                        Tosin se hävisi lähes joka osa-alueella testin kahdelle parhaimmalle. Ehkäpä ominaisuudet(jos niitä on) tulevat parhaiten esille toisenlaisessa käytössä, TM:n testi kun selvästi painotti kylmien olosuhteiden ominaisuuksia.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja Aki Rantala
                          En tosiaan tiedä miksi mutta itsellä on ollut myös se käsitys (netistä kai saanut), että Mobil olisi jotenkin huonossa maineessa.
                          Osa huonosta maineesta tulee varmasti tilanteista joissa vanhaa konetta on aluksi pikkuisen huollettu ja on lyöty koneeseen kruunuksi täyssynteettiset. Kiinnittämättä huomiota siihen että edelliset omistajat on ajaneet viimeiset neljäsataatonnia minimaninmineraaleilla ja koneen sisus on puolen sentin karstassa. Pesevistä ominaisuuksista kuulu Mobili laittaa töhkän kiertoon, niksnaks ja nokkakepeille ei enää ookkaan voitelua tai nostimissa painetta. Öljyn vikahan tuommoinen selvästi on, paha kello kantaa ja niin päin pois.

                          Comment


                            #14
                            Taidan siis jatkaa Synt-S:n käyttämistä, kun sitä saa niin sopuhintaan reilusti alle 20 e / kannu paikallisesta varaosaliikkeestä.

                            Comment


                            • #15
                              Toi karpan juttu laittoi miettimään, että uskaltaako sitä enää enemmän veivatuille koneille tehdä Forte-käsittelyä... Vai miten tuo Forte mahtaa "hoitaa" putsauksen?

                              Comment


                              • #16
                                Kiinnittikö kukaan muu huomiota öljyjen hintoihin? Aika isoja eroja kärkipään öljyissä. Mistä lienee hinnat kaiveltu. Castrolkin oli 14e kalliimpaa mitä siitä normaalisti olen maksanut.

                                Comment


                                • #17
                                  Toi karpan juttu laittoi miettimään, että uskaltaako sitä enää enemmän veivatuille koneille tehdä Forte-käsittelyä... Vai miten tuo Forte mahtaa "hoitaa" putsauksen?
                                  Itse tein valvolinen mönjillä samanlaisen käsittelyn.
                                  Entinen omistaja oli vaihtanut öljyjä 10tkm välein mobilin rally formula (mikälie litkut).
                                  Putsaus hetkellä mittarissa 192tkm.

                                  Tulos: Kampiakselin kaula murtu, eikä ollut korjattavissa koneistamalla.
                                  Suosittelen. Paskaa ainakin irtos koneesta kun sen purki sitten palasiksi!

                                  Itse käytän nyt Castrol GTX Magnatec ja vaihdan n.7tkm välein.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Parivuotta sitten testautin öljyt shellin labrassa noin 10tkm ajon jälkeen, kaveri työskenteli silloin kyseisessä puljussa joten ei ole "puoleellinen" tulos vaikka shellin 10W/60 öljyä olikin. Ihan täydellistä testiä eivät saaneet tehtyä kun toimitin öljyä vähän turhan vähän testattavaksi (viimeset pisarat mitä öljypohjasta ulos valui).
                                    Viskositeetti ja muutkin ominaisuudet oli vastaavat kuin uudessa öljyssä. Ainoastaan alumiinia ja kuparia oli poikkeuksellisen paljon öljyn seassa, joka selittyi sillä että 10v koneessa oli 400hevosta.
                                    Sen jälkeen ei ole tullut mieleenkään vaihtaa öljyjä alle 10tkm välein, varsinkaan liki vakio moottoriin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kiinnittikö kukaan muu huomiota öljyjen hintoihin?
                                      Ne olivat varmaankin jotain "ovh -hintoja".

                                      Esim. Mobil 1 maksaa paikallisessa marketissa n. 32e/4l, kun taasen Hessumobiilissa jotain 27e/4l, joten kannattaa katsoa mistä öljynsä ostaa.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Aki Rantala
                                        Vai miten tuo Forte mahtaa "hoitaa" putsauksen?
                                        Sormet ristissä toivotaan että irti liuonneet sonnat pysähtyy öljyfilteriin eikä ahtasiin öljykanaviin? Toki voi olla että forten/vastaavan moottorinpesuaineet pitäis pystyä hajoittamaan karsta riittävän notkeaksi että soljuu suodattimelle asti, en tunne aineita niin tarkkaan. Kallen tapaus tuossa yllä näyttää osoittavan ettei ihan joka kerta onnistu.

                                        Vuos pari sitten kaveri laittoi saksantuontiin Mobilin ykköset, ei menny kuin aivastus niin sai vaihtaa kilkattavat nostinkupit venttiilikoneistoon. Kone uusilla nostimilla ja Mobileilla on jatkossa toiminut moitteetta. Itsellä sama kävi takavuosina volkkarin 8-venttiilisen kanssa vaikka käyttämäni öljymerkki oli eri, täyssynteettisissä on kait peseviä ominaisuuksia vähän kaikissa merkeissä.

                                        Comment


                                          #21
                                          En tiedä että meneekö ot, kai tämä vähän havainnollistaa. Tämän kanssa arvoin että puranko vai koitanko vaan että fortet sisään ja kovaa ajoa.

                                          Onneksi purin, kaikki lohkon pinnat millin parin kerroksessa ja huohotuskanavissa varmaan puolikiloa samaa tavaraa. Kampuran öljykanavistakin sitä irtosin ihan hyvin. Fortet tuonne niin epäilisin että meno olisi loppunut siihen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Itse olen alkanut suhtautua hieman skeptisesti forten käyttöön. Sen verran usealta taholta on raportoitu kilahtaneista koneista forte-käsittelyn jälkeen.

                                            Nykytietämyksellä (luulolla?) pitäisin parempana jättää moottorin puhdistusaineet kaupan hyllyyn ja tehdä koneen sisäpesu perinteisellä menetelmällä eli kone avaamalla jne.

                                            Varmasti moni on onnistuneesti tehnyt forte -huuhtelun ja onhan se tunnetusti tehokas aine. Kuitenkin, jos on pienikin riski konerikosta forte käsittelyn seurauksena, niin ei kiitos.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Varmaan kannattaa aloittaa koneen puhdistushoito hyvillä synteettisillä öljyillä ja lyhyillä vaihtoväleillä ja sitten parin kerran jälkeen vasta suolihuuhtelut fortella/diiselillä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                juu, kyllä forteja ei tarvita kun ajelee hyvälaatuisilla öljyillä. Avasin tuossa joskus 2 konetta, kummallakin n 250tkm ajettu, toinen hyvillä synteettisillä , toinen millä lie mineraaleilla. Ero oli järkyttävä....

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tutulla vilkkui öljyvalo, jos öljyn pinta alkoi lähestyä puoltaväliä tikussa.
                                                  Oli aika pahannäköistä kuraa vanhat ja taatusti mineraalia näöstä/hajusta päätellen.
                                                  Pari tuhatta kilometria TB:n synteettisillä, niin kone elpyi.
                                                  Kuluttaahan se vieläkin toki öljyä runsaasti, mutta kun lähtökohta oli se, että öljynkulutus mitattiin 1000km:llä litroissa, niin nyt ollaan alle litran kulutuksessa.

                                                  Itseasiassa tuli tuo auto viimeviikolla korjattavaksi juuri sen takia, että öljyvalo ei toimi - no, toimihan se, muttei enään ajossa. :-)

                                                  Aina kuulee noita varoituksia, että ei saa laittaa synteettistä "vanhaan" koneeseen (mitenköhän sekin määritellään), ei ruohonleikkuriin, ei 28vuotta vanhaan ilmajäähdytteiseen Venäläiseen diesel-koneeseen, ei raivaussahaan.
                                                  Joka koneessa on ollut ja on TB:een tai Mobilin synteettiset, eikä koskaan ole mitään hajonnut.
                                                  Pari konetta elpynyt, yhtään ei ole mennyt huonommaksi -ehkä ne koneet eivät ole olleet sitten tarpeeksi vanhoja...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kaverilla leikkas nissanista kiertokangenlaakeri kun lähti öljymoska liikkeelle ja tukki kampiakselin öljykanavan. Ois vaan kannattanu ajaa sillä Esson mineraaliöljyllä niinku entinen omistaja. Olikohan koneessa Teboilin Diamondit kun se leipo jumiin. Ilmeisesti oli liian pesevät ;)

                                                    Edit. Niin jos palattaisiin tuohon öljyvertailuun niin Castrolin Magnatechissä tais olla paras arvosana leikkautuvuustestissä? Käsitin tekstin perusteella että leikkautuvuustestin perusteella voi arvioida että kuinka laadukas on itse perusöljy ilman lisäaineita? Eli jos saostimia on paljon ja/tai ne ovat huonolaatuisia->öljyn viskositeetti heikkenee kuumana-> leikkautuvuustestistä huono arvosana.

                                                    Eli Castrol Magnatech ois karvan verran parempaa kuumissa oloissa kuin mobil. Tosin ero oli häviävän pieni->ei merkitystä normaalikäyttäjälle.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Mikä näistä oli siinä testis mukana?

                                                      http://www.severi.fi/?1;2;300;300.html

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Teboil Diamond SAE 5W-40

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Itse olen "uuden" pelin ostettuani vaihtanut halvan synteettisen (esim. Nesteen city pro, joka ei ymmärtääkseni pese niin tehokkaasti kuin mobil 1) ja ajellut pari tonnia. Jos öljy ei ole valtavan mustaa, seuraavaksi mobilin 1 sisään.

                                                          Jos ei mustu liiaksi niin jatketaan alla olevalla proseduurilla:

                                                          Seuraavan vaihdon yhteydessä taas halpissynteettinen ja uusi suodatin, lämpimäksi ajo, fortea joukkoon 2 purkkia, 45 - 60 min 1500 - 2000 rpm tyhjäkäyntiä (diesel 1000 - 1500), sammutus ja taas mobili koneeseen, luonnollisesti uuden suodattimen kera.

                                                          Aika monta käsittelyä tehnyt - vielä ei ole mitään hajonnut *kop kop*

                                                          Maltti on valttia ja hiki säästää verta tässäkin asiassa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Oletkos Antti saanut tuolla Forte-käsittelyllä dieselin ominaisuuden poistumaan? Eli niissähän öljy tummuu käytännössä heti jäteöljyn näköiseksi kamaksi.
                                                            Mulla ei yksi käsittely silloin Passatin kanssa vaikuttanut yhtään mitään, ainoa minkä huomasin niin auto vei vaihtovälillä hieman öljyä jota ei aikaisemmin ollut tapahtunut.
                                                            Työkaveri teki kanssa 2.8 V6 koneeseen kaksinkertaisen Forte-käsittelyn ennen kuin alkoi näkyä missään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X