Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minusta tägin näyttäminen ei eroa lähimaksun käyttämisestä, eikä sovelluksen käyttäminen tekstiviestin lähettelystä. Pelkästään Fortum charge&drive tägillä tai sovelluksella pärjää hyvin. Kelpaa useisiin paikallisiin sähköyhtiöiden latauspisteisiin ja voi ladata samalla hinnalla. K-latauksella ja S-ketjulla on hpc-lataus kWh hinnoittelulla ja Motonetilla DC 10c/kWh, joten itse käytän niitäkin. Lumme, Väre, Virta, Plugit ja Kia löytyy myös, kun niistäkään ei mene mitään kuukausimaksua. Viime reissulla unohtui tägit kotiin, mutta hyvin pärjäsi pelkillä sovelluksilla.

    Comment


      Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
      Mitenkäs nuo tänäpäivänä toimii, nuo yleiset laturit? Onko vielä yhtään paikkaa, missä selviäisi ihan pankkikortilla? Vai vaatiiko jokainen jonkun sovelluksen ja kk maksun + tägejä ja turhaa rihkamaa? Näyttää siltä, että pitää alkaa näitä tutkimaan oikeasti. Ei vain turhia sopimuksia haluaisi tehdä, satunnaisien latauksien takia.

      Volttia tullut ladattua vain parissa julkisessa paikassa, näissä lataus ollut ilmaista ja käynnistynyt ihan tekstiviestillä.
      Eikös ainakin K-lataus toimi ilman tägiä ja toimii ihan selaimessa. Toimii jopa rekisteröitymättä mutta rekisteröityneenä aloitus maksua ei ollut. Jos rekisteröityy niin maksukortin tiedot lisätään tietoihin joten ei tartte korttia kaivaa taskusta.

      Ja sitten toki Lidlien laturit. Mäkkärienkin laturia taisi pystyä käyttämään ilman tägiä tai appia.

      Comment


      • Tämähän on jo sitten muuttunut positiiviseen suuntaan. Aikoinaan jonkin meinasin ottaa, en edes muista enää tarjoajaa. Kotiin tuli tuo tägi ja sopimus, missä olisi pitänyt maksaa xx summaa, vaikka sitä ei olisi käyttänyt. Jäi silloin tosi huono ensikokemus, mutta pelkkä tägi itsessään ei ole mörkö, vain se jos joutuu kk maksuja makseleen vaikka ei käyttäisi. Pitääkin alkaa noita äppejä yms latailemaan.

        Comment


        • Motolataus toimii kanta asiakaskortilla ja muut ym. sovelluksella. Halutessaan voi tilata tägin lisäksi. Kortti niihin tileihin kuitenkin tulee linkittää.

          Tuolta näkee aika paljon latureita ja kuka niitä hallitsee. Voi sen mukaan toimia. https://latauskartta.fi/#





          Comment


          • Enpäs edes ajatellut, että tässä pykälän vanhemmassa mallissa tuo sisäinen laturi olisi paljon heikompi. Tukee tuota 3.6kW schuko laturia, mutta ei ollutkaan sitä 3x16A laturin tukea. Eli maksimi kotilataus olisi vissiin tuo 1x32A. Aiheuttaa vaan vähä hankaluuksia, kun pääsulakkeet on 25A.

            Mitäs vaihtoehtoja olisi, ostaa tuollainen 32A laturi ja rajoittaa vain sen tehot tuohon alle 25A? Hetken pärjäilee kyllä tuolla perus pistorasia laturillakin, mutta pidemmän päälle olisi mukava olla joku vähä parempi laite. Piti hommata kotilaturiksi 3x16A laite, mutta jos tuosta ei saa yhtään iloa, niin pitää katsoa joku toinen malli.

            Esim tuollainen https://atonos.com/products/type2-vo...BoClAUQAvD_BwE tehot vain tiputtaa 23A tasoon, vaikka tuosta hyödyntäisikin vain yhtä vaihetta, olisi tulevaa ajatellen jo enemmänkin tehoja tarjolla. Saisi tuosta jonkun 5,5kW latausta vrt tuo schukon 3,6kW

            Tai onko näistä vaiheita yhdistävistä laitteista kokemusta? https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/ Tuolla voisi saada sen ilon irti, mitä mahdollista.
            Viimeksi muokannut Razur; 19.3.2022, 22:50.

            Comment


              Vähän hölmö ajatus juolahti mieleen.

              Golffissahan ei ole akun esilämmitystä ladatessa. Sitten kun todella on kylmä niin tuo varmasti vaikuttaa akun latautumiseen ja rangeen.

              Olisiko siis järkeä asentaa akun jäähdytysjärjestelmään pumpullinen letkulämmitin ja sille pistoke puskuriin?

              Comment


                Kyllä, kylmyys vaikuttaa siten, ettei akku kylmänä ota virtaa vastaan samalla tavalla kuin lämpimänä. Saattaisi tuollainen lämmitys toimiakin.

                Comment


                  No täytyypä jossain vaiheessa suunnitella ja perehtyä.
                  Joitain juttuja tulee heti mieleen.

                  -Noissa lämmittimissä on joissain sisäänrakennettu termostaatti mutta mille lämpötila-arvolle. Akuston optimi lie 20-25 astetta.

                  -Tulisi valita sellainen jossa lisälämmittimen pumppu mahdollistaa vapaakierron jottei auton oman pumpun tekemä keirto ajon aikana häiriinny.

                  -Auton oma pumppu onko vapaakiertoinen?
                  Jos ei niin mitä kaikkea aiheuttaa.
                  ​​​​​​

                  Comment


                    Ja toki kannattaa selvittää mitä tuollainen vaikuttaa akkutakuuseen.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                      Enpäs edes ajatellut, että tässä pykälän vanhemmassa mallissa tuo sisäinen laturi olisi paljon heikompi. Tukee tuota 3.6kW schuko laturia, mutta ei ollutkaan sitä 3x16A laturin tukea. Eli maksimi kotilataus olisi vissiin tuo 1x32A. Aiheuttaa vaan vähä hankaluuksia, kun pääsulakkeet on 25A.

                      Mitäs vaihtoehtoja olisi, ostaa tuollainen 32A laturi ja rajoittaa vain sen tehot tuohon alle 25A?
                      Muistelen lukeneeni, että Walle-latureilla on tuollainen kotilaturi, joka osaa ottaa kahta tai kolmea vaihetta, ja nostaa ampeereja yhden vaiheen virtaan (25A/32A). Olisiko ollut tuo?

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viesti
                        Vähän hölmö ajatus juolahti mieleen.

                        Golffissahan ei ole akun esilämmitystä ladatessa. Sitten kun todella on kylmä niin tuo varmasti vaikuttaa akun latautumiseen ja rangeen.

                        Olisiko siis järkeä asentaa akun jäähdytysjärjestelmään pumpullinen letkulämmitin ja sille pistoke puskuriin?
                        Ei siinä ole sitä akun jäähdytysjärjestelmääkään, kuten pari sivua aikaisemmin kirjoitin. Jäähdytys on sähkömoottorille tai ainakin näin minulle k-kaarassa sanottiin.

                        Comment


                        • Juu, ei ole e-golfissa nestekiertoa akulle. Sikäli vähän hankala asentaa itsekään mitään lämmitintä sille. SSP 530 käsittelee autoa ja sisältää kaaviot jäähdytyksestä, löytyy googlaamalla. Tehoelektroniikkaa, laturia ja moottoria jäähdytetään nestekierrolla mutta akkua ei.

                          Comment


                            Ai. Mää vaan katsoin että nestettä ja paisari ja oletin heti että akustoa jäähdytellään. No sitten ei kannata protoilla enempää.

                            Comment


                            • Alkaa olla sähköautokelit:
                              Ajoin tänään töistä kotiin 14,0 kWh/100km kulutuksella. E-Golffin rangekin alkaa jo näyttää toiselta kuin nykyhybridien range.

                              Comment


                              • Nämä vaiheita yhdistävät laitteet näemmä selvästi arvokkaampia, kuin nuo perusmallit. Tietenkin. Nämä kaksi nyt ainakin, mitä löytynyt. Onko kummastakaan oikeaa kokemusta, tai muita vastaavia malleja tiedossa? Tuolla yli tonnin laturin hankintahinnalla, käy aika usein pikalaturista ottamassa hörpyn, jos ei kotilataus aika riitä peruslaturilla. Eli hyödyntää kahta eri vaihetta (16A x2) ja yhdistää niistä lataustehoa yhteen ulostuloon.

                                Accelev V2 = 8kW ~1250€ (B-Tyypin vikavirralla +150€ ja wifi +80€) Tässä olisi kiinteä kaapeli, säästyisi yksi johto mikä matkaisi aina autossa. = Akkuun 90% lisää ~6 tuntia
                                Walle = 6kW ~1350€ = Akkuun 90% lisää ~8 tuntia
                                Tietoset 3x16A kannettava malli = 3,6kW ~500€ = Akkuun 90% lisää ~18 tuntia

                                Tässä kun asiaa alkoi paremmin miettiä, niin auto nyt ehtii olemaan lähes jokapäivä vähintään 12h roikassa, joten tuo 3.6kW lataus riittäisi. Olisipa sitten jatkossakin parempi reissulaturi, jos tulevissa autoissa tukea olisi paremmin tuolle 3x16A lataukselle.
                                Viimeksi muokannut Razur; 23.3.2022, 19:04.

                                Comment


                                  Varmaan ihan oikea päätelmä, yleensä tuota latauksen tarvetta tulee yliarvioitua. Oliko nyt niin, että e-Niron latailuun oli tuo tarve? Sitäkään ei varmaan arkena kannata vetää 100% lataukselle, etkä juuri koskaan lataa 0% (ellei hinausauton kuski ole paras kaverisi :D ). Eli lataustarve kotona normaalisti jotain muuta kuin 90% akusta, ajoprofiilista riippuen tietty. Paljon ajava voi laskea vaikka 10%-90% tai 10%-80%.

                                  Ajan myötä varmaan tulee sullekin sitten kalustoa, joka lataa kolmesta vaiheesta, eli tuollainen kallis kotilatausasema ei välttämättä maksa itseään takaisin.

                                  Comment


                                  • Niron latailuun hyvinkin. Normaalisti lataustarve on juurikin luokkaa 60-70 -> 80%. Lähinnä oli mielessä se, jos joutuu useampana päivänä putkeen käymään pidemmän reissun, mutta niitä harvoja päiviä voi tukea sitten matkan varrella pikalatureilla.
                                    Juuri löysin asetuksista tuon vivun, millä saa kotilatauksessa asetettua tuon maksimi latauksen, ollut tähän asti 100%, mutta luulen että normaalisti tuo 80-90 on enemmän kuin riittävä. Tuolla reilun tonnin kotilaturilla tosiaan lataa aika monta kertaa matkan varrella pikalatureista, jos tarvetta ilmenee.

                                    Comment


                                      Hyvä, akun pitkäikäisyyden kannalta se 80% tai 90% on järkevä noille litiumioniakuille.

                                      Comment


                                        BMW ei lataa koskaan täyteen, vaikka osoitin kyllä näyttää 100 % varaustasoa.

                                        Comment


                                          Eikös olisi halvin ratkaisu asennuttaa voimavirtapistorasia jossa super schuko ja sähkökeskukseen tuolle vikavirtasuojakytkin. Tuosta sitten edullisella 3,6kW latauskaapelilla auto latautumaan. Bonarina tulisi valmius 11kW lataukseen myöhempää käyttöä varten.

                                          Comment


                                          • Tuollaista juttua löytyi: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...laista/8318554

                                            Comment


                                              No tätä mä oonkin ihmetellyt, että mihin niitä latureita tavii kun tuollaisella voi hyvin työntää virtaa akkuun. Sama ratkaisu on kaverillakin käytössä teslan latausta varten. Vaatii tietysti sen, että voimavirtatöpseli on saatavilla.

                                              Comment


                                                Tai siis pointtina oli että en ainakaan itse löytänyt koteloitua super schukoa paitsi tämän. Tolla sais talon seinässä olevan pistorasiankin päivitettyä auton lataukseen jos se vaan on 2.5mm2 kaapelilla ja vikavirtasuojauksella. Tietty jos uutta pistorasiaa joutuu asentamaan niin kolmivaiheinen tuntuisi fiksuimmalta.

                                                Comment


                                                • Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viesti
                                                  Niron latailuun hyvinkin.
                                                  Sinulle taisi tulla auton mukana 8A-10A-12A sukolaturi. Silloin hankkisin 6A-16A/vaihde säädettävän 3-vaihe matkalaturin. On sitten tulevaisuutta varten valmiiksi. Jospa sen auton oman laturin voi päivittää tulevaisuudesa 3-vaiheiseksi, kun kerran uudemmassa sellainen on. Hintaa operaatiolle en lähde arvailemaan.
                                                  Kyllä sillä 3.6kW:lla jo 12:sta tunnin aikana ihan mukavasti rangea tulee. Käy tarvittaessa pikalaturilla ottamassa virtaa pohjille, niin voi kotona hitaalla sitten latailla. Lataa ennen pidempää matkaa auto 100%:iin, niin ei ole heti tarvetta pysähtyä.

                                                  Comment


                                                  • Oli tuo auton oma schuko laturi hävinnyt jonnekkin matkalle, mutta kävin heti hakemassa 10A/16A scuhko laturin, jolla ajattelin alkuun pärjääväni. Kyllä tuo tehoiltaan riittää, lataa joko 2,3kW tai 3,3kW (auton oman diagnostiikan mukaan). Mutta silti pidempään käyttöön kyllä hankin tuon voimavirtapistorasiaan tulevan 3x16A laturin, kestää sitten pidempiä aikoja ottaa sitä tehoa siitä ulos, ilman rasian sulamista.

                                                    Comment


                                                    • Aika edullinen tutustuminen sähköautoiluun: https://www.peugeot.fi/kampanjat/voi...ut-paivat.html

                                                      Comment


                                                        Jätin varauksen torstaina mut ei ole otettu yhteyttä vaikka palstat täynnä lauantainakin vasta aloitettuja ja tehtyjä kauppoja? Tulee jos tulee ei silleen jonottamaan huvita revetä.

                                                        Comment


                                                        • Sain tarjouksen yhdeltä myyjältä.

                                                          "Suuren kysynnän vuoksi nyt myytävät autot toimitetaan vuodenvaihteessa."

                                                          Vähän harmi sinänsä, luulin että tämän olisi saanut suoraan varastosta alle.

                                                          Comment


                                                            Tänne on tulossa yksi tuollainen, perheen kakkosauton virkaa toimittamaan.

                                                            Arvioitu toimitusaika kuulemma Maalis-Huhtikuu 2023.

                                                            Comment


                                                              Ja voipi lykkääntyä vielä siitäkin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X