Minusta tägin näyttäminen ei eroa lähimaksun käyttämisestä, eikä sovelluksen käyttäminen tekstiviestin lähettelystä. Pelkästään Fortum charge&drive tägillä tai sovelluksella pärjää hyvin. Kelpaa useisiin paikallisiin sähköyhtiöiden latauspisteisiin ja voi ladata samalla hinnalla. K-latauksella ja S-ketjulla on hpc-lataus kWh hinnoittelulla ja Motonetilla DC 10c/kWh, joten itse käytän niitäkin. Lumme, Väre, Virta, Plugit ja Kia löytyy myös, kun niistäkään ei mene mitään kuukausimaksua. Viime reissulla unohtui tägit kotiin, mutta hyvin pärjäsi pelkillä sovelluksilla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viestiMitenkäs nuo tänäpäivänä toimii, nuo yleiset laturit? Onko vielä yhtään paikkaa, missä selviäisi ihan pankkikortilla? Vai vaatiiko jokainen jonkun sovelluksen ja kk maksun + tägejä ja turhaa rihkamaa? Näyttää siltä, että pitää alkaa näitä tutkimaan oikeasti. Ei vain turhia sopimuksia haluaisi tehdä, satunnaisien latauksien takia.
Volttia tullut ladattua vain parissa julkisessa paikassa, näissä lataus ollut ilmaista ja käynnistynyt ihan tekstiviestillä.
Ja sitten toki Lidlien laturit. Mäkkärienkin laturia taisi pystyä käyttämään ilman tägiä tai appia.
Comment
-
Tämähän on jo sitten muuttunut positiiviseen suuntaan. Aikoinaan jonkin meinasin ottaa, en edes muista enää tarjoajaa. Kotiin tuli tuo tägi ja sopimus, missä olisi pitänyt maksaa xx summaa, vaikka sitä ei olisi käyttänyt. Jäi silloin tosi huono ensikokemus, mutta pelkkä tägi itsessään ei ole mörkö, vain se jos joutuu kk maksuja makseleen vaikka ei käyttäisi. Pitääkin alkaa noita äppejä yms latailemaan.
Comment
-
Motolataus toimii kanta asiakaskortilla ja muut ym. sovelluksella. Halutessaan voi tilata tägin lisäksi. Kortti niihin tileihin kuitenkin tulee linkittää.
Tuolta näkee aika paljon latureita ja kuka niitä hallitsee. Voi sen mukaan toimia. https://latauskartta.fi/#
Comment
-
Enpäs edes ajatellut, että tässä pykälän vanhemmassa mallissa tuo sisäinen laturi olisi paljon heikompi. Tukee tuota 3.6kW schuko laturia, mutta ei ollutkaan sitä 3x16A laturin tukea. Eli maksimi kotilataus olisi vissiin tuo 1x32A. Aiheuttaa vaan vähä hankaluuksia, kun pääsulakkeet on 25A.
Mitäs vaihtoehtoja olisi, ostaa tuollainen 32A laturi ja rajoittaa vain sen tehot tuohon alle 25A? Hetken pärjäilee kyllä tuolla perus pistorasia laturillakin, mutta pidemmän päälle olisi mukava olla joku vähä parempi laite. Piti hommata kotilaturiksi 3x16A laite, mutta jos tuosta ei saa yhtään iloa, niin pitää katsoa joku toinen malli.
Esim tuollainen https://atonos.com/products/type2-vo...BoClAUQAvD_BwE tehot vain tiputtaa 23A tasoon, vaikka tuosta hyödyntäisikin vain yhtä vaihetta, olisi tulevaa ajatellen jo enemmänkin tehoja tarjolla. Saisi tuosta jonkun 5,5kW latausta vrt tuo schukon 3,6kW
Tai onko näistä vaiheita yhdistävistä laitteista kokemusta? https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/ Tuolla voisi saada sen ilon irti, mitä mahdollista.Viimeksi muokannut Razur; 19.3.2022, 22:50.
Comment
-
Vähän hölmö ajatus juolahti mieleen.
Golffissahan ei ole akun esilämmitystä ladatessa. Sitten kun todella on kylmä niin tuo varmasti vaikuttaa akun latautumiseen ja rangeen.
Olisiko siis järkeä asentaa akun jäähdytysjärjestelmään pumpullinen letkulämmitin ja sille pistoke puskuriin?
Comment
-
No täytyypä jossain vaiheessa suunnitella ja perehtyä.
Joitain juttuja tulee heti mieleen.
-Noissa lämmittimissä on joissain sisäänrakennettu termostaatti mutta mille lämpötila-arvolle. Akuston optimi lie 20-25 astetta.
-Tulisi valita sellainen jossa lisälämmittimen pumppu mahdollistaa vapaakierron jottei auton oman pumpun tekemä keirto ajon aikana häiriinny.
-Auton oma pumppu onko vapaakiertoinen?
Jos ei niin mitä kaikkea aiheuttaa.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viestiEnpäs edes ajatellut, että tässä pykälän vanhemmassa mallissa tuo sisäinen laturi olisi paljon heikompi. Tukee tuota 3.6kW schuko laturia, mutta ei ollutkaan sitä 3x16A laturin tukea. Eli maksimi kotilataus olisi vissiin tuo 1x32A. Aiheuttaa vaan vähä hankaluuksia, kun pääsulakkeet on 25A.
Mitäs vaihtoehtoja olisi, ostaa tuollainen 32A laturi ja rajoittaa vain sen tehot tuohon alle 25A?
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viestiVähän hölmö ajatus juolahti mieleen.
Golffissahan ei ole akun esilämmitystä ladatessa. Sitten kun todella on kylmä niin tuo varmasti vaikuttaa akun latautumiseen ja rangeen.
Olisiko siis järkeä asentaa akun jäähdytysjärjestelmään pumpullinen letkulämmitin ja sille pistoke puskuriin?
Comment
-
Alkaa olla sähköautokelit:
Ajoin tänään töistä kotiin 14,0 kWh/100km kulutuksella. E-Golffin rangekin alkaa jo näyttää toiselta kuin nykyhybridien range.
Comment
-
Nämä vaiheita yhdistävät laitteet näemmä selvästi arvokkaampia, kuin nuo perusmallit. Tietenkin. Nämä kaksi nyt ainakin, mitä löytynyt. Onko kummastakaan oikeaa kokemusta, tai muita vastaavia malleja tiedossa? Tuolla yli tonnin laturin hankintahinnalla, käy aika usein pikalaturista ottamassa hörpyn, jos ei kotilataus aika riitä peruslaturilla. Eli hyödyntää kahta eri vaihetta (16A x2) ja yhdistää niistä lataustehoa yhteen ulostuloon.
Accelev V2 = 8kW ~1250€ (B-Tyypin vikavirralla +150€ ja wifi +80€) Tässä olisi kiinteä kaapeli, säästyisi yksi johto mikä matkaisi aina autossa. = Akkuun 90% lisää ~6 tuntia
Walle = 6kW ~1350€ = Akkuun 90% lisää ~8 tuntia
Tietoset 3x16A kannettava malli = 3,6kW ~500€ = Akkuun 90% lisää ~18 tuntia
Tässä kun asiaa alkoi paremmin miettiä, niin auto nyt ehtii olemaan lähes jokapäivä vähintään 12h roikassa, joten tuo 3.6kW lataus riittäisi. Olisipa sitten jatkossakin parempi reissulaturi, jos tulevissa autoissa tukea olisi paremmin tuolle 3x16A lataukselle.Viimeksi muokannut Razur; 23.3.2022, 19:04.
Comment
-
Varmaan ihan oikea päätelmä, yleensä tuota latauksen tarvetta tulee yliarvioitua. Oliko nyt niin, että e-Niron latailuun oli tuo tarve? Sitäkään ei varmaan arkena kannata vetää 100% lataukselle, etkä juuri koskaan lataa 0% (ellei hinausauton kuski ole paras kaverisi :D ). Eli lataustarve kotona normaalisti jotain muuta kuin 90% akusta, ajoprofiilista riippuen tietty. Paljon ajava voi laskea vaikka 10%-90% tai 10%-80%.
Ajan myötä varmaan tulee sullekin sitten kalustoa, joka lataa kolmesta vaiheesta, eli tuollainen kallis kotilatausasema ei välttämättä maksa itseään takaisin.
Comment
-
Niron latailuun hyvinkin. Normaalisti lataustarve on juurikin luokkaa 60-70 -> 80%. Lähinnä oli mielessä se, jos joutuu useampana päivänä putkeen käymään pidemmän reissun, mutta niitä harvoja päiviä voi tukea sitten matkan varrella pikalatureilla.
Juuri löysin asetuksista tuon vivun, millä saa kotilatauksessa asetettua tuon maksimi latauksen, ollut tähän asti 100%, mutta luulen että normaalisti tuo 80-90 on enemmän kuin riittävä. Tuolla reilun tonnin kotilaturilla tosiaan lataa aika monta kertaa matkan varrella pikalatureista, jos tarvetta ilmenee.
Comment
-
Comment
-
Eikös olisi halvin ratkaisu asennuttaa voimavirtapistorasia jossa super schuko ja sähkökeskukseen tuolle vikavirtasuojakytkin. Tuosta sitten edullisella 3,6kW latauskaapelilla auto latautumaan. Bonarina tulisi valmius 11kW lataukseen myöhempää käyttöä varten.
Comment
-
-
Tai siis pointtina oli että en ainakaan itse löytänyt koteloitua super schukoa paitsi tämän. Tolla sais talon seinässä olevan pistorasiankin päivitettyä auton lataukseen jos se vaan on 2.5mm2 kaapelilla ja vikavirtasuojauksella. Tietty jos uutta pistorasiaa joutuu asentamaan niin kolmivaiheinen tuntuisi fiksuimmalta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Razur Näytä viestiNiron latailuun hyvinkin.
Kyllä sillä 3.6kW:lla jo 12:sta tunnin aikana ihan mukavasti rangea tulee. Käy tarvittaessa pikalaturilla ottamassa virtaa pohjille, niin voi kotona hitaalla sitten latailla. Lataa ennen pidempää matkaa auto 100%:iin, niin ei ole heti tarvetta pysähtyä.
Comment
-
Oli tuo auton oma schuko laturi hävinnyt jonnekkin matkalle, mutta kävin heti hakemassa 10A/16A scuhko laturin, jolla ajattelin alkuun pärjääväni. Kyllä tuo tehoiltaan riittää, lataa joko 2,3kW tai 3,3kW (auton oman diagnostiikan mukaan). Mutta silti pidempään käyttöön kyllä hankin tuon voimavirtapistorasiaan tulevan 3x16A laturin, kestää sitten pidempiä aikoja ottaa sitä tehoa siitä ulos, ilman rasian sulamista.
- 1 like
Comment
-
- 1 like
Comment
Comment