Meidän kylän Juustoportin Kempowerasemat on katoksen alla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Niin, onhan ne bensapumppujenkin tankkauskentät katettu, voisi kai olla joku katos siinä sähkärin laturien ja ruutujen päällä ettei tarvi sateessa ährätä sähkökaapelien kanssa. Ehkä se on seuraava kilpailuvaltti siinä vaiheessa kun laturit on jossain vaiheessa parin vuoden sisällä yleistynyt sen verran että pelkkä latausmahdollisuus ei enää ole mikään syy suosia jotain tiettyä kauppaa tai liikenneasemaa.
Comment
-
Kävin hakemassa kahvin Lahden mäkkäristä ja jalkauduin autosta katsomaan millainen tuo Kempowerin tehokaappi oikein on. Kuten alla olevassa videossa Kempowerin setä esittelee kaappia, niin tosiaan siinä on vain suodatin ovessa ja tehomoduuleissa tuulettimet. Luulisi että kun tuo on päältäpäin asiakkaalle brändätty, niin ei ole suunniteltu laitettavaksi piiloon minnekkään ilmastoituun koppiin, katoksen voisi laittaakkin. Amerikkaan, keski/etelä-eurooppaan jne luulisi tarvitsevan ilmastointikoneen tuollaiseen pömpeliin jos meinaa pitää lämmöt kurissa. Tietysti kun noi ilmastointikoneet maksaa tonneja niin ei niitä turhaan ole suomimalleihin laitettu.
Upotetun videon on tarkoitus hypätä kohtaan 9:16. Tässä siihen suora linkki: Kempower pikalatausjärjestelmä Osa 2/2: Pitkä esittely - YouTube
Aiemmin ketjussa oli juttua Tesla-latureista ja siitä montaa autoa ne lataa ja millä teholla. Niillä vaan taitaa olla piilossa nuo tehokaapit että arvokilvestä näkis kokonaistehon, tais olla Tesla-Björnin jossain videossa ihan taivasalla ja esillä nuo tehokaapit niin pystyi lukemaan arvokilvet.
Kempowerilla siis 300kW tuo ulostuleva teho.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiNiin, onhan ne bensapumppujenkin tankkauskentät katettu, voisi kai olla joku katos siinä sähkärin laturien ja ruutujen päällä ettei tarvi sateessa ährätä sähkökaapelien kanssa.
Comment
-
Kun nuo latauspisteet heitetään jälkikäteen jonnekin asfaltin reunaan, niin aika lailla säiden armoilla ne siinä toimii. Parkkihalleissa tuskin tulee ongelmaa jäähdytyksen tai lumen kanssa. Kun uusia asemia suunnitellaan, niin varmaankin osataan sijoittaa latauspisteet fiksummin. Nyt niitä kuitenkin paiskotaan miten sattuu. Talvella sitten kontataan lumipenkkojen keskellä ja toivotaan, että letku riittää.
Comment
-
"Teslasta poistettiin nopeudenrajoitin. Testikuljettaja ylsi lopulta nopeuteen 216 mph, joka vastaa suunnilleen nopeutta 348 km/h."
https://www.is.fi/autot/art-2000008926156.html
Comment
-
Parempi video, josta näkee mm. mailin ajan ja loppunopeuden. Alkupään kiihdytys aika heikko, kun ilmeisesti siis nopeusnäytön näkymisen vuoksi ei ollut se nopein launch-tila käytössä.video, condivisione, telefono con videocamera, videotelefono, gratuito, caricare
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti5.3. Olin laittanut tänne että hommasimme golfin. Nollasin tripin ostaessa. Eilen mittariin töistä kotiin saapuessa pyörähti 5070km. Eli noin 30tkm/vuosi tahdissa mennään ainakin näin työssä käynti kuukausina.
Comment
-
Tuli päivitettyä GTE Passatti viimeviikolla I-Pace Jaguraariin. Ensimmäisen 400km perusteella erittäin tyytyväinen vaihtoon, toki eipä noita kahta autoa voi oikein mitenkään vertailla.
Korkeahkoksi haukuttu kulutus maantiepainotteisessa ajossa tällä hetkellä 23,7kWh/100km, mikä on omasta mielestä ihan siedettävä. 85kWh nettoteholla olevan akun kanssa range asettuu varmaan 350-380km välille, lämpötilojen pyöriessä tässä nollan molemmin puolin.
Kotilataus tuossa on aika onneton, viikonloppuna tuli reilun 16h edestä latailtua halvalla pörssisähköllä, 53%->100% varaukseen. Olen vähän kahden vaiheilla, viitsiikö kotiin ottaa latausasemaa, siinä saa vähän laturista riippuen nostettua latausnopeuden 3,6kW/h -> 7,4kWh. Helpommalla pääsee kun ajelee Juustoportin Kempoweriin kiinni.
Comment
-
Tuliko minkä ikäinen i-pace? Olen aina katsellut kaihoten kun näkee i-pacen liikenteessä että toi on kyllä hieno auto. Itsellä on tilattuna Kia ev6 awd gt-line mutta taitaa toimitus mennä pitkälle ens vuoteen...
Comment
-
2019, 68tkm rullattu HSE tuli. Alkupään kappaleita, mutta euroja joutui laittamaan jonoon huomattavasti vähemmän, mitä esim. Model S 100D Teslaan, jota koeajoin myös.
Uudehko Mach-E Mustang oli myös testattavana, mutta Jaguar oli sisätiloilta jonkin verran miellyttävämpi ympäristö olla, joka omalla kohdalla oli ratkaiseva tekijä.
Comment
-
Viimeisimmässä Sähköautomiesten podcastissa puhuttiin juuri siitä, että koska käytettyjen Jaguarien ja fätronien hinnat ovat tulleet alas, ovat ne varsin kilpailukykyisiä verrattuna uusiin SUVeihin. Varusteet ja mukavuus ovat kuitenkin aika eri tasolla verrattaessa e-tron 55 vs. ID.4 (tai vastaava vertailupari).
Comment
-
Mulla oli Q4 e-tron 35 mutta en ollut tyytyväinen tehoon enkä rangeen mutta ne olisi pitänyt arvata jo tilatessa mutta kokeilemalla oppii....Kiaan minut sai kääntymään samaiset voima ja range kun sitä on ja se aina käytössä eikä niin kuin meb alustoissa että kun kaikki parametrit pitää on kohdallaan...Ja onhan tuo erillaisen näköinen kun kaikki muut. Vastaavilla varusteilla Q4 audi olisi kolkutellut lähelle 70tk€ hintaa kuitenkin niin jäi pois laskuista....
Comment
-
Tuli heitettyä noin 390km maantielenkki I-Pacella eilen. (Ylöjärvi - Tampere - Turku - Tampere - Ylöjärvi).
Lähtiessä akku 100% ja auto esilämmitettynä. Tietokone lupaili 389km rangea. Todellinen range oli 340km luokkaa, 80-100km/h nopeuksilla vakionopeudensäätimellä ajettaessa. Keli oli kohtalainen, -3°C höystettynä lumisateella. Yhdellä 26min pysähdyksellä, Huittisen ABC:n pikalaturissa, selvittiin reissu kotipihassa 90km rangea jäljellä. Keskikulutus tietokoneen ilmoittamana 23,8kWh/100km.
Kohtalaisen hyvin tuolla pärjää maantiellä. Omien ajotottumusten mukaan matkanteko ei käytännössä ole yhtään hitaampaa mitä polttiksella / plugarilla. Hitaan kotilatauksen takia toki tulee pieni ongelma, jos pitää päästä peräkkäisinä päivinä suorittamaan useamman sadan kilometrin lenkkiä. Tällöin joutuu turvautumaan kahden (tai useamman) pysähdyksen taktiikkaan.
- 1 like
Comment
-
Ajonopeus vaikuttaa kyllä aika paljon näissä sähkökulkineissa, mutta vaikka tuossakin on kohtuullisen korkea peruskulutus, niin pikalatausta on nyt jo tarjolla niin hyvin, että ei näistä maantiereissuista juuri kiinnostavia juttuja voi enää kirjoittaa. Tietty myös talvi- ja sadesää nostavat kulutusta myös, mutta eipä sekään toimivalla akun esilämmityksellä hirveästi haittaa, pysähdykset vaan hivenen tiuhempaan. Toimiva esilämmitys siis tarkoittaa, että auto osaa valmistella akun sopivaan lämpöön korkeatehoista pikalataussessiota varten. En tiedä osaako I-Pace tehdä tuon, millaisia tehoja tulee?
Syyslomalla Teslalla Nurmijärvi-Saariselkä-Nurmijärvi, rajoitukset vielä kesänopeuksilla ja suhteellisen hiljaisessa liikenteessä kohtuullisen korkealla rikesakkonopeudella (+15...20 km/h tilanteen salliessa), kulutus 233 Wh/km koko reissu. Ei hirveästi raportoitavaa, ekat vedot täydellä akulla lähtien, voi ajaa 3-4 tuntia nopeudesta riippuen, sitten aina 2.5h-3h välein 30/45 min pysähdys. Meillä noihin osutettiin ruokailut ja kauppareissut, pikalatureita mm. Rovaniemellä ja Sodankylässä kauppojen yhteydessä.
Koko matka-aika omassa tapauksessa hyvin tarkasti sama kuin Google mapsin normiautolle antama nopeus, olisiko 20 minuuttia sen estimaatin yli. Eli reipas matkavauhti kompensoi osapuilleen latauspysähdykset, toki samalla sakkoriskillä polttiksella olisi ollut nopeammin perillä. 2300 km ajojen sähköt pikalatureilla, noin 150€ olisi tullut hintaa, ellei olisi maksuttomia supercharger-latauksia. Aika edullista ajoa auton kokoluokka ja suorituskyky huomioiden edelleen, vaikka sähkön hinta onkin älytön. Tosi virkeänä perillä, kun "pakkostoppeja" useammin kuin polttiksella.
Comment
-
I-Pace osaa akun esilämmittää, eli järkevästi suunniteltuna ei tuosta isoa ongelmaa tule.
Lataus tuossa on joka tapauksessa heikko kilpailijoihin verrattuna, mutta hyvin esilämmitettynä 10%-50% väli on itse testattuna latausnopeuden puolesta 80kW tuntumassa. 50% jälkeen alkaa hiljakseen nopeus tippumaan, päätyen lopulta 40kW tasolle.
Comment
-
-
Eipä tuossa mitään ihmeellistä. Sähkömoottoria pystytään säätämään satoja, jos ei tuhansia, kertoja sekunnissa. Polttomoottorin säädössä abs-anturin huomaamasta luistosta todelliseen pyörän toteuttamaan vääntöön on varmaan sekunnin viive. Eikä se sähkärin ylimääräinen paino ainakaan haittaa tuollaisessa lähtöpitoa vaativassa testissä.
Comment
-
Hyvä huomio tuossa videossa, painosta on etenemismielessä hyötyä (kun se yhdistyy riittävään vääntöön).
Comment
-
-
Sieltä se Kia ev6 awd gt-line 325hv/605nm nyt saapui 10kk odottelun jälkeen.Näin viikon ajelun jälkeen voin kyllä todeta että ole tyyttyväinen valintaani,nelivedon toiminta jopa yllätti positiivisesti vanhan Quattro kuskin toimii hienosti ja ilman mitään viiveitä.
Tilausta tehdessäni ei ollut kuin takavetoa tarjolla koeajoon niin tein tilauksen sen perusteella.
Ja mikä parasta Kaikki ajamista haittavat avustimet saa pois päältä.
Jo tiedossa olleet muutamat ominaisuudet ovat kyllä huomattu eli tuulilasin etupuolella oleva kaukalo on jäätä täynnä aika helposti ja oven kahvat nyt ei ehkä ole talvella ihan parhaat mutta niiden kanssa pärjää.
Ajettavuus on todella jämäkkä mutta ei pintakova ja suuntavakavuus on hyvä.Vertailukohtana minulla on Q4 mikä minulla oli jonkun aikaa sitten niin en voi kyllä millään itse perustella Q4 18tk€ kalliimpaa hintaa minkä lisäksi suorituskyky on huononpi(kiihtyvyys/lataus)
Ja kakkos hommissa tulee nykyään ajettua ID5:lla niin mebistä on kokemusta kertynyt.Ei ne huonoja ole mutta minusta ev6 tarjoaa enemmän samaan rahaan tai halvemmalla....
- 1 like
Comment
-
Katsotaan joutuuko sitä siirtymään Teslan leiriin. Model 3 LR vetokoukulla uutena alkaa olla jo sen hintainen, että saattaa houkuttaa liikaa. Harmittaa todella, kun ei tullut aikoinaan tilattua Ioniq 5:sta. Nyt siitä pitää käytettynä maksaa törkeitä hintoja, jos vetokoukulla haluaa. 32 tkm:ä nykyisellä mittarissa 17:sta kuukauden jälkeen. Toki halvin vaihtoehto olisi pistää perheen diesel Leoniin vetokoukku, mutta...
Comment
-
Täällä vaihtui I-Pace eilen koukulliseen Model 3 LR:ään.
Model 3 pääsi totaalisesti yllättämään ajettavuudella, sekä tiloilla. Pieneksi autoksi sisällä yllättävän hyvin tilaa. Käytännössä lähes saman kokoinen Jaguaariin verrattuna. Takapenkillä ainakin lasikatollisessa on pään päällä tilaa jopa enemmän.
9500km ehdin I-Pacella 6kk aikana ajamaan ja sain omani pois, eli sen puolesta ei valittamista. Talviautona mahtava laite, kulutus toki hieman korkeahko.
Sekalaisessa ajossa Model 3 näyttää kuluttavan noin 6kWh/100km vähemmän mitä I-Pace.
Comment
Comment