Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sellaista tässä mietiskellyt jotta onko patteriautojen "sähkö"jarrutuksella automaattista jarruvalojen sytytystä?
    normi vakkarihan kyllä jarruttelee jarruilla ja valojen kera jos on iso alamäki.

    Itse olen ajanut vain Q4 täyssähköä, jossa oli todella agressiivinen jarrutus, A6 hybridillä taasen ihan maltillinen. Tien päällä havainnoitu jotenkin ei-loogista jarrutusta (valoista päätellen) mutta tuohan on oikeastaan ihan yleistä. Jopa omassa A6 isossa dieselissä automaattilootakin jarruttaa useimmiten riittävästi — kunhan edes vähän ennakoi.

    (Eräs biznestuttu aikoi eläkkeelle päästyään muuttaa Madeiralle tai oliko se Azoreille jarrupalakauppiaaksi...)

    Comment


    • BMW sytyttää jarruvalot jos nostaa tarpeeksi jalkaa kaasulta

      Comment


      • Myös Golf

        Comment


        • Myös möhkö eTron
          ​​​​​​

          Comment


          • Ja myös A6 hybridi

            Comment


            • Ilmeisesti myös Tesla, tai sitten kuski oli aika sekaisin. Jarruvalo syttyi vähän väliä.

              Comment


              • Kyllä pumppukaasu onnistuu samalla tavalla sähköautollakin. Polttomoottorivehkeet eivät vain sytytä jarruvaloa kun jalkaa nostaa kaasulta.

                Comment


                • Tuli hommattua Saksasta Audi A7 hybridi ja nyt kun yritin latailla autoa kotona mukana tulleella laturilla schuko-pitkokkeesta, niin eipä lähtenyt lataamaan. Onkohan tuossa joku juttu, jota en tajua :-) Kuvittelin, että tökkää vain kaapelit kiinni, niin sillä hyvä? Audin äppikään ei näytä, että latauksen voisi laittaa päälle. Yleisistä latureista ladannut hienosti.

                  Comment


                  • Toimiiko samassa pistorasiassa muut sähkölaitteet ja toimiiko mukana tullut laturi muualla?

                    Homma toimii just niin että piuhat kiinni ja alkaa ladata.

                    Comment


                    • Joo, toimii muut laitteet ja keverin hybridi-Volvoa ladattiin ko. pistorasiasta reilu pari viikkoa sitten, joten heräsi epäilys toimiiko tuo laturi. Laturia en ole kokeillut muualla, enkä älynnyt autokaupassa testata. Ajattelin käydä marmoritiskillä huomenna kysymässä, että tsekkaavat laturin.

                      Comment


                      • Onko jatkojohto välissä? Kuulemma todella nirsoja siitä, että shuko-laturissa ei saa olla välikaapeleita. Ja jos on, niin max 10 ja 2,5mm2 naruilla

                        Comment


                        • Kokeilin parilla eri jatkojohdolla, molemmat (omasta mielestä) aika järeitä ulkokäyttöön tarkoitettua, ja taitaa molemmat olla yli 10m. Toki siinä boksissa on kuva, ettei jatkojohtoa saa käyttää, niin kokeilin vielä suoraan "lämpötolpasta", mutta ei toiminut siitäkään.

                          Comment


                          • Ja päivityksenä tähän laturiongelmaan, Audi Airportissa totesivat laturin olevan viallinen ja antoivat veloituksetta uuden. Ei kuulemma ole ihan ennenkuulumatonta. Nyt homma rokkaa kun tyrkkää vain piuhat kiinni ja jopa sen jatkojohdon kanssa. Kiitos teille vastaaneille!

                            Comment


                            • Melko tarkkaan 4 vuotta ja 70tkm on nyt i3:lla takana. Ensimmäisenä talvena vaihdettiin latausluukun lukitusmoottori takuuseen, muuten on riittänyt normaalit vuosihuollot joka toinen vuosi. Varsin huoletonta autoilu on ollut.

                              Comment


                              • Onko tässä tullut vainoharhaiseksi, mutta onko nämä autonkuljetuslauttojen tuhoutumiset hieman yleistynyt?:
                                https://yle.fi/a/74-20008814/64-3-16...opy-link-share

                                Oliskohan tuo 3 kuljetuspaatti tässä vuoden kahden sisällä, joka painunut pohjaan? Jenkkeihin matkalla tainnut mennä 2kpl VAG-tuotteita täynnä ollutta alusta

                                Comment


                                • Perheeseen tuli Perjantaina Model 3 kaveriksi Maaliskuussa 2022 impulssiostoksena Stockmannin Hulluilta päiviltä tilattu "Hullu Pösö", eli Peugeot e-2008. Kyseinen yksilö facelift malli, 51kW nettotehollisella akulla.

                                  Auton piti tulla alun perin Heinä-Elokuussa 2022. Toimitus viivästyi, varusteita pudoteltiin matkan varrella pois tilaukselta ja Huhtikuussa 2023 maahantuoja ilmoitti että tilattuja autoja ei tulla toimittamaan, koska pre-facelift mallin valmistus lopetetaan ja facelift malli eroaa tilatusta merkittävästi.

                                  Erinäisten mediassakin esillä olleiden käänteiden jälkeen Toukokuussa tuli tieto että autot laitetaan sittenkin toimitukseen ja odottelu jatkui. Syyskuun 19. päivä tuli jälleen maahantuojalta tiedote, että pre-facelift malleja ei enää toimiteta ja loput jonossa olevat asiakkaat saavat facelift-mallin. Omalla kohdalla kävi tässä vaiheessa tuuri ja auton saapumisessa kotipihaan kesti tasan 10 päivää.

                                  Ensivaikutelmat ihan positiiviset. Sisämelun ja yleisen ajomukavuuden puolesta peittoaa 2020 vuotisen Model 3 heittämällä, toki autot eivät varsinaisesti ole vertailukelpoisia eikä Teslaa ole ikinä haukuttu hiljaiseksi autoksi.

                                  Kulutus sekalaisessa ajossa pyörii vajaassa 13kWh/100km, eli luvatusta 400km rangesta ei näillä keleillä jäädä kovin kauas.

                                  Comment


                                  • EGolfiin on aikaisemmin ollut We Connect appi jolla on jotain auton toimintoja voinut ohjailla etänä. Laittaa esim lämmityksen tai viilennyksen päälle ennen ajoon lähtöä.

                                    Viime viikolla appi kuitenkin tahtoi muuttua väkisin Volkswagen appiksi. Samalla toki nuo etäohjaukset muuttuivat 60€ vuosimaksun taakse.

                                    Ei kauhean iso summa mutta harmittaa silti
                                    Viimeksi muokannut Lipponen; 12.11.2023, 19:43.

                                    Comment


                                    • Sisältyykö tuohon 60e E-sim aktivointi tms? Sitten tuo on ihan ymmärrettävä, mutta silti hintava vs Webaston thermoconnectin 35e/y tjsp

                                      Comment


                                      • Mites Helenin ja Virran latauspisteiden laskutus menee? Jos loggaudun Helenin tunnisteella Virran pömpeliin tai Virran sovelluksella Helenin pömpeliin niin minkä perusteella hinnoittelu tapahtuu? Vai onko hinta aina sama molemmissa?

                                        Comment


                                        • Oman kokemuksen mukaan ei liity We connect -> Volkswagen apin vaihtoon tuo lämmitysten ohjauksen maksullisuus, ts. meidän autossa sillä ei ollut vaikutusta. Olisiko Teemulla voinut olla jokin palvelupaketti samaan aikaan erääntynyt?

                                          Comment


                                          • Niin. Mitään pakettia en oo koskaan golffiin ostanut.

                                            Comment


                                            • Itsellä oli koeajossa A6 55 TFSI e sillä 14,4kWh akulla, tohdin varmaan vielä kysyä kotilatauksen fiksusta järjestämisestä , kun yhdellä latauksella ei saa kaikkia arkiajoja hoidettua.

                                              Autokatoksessa pistorasiat (rv 2005) ja ymmärsin että kotilaturilla saa sen 8A ottaa (1,8kW).eli latausaika tyhjästä täyteen 6-8 tuntia?

                                              Toimisiko Super Schuko rasiaan vaihtaminen, silloin ymmärsin että saisi ottaa 16A (3,6) eli aika puolittuisi?

                                              Ja jos laittaa 11kW latausaseman (tai voimavirtatöpselin) niin tämä TFSI e osaisi hyödyntää 2 x 16A eli 7,2kW ja latausaika enää 1-2h?

                                              Täyssähkö kait voisi olla fiksumpi mutta en oikein halua ostaa 2020-2021 e-Tronia (koska SUV) vaikka hinta olisi melkein sama käytettynä A6 55 TFSI e kanssa.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 6.12.2023, 22:21. Perustelu: Viesti siirretty.

                                              Comment


                                                8A latauksella kokemuksesta tuon 14kWh akun lataus tyhjästä 100% täyteen kestää jopa enemmän, kuin 8h. 3,6kw eli 16A laturilla menee n.4-4.5h ja 7,2kw latauksella n.2,5-3h.
                                                Viimeinen 5-10% täyttyy aina todella hitaasti.

                                                Kyllä kaikki kiinteään asennukseen tarkoitetut schuko rasiat kestää 16A, kyse on siitä onko millaiset johdotukset ja sulakkeet niiden edellä. Nuo supersukot on markkinamiesten hölynpölyä ja kyseessä ihan perus 16A IP44 schuko rasia, jos kyseessä koko tolppa, niin siinä vain isommat sulakkeet valmiina. Mutta tämähän ei siis riitä, vaan kaapelointi keskukselta tolpalle tulee olla myös kunnossa ja todennäköisesti saman kaapelin perässä on useampia tolppia, joten yhden päivitys 8A/10A -> 16A ei välttämättä niin yksinkertaista, kuin voisi kuvitella. Erityisesti, jos kyseessä taloyhtiö.

                                                Jos taloyhtiö kyseessä, niin kannattaa tosiaan selvitellä asia hyvin etukäteen. Omassa tapauksessa kielsivät kaikki muutokset ja lataamisen edes 2h 8A teholla lämmitystolpasta. Tästä voisi toki kiistellä oikeudessa, mutta en jaksa, muuttoprosessi on jo käynnistetty.
                                                Viimeksi muokannut Cid; 6.12.2023, 12:45.

                                                Comment


                                                • -10C pakkasessa riittää melko hyvin sellainen 10min lämmitys ennen ajoon lähtöä. Kantsii muuten puhdistaa lumet pois auton päältä ennen lämmityksen käynnistämistä. Muuten auto on aika pian sellaisen jäämöykyn sisällä, kun peltiä vasten olevat lumet sulavat/jäätyvät. Ja sekin kannattaa huomioida, että -10C kelissä ajomatka sähköllä on max. 40km. Akun (14,4kWh) latautuminen tyhjästä täydeksi ottaa vähintään sen 8h tuolla 2kW tehoisella kotilaturilla. Mikäli päivittäisen matkan varrella on Type 2 latausasemia niin sellaisella lataa akun n. 30% -> 90% n. tunnissa. Mutta tuo kotilatausmahdollisuus kannattaa selvittää ennen auton ostoa.

                                                  Comment


                                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                                                    Kyllä kaikki kiinteään asennukseen tarkoitetut schuko rasiat kestää 16A, kyse on siitä onko millaiset johdotukset ja sulakkeet niiden edellä. Nuo supersukot on markkinamiesten hölynpölyä ja kyseessä ihan perus 16A IP44 schuko rasia, jos kyseessä koko tolppa, niin siinä vain isommat sulakkeet valmiina. Mutta tämähän ei siis riitä, vaan kaapelointi keskukselta tolpalle tulee olla myös kunnossa ja todennäköisesti saman kaapelin perässä on useampia tolppia, joten yhden päivitys 8A/10A -> 16A ei välttämättä niin yksinkertaista, kuin voisi kuvitella. Erityisesti, jos kyseessä taloyhtiö.
                                                    Tukes, tuo lupa- ja valvontaviranomainen on asiasta hieman eri mieltä.

                                                    Sähköauton akku ja lataaminen | Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes)

                                                    Tavallisia maadoitettuja suko-pistorasioita (16 A) ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa ja toistuvaa korkeaa kuormitusta kuten läpi yön tapahtuvaa sähköauton latausta.

                                                    Suko-pistorasian kautta tapahtuvassa latauksessa suositellaan käytettäväksi enintään 8 A -virtaa, joka onkin monissa matkalatureissa oletusarvona.

                                                    Jos ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, voi käyttää vahvistettua pistorasiaa eli supersukoa. Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran.


                                                    Tokmannilta löytyy edukkaasti 16A schuko, mutta eikös se mene sitten 16A kykynevän schukolaturin ostamiseksi vai saako auton mukana tulleen laturin lataamaan schukosta 16A? Pistorasian päivitys + uusi laturi = tällä rahalla saisi jo kiinteän latausaseman? Tietysti jos tarvii sähköasennustöiyä enemmän niin kustannukset karkaa.

                                                    Comment


                                                      Täytyy myöntää, että en ollut tuota lisäystä lukenut. (ja itsellänihän siis on S3 luvat, mutta harvemmin tarvitsee nykyään rakennuspuolen juttujen kanssa olla tekemisissä)
                                                      Kovasti pidän silti käärmeöljynä verrattuna kaupasta haettuun uuteen ulkorasiaan.
                                                      "Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran. ".
                                                      Ihan omasta mielenkiinnosta melkein tekisi mieli hakea kaupasta tuo ja vastaava normi IP44 rasia ja katsoa onko oikeasti mitään eroa(jos on eroa, niin oletan että jäykemmät/vahvemmat kontaktit suuremmalla jousivoimalla)
                                                      Toki jos täällä joku joka näitä asentelee työkseen voisi valaista asiaa.

                                                      Käytännössä tällä halutaan suojella siltä, että ihmiset eivät lataisi sitä 60kwh akkua 20h putkeen siitä 20v vanhasta rasiasta autotallissa, jossa kontaktit löystyneet ja alkaa huonon kontaktin vuoksi kuumenemaan/jopa palamaan.
                                                      Yleensä kun rasiat josta ihmiset haluaisivat ladata autoaan ovat sellaisissa paikoissa, että niitä on todennäköisesti käytetty melko paljon aikaisemminkin.
                                                      Ja yhä tuo rasia ei meinaa yhtään mitään, jos kaapelointi ennen sitä ei ole kunnossa. Jos sille tulee esim 3g1,5 kaapeli, niin 10A on maksimi mitä voidaan laillisesti ottaa rasiasta huolimatta.
                                                      Eli ensin täytyy selvittää millaiset syöttökaapelit tulevat rasialle ja mitä muuta on kytketty samaan ryhmään.

                                                      Lisäyksenä, jos haluaa ladata oikeaa sähköautoa kotona, niin suosittelen 11kw latausaseman hankkimista en käyttämään matkalaturia.
                                                      Ja mikäli asut okt:ssa, selvitä ensin millainen sähköliittymä on jos et jo tiedä. Mikäli esim vain 25A liittymä(aika yleinen pienissä taloissa), niin se käy hyvin pian ahtaaksi sähköautoillessa.
                                                      Meinaan vaikka lataisit vain yhdellä vaiheella 16A tuosta, niin täytyy jo vähän miettiä koska voit ladata ja koska lämmittää saunaa ettei sulakkeet pauku. Puhumattakaan, jos vähän Moccamasteria, hellaa ja imuria tulee vielä käyteltyä sopivasti. Tämä siis riippuu miten on ryhmät jaettu vaiheisiin talossa, jos sattuu esim talli + keittiön rasiat samaan vaiheeseen osumaan, niin voi tulla ongelmia. Ja sitten yleisesti ottaen kiuas ja hella syö 3x10A/16A.

                                                      Eli jos haluat latauspisteen sähköautolle omaan taloon, niin mikäli et ymmärrä mitä olet tekemässä ja sinulta ei löydy sähkölupaa, niin vahvasti suosittelen olemaan yhteyksissä ammattilaiseen ennen kuin lähdet ostamaan sitä latausasemaa/pistorasiaa. Sähkömies sitten selvittää, pitääkö mitä muita muutoksia sen latausaseman/pistorasian lisäksi tehdä.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 6.12.2023, 22:27. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                      • https://youtu.be/eUSO36_sWJo

                                                        vaikka kohdasta 28:30, summa summarum hopeidut koskettimet missä suurempi kontaktipinta-ala.

                                                        Eronahan super schukossa siis että ne on suunniteltu uudempien standardien mukaan ja niissä ne vaaditaan suunniteltavaksi kestämään jatkuva 16A virta kuin vanhoissa olisikohan 8A. Kuitenkaan mikäänhän ei estä sitä etteikö jotain 20v vanhaa pistorasiaa olisi jo silloin suunniteltu siten että kestää jatkuvaa 16A virtaa.

                                                        Ja tosiaan liittymättä noihin itse pistorasioihin:

                                                        On hyvä huomioida, että 16 A jatkuvaan lataamiseen tarkoitettujen pistorasioiden tulisi olla ryhmän ainoana pistorasiana, ei siis ketjutettuna siten, että ryhmässä on myös tavallisia pistorasioita.

                                                        Comment


                                                          Siis Tukesinkaan mukaan ei noudata mitään uudempaa standardia, vaan valmistaja vain vakuuttaa sen kestävän 16A jatkuvaa hetkellisen sijaan. Mutta hyvä, jos noissa oikeasti jotain eroa.
                                                          Maastokuvioidulla puolella on käytetty jo vuosikausia/kymmeniä schukoja jatkuvalle 10-16A ilman pienintäkään ongelmaa, mutta toki näissä ei käytetä yleensä mitään random markettirasioita vaan BALS:n tai Mennekesin IP67/68 tuotteita.

                                                          Vahvistettu pistorasia eli supersuko

                                                          Jos ei ole mahdollista asentaa latauspistettä, voi käyttää vahvistettua pistorasiaa eli supersukoa. Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran.
                                                          Viimeksi muokannut Cid; 6.12.2023, 21:38.

                                                          Comment


                                                          • Eikun siis jos vaikka katsoo tietoja noista myynnissä olevista super schukoista, niin valmistaja luettelee standardit jotka tuo tuote täyttää. Nuo nyt on kuitenkin maksullisia standardeja, niin ei pääse niistä lainaamaan tekstiä. Mutta jos valmistaja vakuuttaa eli noudattaa standardia niin sillon tuote on standardin mukainen. Esim tuo suomessa myytävä super schuko Bals E-8101A luokitellaan ETIM EC002898 - Charging connector E-Mobility sekä noudattaa seuraavia standardeja:

                                                            IEC 60884-1:2022 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes - Part 1: General requirements

                                                            DIN EN 62196-1 VDE 0623-5-1:2012-11 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles

                                                            DIN VDE 0620-1 VDE 0620-1:2010-02 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes

                                                            En sano etteikö joku perus ABB ulkopistorasia kestäisi ladata sähkökäyttöistä autoa jatkuvalla 16A mutta sitä ei ole siihen suunniteltu. Sen sijaan olematta varma oletan vahvasti että noissa ed.mainituissa standardeissa määritetään että sähköauton latauskäyttöön tarkoitetun pistorasian pitää kestää jatkuvaa 16A virtaa jonka myös super schukojen valmistajat mainitsevat tuotteen yhteydessä.

                                                            Eli ei oo kiva polttaa pistorasiaa, autoa tai taloa väärän sähköasennuksen takia.
                                                            Viimeksi muokannut Killeri; 6.12.2023, 22:26. Perustelu: Viestit siirretty tähän ketjuun. Kiitos vinkistä!

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                                                              8A latauksella kokemuksesta tuon 14kWh akun lataus tyhjästä 100% täyteen kestää jopa enemmän, kuin 8h.
                                                              Miten te saatte menemään yli 8h tuon 14 kWh akun lataukseen tyhjästä täyteen 8A:lla? Mulla menee noin 6h, hiukan jopa alle

                                                              14kWh akun käytössä oleva kapasiteetti on 10,4 kWh.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X