Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Sain nyt luettua Suomenkielistä käyttöohjekirjaa ja pystyyhän kippoa esilämmittämään/-jäähdyttämään ilman maksullisia sovelluksia. .
Todellisudessa ei kuitenkaan voi eli lataa pelkästään haluttuun aikaan. Soittelin tuonne "help deskiin" ja sieltähän faktat tuli. Otetaan nyt simmin lukitus pois ja mietitään sitten lisää. Kulutus on tippunut roimasti, kun plussalla ajelee. Ei edes kulutus riitä työmatkaan yms, että veronmaksu olisi kannattavaa. Pidetään nyt toistaiseksi tolpassa, kun sähkötolpat on työpaikan kokeilussa, sekä kun kommareita ja kateellisia vituttaa :)
Onko sellainen uppi nyt muuten miten siedettävä maantievauhdissa? Melu, vakaus, uraherkkyys, alusta? Niitä näki viime Saksan reissulla ihan solkenaan autobahneillakin, ei nyt välttämättä sähköisenä mutta uppia yleensäkin ja ompa ne Suomessakin yleistymään päin. Vaivihkaa toisella silmällä sellaista katsellut mutta en ole edes sisällä istunut ikinä.
Itse ajan nykyisin aina motaria töihin, että saa mahdollisimman paljon sähköä menemään :) Akut on etu- ja takapenkkien välissä auton alla, joten vakaa painopiste. Minä olen jo tottunut muutoksiin passatin jälkeen. En ole päivääkään katunut hankintaa. Aiemman koeistumisen perusteella en halunnut e-Up!:a ostaa, mutta koeajo muutti mielen täysin. Minä en voi autoa suositella kenelekkään, joten kannattaa koeajaa e:nä. Jos tuota rahapaskaa tulee lisää, niin ostan Tesla S yli 700hv.
Tänään oikein "ajatuksella" ajoin motaria, kun tuuli reippammin ja on edelleen nastat alla. Kyllähän kippoon tuuli ottaa rajusti, mutta saman tekee Polonkin. Eihän kippoa voi verrata mitenkään isompaan autoon, ainoastaan saman kokoiseen. Jos ajaa samalla autolla eri moottoreilla, niin uskoisin sähkön olevan paras. Itse en ole muilla Upeilla ajanut ja tähänkin suhtauduin epäluuloisesti. Olen kuitenkin täysin tykästynyt sähköilyyn, joten tuskin tulen enää uutta päivitystä muulla muodolla tekemään. Jatketaan Passatin virittämistä ja muuten satsaan suurempaan sähköautoon.
Kyllä lämpötilalla on todella suuri vaikutus Up!:n toimintasäteeseen. Pikkupakkasella "kylmänä" lähdetty matka kevyellä lämmityksellä 19-20kwh. Nyt sama +10c 10-11kwh. Autolle luvattu 120-160km toteutuu kesällä. 120km rangella voi ottaa motaria sekaan lappu tiskissä, 160km menee kaupungissa. Uusi Up! tai Mii suuremmalla akulla olisi riittävä talvellakin kaupungissa. Kesärenkaat pistin alle 165/65 15. Talvikumit 175/65 14. Piti nollata rengaspaineanturi.
Eli laskukoneen kautta pyöräytettynä sama kustannus kuin noin +0,3L/100km dieseliä nykyisellä ~1,20€/litra hinnalla. Seems legit, kyllä talviolosuhteet sellaisen puoli litraa minunkin työmatkashitroenin kulutusta nostaa. Pääosa varmaan webaston kautta.
Jatkan edelleen samalla linjalla. Katselin matalan vierintävastuksen renkaita. Löytyi edullinen: https://www.rengas-online.com/cgi-bi...n&typ=R-412020
On vain jotenkin sekavaa merkintää, kun vertaa jotakin toista myyjää.
EU-rengasmerkintä pitäisi kyllä olla kaikilla sama ja myös tarkoittaa samaa asiaa. Mitä tulee alhaiseen vierintävastukseen, ts. energiatehokkuuteen, sitä on tarkemmin selitetty tuossa;
Näköjään Nexen N Blue Premium 4PR on A-merkinnällä ja pelkkä Nexen N Blue Premium on C-merkinnällä. Jäi alussa tuo 4PR huomaamatta. Muuten nuo rengasmerkinnät on kyllä selvillä.
Miitä on jo ilmestynyt nettiautoon. Tiliäkin on näköjään päästy muutama tonni tekemään, kun halvimmat käytetyt 2020 ovat jo kadonneet. Citigoakin löytyy, mutta hinta on jo lipsahtanut ylös. Taisi kerrankin käydä tuuria oman kopin hankinnassa. Upit lähes kadonneet ja kalliimpia, sekä enemmän ajettuja. Varusteluthan noissa ovat aika lailla samat eli maksimit. Lisäksi kattoluukku on tai ei. Bensoilla nuo varusteet ovat lisävarusteita, joita harvemmin näkee.
Vaihdoin kesärenkaat i3:een ja kyllä niillä vain on melkoinen merkitys kulutukseen. Contin kitkarenkailla keskikulutus on 15-16 kWh / 100 km, Ecopioilla 13-14 kWh / 100 km. Katsoin kulutustilastoista kaikkien ajojen keskimääräisen sähkönkulutuksen (noin 20 000km) ja se on 16 kWh / 100km ja i3 yhteisöllä keskimäärin 16.3 kWh / 100 km.
Minulla on pistorasiaan liitettävä kulutusmittari ja hetken mielijohteesta kokeilin eilen saisiko sillä selville lataamiseen kulutetun sähkön määrän selville. Ei saa, nollaa näytti koko lataamisen ajan. Onkohan tuohon kulutusmittaukseen mitään muuta keinoa olemassa kuin erottaa ns. latauspistorasia omaksi ryhmäkseen ja laittaa kulutusmittari sähkökeskukseen ko. ryhmälle?
Onko sulla 1~ vai 3~lataus käytössä ja minkälainen se kulutusmittari on? Kyllä sen 1~pistorasiasta ainakin pitäisi näyttää mitä menee läpi. Keskukseen saa sitten kwh-mittareita helposti ihan din-kiskoon.
230V ulkopistorasiasta 1~ sähköä. Mittari näyttää kyllä jännitteen, mutta kWh näyttö pysyy nollassa ja laite menee ikään kuin jumiin. Näytöt eivät vaihdu vaikka mitä nappeja painelisi. Muilla sähkölaitteilla laite toimii ihan oikein. Virrankestokin tuolla on 16A ja sulake jonka takana pistorasia on on 10A.
Kahden vuoden aikana 95 000 km:n ajoon on kulunut rahaa siten, että Luukkasen laskelmien mukaan toteutunut kilometrikustannus on 23 senttiä sisältäen aivan kaiken.
Minä huvikseni laskin oman B6 kulut per km. Ilman arvonalenemista 13 senttiä, arvonalenemisen (ostohinta - myyntihinta) kanssa 18,5 senttiä. Ajoin B6stosella 250 000km, Tämän kun kertoo 18,5 sentillä saadaan 46 250€
Tesla Joosen 95 000km * 0,23€ = 21 850€. Jos olisin ajanut 6 vuotta ja 250 000km Teslalla, olisi se maksanut 57 500€.
i3:lla vajaa vuosi ja 20 000 km, kustannus 7 senttiä per kilometri sisältäen kaiken (sähkö, ajoneuvovero, renkaat, T2-T2 kaapeli yms. tarvikkeet). Auton arvonalenemalle ei vielä voi laskea mitään, koska auton hinta + hakukulut on edelleen pienempi kuin vastaavanlaisen auton hinta Suomessa on. I3 ei toki ole S85 Tesla, mutta ei kyllä ole myöskään B6. Sitten tuossa kannattanee huomioda myös se, että Teslaan on paljon uusittu kuluvaa osaa jotka luonnollisesti nostaa kilometrikustannusta huomattavastikin. Mutta ne kustannukset laimenee koska niitä ei oletettavasti tarvitse murehtia ihan pian uudestaan.
Sama se on i3.lla, mutta käänteisesti. Se on melko uusi ja vähän ajettu, vuoden tai kahden päästä arvonalenema ja eteen tulevat huollot alkavat hilata kilometrikustannusta ylös.
Ja minä ajoin viime kuussa 206 SW Pösöllä noin 70 kilometriä. Kulut siltä ajalta 150€ sisältäen varaosat, polttoaineet, verot ja määräaikaiskatsastuksen. Toisaalta arvonalenema omistusaikana oli -950€. Toteutunut kilometrikustannus oli täten noin 11€ voittoa per ajettu kilometri. Mitä voitin?
Kai autoissa nyt joku muukin ominaisuus on jota mitata kuin €/km? Vasta sitten kun tilat, mukavuus, turvallisuus, suorituskyky jne on samalla viivalla, on mitään järkeä verrata jotain käyttökustannuksia. Muutenhan se olisi sama kulkea kävellen, se on varmasti kaiken halvin tapa liikkua ja voi sitten ohi ajaville Teslan tai Pösön tai Bemarin omistajille lällättää.
Hopsiksen kanssa samaa mieltä. S85:n verrokiksi pitäisi kyllä ottaa joku muu kuin B6 tai i3, mieluummin juuri kuutisen vuotta vanha noin 35-40ke auto, teholuokassa 360-400hp ja suunnilleen saman kokoinen. Silloin vertailu olisi jokseenkin tasapuolinen ja tällainen vertailu olisi kiva nähdä. Voisihan tähän laittaa myös C5 Bitin kilometrikustannus, joka on 26 senttiä ilman vakuutuksia ja ajoneuvoveroja. So what?
S6 V10:llä konerempan kanssa :) Itsellä tähän menessä suurin investointi kipon ostosta tuli vapun jälkeen, kun ostin koko sarjan uusia Boschin AeroTwin lasinpyyhkijöitä, 40.79€. Tässä kuussa ei ole vielä tarvinnut ladata kotona kertaakaan ja ei ole tarvinnut lisätä lasinpesunestettä kipon oston jälkeen. Töissä ja kaupoilla olen ladannut, kun siihen tarjotaan mahdollisuus. Ensi kuussa olisi vuosi"huolto", joka on tarkastus. Muistaakseni n.100€ K-Caaralla. Raitisilmasuodatin maksaa n.40€ päälle. Katsotaan sitten, kuinka kalliiksi tuli. Eihän tuo mikään Tesla ja varsinkaan B6 ole, mutta ainakin tähän mennessä nurkka-ajot on sujuneet ihan onnistuneesti. Oikeastaan suurin investointi onkin, kun ostin kotiin säädettävän sukolaturin 6-16A. Auton mukana tuli suko10A, joten hifistelin.
i3:n ensimmäinen tarkistushuolto tulee heinäkuussa, samalla myös jarrunesteiden vaihto. Sen tiedän että alle 200 euron ei selviä, koska standard testing procedure ja vikadiagnostiikan luku on reilu 200 ja se tehdään joka tapauksessa kun auto tulee huoltoon. Siihen päälle jarrunesteiden vaihto ja muut huoltotyöt, niin saattaa 500 olla lähellä oikeaa. Mutta sittenpä taas mennäään 3 vuotta ja eihän tuo ole kuin reilun kuukauden bensat bittiin.
Uskon, että Tesla on ihan hauska ja tehokas, ja ilmeisesti myös käyttökuluiltaan edullinen. Aika vaikeaa on löytää polttisauto, jossa kaikki edellämainitut toteutuu. Edes se S6 V10 ei ole Teslaan verrattuna tehokas. Huipputeho ehkä on suunnilleen samoissa lukemissa, mutta käytännön suorituskyky jää jälkeen. Käyttökuluista ei varmaan tarvitse edes puhua. i3 on ihan hauska, muttei ehkä ihan samassa merkityksessä kuin Tesla. B6:sta ei nyt oikein viitsi sanoa mitään :)
Tuon artikkelin mukaisessa (lue: ikäisessä) S-mallin Teslassa alkaa korostumaan kuluvien osien kustannukset töineen mikäli hommia ei pysty itse tekemään. Tuo sitten näkyy artikkelin autonkin kuluissa. Tuoreemmassa se isoin kulu tietysti tulee arvonalenemasta; eihän tästä ole kauaa aikaa kun uusien Teslojen hinnat laskivat kymmenillä tuhansilla "yön yli" - tuolloin olisi saattanut harmittaa aika pahasti, jos olisi edellisviikkona ajanut uuden auton kaupasta itselleen aikaisemmalla hinnalla.
Ja on toki tervettä tehdä vertailua käyttövoimien ja kulujen suhteen, mutta jotenkin tuntuu siltä, että aina sähköautoista puhuttaessa jokaisesta sähköautoihin semi-negatiivisesti suhtautuvasta autoilijasta tulee pennintarkka Roope Ankka ja samalla myös Greenpeacen jäsen: kulut lasketaan viimeistä kilowattituntia myöten, eikä (ajo-/käyttö-)fiilikselle anneta mitään arvoa, vaikka omassa käyttiksessä olisi motti sieltä moottorivalikoiman isommasta päästä juuri sen fiiliksen vuoksi. Lisäksi yhtäkkiä alkavat kongolaisten mineraalikaivostyöläisten sosiaaliolot kiinnostamaan, vaikka öljyteollisuus on raiskannut ympäristöä maailman sivu, eikä se ole haitannut tähän päivään mennessä mitään.
Aika moni vaihtaa sähköön uutuudenviehätyksen, uuden tekniikan ja fiiliksen vuoksi, eikä välitä todellisista kuluista tai sähköautoiluun turhan usein liitettävistä ympäristöasioista tuon taivaallista.
Comment