Kävin kokeilemassa itselle kiinnostavinta saksalaista sähköautoa, eli Model Y Performance -tulevat nyt tänne Berliinin tehtaalta. Hyvä, napakka jousitus, jämäkän oloinen kori, en havainnut nitinöitä tai koriääniä. En tosin olekaan tältä osalta mikään rakotulkin kanssa kulkeva asiantuntija, mutta ei silmiin tai korviin osunut mikään negatiivisesti. Ohjaus on nopea ja auto on kiva pyöritellä tai ajaa mutkatietä, jos ei ihan limiitissä vedä. Kovemmassa vauhdissa kallistelee hieman, eli vaikka akut (paino) on alhaalla, niin korkea kori kallistelee enemmän kuin oma verrokki (Model S P100D). Ohjaus on sport-tilassa vasteeltaan sopivan raskas, mutta ääriasennoissa palautusta olisi omaan makuun saanut olla enemmän, eli vähän tahmea. Ässässä mielestäni luonnollisempi tuntuma. Ratti on ihan jees. Penkit eivät ole yhtä hyvät kuin tuoreessa S:ssä sivutuen osalta.
Suorituskyky ja voimalinja hyvä, viiveetön vaste polkimeen, hyvä regen, luonnollinen yhden pedaalin ajo. Mutta tietysti viimeinen repivyys vrt. Performance S puuttuu, ei tietysti yllätys, 0-100 Y luvataan muistaakseni 3.7s ja vanha S 2.6s. Kyllä tuokin vielä 140 asti kiihtyi ihan rivakasti, koeajoautolla ei sen kovempaa päässyt, eikä tietty maantiellä ole laillista. Tilat ovat toimivat, sisätiloiltaan isompi kuin kompaktia ulkomuotoa katsoen uskoisi. Lasikatto tuo mukavaa avaruutta. Ei havaittavia tuulensuhinoita motarinopeuksissa, ja myös rengasmelu 21" kesärenkailla oli positiivinen yllätys, eli ei juuri melu muuttunut, ajoipa urassa tai sen ulkopuolella.
Summa summarum: jos uusi pitäisi ostaa, niin olisi aika helppo valinta. Ja jos tuovat sen track moden näihin, niin tilaus lähtisi aikalailla hetimiten, nyt jään odottelemaan hetken. Omassa täystakuuta vielä jäljellä, ja edelleen toi S tuntuu omaan käteen olevan se oikea.
Toimitukseen saisi kiitettävän nopeasti, lupailevat elokuulle (musta ja valkoinen väri). . Nuo Y Performancet kiertävät lähiviikkoina Suomea, eli jos kiinnostaa käydä ajamassa, niin mahdollisuuksia on.
Suorituskyky ja voimalinja hyvä, viiveetön vaste polkimeen, hyvä regen, luonnollinen yhden pedaalin ajo. Mutta tietysti viimeinen repivyys vrt. Performance S puuttuu, ei tietysti yllätys, 0-100 Y luvataan muistaakseni 3.7s ja vanha S 2.6s. Kyllä tuokin vielä 140 asti kiihtyi ihan rivakasti, koeajoautolla ei sen kovempaa päässyt, eikä tietty maantiellä ole laillista. Tilat ovat toimivat, sisätiloiltaan isompi kuin kompaktia ulkomuotoa katsoen uskoisi. Lasikatto tuo mukavaa avaruutta. Ei havaittavia tuulensuhinoita motarinopeuksissa, ja myös rengasmelu 21" kesärenkailla oli positiivinen yllätys, eli ei juuri melu muuttunut, ajoipa urassa tai sen ulkopuolella.
Summa summarum: jos uusi pitäisi ostaa, niin olisi aika helppo valinta. Ja jos tuovat sen track moden näihin, niin tilaus lähtisi aikalailla hetimiten, nyt jään odottelemaan hetken. Omassa täystakuuta vielä jäljellä, ja edelleen toi S tuntuu omaan käteen olevan se oikea.
Toimitukseen saisi kiitettävän nopeasti, lupailevat elokuulle (musta ja valkoinen väri). . Nuo Y Performancet kiertävät lähiviikkoina Suomea, eli jos kiinnostaa käydä ajamassa, niin mahdollisuuksia on.
Comment