Onko nuo ID:t valmiiksi varusteltuja? En löytänyt lisävarustelistalta mitään.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
On niissä aika reippaasti varusteita, tai no miten kukakin paljouden näkee. Se 30k id3 pure ilmeisesti on perusvarustukseltaan jo ihan suht kohtuullinen. Sitä varustusta ei vaan löydy äkkiseltään mistään. Tosin siinä on kuulemma hitaampi dc lataus ja pienempi moottoritehokin sen 45kwh akun lisäksi.
Hinnan puolesta tuo 40k, onhan se paljon, mutta kyllä se silti kansanautoluokkaa on. Kun katsoo miten pirusti hybridicorollaa liikkuu teilllä ja sekin on uutena 35-40k auto. Id3 pure kyllä kiinnostaa kovasti, mutta aiheuttaako se hinnoissa kilpailua muiden kanssa, kiinnostaa myös.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiOnko nuo ID:t valmiiksi varusteltuja? En löytänyt lisävarustelistalta mitään.
Eiköhän perusmalleihin saa sitten jo valita varusteita kun ne tulee joskus tilattavaksi.
Uusi halvin Model3 taitaa olla reilu 60ke, joten on siinä vielä runsaasti eroa hinnassa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mhaanpaa Näytä viestiTesla Model 3 hinnat alkaen karvan alle 50 k€, jolloin siihen saapi valtion 2 k€ tuen.
Comment
-
No tulee siinä SR+ -> LR samalla sitten nelivetokin, eli on jo eri luokan kulkine. Omaa kokemusta ei ole, mutta fiilis on sellainen, että takatuupparillakin pärjäisi yllättävän hyvin. Painoa on taka-akselilla ja luistonesto todella tarkka. Pätee siis lähtökohtaisesti kaikkiin sähkäreihin.
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiSillä subjektiivisella kokemuksella mikä minulla nyt on sähköautoilusta, panostan mieluummin suurempaan akkuun ja tingin sitten jostain muusta.
Comment
-
Kertoo vaan siitä miten erilaisista lähtökohdista näitä katsotaan ja hienoa että tännekin porukka ihan oikeita tosielämän käyttäjäkokemuksia kirjoittelee. Lyhyempi range riittäisi kyllä meilläkin. Pitkää matkaa edelleen henkisesti mieluummin ajelee dieselillä, ajot on usein jonnekin maakuntiin ja takaisin 3- ja 4-numeroisia teitä joissa ei tosiaan latailla matkan varrella. Bensahybridi olisi toki aina toimiva vaihtoehto sellaiseen käyttöön mutta se on nyt kertaalleen kokeiltu ja jos tähän nurkkiin pelkästään tarvisi niin aivan tarpeetonta olisi ostaa mitään ylitehokasta jos ajot on kaikki <60km/h nopeusrajoitusten alueella, siinä riittäisi joku puhtaasti kaupunkikäyttön suunniteltukin.
Talvi on taas seuraavaksi tulossa ja joka kerta vituttaa käynnistää kylmä polttomoottori vaan sen takia että pitää ajaa kolmen kilometrin päähän kauppaan ostaan joku maitopurkki. Varsinkin dieselit kärsii siitä todella paljon kun ei koskaan pääse käyntilämpöön asti ja sitten on egr ja dpf ja kaikki aivan tukossa hetken päästä. Ei se bensallekaan hyvää tee mutta sähkömoottoria ei kiinnosta ulkolämpötila vähääkään eikä tarvi samalla tavalla "sääliä". Polttiksen kanssa ongelmaa voi kiertää toki esilämmittämällä mutta webasto/eber käyttö ja lyhyet muutaman kilometrin ajosuoritteet ei oikein pitkässä juoksussa toimi, pari viikkoa ja akku tyhjä. Vois tietysti ajaa enemmän että akku latautuu mutta se on vähän counter-productive ajaa vaikka 80% ajoista puhtaasti hurua pelkästään sen takia että vehkeet lämpiää ja latautuu. Autolla ajaminen on kivaa silloin kun se perustuu vapaaehtoisuuteen, ei silloin jos se alkaa olemaan pakollinen paha. Sit jos aletaan puhumaan roikan päässä lohkolämmittimestä ja ylläpitolaturista, eihän se eroa enää millään tavalla siitä että laittais sähköauton lataukseen.
Välittääkö takuunalaisella autolla ajava sitten jostain moottorin kylmäkäynnistysten määrästä todellisuudessa paljoakaan jos kaikki mahdolliset oireet menee joko takuunantajan tai seuraavan omistajan murheiksi, en tiedä. Ite vaan tottunut ajattelemaan noitten vanhojen autojen kanssa noin.
Tässä ollaan nyt omalla kohtaa taas kerran siinä tilanteessa että joku patteriauto olisi realismia, työmatka vaihtuu sen verran lyhyemmäksi että pelkällä kotilatauksella pärjäisi. Voisi tuon vanhan diesel-farkun jättää pihan perälle sitten vara-autoksi jos pari kertaa kuussa tarvii vetoautoa/raksa-autoa whatevs kun ei tommosesta 12 vuotta vanhasta shitroenista saa kun 1500e enää myydessäkään ja toisaalta verot ja vakuutukset on muutaman kympin kuussa.
Comment
-
Joo varmaan se kertoo, mikä on akun sweet-spot. En nyt muista, mikä jannekk:n i3:ssa on kapasiteetti tai range, mutta esim VW-konsernin valitsemat akkukoot id3/4 ovat vähintäänkin riittävänoloisia, tuollainen nimellisrange 400-500 kilsaa riittää kyllä myös niihin poikkeuspäiviin ja huonoihin keleihin. Varmaan on kaupparatsuja, joille 150 kWH akku olisi järkevä, mutta ovat todella pieni vähemmistö.
Comment
-
jpeltopuro Minun i3:ssa on käytettävissä oleva kapasiteetti 18.8kWh (60Ah) eli mallisarjan pienin. Kesäkelissä sillä tällaista esikaupunkiajoa ajelee vajaa 150km mikä riittää kyllä ja rex antaa tarvittessa toisen moisen siihen päälle. Mutta 100km/h ja siitä ylöspäin sähköllä pääsee enää noin 100km, rexillä vähän enemmän. Vaikka tuo nyt on tuollainen murokuppi, niin kyllä sillä pitkääkin matkaa mielellään ajaa, mutta tuo melko olematon toimintasäde matka-ajossa on vähän rasittava. Sellainen 300-400 km sähkörange on kyllä minulle aivan riittävä, myös niille pidemmille siivuille.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viestiSillä subjektiivisella kokemuksella mikä minulla nyt on sähköautoilusta, panostan mieluummin suurempaan akkuun ja tingin sitten jostain muusta.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viestiNo tulee siinä SR+ -> LR samalla sitten nelivetokin, eli on jo eri luokan kulkine. Omaa kokemusta ei ole, mutta fiilis on sellainen, että takatuupparillakin pärjäisi yllättävän hyvin. Painoa on taka-akselilla ja luistonesto todella tarkka. Pätee siis lähtökohtaisesti kaikkiin sähkäreihin.
Nytkin Etronissa voi talviliukkaalla painaa valoista kaasun pohjaan ja antaa elektroniikan hoitaa liikkeelle lähtö, kertaakaan ei ole jäänyt jumiin, toki nastat alla.Viimeksi muokannut pulla; 29.9.2020, 08:31.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTalvi on taas seuraavaksi tulossa ja joka kerta vituttaa käynnistää kylmä polttomoottori vaan sen takia että pitää ajaa kolmen kilometrin päähän kauppaan ostaan joku maitopurkki.
Välittääkö takuunalaisella autolla ajava sitten jostain moottorin kylmäkäynnistysten määrästä todellisuudessa paljoakaan jos kaikki mahdolliset oireet menee joko takuunantajan tai seuraavan omistajan murheiksi, en tiedä. Ite vaan tottunut ajattelemaan noitten vanhojen autojen kanssa noin.
Takuuikäisessä vielä vähemmän kun kulut menee muualle. Auto on sillä hetkellä oma sitä käytetään omaan tarpeeseen, turha sitä on säästellä seuraavalle.
Comment
-
Viime syksy takavetoisella i3:lla vähän jännitti, koska i3:n rengaskoossa ei oikein nastarenkaista ole tarjontaa, joten kitkat siihenkin piti ostaa. Lumen ja liukkaiden tultua huomasin jännittäneeni ihan turhaan. ESP ja luistonesto on kyllä kehittynyt sitten C5 -aikakauden ja siihen kun lisätään sähkömottorin viiveetön ohajus, niin liikkeellelähdöt pahoistakin paikoista eivät tuottaneet minkään laisia ongelmia. Eihän se toki nelivedon tavoin liikkelle lähde, mutta sutimista ei ollut havaittavissa. Perä ei edes nytkähdä sivulle kun veto menee päälle. Jos i3:sta vertaa vaikka saman ikäluokan etuveto A3:een, niin on kyllä liukkaalla käyttäytymisessä melkoinen ero i3:n hyväksi. Tiedä sitten millainen i3 olisi etuvetoisena, mutta minulle tuo takaveto sopii erinomaisesti.
Comment
-
Vieras
Saiskohan ID4:seen modia että luistonesto kokonaan pois.....en ole omistanut talvella ajettavaa takavetoa 15 vuoteen.....lapsettaako....
Comment
-
i3:sta saa tapettua kaikki ilman testeriä. Lähtee siis ihan kaikki avustimet pois. Auton luonne kyllä muuttuu ihan täysin ja voin sanoa, että tieliikenteessä on syytä kyllä kaikki avustimet pitää toiminnassa. Suht lyhyt akseliväli, takaveto ja välitön teho sekä vääntö takaavat sen, että liukkaalla ilman avustimia metriäkään ei mene murokuppi suoraan. Onneksi on melko nopea ja tarkka ohjaus, muuten ajamisesta tulisi melkoista tynnyrinpesua. Jääradalla voisi kyllä olla kivaa vähän kokeilla kuinka reilusti kylki edellä tuolla pystyy etenemään :)
Comment
-
Teslastakin yllättävän helppo disabloida kaikki vakauttimet, ja toimii sitten ihan ok muuten, antaa täydet tehotkin. Käsihallintalaitteen asennuksen yhteydessä tuli testattu, kun löi isompaa vikakoodia hetkeksi aikaa. Vähän pelottava laite, kun kuivalla asfaltilla rampilta tarjoilee perää sivulle, 500kW instant power, takapainoisesti tarjoiltuna. :D Talvikeliä oli varsin vähän viime talvena, eli vähäinen kokemus siitä. Mutta systeemit päällä antaa viedä lievää luistoa, kunhan ei vastaohjausta tarvitse. Etenee, mutta ei kyllä houkuta massan (ja kitkarenkaiden) kanssa vuoksi leikkimään pikkuteillä. Model 3 track mode näyttää kyllä kivalta, harmi, ettei saa tähän isoon.
Comment
-
M3:n track mode (joka tosiaan on vain Performance-versiossa) muistuttaa jotain autopeliä, missä pystyy liukupalkeilla säätämään auton käyttäytymistä: voima säädettävissä 100 % eteen-taakse ja luistonesto 10-portaisella asteikolla.
Viime kevät oli jo pitkällä, kun tuo track moden päivitys tuli OTA:na meidän autoon, joten testaamiset ovat jääneet. Ensi talvena pitää kyllä kokeilla 100 % takavetoisena...
Comment
-
Toivottavasti volkkari tekee myös id1 ja 2 takavetoisiksi. Meilläkin ajetaan matkaa niin vähän ettei isolla akulla ole juuri käyttöä. Jos noita id3 pääsee konffaamaan melko vapaasti ensi vuonna niin ottaisin pienimmän akun ja panostaisin ajoavustimiin ja penkkeihin. Ja ehkä lataukseen jos mahdollista.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viestiOlisi kisaa tarjolla.
Comment
-
Kisan tulokset ja muu info. Olin kartturina Tesla Model 3 Dual Motorissa. Reilun 150km lenkki meni 12,7kWh keskikulutuksella, mikä on ihan kohtuullista.
https://www.autoliitto.fi/tutustu-to...t/ev-challenge
Comment
-
-
Keskinopeuspyynnöt eri lenkeille (ja niiden pituudet) näkyy tässä kuvassa. Meidän autokunnalla keskinopeudet oli hyvin tarkasti pyydetyt koska ei oltu millään AT:lla etuajassa tai myöhässä.
Kuvassa on myös tiekirjan eka sivu. Sen verran hyvät ja selkeät ajo-ohjeet että vaatii yritystä eksyä reitiltä.
Comment
-
Kun ajoittain on ollut puhetta sähköautojen lataamisesta, missä sitä voi ja kannattaa tehdä, ei liene epäselvyyttä. Kotilataus. kotilataus ja kotilataus. Jos nyt kuitenkin tarvitsee ladata maksullisista asemista, niin teknisenä suorituksena se toki on helppoa, mutta mitä se maksaa, onkin toinen asia. Koska kukaan meistä ei ole synytynyt sähköauton takapenkille, karrikoitu esimerkki auton tankkaamisesta voisi avata lataushinnoittelun problematiikkaa.
Kuvitellaan tilanne, ettei huoltoasemat ilmoita polttoaineen hintoja, ei olisi pyloneita aseman pihalla, pumpuissa ei kerrottaisi litrahintaa, eikä sitä netistäkään saisi kovin helposti selville. Tankkaat auton ja menet kassalle ja tarjoat OP:n, Nordean yms. pankin pankkikorttia tai jotain yleistä luottokorttia. Sinulle kerrotaan, että 95 litrahinta on 1.5€/l, mutta koska maksat pankin kortilla tai luottokortilla, menee tankkauksesta roamingmaksu, joten litrahinta onkin 2.0€/l. Halvemman hinnan saat, jos otat meidän (öljy-yhtiön tai huoltoasemaketjun) tankkauskortin ja rekisteröidyt samalla sen käyttäjäksi. Mutta, rekisteröinnin yhteydessä veloitamme luottokortiltasi 500 eur depositin, koska tämä meidän tankkauskortti on prepaid kortti. Ja kun sen saldo tippuu alle 100 euron, niin veloitamme luottokortiltasi jälleen 500 euroa. Näin oletkin sidottu yhtäkkiä käyttämään yhtä tiettyä huoltoasemaketjua. Kuullostaako hyvältä ajatukselta?
Muun muassa Virta ja ePark ovat yllämainitun kaltaisia palveluntarjoajia. ePark ei anna edes muiden palveluntarjoajien tägeillä tai apelilla ladata, Virta antaa, mutta sitten hinta voi olla aivan posketon. Fortum Charge & Drive kertoo asemissaan, mitä lataus maksaa ja samalla hinnalla latauksen saa myös Plugsurfilla (Fortumin omistama firma). Sitten on K-lataus, jossa K-.lataukseen rekisteröitynyt saa AC 0,02€/min ja DC 0,20€min, rekisteröitymättömille tulee lisäksi 1 euron aloitusmaksu joka latauskerralla. K-Latauksessa voi käyttää myös Plugsurfia, mutta silloin esim. DC-latauksen hinta onkin 0,9eur/min.
Vaihtoehdot on vähissä. Joko maksat palveluntarjoajille prepaid-maksuja ja rahat makaa heidän tilillään, tai käytät jotain appia tai tagia, joka käy kaikkialla, mutta maksat enemmän sähköstä roaming-maksujen takia. Tai käytät vain Fortumia ja ilmaisia latauspisteitä, jolloin tarjonta kapenee huomattavasti.
Kotilataus, kotilataus ja kotilataus. Muussa ei oikein ole järkeä. Ainakaan vielä.
Comment
-
Taitaa volyymit olla niin pieniä, ettei tuolla vielä kultaa vuolla. Hauskasti kuvattu, ehkä voisi sitten vielä olla yksi esimerkki: "Tankkaus maksaa 20 € / minuutti. Tai sitten takapihan pikkuletkusta saat 5€ / min. Liruta minkä ehdit!"
Sinänsä nuo kalliitkin pikalataamiset ovat kokonaisuudessa niin pieni rikka, etteivät muuta isoa kuvaa. Toki isot autonvalmistajat yrittävät rakentaa uutta hillotolppaa ja kuluttajan on hyvä olla valppaana.
Mitä se kotilataaminen sitten tekee sähkölaskulle? Meillä iso okt ja iso lämmin talli, yhteensä yli 300 m2 lämmintä tilaa, 4 asukasta ja suhteellisen huoleton vedenkäyttö. Kaksi lämpöpumppua on, mutta silti sähköä 2017-2018 12 kk jaksolla meni 28500 kWh. Sähköauton tultua taloon 2019-2020 meni 30500 kWh, kilsoja tuli noin 15 000, joista pääosa kotona ladattua (ehkä 4000 kWh lataushäviöineen).
Eli vähän näkyy sähkölaskussa, mutta melkein menee kausivaihtelun sekaan isossa talossa. En itse aiemmin ollut hahmottanut, miten paljon sähköä menee asumiseen. Tai miten vähällä sähköauto kulkee siihen verrattuna.
Comment
Comment