Tänään kävin hakemassa pitkästä aikaa uuden auton itselle. Vajaa 80km:ä tuli ajeltua kaupungissa, joten ei vielä saatu sataa rikki mittariin. Pakkasta oli vajaa -15c, joten sähkistä oli sopiva testailla. 23kWh/100km oli keskikulutus pätkäajossa ja sport-modella auton asetuksella, sekä omalla nilkalla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Ite veivannu täällä Itä-Suomessa nyt taksia sähköautolla viis viikkoo. Vähän vajaa 14tkm takana. Ihan jees kokemukset kyllä. Laturissa saa kyllä istua, mutta jossain se pitää kuitenkin sitä kyytiä odotella.
Mustang Mach-E isommalla akulla (98,8kWh) ja nelivedolla sekä kaikilla varusteilla mitä siihen sai. Luvattu wltp range 540km ja nollakelissä nyt parhaimmillaan noin 400km matka-ajoa 22kWh/100km kulutuksella. Kovemmilla pakkasilla kulutus toki nousee lämmitystarpeen takia ja -20°C hujakoilla se on ollut 33kWh/100km. Kerran kokeilin 15°C pakkasella ajella ilman lämmitintä pipo päässä ja silloin meni 16kWh/100km kulutuksella. Nopeutta olen pitänyt rajoituksen +8km/h todellista.
Tämän hetkiseen kyytitiheyteen ja laturien saatavuuteen tällainen auto sopii. Saa nähdä miten jatkossa, kun mm. Kelakyytien välitys muuttuu vuoden vaihteessa.
Käyttökulut on kyllä yllättävän pienet ja sillä on hyvä yrittää taistella kokoajan pienenevää kilometritaksaa vastaan.
- 1 like
Comment
-
Hyvä Kalle!
Itse ole myös tuota Mustangia katsellut vähän sillä silmällä kun hinta ei ole ihan posketon ja ominaisuudet vastaa omia tarpeita/mieltymyksiä. Aika äkkiä ne kikat oppii millä saa kulutusta alas ilman että tarvitsee mukavuudesta liikaa tinkiä, mutta -15°C ja lämmitys päältä pois alkaa olla jo siinä rajoilla, että kuinka kauan viitsii niin ajaa. BMW:ssä lämpötilan pudottaminen parilla asteella vaikuttaa kyllä melko paljon kulutukseen, mutta sitten tulee helposti ongelmaksi se, että alkaa lasit huurtumaan. Mutta siitäkin selviä kun käyttää hetken huurteenpoistoa päällä.
Comment
-
Firmaan missä ajan viikonloppuisin satunnaisesti taksia on tilattu Q4 e-tron 40 pitäisi saapua kesäkuussa ajoon.Itselläni on jo 7000,km kokemusta audista kun semmoinen oli kesällä 3kk käytössä ja nyt on E-up ajossa niin kyllä toi sähköinen voimalinja on vaan mukava ja sopiva taksi käyttöön varsinkin täällä kaupungissa.Aika harvoin nykyisin osuu mitään pitempään keikkaa, tahtoo vuoro mennä nurkissa pyörimässä.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiHyvä Kalle!
Itse ole myös tuota Mustangia katsellut vähän sillä silmällä kun hinta ei ole ihan posketon ja ominaisuudet vastaa omia tarpeita/mieltymyksiä. Aika äkkiä ne kikat oppii millä saa kulutusta alas ilman että tarvitsee mukavuudesta liikaa tinkiä, mutta -15°C ja lämmitys päältä pois alkaa olla jo siinä rajoilla, että kuinka kauan viitsii niin ajaa. BMW:ssä lämpötilan pudottaminen parilla asteella vaikuttaa kyllä melko paljon kulutukseen, mutta sitten tulee helposti ongelmaksi se, että alkaa lasit huurtumaan. Mutta siitäkin selviä kun käyttää hetken huurteenpoistoa päällä.
Olen pyrkinyt ajamaan kokoajan niin, että matkustus on mukavaa. Yleensä lämpö on asetettu 20,5°C. Kunhan kerran kokeilin, että kuinka pienellä se menee tarvittaessa. Käytännössä ajo on ollut pelkkää maakuntaa eli 200-300km edestakaista matkaa. Nurkkapyöritystä ei ole ollut.
Ja vihdoin viimein sain nelivetoisen taksin alleni. Viimeviikkojen lumipyryt ja talvikelit on olleet yhtä juhlaa. Enkä haluaisi myöntää, mutta tämän neliveto toimii omasta mielestä paremmin kuin perinteinen 50:50 torsen. Ja auto on todella vakaa menemään vallien yli ja oikeastaan missä vaan kelissä maantiellä.
Ainut miinus tässä Mach-E:ssä on alusta. Se on napsun verran liian pintakova taksikäyttöön Tietyllä kuormalla etu- ja takapää ei toimi ollenkaan yhteen. Ei se yksinään ajaessa haittaa, mutta joku mummo ei saata arvostaa. Tälle täytyy jotain tehdä heti, kun jotain palikkaa on tarjolla. Ja oikeastaan se on myös miinus ettei ajonvakautusta saa kokonaan pois. Toisaalta varmaan ihan hyvä..
Ajovalot ovat kyllä parhaat vakiovalot mitä on tullu vastaan. Tykkään kyllä työkalustani.
- 1 like
Comment
-
Mielestäni tuo Mach-E:n latauspistoke on huonossa paikassa, kun omasta näkökulmasta parkkeerausta ajattelen. Keulassa on mielestäni paras paikka, toki ei kärryn kanssa. Jäi Ford koeajamatta, vaikka olisi ollut mahdolista. Toki oma budjetti oli juuri alle 50K€. Onko Fordissa akkujen lisälämmitys ominaisuutta pikalatausta ajatellen?
Täytyy lähteä pian kohti pohjoista kokeilemaan KIAn rangea pakkasilla. Ongelmitta on toiminut omalla kaupunkiajolla kovemmillakin pakkasilla. Toki kulutus on pätkällä korkea, mutta sillä ei ole merkitystä. Valitettavasti tuossakaan ei saa akkuja lisää lämmitettyä ennen latausta. Pienillä tehoilla alkaa lataus vaikka talvimode on päällä. Taitaa jo tällä vikolla tulla 1tkm:ä mittariin.
Comment
-
-
Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viestiMielestäni tuo Mach-E:n latauspistoke on huonossa paikassa, kun omasta näkökulmasta parkkeerausta ajattelen. Keulassa on mielestäni paras paikka, toki ei kärryn kanssa. Jäi Ford koeajamatta, vaikka olisi ollut mahdolista. Toki oma budjetti oli juuri alle 50K€. Onko Fordissa akkujen lisälämmitys ominaisuutta pikalatausta ajatellen?
Täytyy lähteä pian kohti pohjoista kokeilemaan KIAn rangea pakkasilla. Ongelmitta on toiminut omalla kaupunkiajolla kovemmillakin pakkasilla. Toki kulutus on pätkällä korkea, mutta sillä ei ole merkitystä. Valitettavasti tuossakaan ei saa akkuja lisää lämmitettyä ennen latausta. Pienillä tehoilla alkaa lataus vaikka talvimode on päällä. Taitaa jo tällä vikolla tulla 1tkm:ä mittariin.
Comment
-
Meillä työpaikalla on useampi hybridibemari, joissa pistoke on etuloksussa. Pienissä parkkiruudiussa on pujottelua kun toinen vieressä on keula edellä ja toinen peruuttanut. Eihän tuohon maailma kaadu, mutta ei ole tuolta kantilta paras paikka. Vähän harmittaa, kun en saanut aikaiseksi sitä Fordin koeajoa. Nyt en uskalla enää mennä.
Comment
-
Tesla Model-S Plaid vs. Suihkumoottori-Tesla
http://www.youtube.com/watch?v=oWScNu0UYXY
Ei se Plaid olekaan nopein, tai voisi olla nopeampi jos ei oikuttelisi noin paljoa.
Comment
-
Miulla on pieniakkuinen E-Golf ja näin 6tkm ajaneena kannattaa tarkkaan miettiä, millaisia ajosuoritteita autolle on luvassa.
Mie roikotan sitä laturissa 50 km välein.
Ja taloudessa on myös fossiiliauto.
Comment
-
Eilen tultiin Helsingistä autokaupalta Mikkeliin kotiin. Tuon siirtymän tekee ihan ilmiselvästi yhdellä latauspaussilla Lahdessa.
Ajelin mittarivauhtia vakkarilla, satasta ja kahdeksaa kymppiä. Jonkun verran meni porukkaa ohi kun olivat jo kesänopeuksilla.
Käyttö, johon auto pääasiallisesti tulee, on mun työmatkan ajo. 45km suunta mutta päivän aikana en mielelläni lataisi. Siltikin luotan että tuon 45km+45km pääsisi kelissä kuin kelissä. Mökillä 50km päässä tulee varmaan myös joskus käytyä. Siellä pääsee lataamaan kotimatkaa varten jos tarve on.
Jos minun kotopuolessa käy niin silloin joutuu yhden latauspaussin pitää Jyväskylässä.
Mutta onneksi taloudessa on muutama polttisauto niin voi valita kalustoa sitten tarpeen mukaan.Viimeksi muokannut Lipponen; 7.3.2022, 05:01.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Lipponen Näytä viestiKäyttö, johon auto pääasiallisesti tulee, on mun työmatkan ajo. 45km suunta mutta päivän aikana en mielelläni lataisi. Siltikin luotan että tuon 45km+45km pääsisi kelissä kuin kelissä. Mökillä 50km päässä tulee varmaan myös joskus käytyä. Siellä pääsee lataamaan kotimatkaa varten jos tarve on.
Comment
-
e-Golfissa puuttuu akkujen lämmitys/jäähdytys. Pakkasella ajossa akut ei lämpeä, jos auto lähtee kylmästä. Lämpimästä lähdettäessä akut sitten jäähty ajon aikana. Kesällä antaa sen 38kW 40kW:n laturista.
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/...kswagen-e-Golf
Comment
-
Jos akustossa ei ole jäähdytystä, niin se saattaa koitua ongelmaksi kuumina kesäpäivinä kun akusto on ajettu tyhjäksi. Sen lämpötila saattaa olla niin korkea, ettei sinne saa sähköä ennen kuin akusto on riittävästi jäähtynyt. Tämä taas pidentää lataussessioon kuluvaa aikaa.
Comment
-
Mitä itsellä oli viime kesästä kokemusta e-golfilla ajosta, niin matka-ajossa DC-latasin suuntaansa 3 kertaa n.30c lämmöissä ja aina toimi normaalisti. Täysin tyhjäksihän sitä akustoa tuskin ajetaan, paitsi autolehtien testeissä. Itsellä jäi pahimmillaan matka-ajossa vain 28km:ä rangea ennen latausta. Kaupungissa pyörittelin 7km:n asti. Tuskin Suomen kesässä edes tulee tilannetta vastaan, jossa akku on liian kuuma normaalista ajosta johtuen. Ajoviimahan sitä akkua kuitenkin jäähdyttää. Toki teoriassahan voi tapahtua lähes mitä tahansa.
Comment
-
Tuo liika lämpöhän se Leafin akut on pilannut. e-UP!:ssa ja e-Golfissa akkujen jäähdytys toimii ajoviimalla. En tiedä onko se jotenkin eri tavalla toteutettu, kun vastaavaa ongelmaa ei ole ilmennyt. Vai eikö sitä Leafin akkua edes ajoviima jäähdytä? Jos ei DC-latausta jatkuvasti käytä ja pärjää AC:llä, niin tuskinpa edes vanhojen VW-akkujen kanssa tulee ongelmaa. Entisissä e-autoissa akkutestit näytti 100%:a, kun huolloissa testasivat. Itse ainakin uskallan suositella isompi akkuista e-Golfia, jos sellainen riittää tarpeisiin.
Comment
-
Maallikkona kuvittelisi, että välttää sähköauton riskejä, kun ostaa perinnemerkin sähköauton. Jotenkin odottaisi, että VW:n tai Nissanin tuote olisi varma teknisesti. Sitten tuollaisia perusasioita puuttuu kuin akun jäähdytys ja lämmitys. Tämä ei ehkä pääty hyvin perinnemerkeille, Teslalta jäljelle jäävän markkinan korjaavat puhtaalta pöydältä aloittavat, uudet merkit. Ja päivän parhaat naurut, perinnemerkin käytetyllä sähköautolla 500 km talvisessa Suomessa:
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jut...-sahkoautolla/
Comment
-
Niinhän sitä kuvittelisi. Leafin osalta voisi puhua lapsuksesta, koskapa myöhempiin malleihin akuston lämpötilanhallinta tuli. e-Golf ja BMW tulivat markkinoille myöhemmin, mutta BMW:ssä on akuston lämpötilanhallinta ja e-Golfissa ei. Herää kyllä kysymys että miksi? BMW:n akusto kesäaikaan lämpenee ajossa jopa siinämäärin, että kun autoa alkaa lataamaan, niin jäähdytyskompressori käy ja flekti huutaa hyvän aikaa. Akuilla on sellainen taipumus, että kun lämpötila nousee, niin lataaminen hidastuu. Ehkä VW on osannut ajoviimajäähdytyksen rakentaa sellaiseksi, ettei muuta tarvita. Mutta siitä lämmityksestä kyllä olisi apua kun talvi tulee.
Comment
-
e-UP! ja e-Golf taisi olla opettelua sähköauton tekemiseen. ID:essähän akkujen jäähdytys/lämmitys löytyy. Toki opettelu jatkuu, kun autot pukattiin ohjelmistoltaan raakileena myyntiin. Nythän on ongelma akkujen esilämmityksen kanssa, kun pakkasella lataus jää kauas luvatusta. Sama ongelmahan on korealaisilla. Nuo ongelmat ovat ohjelmistolla korjattavissa, joten pitäisi parannusta tulla.
Comment
Comment