Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Nyt on e-Up! ollut omistuksessa puolisen vuotta ja kilsoja tullut 9 tkm:ä. Unohdin ostaessa nollata 10 tkm:n datan, joten ehti pyörähtää taas. Viimeisen 2 tkm:n keskikulutus on ollut 11.2 Kwh/100km. En ole mitenkään pihistellyt ja ilmastointi on ollut käytössä. Ajoakun kapasiteetti on 18.7, joten rangea on ollut riittävästi. Parhaimmillaan olen ajanut 8 km asti. Täytyy muistaa nollata tiedot pakkasten alkaessa.
Comment
-
Ajan mittaan uskaltaa alkaa luottaa, ettei se virta lopu. Teslassa siirryin latauksessa %-näyttöön, se auttaa myös, jotenkin helpompi hyväksy 5% kuin vaikka 20 km, ei tunnu yhtä pahalta. Viikonlopun 1550 km roadtripin viimeinen siivu kotipihaan, akussa 4% eli juuri sopivasti. "Polttoainekulut" 7€ -toki jos ei olisi maksuton supercharger, niin olisi maksanut ehkä 40€ koko reissu. Onhan se edullista liikkumista ottaen huomioon auton suorituskyvyn.
Sekä meno- että tulomatkalla pohjoiseen sähköauton ohituskiihtyvyys tuntui ärsyttävän voimadieselin kuskeja. Vaikea ymmärtää, miksi pitää roikkua loosterissa seuraavat 50 km, jos tulee ohitetuksi, terveisiä Audi A6 rattiin Pohjanmaan suunnille. Voimia!
Comment
-
JPohja, olen jo vanha mies enkä provoile tai aja kilpaa kadulla. Maltilla myös odottelen, jos edessä päätetään ohittaa. Mutta kun latu on vapaa, niin käytän ohitukseen lähtiessä kaiken vääntömomentin. Ohittaminen sujuu ripeästi ja turvallisesti paikoissa, joissa voimadieselillä edes voimasavu ei kerkeä putkesta ulos, kun palaan jo ohituksesta. Sitten pitää keltaisten yli tulla siihen imuttamaan.
Comment
-
Voi kun kaikki tekis noin.
Joskus kirosin yhtä Teslakuskia kun lähti kyllä rekan perästä ohitukseen todella livakasti, mutta nostikin nopeuden jonnekin 110km/h tienoille. Onneksi latua riitti ajella sen perässä vain rikesakkovauhtia rekan ohi. Veti vielä ihan rekan keulan eteen ja jouduin ajamaan tarpeettoman pitkään vastaantulijoiden kaistalla kun en mahtunut rekan ja Teslan väliin.
Comment
-
Vieras
Tosiaan voi kun kaikki tekisi noin kaikessa liikenteessä. Nyt on näköjään joko sähkönhinta korkealla tai jossain facebookin ryhmässä haaste menossa, kuka ajaa pisimmälle yhdellä latauksella. Kun tuota kehä1 ja itäväylää ajelee päivittäin useamman kerran ees taas, on huomannut miten sähköautot ei tunnu millään pääsevän liikkeelle ja rajoituksen mukaiseen nopeuteen. Kyseessä ei tosin ole yleensö jumalasta seuraava tesla ( yksikin valkonen vetää täällä idässä valoista aina vauhtipoljin pohjassa, lienee uusi auto hänelle) vaan kaukoidästä tulevat mallit.
Joustava liikenne ei ilmeisesti ole tuttu käsite, olisi kiva että jonosta pääsee valoista läpi enemmän kuin kolme autoa. Tai että liittymästä pääsisi takana tuleva myös joustavasti liikenteen sekaan.
Voisi lennosta vinkata ettei se maailma pelastu kivihiilellä tuotetulla sähköllä....
Comment
-
Ylivarovainen ajotapa taitaa olla enempi luonteenpiire ihmisillä, jotka ajavat kauko-idän autoilla, mutta jos ne kulkee edes osittan sähköllä, tämä varsin luterilainen ajotapa korostuu vielä huomattavasti. Itse en tykkää olla tientukkona, joten mielelläni käytän sähköauton kiihtyvyyttä paikoiltaan kulloiseenkin rajoitusnopeuteen saakka. Se kyllä provosoi joitakin raivokkaaseen takaa-ajoon, jonka lopputuloksena takaa tuleva painelee varsin rivakasti ohi - ja eteen tottakai, jos on useampi kaista samaan suuntaan. Ja välillä painetaan ohi vaikkei vastaantuleva liikenne ehkä ohitusta suosisikaan. Kyllä pitää lopettaa moinen hulluus ja tyytyä peri tamperelaiseen tapaan lähteä liikennevaloista vasta sitten kun vihreät on jo muuttumassa keltaisiksi.
Mitä tulee maailman pelastumiseen, en usko että tämän foorumin sähköautoilijoilla juuri tämä seikka on ollut ensimmäisenä mielessä, kun hankintapäätöstä on sähköautosta tehty.
Comment
-
No se on totta, että ihan käsittämättömiä tientukkoja suuri osa sähköilijöistä matkanopeuksiltaan. Itse makaan mieluummin laturilla enkä ohituskaistalla. Toki muilla kuin jumalmerkillä on latausverkko niin vajaa, että virtaa pitää sitten säästellä?
Tuli heitettyä pidempi roadtrip Syötteelle, paluumatkalla 750 km ns. yhtä soittoa kotiin. Keskinopeus oli 87 km/h, latauksineen. Facessa juttua, jos kiinnostaa käydä lukaisemassa.
Comment
-
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiNo noin tasapuolisuuden nimissä, ei ne kaukoidän mallit ylipäätään pääse liikkeelle ja marssinopeuteen käyttövoimasta riippumatta.
Ja tosiaan, pelkkä Etron ( vaikka onkin hybridi) merkki perässä herättää kyllä useasti rinnalla olevan vedättämään heti valon vaihtuessa hyvä kaulan. Ehkä se pelkää että akku räjähtää tai loppuu juuri siihen paikkaan, mene ja tiedä.
Muutama viikko on tullut ajettua peri-amerikkalaisella bensarosvolla, jolla ei ole kiirettä, niin saa mennä kaikki ohi, minä nautin V8:n äänestä niin kauan kuin se on mahdollista.
Comment
-
Latausverkko on kyllä Ouluun saakka riittävä, verkosto harvenee Jyväskylän jälkeen merkittävästi. Ajoin muutama viikko sitten Oulussa lenkin, matkanopeus oli rajoitus + vähän päälle etten ainakaan alinopeutta ajanut. BMW:ssä 90km/h jälkeen sähkönkulutus kasvaa melkoisesti, mutta sen jälkeen onkin sama ajaako 100 vai 110, ero ei ole enää siinä vaiheessa kovin suuri.
Kun latailee maksullisista tolpista, niin siinä helposti maksaa moninkertaisen hinnan kotitöpselistä lataamiseen nähden etenkin, kun enin osa veloittaa lataamiseen käytetyn ajan mukaan. Tämä veloitustapa on palveluntarjoajalle hyvä jos lataaja ei älyä mitä ne viimeiset kilowattitunnit maksaa. Toisaalta hintatietoista se kannustaa siihen, ettei tolpalla tiristetä akkuun niitä viimeisiä kilowattitunteja, koska ne maksaa jo oikeasti rahaa. Tähän mennessä sähköilyhistoriani kallein lataus oli Oulun Ideaparkissa Ritaharjussa. En sitten katsonut Plugsurfista mitä lataus maksaa (Virta ei ilmoita latauksen hintaa laturissa, toisin kuin esim. Fortum) ja se oli kallis virhe, hintaa sähkölle tuli 1.60 eur/kwh. Muilla pikalatausasemilla hinta vaihteli 0.2-0.3 eur/kWh.
Useissa pikalatauasemissa on 50kW DC CCS jaCHAdeMo sekä tavan 22kW 3~lataus. Nämä peijakkaat vain antavat yhdestä töpselistä sen 50kW, kun samaan asemaan kytketään toinen auto, niin latausteho tipahtaa ja silloin alkaa lataamiseen taas kulua aikaa. Lidlin masuttomat latausasemat antavat ladata vain yhtä autoa kerrallaan, eli jos siinä tankataan Teslaa täyteen, niin se on suosiolla siirryttävä seuraavalle asemalle. Pitkällä matkalla sähköily vaatii pienillä akuilla jonkin verran suunnittelua ja joustavuutta matka-ajan suhteen. Rex tuo minulle tarvittavan jouston pitkillä siivuilla, ettei matkaan tarvitse tolkuttoman paljon aikaa käyttää.
Comment
-
Tässä on taas alkanut itelläkin työmatkan pidennyttyä kypsymään ajatus patteriautosta. Hybridi olis varmempi mutta niissä ei yhdessäkään riitä sähkörange nykyiseen käyttöön. Joku e-up tms kikkare riittäisi kyllä kilometrien puolesta. Mietin vaan että pelkkää maantieajoa kun tulee se 120-150km päivässä niin onko semmonen pikkuauto sitten pitemmän päälle kuinka rasittava kaveri muuten kun nyt ison auton akseli- ja raideväliin tottunut. Miten hyvä niissä äänieristys on? Autoliikkeestähän saa kyllä koeajoon mutta ei semmonen lyhyt tai pitkäkään koeajo oikein koko totuutta kerro.
Dieseliä menee nyt kesäkeleillä rauhallisesti ajaen jotain 6-7L/100km ja talvella litran verran enemmän joka tekee kuukausitasolla jo semmoisen 300€/kk savuna taivaan tuuliin. Sähköllä "polttoainekulut" olisi samalla ajosuoritteella noin 40€ joten 260€/kk santanderin erällä kustannusvaikutus arkeen olisi +-0€.
Comment
-
Up! on edullinen kaupunkiauto ja se näkyy äänieristyksessä, sisustan materiaaleissa yms. Menee maantieajokin, mutta ei olisi oma valinta sellaiseen. Ehkä e-Golf isommalla patterilla, mutta hintaa on sitten enemmän. Pienellä patterilla ei edes kannata harkita. Meidän perhe ajaa nykyisin aina kun mahdollista e-Up!:lla kaikki ajot, mihin tilavuus ja range riittää. Edullista ja vaivatonta. Ei toki sovi premiumiin tottuneelle, mutta mullahan niistä ei ole hirveästi kokemusta :)
Comment
-
Tässä kun asiaa ny googletellu lisää pitkin päivää niin vanhempi e-golf ja e-up ei tarkemman tutkiskelun jälkeen ehkä riitä mun ajoille tai ainakin menee liian hermostuttavaksi jos tarvis se 150km päästä säällä kuin säällä.
Uudemman mallin e-golf sitten jo riittäisi mut ne menee vielä liian pitkäksi hinnaltaan. Takaisin suunnittelupöydän ääreen.
Upin äänieristystä juur tommoseksi epäilinkin. Tommonen 12 vuotta vanha shitteri ei oo ollenkaan epämukava pitkässä matkassa niin ei sitä oikein vähempään haluaisi vaihtaa mukavuuden suhteen jos se pari tuntia tarvii autossa istua joka päivä.
Comment
-
Iso auto on iso auto. Hybridien sähkörange on säälittävä poislukien ihan uusimmat, eli ei paljon 150 km ajossa se ensimmäinen 20 km tunnu. Tekniikassa yhdistyvät huonot puolet, eli lyhyt range ja akkutekniikan kysymysmerkit. En koskisi. Jos tietty neliveto pitäisi olla, niin kyllähän ne täyssähköiset sitten tähän lähtöön kalliiksi taitaisi mennä (nelikot yli 50k€). Mutta kun ajelet myös nyt vajaavetoisella, niin käy huviksesi testaamassa joku tuollainen vaikka. Alkupään autoissa penkit eivät ole jokaisen mieleen, mutta kokeilemalla selviää.
Comment
-
Eli jos alle kolmeenkymppiin irtoava e-golf ei kiinnosta, niin 44k€ takaveto kiinnostaisi? :)
Samaa kyllä itsekin tutkiskellut. Passatti ei kiinnosta ja tekisi mieli vaihtaa, mutta täyssähköjä ei löydy nelikkona ja sopivalla rangella(450 ihan minimi itselle, ellei harrastetta muuta sitten selkeästi isommaksi, että sillä voisi ajaa matkat) Tällä hetkellä ensimmäinen sähkönen menisi kategoriaan e-tron sportsback...
Yksi vaihtoehto olisi toki ottaa se e-golffi pätkäajoon ja sitten se facelift s4 harrasteeksi s3 tilalle. Tuossakin vain joitakin harrasteyksiköitä menisi aika ikävän paljon, vaikka ajokustannukset hieman laskisikin..
Comment
-
Saiskohan jossain? puukotettua hybrid bemarin ohjelmaa sen verran, että hybrid ajossa vaihtaisi bensalle jo 70kmh nopeudessa. Nyt vaihtaa 90kmh ja akku aina tyhjä jos pikkasenkin on maantietä matkassa. Olisi mielekkäämpää pitkällä reisulla jos aina taajamissa riittäisi virtaa. Päästöt/verot varmaankin estävät maahantuojaa muuttamasta km-rajoja.
Comment
-
Vetotapa ei tosiaan ratkaise tässä kohtaa yhtään mitään, etelä-Suomen pääteitä kun ajaa niin millä tahansa pärjää. Amperat ja Passat GTE:t tässä ny lähinnä ollu putkella mutta niillä ei pääse kuin korkeintaan puolet ajoista sähköllä. Teslaan ei riitä kynnet ja ajattelen tän enemmänkin niin että kyseessä on työkalu joka ostetaan vain tiettyyn tarpeeseen, tässä tapauksessa kodin ja työpaikan välisen matkan päivittäiseen suorittamiseen. Ei siihen tarvita Teslan suorituskykyä eikä siinä autossa oikein muuta koukkua ole. Muuta käyttöä varten on sitten toisia autoja.
Pakko lisätä että tämä siis vain minun henkilökohtainen tilanne ja mielipide. On vaan juurtunut niin syvään ajatus että en halua maksaa rahaa siitä että pääsen työpaikalle tai ainakin haluan maksaa siitä mahdollisimman vähän. Vaikka olisi miten vähän kuluttava polttomoottoriauto niin kustannus näillä ajomäärillä on kuitenkin melkein kymmenkertainen sähköllä ajoon verrattuna.
Tarvii varmaan alkaa neuvottelemaan työpaikalle laturia... Plugari olisi edelleen mulle kaiken paras vaihtoehto tällä 100-150km päivittäisellä ajolla jos saisi molemmissa päissä lataukseen. Niitä saa ihan oikean auton kokoisina hyvillä varusteilla, 90% ajosta pääsisi edullisesti sähköllä eikä tarvisi ikinä miettiä riittääkö akussa virta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ugemi Näytä viestiEli jos alle kolmeenkymppiin irtoava e-golf ei kiinnosta, niin 44k€ takaveto kiinnostaisi? :)
...
Mutta en sinänsä suosittele Teslan koeajoa. Voi johtaa pakkomielteenomaisiin tekoihin :D
Comment
-
Mulla tuo toimi toisinpäin, kovasti halusin Teslan, mutta useamman koeajon jälkeen luovuin ajatuksesta. Laatuvaikutelma on vain huono, tyypillinen jenkki siis. Kohtuu ajetussa autossa paikat nitisi ja natisi ja kaikki vähän sinnepäin. Kulkee kuin riivattu ja saa hymyn naamalle, mutta tuolla rahalla pitää saada jo premiumia. Kävin tosiaan useampaa katsomassa, kun en uskonut että voiko nuo tosiaan olla tuollaisia kaikki. Autot siis Model S ja Model 3 malleja...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja JPohja Näytä viestiSaiskohan jossain? puukotettua hybrid bemarin ohjelmaa sen verran....
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jari74 Näytä viestiMulla tuo toimi toisinpäin, kovasti halusin Teslan, mutta useamman koeajon jälkeen luovuin ajatuksesta. ...
Mutta voimalinja on niin eri, kuten jo tuossa kirjoitit, että oli irrelevanttia vertailla sisustusta. Sohvakauppa on erikseen, jos voimalinjalla ei ole väliä ja vain nahkasohva kiinnostaa.
Comment
-
Kk-eriä, leasing vs. oma jne. kustannuksia miettiessä, niin onko näissä sähköautoissa tosiaan päälle 3k vuodessa pelkät vakuutusmaksut? Olin TM:stä lukevinani, että pikku Kia:n pelkät vakuutusmaksut on reilusti yli 3k vuodessa? Nehän tulee leasingissäkin vielä päälle.
Nykyiseen omaan A8:siin nähden nousisi vakuutusmaksut (täyskasko) melkein 4x vuodessa. Se on aika pirun paljon käytännössä pelkkien akkujen vakuutukselle. Onko ne tota luokkaa oikeasti?
Comment
-
No äkkiäkös sen testaat haluamallesi kipolle vakuutusyhtiön sivuilla. Nissan leafille antoi täyskaskon ja liikenteen minun tiedoilla hintaan 892€, liikenteen bonus 65 ja omavastuu 300€. Quashqain katsoin pari tonnia kalliimpana ja sen vakuutushinta jäi 726€, eli vähän toistasataa on vastaavien hintaero. Tarkemmin jos olisi tahtonut, niin jälkiviisaana voi katsoa golfille, kun on käytännössä sama auto, eri tekniikalla.
Comment
Comment