Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Vanhempi väki vannoo syksyn merkkeihin vedoten, että tänä syksynä pysyvä talvi tulee vasta paljon myöhempään.
Näin veikkaan minäkin. Itämeressä on ennätyslämpimän kesän jäljiltä vielä valtava määrä lämpöä ja jahka tuulet kääntyvät etelän-lännen välille, niin lumet lähtee ainakin rannikolta tosi nopeasti.
Täällä vielä tuumitaan, pitäisiköhän vene nostaa kohta ylös vai ajellaanko sillä vielä joulukuussa?
Eikös tiistaiksi koko Eteläiseen- Suomeen ole luvassa + kelejä? Täällä Lahes oli aamulla pakkasta -18 ja ensi yöksi luvassa jopa enemmän.
Hupaisaa on ollut taas katsoa liikennettä; menneellä viikolla Espanjan kilpinen Seat kaatoi risteyksessä valotolpan. Pakkia ja matka jatkui. Pari päivää oli risteys räpsyillä, ennen kuin kerkisivät korjaamaan.
Niinhän se on et ei se neliveto pysähdy yhtään sen nopeammin jos hätä tulee. Tosin väistöliikkeen saa huomattavasti helpommin tehtyä.
Tänään ku tulin kotiinpäin tuolta "pirkkala-vaasa" väliseltä moottoritieltä ikuriin, käännyin siinä sitten myllypuronkadulle ja kas, siinä jostain risteyksestä oikealta kolmion takaa oli tullu joku 340 volvo ilmeisesti pääväylää ajaneen eteen.
Siinä se lepäs a4 1.8t quattro, väistöliikkeestä huolimatta, puskenut vastaantulevien kaistan sellaseen matalaan metalliaitaan. Ihmetytti kyllä nokan kestävyys, nimittäin auto oli kuin "keulinut" aidalle, oli nimittäin aita pysäyttänyt vasta renkaisiin. nokka aikalailla tuhona.
Maasturikuskilla oli mielenkiintonen lähestymistapa auton lapasesta karkaamiseen. Lisää kaasua vaan ku lähtee luisteleen ja pyöritään paniikissa ympäri. Yrittiköhän se osua mahollisimman moneen paikkaan :)
Tuosta kuvakulmasta ei voinut juurikaan päätellä minkälaisesta "vuoristomaastosta" oli kysymys, mutta oletan alamäen olleen mekoinen liukumäki. Olipahan aika hurjan näköistä touhua 80
Kyllä tuossa oli pakko olla mäkeä joka suuntaan jotta autot liukuu noin herkästi. Tai sitten jäätävän sateen päälle tullut heti lunta. Tuli curling mieleen.
Vapaalla ja/tai kaasulla tuossa olisi voinut vähän yrittää ohjata mutta jarrut pohjassa näytti autot pyörivän. Se on sitten eri asia että miten mäen alla olevassa risteyksessä olisi käynyt kun sinne olisi vapaalla päästellyt. Nastat vs. Kitkat... :-)
Joo ja oli aika jyrkkiäkin mäkiä vielä kuvakulmasta päätellen, mutta tuota vikaa autoa en tajunnut, kaverilla suoralinja ja sitten pitää alkaa kolaroimaan, toisaalta emme tiedä mitä edessä olisi ollut ja eiköhän noilla kaikilla paniikki iskenyt, kun kesärengailla tuolla vetää. (Oletan että oli kesärengaat)
Mutta miksi ihmeessä meno vielä jatkui puskemalla, vaikka törmäsi lopulta neljän auton sumppuun? Ei toki painanut kaasua, ei. Ei muutakuin mono vain pohjaan ja simmut kiinni.
Kuinkas paljon noita jääratoja nykyään on ympäri Suomea? Ja ovatko ne ns. yleisiä vai aina jonkun tekemiä, minne ei ole menemistä? Tampereen suunnilla ei varmaan tällä hetkellä löydy, mutta ehkä jos nuo pakkaset tuossa vielä jatkuu jonkin aikaa ;)
Varovaisia sitten liukkaalla kelillä, kun tossa ei edes quattro auta...=)
Nastat tai kitkat sen sijaan olisivat auttaneet...
Portland sijaitsee Oregonissa tyynenmeren rannalla, suunnilleen Milanon korkeudella Eurooppaan verrattuna. Tuollainen keli Portlandissa on (hatusta vedettynä) harvemmin kuin kerran parissakymmenessä vuodessa, joten harva kuljettaja edes omistaa talvirenkaat, puhumattakaan siitä, että ne olisivat olleet juuri tuona päivänä alla.
Onkohan lunta luvassa enää? +10°C näytti auton mittari tänään kotimatkalla, ja huomiseksikin on luvattu +7°C. Joko kesärenkaat on porukoilla menossa alle?
Maaliskuussa eletään vielä, ja ainakin windguru ounastelee pakkasia ensi viikon torstaille. On kai purettava huulta vain liikenteessä nastojen rapinaa aurinkopaisteessa kuunnellen?
Oli kesäkummit alla, mutta pistin silti vielä kitkat autoon. Ei aamusin luota, ettei olisi liukasta.
Maanantainahan oli pakkasta ja lunta satoi, eli ei se mahdottomuus olisi.
Uskoisin, että viimeistään pääsiäisenä menee kesärenkaat alle.
Aika pitkälti tullu laiteltua kesäkumit alle samoihin aikoihin kun tulee kesänopeudet.
Eiköhän kesänopeudet tule ensi tai seuraavalla viikolla, toivottavasti.
Itse asiassa mulla oli noita saksankitkoja, ajelin jopa koko viime kesän niillä. Ihan kohtuuhyvät siinäkin 18" koossa. Taisi olla Hankookin Icebearit. Mutta ovatko sitten merkittävästi kesän ajon jälkeen kesärenkaita parempia, en tiedä.
Tällä hetkellä odottaa puoliksi ajettu Hakka Z sarja, niitten kanssa en viitsisi kyllä kokeilla lumella mutta toisaalta alla oleva 225/45R17 contin nastasarja maksaa tuplat mitä uusi kesärengas-sarja maksaa.
Tänään kiersin Rialit alle, jos tulee lunta, ni sit mennään Corsalla. Kylläpä näyttääkin pirteemmältä toi pappavaunu, kun on vanteissa vähän leveyttä.. :)
Comment