Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tässä oikeestaan kiteytyy vanhojen sähköautojen dilemma.
    https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/12292974
    2014 vuoden Leaf, ajettu 300tkm, akun range 80-90km ja hintaa silti 6900e. Voipi olla ostajat vähissä ? Autokanta ainakin uusiutuu sähköautoja käytettäessä nopeammin kun enää niillä ei ajeta 20v kuten polttomoottorivehkeillä.

    Comment


    • Ei ehkä kannata käyttää pikkuakkuista vuoden 2014 Nissan Leafia referenssinä edustamaan kaikkia sähköautoja. Käytännössä kaikissa uusissa sähköautoissa on aktiivinen lämmönhallinta (vrt. Leafin akku, missä ei nestekiertoa) ja (useimmiten) myös niin isot akut, että päivittäisessä käytössä ei ole tarvetta ladata 100 %:iin saakka. Jo pelkästään nämä kaksi asiaa edesauttavat huimasti akkua kestämään pidemmän aikaa.

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
        Tässä oikeestaan kiteytyy vanhojen sähköautojen dilemma.
        https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/12292974
        Autokanta ainakin uusiutuu sähköautoja käytettäessä nopeammin kun enää niillä ei ajeta 20v kuten polttomoottorivehkeillä.
        En ymmärrä miksi pitäisi olla jatkossakin autoilussa euroopan Kuuba?

        Comment


          Hyvä asiahan se on jos autokanta uusiutuu nopeammin. Käykö siinä samalla kuitenkin niin et autoilusta tulee huomattavasti nykyistä kalliimpaa ?Meitä muutaman tonnin romuilla ajelijoita on kuitenkin aikas paljon ja kaikilla ei ole varaa tai kiinnostusta laittaa autoon kiinni yhtään sen enempää. Jollakin pitäis kuitenkin syrjäkyliltä päästä liikkumaan.Auto on muutenkin äärimmäisen huono sijoitus.Millaisen sähköauton saa tulevaisuudessa sillä 1500e hinnalla mitä käyttöautoista on tottunut maksamaan ?Rangea niin paljon et pääsee nipinnapin parkkipaikan toiseen päähän :-) Jos hinta käyttäytyy noin sähköautoilla niin ei niitä tuohon hintaan tule edes myyntiin kun ne paalataan jo ennen sitä.Josta taas aiheutuu et vanhojen polttomoottoriautojen hinnat lähtee nousuun kun uusia ei enää myydä.

          Toki on niin et koska isot valmistajat lähti mukaan sähköautobuumiin niin uskon et nuo kehittyy vielä. Nyt siellä on paljon rahaa takana ja tuotekehitykseen satsataan isoja summia, jossain vaiheessa joku keksii jonkun kuningasidean akkuteknologiaan tai sit tulee joku muu ratkaisu nollapäästöautoihin.Menee kuitenkin 10-20v ennenkuin se teknologian kehitysharppaus näkyy meidä halppisautojen ostajien joukossa.

          Comment


            Niin. Vanhojen hevostenkin hinta lähti nousuun kun polttomoottoriautot sata vuotta sitten jyräsi markkinoille ja nyt hevosvankkureita ei näy enää kaduilla juuri ollenkaan. Kyllä pitäis tällainen kehitys pysäyttää.

            Noh, ihan tosissaan puhuen. Tänäkin vuonna valmistetaan vielä perinteisiä bensiini- ja dieselautoja. Jos jotain ollaan tässä vuosikymmenten varrella nähty niin Suomessa on ne kaiken vanhimmat autot edelleen ajossa. Romaniat ja Liettuat ja kohta Afrikan maatkin nauraa kun täysillä kuljetusrekoilla roudataan 10 vuotta vanhoja autoja jotka täällä on vielä sen verran uusia että niillä voi vähän naapurillekin elvistellä. Tunnistaisin siis ongelman jos asuttaisiin missä tahansa muualla paitsi Suomessa. Olen aika lailla sataprosenttisen varma että jos jokin artikkeli, niin 20 vuotta vanhat autot ei tästä maasta lopu milloinkaan.

            Comment


              Ei sillä oikeestaan ole väliä onko ne autot 10 vai 20 vuotiaita mutta sillä on väliä mikä sen autoilun kustannus on jatkossa kokonaisuutta ajatellen. Kaikille se auto ei kuitenkaan ole oman egon jatko jolla elvistellään naapureille vaan väline joka mahdollistaa liikkumisen paikasta A paikkaan B. Jos sen ajattelun kääntää tuollaiseksi niin ei ole mitään mielenkiintoa maksaa autoilusta yhtään sen enempää kuin on tarvis.Less is more. Noilla vanhoilla autoilla pääsee vielä liikkumaan kuitenkin hyvin pienillä vuosikustannuksilla ja säästyneen rahan voi käyttää johonkin paljon mielekkäämpään asiaan mikä nyt kenelläkin sit sellainen on. Ehkä niitä sähköautoiluun siirtymisen kustannuksia sit kompensoidaan jotenkin valtiovallan taholta syrjäkylillä asuville muuten tuo yhtälö ei vain jatkossa toimi jos halutaan pitää koko Suomi asuttuna.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                Tässä oikeestaan kiteytyy vanhojen sähköautojen dilemma.
                https://www.nettiauto.com/nissan/leaf/12292974
                2014 vuoden Leaf, ajettu 300tkm, akun range 80-90km ja hintaa silti 6900e. Voipi olla ostajat vähissä ? Autokanta ainakin uusiutuu sähköautoja käytettäessä nopeammin kun enää niillä ei ajeta 20v kuten polttomoottorivehkeillä.
                Villho tuossa jo kertoikin syyn tuolle pienelle rangelle, mutta silti tuo käy varmasti vielä hyvin kakkosautoksi. Tuo range vaikka onkin pieni ja talvella pienenee entisestään, niin riittää monelle kauppakassikäyttöön. Kai Leafiinkin akkuja saa, jos haluaa palauttaa alkuperäisen toimintamatkaan. En tosin tiedä paljonko Leafin akku maksaa. BMW i3:n akkutakuu on ollut 8 vuotta / 100 000 km, nyt BMW nosti kilometrirajan 160 000 kilometriin perustuen alkupään, yli 200 000 km ajettujen i3:n saatuihin palautteisiin. Eli jos 8 vuoden tai 160 000 km jälkeen akun kapasiteetti on alle 70 %, uuden akuston saa takuuseen.

                Sen mitä olen lukenut i3 omistajien kokemuksista, niin 300 000 km ajettuihinkaan ei vielä ole harkittu akun vaihtoa, eli kapasiteetti ei ole niin paljoa vielä siinäkään vaiheessa tippunut, että se antaisi aihetta akunvaihtoon. Melko huoltovapaahan tuo komposiittikoppi noin muuten on. Korroosio ei pysty hiilikuituun ja muoviin ja metalliosat on pääasiassa alumiinia. Jarrupalojakaan ei yleensä ole tarve vaihtaa alle 250 000 kilometrin. Tukivarsia, puslia, yms. täytyy vaihtaa siinä missä muihinkin autoihin.

                Onhan se suomalaisen autoilijan kannalta harmillista, ettei autovalmistaja suunnittele ylipäätään mitään autoja niin, että niiden täytyisi vielä 13 -vuotiaina ja 200 000 km ajettuina olla uudenveroisessa kunnossa. Koska tämä on sitä, millainen ajoneuvokanta täällä keskimäärin on.



                Comment


                • Minulla on vielä näkemättä kalkyyli, minkä perusteella sähköautoilu tulisi meidän taloudessa kokonaiskustannuksiltaan (aiemmin pihassa olleisiin dieseleihin verrattuna) halvemmaksi. Se ehkä näennäisesti tuntuu siltä, kun muoviraha ei katoa kerran viikossa ABC:n automaattiin tai suureen käyttövoimaveroon, mutta jo pelkästään nykyisten autojen makuuttaminen pihassa kuluttaa massia enemmän kuin dieselin tankkaaminen. Meillä maksetaan (sähköauto-)preemiota mm. siitä syystä, että autot ovat aina aamuisin "tankki täynnä", öljyjä ei tarvitse vaihdella ja koska sähköautot ovat yksinkertaisesti ylivertaisia ajaa polttiksiin nähden. Lisäksi sähköautot istuu meidän ajotarpeisiin kuin nenä päähän. Joku toki voi pitää autoa jonkinlaisena elimen tai egon jatkeena, mutta elämä on liian lyhyt ajaa tylsillä autoilla. Väärät harrastukset, jos kaikki rahat eivät mene. Käärinliinoissa ei ole taskuja. Ja muut kliseet siihen perään.

                  Jos ajattelu on sitä, että on ihan sama, millä rassilla kulkee paikasta A paikkaan B ja 1. prioriteetti on kokonaiskustannusten minimointi, niin mielestäni sähköautot voi unohtaa vielä todella pitkäksi aikaa. Jos joku muu kyseenalaistaa tämän linjauksen, niin vastapuolta voi pyytää esittää laskelman, missä mikään saatavilla oleva sähköauto tulee halvemmaksi kuin pihassa jo oleva parintuhannen euron arvoinen auto. Ei sellaista laskelmaa ole olemassa.

                  Vasta siinä tilanteessa, jos on joka tapauksessa vaihtamassa autoa (kymmenien tuhansien eurojen arvoiseen) uuteen/uudehkoon ja vaihtoehtona on polttomoottori tai sähkö, niin sitten voi ryhtyä tekemään niitä käyttö- JA pääomakulut huomioonottavia kokonaiskalkyylejä, koska eivät polttomoottoriautotkaan ole immuuneja arvonalenemalle.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                    ...ja koska sähköautot ovat yksinkertaisesti ylivertaisia ajaa polttiksiin nähden. ... elämä on liian lyhyt ajaa tylsillä autoilla. ...
                    Word x 2.

                    Kyllä mä silti olen tuon ökytessun kanssa miettinyt, että vastaavaa suorituskykyä tarjoavassa RS-audissa olisin tuon 40 tkm aikana kantanut aika monta tonnia huolloista marmorille ja tätä ei ole huollettu kertaakaan. Mutta ei tuotakaan sähkäriä voi tietty järjellä perustella, vaikka itselle monesti niin todistelee. Kannattaisi vaan ajaa muutaman tonnin polttiksella.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti

                      Jos ajattelu on sitä, että on ihan sama, millä rassilla kulkee paikasta A paikkaan B ja 1. prioriteetti on kokonaiskustannusten minimointi, niin mielestäni sähköautot voi unohtaa vielä todella pitkäksi aikaa. Jos joku muu kyseenalaistaa tämän linjauksen, niin vastapuolta voi pyytää esittää laskelman, missä mikään saatavilla oleva sähköauto tulee halvemmaksi kuin pihassa jo oleva parintuhannen euron arvoinen auto. Ei sellaista laskelmaa ole olemassa.
                      Minulla on pihassa parin tonnin polttomoottoriauto, joka on entinen käyttöautoni ja korvautui sähkärillä. Entisen käyttöauton kustannukset vuodessa oli 6-7keur välille, josta polttoainekulut yli 5keur. Nykyisen sähkärin polttoainekulut on noin 500 euroa vuodessa, todellisuudessa ei edes tuota, koska arviolta neljännes latauksista on ilmaisia. Arvonalenema on ollut kahden omistusvuoden aikana noin 5keur, eli 2.5keur vuodessa. Ollaan 3keur vuosikuluissa + muutaman satasen huolto joka toinen vuosi. Toki jos laskee niin, että olisi parin sadan dieselpaskatti käyttiksenä ja olisi sähkäriin uponneet rahat sijoittanut rahastoihin ja osakkeisiin, lopputulema olisi varsin toisennäköinen.

                      Eli onko sähkäri halvempi riippuu ihan siitä mihin sitä vertaa ja miten laskee. Ja lopuksi, autoon laitetut rahat on kaikki hävitty. Poikkeuksiakin on, mutta silloin pelataan aika lailla isommilla panoksilla, kuin mihin tällaisella pienituloisella duunarilla on varaa.

                      Comment


                        Myöskin ihan duunarin palkalla elävänä pitää miettiä mihin rahansa laittaa. Tällä hetkellä maksan noin 0,50€/km pelkästään polttoainekuluja Cayennella. Plus kaikki muut 15 vuotta vanhan auton kulut siihen päälle. Ei tarvi kovin kaksinen ekonomi olla että äkkiä päättelee että mikä tahansa 0€ käsirahalla ostettu uudempi sähkäri santanderin pätkällä tulisi halvemmaksi.

                        Toki mulla on tuplaturbo-V8 Porsche valkkaantunut käyttikseksi monestakin eri syystä. Yksikään niistä ei liity säästämiseen tai järkevyyteen. Nauttisin varmaan uudemmalla sähköautolla ajamisestakin mutta näillä kilometrimäärillä ei ole mielekästä seisottaa kalliimpaa autoa pihassa. Jos ja kun joskus taas omat ajomäärät kasvaa niin johonkin tuollaiseen alle parinsadan kilometrin keskimääräiseen päiväajoon ottaisin hetkeäkään miettimättä sähkärin. Sit jos ajoa tulee niin paljon kuin työautoon eli luokkaa keskimäärin 350km joka päivä niin raksuttelisin edelleen dieselillä vallan tyytyväisenä. Jokaiseen tarpeeseen on oikea työkalu olemassa.

                        Jos taas ajot on tätä luokkaa kuin tällä hetkellä niin millään ei oikeastaan ole mitään väliä. Jos alkaa kalvamaan paniikki että kohta ei enää saa vanhoja parinsadan euron autoja niin ostan niitä sitten kerralla vaikka 10 kappaletta varastoon josta voi sitten ottaa aina seuraavan kun edellinen paskeentuu tarpeeksi.

                        Comment


                          Koitin etsiä jonkinlaista tilastoa jotenkin ostovoimakorjatusta uuden keskivertoauton hankintahinnasta. En suoralta kädeltä löytänyt. Uusien autojen reaalihinnathan ovat merkittävästi nousseet viimeisen 50 vuoden aikana, mutta ilmeisesti viimeiset vajaa 20v ovat tasaantuneet. Hinnan nousuhan tulee toki siitä, että nykyauto ja 70-luvun auto eivät ole sama tuote. Kukaan ei halua enää ostaa koppaa pyörillä, joten niitä ns. halpoja uusia autoja ei enää olekaan. Mutta tuotteen hintahan ei kerro vielä sen edullisuudesta, ellei oteta ostovoimaa huomioon.

                          Ehkä paras tilasto on katsoa autojen määrää. Se kertonee parhaiten keskivertoautojen hinnan kehityksestä suhteutettuna ostovoimaan. Mitä enemmän autoja, sitä useammalla ihmisellä on oltava niihin varaa. Eli väittäisin autojen olevan ns. halvempia nykyisin kuin vaikka 30 vuotta sitten.

                          Niin kauan kun autoja on yhtä paljon ja kysyntä pysyy samana, myös hintataso tulee jatkamaan samaa kaavaa. En näe miksi sähkö muuttaisi sitä mihinkään. Onhan näitä teknologian murroksia autoissa ollut ennenkin, ja aina sama tarina. Mutta silti kaikki yhä ajavat saman ikäisillä autoilla Suomessa, jotka jossain vaiheessa olivat uusia, kalliita ja ihmeellisiä.

                          Comment


                            Edellisenä käyttiksenä taloudessa oli bensa A6 C5 jolla mentii kolme vuotta siten että korjauskustannukset ja arvonalenema oli yhteensä 250e/vuosi. Kilometrejä tulee vuositasolla se suomalaisen keskimääräinen ajosuorite eli n.18tkm. Myydessä siitä sai 1000e eli isoista summista ei puhuta. Toki kutoskone hörppää bensaa reilusti mutta tuollaiseen kustannusten tasoon pääsemiseen sähköautolla voi vielä hetki mennä aikaa. Lisäksi siinä vaiheessa kun ne käytetyt sähköautot on hankintahinnaltaan samaa luokkaa niin range on mitä ?10-50km ? Ei niillä oikein enää sit kesälomareissuja tehdä...Se mihin sitä rahansa haluaa käyttää on varmasti jokaisen oma asia, on kuitenkin niitäkin ihmisiä jotka pärjää vähemmälläkin materialla ympärillään ja on silti ihan tyytyväisiä elämäänsä :-)

                            Comment


                              Veljellä on tommonen juuri ilmoituksen kaltainen leaf. Omasta mielestä ihan kalama joka suhteessa, mutta ovat tykänneet. Nyt vaan lefan akku alkaa olla siinä hantissa, että minkään sortin matkailua sillä ei tarvii enää tehdä. Uusi akku alkuperäisellä rangella maksaa 5te (joka sekin oli niin paska, ettei päässyt edes talvella Tampereelta Turkuun) ja vähän isompi 8te. Siinä voi sitten hiljaa ihmetellä, mihin se vuosien aikana tehty säästö katosi kuin pieru saharaan. Tuon ikäinen paskalla akulla oleva sähköauto ei ole oikeasti minkään arvoinen, koska pääsääntöisesti nää autot hankitaan kulkemista varten. Siinä kun pohja on jo japaninpellin ruskea ja ehjänäkin arvo alle kympin, voi miettiä kannattaako tuollaiseen investoida mitään. Varmaan noita sitten aletaan rutisteemaan paaliin ja se vasta vihreää onkin. Voihan tuollaisen joku pelle peloton kennottaakin, mutta sitten kun se viritys palaa autokatokseen, voi varmaan päästä keskustelemaan vakuutustarkastajan kanssa.

                              Itsellä oli se tilanne, että vähän ajetun vähän vanhemman bensa-premiumin arvon sulamisen pelossa pistelin sen lihoiksi ja ostin kaksi halpaa autoa. Rahat on tallessa ja ihmettelen rauhassa. Markkinoila ei ole tällä hetkellä yhtään sellaista sähkäriä, mihin lompsa riittäisi ja josta kokisin saavani jotain muutakin kuin neljä pyörää ja kehonsiirtimen. Diesel-Smartilla voi ajella halvalla (jos se oli se sähköautoilun kriteeri), eikä sen kohdalla voi hävitä kuin siihen sijoitetun 2600e pääoman. Tosielämässä tuo katoaisi pihasta samana päivänä 2te hinnalla. 30L tankilla ajaaainakin 850km, joten ei oo rangesta puutetta :D 4500e japanintuontibemari kuljettaa niin ikään myös edullisesti paikasta toiseen ja toistaiseksi siitä saa aina omansa pois, eikä ole edes satku vielä puhki mittarissa. Ei ole edes hullumpi ajella ja jos totta puhutaan, niin on tuo smarttikin aika hauska laite. Jos bensa sitten vähän maksaa, niin sou, kokonaisuus ratkaisee itselle sen, onko se kannattavaa vai ei. Tällä hetkellä tän maan koko autokuvio on niin sekavassa tilassa, että tää ratkaisu tuntuu tällä hetkellä hyvältä. Tuntuu että valmistajat panttaavat rangea ja ominaisuuksia, jotta olis joka vuosi vähän parempaa tarjota. Sen taas tietää, miten se näkyy edellisen mallien arvon säilymisessä. Jos rahapuoli ei olis ongelma, pihassa jököttäisi varmaan sähköinen F150 foordi.

                              Kaukoidän halvempien (tai no paremminkin hankittavissa olevien) suurin antikliimaksi on ollut siinä, että hiljaisesta moottorista ei ole ollut pätkääkään iloa, kun muuta meteliä on ollut senkin edestä ja se +40te auto on tuntunut 20te bensa-autolta kaikilta muilta osa-alueilta, paitsi siitä voimansiirrosta. Sen nyt johtuu tietysti sitä, että ne on tehty niistä 20te autoista.
                              Viimeksi muokannut JM; 27.8.2021, 16:48.

                              Comment


                                Leaf on pieni auto ja pienessä autossa on pieni akku. Alkujaan Leafin toimintamatka oli luokkaa 70 km ja ilman minkään laista akun lämpötilahallintaa. On se siitä sittemmin kasvanut 360 km tietämille. Sitä en tiedä mitä muuta on tehty kuin parannettu lämpötoilahallintaa, onko samoihin kuoriin saatu paremmat kennot tms. Mutta suomalaisessa talvipakkasessa uudellakin Leafilla tekee tiukaa päästä Tampereelta Turkuun ilman välilatausta. BMW.ssä on samoissa kuorissa pysyen saatu kasvamaan kapasiteetti 18.8kWh:sta 37.9 kWh:iin, mutta ei silläkään taida tuota matkaa pakkassäässä ilman välitatausta taittaa. Pieni akku on pieni akku, eikä se pienuus siitä sinänsä paskaa tee. Mutta pieniakkuinen auto on väärä valinta silloin, jos pakkassäässä täyytyy päästä 150-200 km, mikä sinänsä on kohtuullinen vaatimus. Mutta silloin pienet autot saa unohtaa ja siirtyä suoraan kertaluokkaa suurempiin - ja kalliimpiin autoihin.

                                Comment


                                  Sitten kun tämä säästöaspekti näissä nousee aina pintaan, niin onpa tässä alkanut kiihottaa sekin vaihtoehto, että kuittaisi talolainan pois eikä laittaisi ropojaan enempää autoon. Täytyy nyt ajella ja huoltaa vielä vähän noita kotteroita, niin näkee sitten pystyykö niiden kanssa elämään jonkun vuoden. Sen jälkeen kuussa käteen jäävä säästö on ihan jotain muuta kuin bensa vs sähkö säästö ja siitä rahasta ei verottaja vie mitään. Monesti näissä säästöfantasioissa unohtuu se, että sillä hienon sähköauton hinnalla voi saada paljon suuremman säästön jostain muualta, vaikka ajaminen sinällään olisikin edullista. Jos tilanne olisi se, että kaupasta oltaisiin hakemassa joka tapauksessa uutta/uudenkarheaa autoa, ei sähkäriä voittanutta varmasti löydy mistään ja juuri tätä kuvioo ajatellenhan meidän verotus on räätälöity.

                                  Mustapekkana olen kyllä vakoillut B-mersujen hintakehitystä. Niissä on puutteensa, mutta voimavirtapistokkeella varustettua omakotiasujaa ne eivät juuri haittaisi, varsinkin kun talossa olisi joka tapauksessa bensalla liikkuvaa kalustoakin. Kaupaksi nuo eivät näytä menevän mitenkään, mutta sinnikkäästi niiden hinnat tuntuvat vielä pysyvän paikoillaan. Nettiautossa on useita, jotka ovat olleet myynnissä lähes vuoden. Paljon on myös ollut todella vähän ajettujakin myynnissä, mutta ne ovat kadonneet. Pikalatauksen puute lienee se suurin ongelma, varusteitahan noissa tuntuu olevan yleensä aika mukavasti. Range+ paketilla tuolla voisi jo heitellä kesällä vähän lähiseudun reissujakin. Hinta on ihan liian lähellä facelift e-golfia ja siihen nähden ranget sun muut ei oo yhtään samalla viivalla.

                                  Comment


                                    Jos säästäminen on intohimo ja pääasia, niin silloin autoilu kannattaa lopettaa kokonaan ja sijoittaa siitä säästyneet rahat. Mutta kun joukkoliikenne ei ihan aina ole vaihtoehto, niin joku aito täytyy olla. Jokainen itse laskee mikä kannattaa ja mikä ei ja tekee valintansa sen mukaan.

                                    Comment


                                      Toki, mutta sen verran on edelleen automiestä veressä, että siihen ei pysty ja just se tästä kuviosta tekeekin niin hankalaa. Jos vaan riittäisi sähköllä pyörivät pyörät niin tää olis sikahelppoa. Pointtina se, että kannattaa kuitenkin laskea, mikä se säästö on vuodessa, ennen kuin ostohousut syttyy tuleen.

                                      Comment


                                        Semmonen vanha Nissan Leaf on kuitenkin pohjimmiltaan vanha Nissan. Aivan sama mikä voimalinja siihen on laitettu niin autonahan ne on aivan kamalia. Olleet jo uutena eikä ikä yleensä ainakaan paranna asiaa. Kävin koeajamassa 2018 aivan pakkauuden 2gen Leafin, demoauto jossa oli alle 4tkm mittarissa, oli niin epämukava ja kovaääninen että 2002 vuosimallin shitroenillä kotimatka oli viihdyttävämpi. Ja se Leaf maksoi melkein 50k€ niillä varusteilla.

                                        Onneksi on myös eurooppalaisten valmistajien tekemiä autoja jotka ei oo ihan niin masentavia harmaita muovilaatikoita.

                                        Comment


                                          Säästäminen ei välttämättä ole pääasia mutta yleinen downsiftaaminen voi ollakin. Elämä kun saattaa olla paljon kepeempää ja stressivapaata kun ei tarvii huolehtia auton osamaksuista tai auton arvon alenemasta. Eikä tarvitse olla huolissaan kolhiiko joku autoasi marketin parkkipaikalla tai pitääkö sen maalipinnan olla aina niin viimesen päälle puhdas ja ruostevapaa.

                                          Comment


                                            Tuo on kyllä täysin totta. Jokaisen kannattais joskus kokeilla semmoista zerofucksgiven pommia jota ei tarvi esim pestä tai sääliä mitenkään. Se on yllättävän rentouttavaa autonpitoa. Toki sen voi tehdä vaikka 100k€ autolla ja jotkut näin toimiikin.

                                            Comment


                                              Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                                              Vaikuttaa onnistuneelta autolta Hyundai Ioniq 5: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/...kohti-tulevaa/

                                              "Hyundai lähtee uuden rakenteen myötä mukaan 800 voltin sähköjärjestelmiin. Toistaiseksi vain Porsche ja Audi ovat hyödyntäneet akuston korkeampaa jännitettä, mikä mahdollistaa esimerkiksi suuremmat lataustehot pienemmällä virralla. Ioniq 5 tarjoaa korkeimmillaan 220 kW lataustehon. Käytännössä tämä tarkoittaa noin 100 kilometrin ajoon tarvittavan energian lataamista noin viidessä minuutissa. Se on varsin nopeaa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Ioniq 5 mahdollistaa virran ottamisen autosta. Sisältä löytyy perinteinen verkkovirtapistoke, minkä lisäksi auton latausporttiin saa adapterin ulkopuolisten sähkölaitteiden käyttämiseksi. Auto siis voi toimia esimerkiksi mökillä varavirtalähteenä ja tehoa ulosotto tarjoaa 3,6 kW."

                                              AJONEUVOT SÄHKÖVERKKOON


                                              Nissan tutkii vehicle to grid (V2G, ajoneuvot sähköverkkoon) -järjestelmän tehokkuutta Euroopan eri kaupungeissa ennen sen laajempaa käyttöönottoa koko Euroopassa. Uusiutuvan energian käytön lisäksi kuljettajat voivat liittää sähköautonsa verkkoon aikoina, jolloin sähkö on edullista, ja käyttää auton akkuun varastoitunutta sähköä joko kotona tai ajaessaan tai jopa myydä sitä takaisin verkkoon.


                                              Liittyyköhän tämä Hyundai tähän samaan hommaan? Suomi missä sähkö on vielä halpaa niin ajatuksena on outo edelleenkin vaikka sitä kuinka kääntäisi.

                                              Comment


                                                Tuo virran ulosotto kyllä kiinnostaisi sinänsä. Pikkuisen haavelillut konttimökistä kivalla tontilla ja olishan se ihan loistavaa, jos ne vähän tarvittavat sähköt voisi viedä sinne mennessään autolla. Siinä nyt vaan tullaan taas tähän range-asiaankin. Toisaalta muutama 12V ledi ja satunnainen vesipumpun käyttö ei varmaan ihan hirveitä sieltä akusta veisi. Tuo kuitenkin avaisi uudenlaisia mahdollisuuksia sen mökin suunnitteluunkin. Jokainen tietää, mitä veden ja sähkön vetäminen mökille maksaa ja idea kuitenkin olisi viettää siellä ns. mökkielämää.

                                                Comment


                                                  Muutaman ledin ja vesipumpun kanssa aurinkopaneelit ja akusto on varmaan fiksumpi ratkaisu vielä pitkän aikaa. Sellaisia tässä itekin piirtänyt ja laskenut mökille kun ei sinne alle 10k€ hinnalla sähköliittymää saa eikä kiinnostaa maksaa niitä poskettomia perusmaksuja sitten koko ajan lopun ikäänsä jos sähkön todellinen kulutus on jotain parinsadan wattitunnin luokkaa päivässä maksimissaan.

                                                  Sähkön hinta Suomessa saattaa ollakin edullinen mutta siirtomaksut ja sähköverot on se vipu jota tässä tullaan kääntämään aivan satavarmasti jos kulutus kasvaa. Mietin vaan sitä skenaariota että verkosta otettaisiin sähköä auton akkuihin halvemmalla hinnalla ja myytäisiin se takaisin verkkoon kalliimmalla hinnalla. Aika äkkiä aika helppo päätellä että ei tuo ole kestävä yhtälö isossa mittakaavassa, jostain ne pääomasijoittajien voitot pitää kuitenkin saada tiristettyä.

                                                  Tuollainen 3.6kW ulosotto olisi kyllä sinänsä aivan loistava keksintö satunnaiseen käyttöön. Säästyisi aggrekaatin ostolta, sille polttoainekannujen kantamiselta ja siltä jatkuvalta meteliltä jos joskus silloin tällöin tarvisi jotain verkkovirtakonetta kuten poravasaraa tai pölynimuria. Ihan kaikkia kun ei ole järkevä myöskään pelkän mökkikäytön takia ostaa akkukäyttöisenä.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                    Onneksi on myös eurooppalaisten valmistajien tekemiä autoja jotka ei oo ihan niin masentavia harmaita muovilaatikoita.
                                                    Minulla on muovilaatikko ihan kirjaimellisesti. Terästä ei taida olla muualla kuin ohjauslaitteistossa ja voimansiirrossa. Alumiini kyllä hapettuu ja aiheuttaa omat ongelmansa, mutta noin ylipäätään korroosio ei ole ongelma. Mikä toisaalta houkuttelee pitämään autoa pidempäänkin, koska muuten ylläpito ja korjaaminen on helppoa. Kun akku tulee vaihtokypsäksi, niin sitten vain suoraan upgreidaus 38kWh:iin. Niitä on tehty jo Saksassa sekä Suomessa.

                                                    Comment


                                                    • Vaikka ei konserniin kuulukaan, niin onko täällä kenelläkään kokemuksia uusimman sukupolven Kia Soul EV 64kWh, eli 2019 tai uudemmat?

                                                      Noita näkyy Saksassa olevan noin 30k€ jo myynnissä, Suomeen ei jostain syystä Nettiautoon vielä ole eksyneet.
                                                      Löytyisi jo 11kW 3-vaihelaturiakin, niin olisi varsin toimiva omakotitalon asujalle työmatka-ajoon. Latauspistokkeetkin taitaa olla jo sentäs Type2 ja CCS.
                                                      Ajo 2x50km/pvä, pelkkää moottoritietä käytännössä ja ainakaan perheen toisella kuskilla ei työpaikan pihassa latausmahdollisuutta taida olla helposti järjestettävissä.
                                                      Tekniikkahan taitaa olla sama kuin ainakin Kia Niro EV ja Hyundai Kona, onkohan Ioniq myös samaa. Konasta tarinaa ainakin näkyy ajoakuista, että ovat menneet pienilläkin kilometreillä vaihtoon tehtaan tuomitsemana, mutta toimitusajat ilmeisesti osille pitkät.

                                                      Tuon päiväsuoritteen vuoksi uusikin eGolf vähän rajoilla, että meneekö turhan tarkalle ranget jos haluaa samalla työmatkalla muutakin ajella. Konsernista ID3 mahtuisi ehkä jotenkin just ja just budjettiin, mutta ei oikein herätä tunteita, varsinkin sisusta kaikkine hiplailukytkimineen ratissa ja surkean näköisillä penkeillä ei herätä omistushaluja.
                                                      Sitten olisi tietty tuo Bemarin i3 isoimmalla akulla, mutta se ei vissiin oo aivan parhaimmillaan pelkässä moottoritieajossa.

                                                      Onneksi kesäloma on vielä edessä, niin voisi koittaa käydä noita katselemassa, jotenkin vaan sähköauto kiinnostaisi huolettomuutensa puolesta. Kun ei tuosta perheen Audista oikein tunnu välittyvän vikailmoitukset tänne huollon suuntaan, niin voisi vaikka antaa sähköauton toiselle alle ja lähettää aina surutta huoltoon marmorille jos jotain tulee.
                                                      Viimeksi muokannut teuska; 31.8.2021, 22:18.

                                                      Comment


                                                        teuska Kun mietit millaisia kilometrimääriä päivittäin ajat ja mikä rangen pitäisi olla, että ne ajot tulee tehtyä, niin kun jaat ilmoitetun rangen kahdella ja jos tulos on suurempi kuin mitä tarvitset, niin ollaan turvallisella puolella. Nimittäin kun tulee pakkaset, niin range tahtoo tippua 30-40% siitä, mitä kesällä pääsee. Jos työpaikalla on mahdollisuus ladata, niin se vähän muuttaa tilannetta

                                                        i3 on vähän levoton moottoritiellä etenkin sivutuulessa korkean sivuprofiilin ja kapean rengastuksen takia. Mutta kun alle laittaa vähän tavanomaisemman rengastuksen ja alustasarjalla pudottaa koria vähän alemmas, niin siitä tulee ihan eri eläin. Eikä se rengastus lopulta rangeen dramaattista vaikutusta tee.

                                                        Comment


                                                        • Alkuperäinen kirjoittaja teuska Näytä viesti
                                                          Konasta tarinaa ainakin näkyy ajoakuista, että ovat menneet pienilläkin kilometreillä vaihtoon tehtaan tuomitsemana, mutta toimitusajat ilmeisesti osille pitkät.
                                                          Vaikka Konassa ja Soulissa/e-Nirossa on sama voimalinja, niin akut tulevat eri valmistajalta. Tuo akkujen takaisinkutsu koskee vain Konaa, ei KIAn tuotteita.

                                                          Comment


                                                          • Konan vaihdettavat akut taitaa olla LG:n tekemiä. Riski on vain pikalatauksessa, joka on turvallisuussyistä päivitetty loppumaan 90%:iin. AC toimii normaalisti. Norjassa ollaan monessa asiassa Suomea paljon edellä: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...c-56ece9dd812a

                                                            Comment


                                                            • Eilen eksyin itäuskovaisten Fb ryhmään ja löysin kanssa tuon tiedon että akut tulevat eri valmistajilta, eikä siten koske ongelma Kiaa.

                                                              Tosin, mitä Kilu7 viestiin tulee, niin kyllä tuolla valitettavasti omistajat kertoneet että akkuja kyykännyt ihan Type2 latauksen jäljiltä ja osalla jopa ennen 80% täyttymistä. Eli aika heikolta tuo vaikuttaa. Sinänsä ongelma ilmeisesti niin hyvin tiedossa että jokaiseen ongelmaiseen tehdas taitaa uuden akun kysymättä kustantaa.

                                                              Eihän tuo Soul sisältä ehkä futuristisin kaikista ole, mutta samalla se on myös mallin vahvuus. Lähes kaikille toiminnoille löytyy sentäs vielä oma fyysinen nappi, joten käytön voisi olettaa olevan vaivattomampaa.

                                                              jannekk tieto Bemarin käytöksestä hieman lohduttaa, onko millainen muuten ajaa talvikelillä?

                                                              Meille töihin kaivettu jo kaapelit latausasemille, mutta aikataulua ei vielä ole, eikä tietoa että millä perusteella asemia saisi käyttää. Tosin, itsellä työmatkat näkyvät siirtyvän pikku hiljaa enemmälti työautolla kuljettavaksi, joten tuo töpseliauto tulisi varmasti enemmän toisen käyttöön. Vielä pitäisi saada kotihallitus uskomaan käytön vaivattomuuteen ja varsinkin i3 tai Soulin ulkonäölle :D

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X