Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tänään näkyi itselle ensimmäinen Tesla hätärit päällä ja matkustajat siirtymässä matkalaukkuineen tilataksiin. Venäjän kilvissä näytti olevan Ei taida Lahdesta löytyä huoltoa.

    Comment


      Voi olispa rahaa, mutta Audi e-tron S Sportback vois olla kiva ensikosketus sähköautoiluun. Koska eihän normi e-tronilla nyt mihinkää kerkeisi.
      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...988.1558349024
      Sähköautojen kohdalla muuten ollaan otettu yksi iso steppi takaisinpäin autojen kehityksessä tavallaan. Sähkön olessa edullista ei kulutuksella ole niin väliä. Jos mietitään Teslaa tai vaikka tuota e-Tronia niin paljonko rangea saataisii lisää tuon kokoisella akulla rajaamalla auton tehoja tai kiihtyvyyttä. Eli joku megaegonysvämodi kaikkien ludicrous yms tilojen lisäksi.
      Aikoinaan bensa-autoissa kulutus oli ihan samantekevää, kun polttoaine oli niin halpaa. Toki kukaan miettiny päästöjäkään oikeasti.

      Comment


        Niin no eipä ne polttisautotkaan juuri kovin säästökuristettuja ole. Alle 200hv ei saa enää kun jotain micraa tai clioo.

        Comment


          Sähkön olessa edullista ei kulutuksella ole niin väliä. Jos mietitään Teslaa tai vaikka tuota e-Tronia niin paljonko rangea saataisii lisää tuon kokoisella akulla rajaamalla auton tehoja tai kiihtyvyyttä. Eli joku megaegonysvämodi kaikkien ludicrous yms tilojen lisäksi.
          Luulen, ettei sähkömoottorin kulutusta juurikaan pysty pienentämään, kun se käy kuitenkin niin hyvällä hyötysuhteella. Eli tasaista vauhtia ajaettaessa se käyttää juuri sen verran tehoa/virtaa mitä siihen tarvitsee. Toki kiihdyttely sitä rangea eniten syö. Tietty jokin nysvämoodi, joka rajoittaa tehoa kiihdyttelyssä varmastikin parantaa taloudellisuutta tai sitä rangea. Tällä hetkellä sähköautojen suurin ongelma taloudellisuuden kannalta lienee painava akusto ja sitä kautta iso kiihdytettävä massa.

          Comment


            Itseasiassa se kiihtyvyyden rajoittaminen ei taida juurikaan (yhtään?) rangea parantaa, yhtä lailla sama määrä sähköenergiaa muuttuu kineettiseksi energiaksi, samaan tavoitenopeuteen tarvitaan vain pidempi kiihdytysaika. Polttisautolla kaasu pohjassa kiihdyttäessä mennään huonon hyötysuhteen kierrosalueelle, ja siksi kulutus kasvaa. Vanhan säännön mukaan juurikaan yli maksimivääntöalueen ei kannata kierrättää?

            Voimalinjasta riippumatta pahiten rangea rokottaa kineettisen energian muuttaminen lämmöksi tarpeettomasti jarruttelemalla.

            Comment


              Niin tietysti näissä shköautoissa on omat juttunsa. Pakkohan näissäkin on keinoja olla parantaa hyötysuhdetta, ei kai moottorit täydellisiä ole? Jos ainoa tapa parantaa range on joko kasvattaa akkukapasiteettia, vähentää painoa tai vierintä/tuulivastusta) niin mistä ne oikeat kehitysstepit tulee?
              Sähkömoottorin hyötysuhdekkin huononee kierroksilla ilmeisesti, mutta varsinaista hyötyä vaihdelaatikosta ilmeisesti ei ole.

              Comment


                Vaihteiston hyödyllisyys riippuu näkökulmasta. ZF:n mielestä sähkömoottori tarvitsee ehdottomasti vaihteiston jotta hyötysuhde paranee. Autonvalmistajat puolestaan ovat laskeneet, että hyötysuhde paranee niin vähän, ettei vaihteiston lisääminen ole taloudellisesti kannattavaa. Voimansiirron häviöiden kasvaminen sekä painonnousu syövät sen saatavan hyödyn olemattomiin. i3:ssa on vain alennusvaihde jota ei sinänsä voi vaihteistoksi kutsua.

                Comment


                  Tulevaisuus näin vaihteistomekaanikon kannalta ei ole kovin ruusuinen. Vaihteisto on sähköautossa vähän turha. Yhdellä moottorilla päästään normaalinopeuksiin ihan mainiosti eli vaikka nyt nopeusväli 0-150km/h. Jos pitää saada tuosta käyttöalue vaikka tuplattua niin yksinkertaisempaa ja kevyempää on laittaa autoon kaksi eri välityksillä olevaan sähkömoottoria. Turha sitä vaihdelaatikkoa siellä on koko ajan kantaa mukana häviöitä tekemässä. Onneksi Suomessa ajetaan niin vanhoilla autoilla että nippanappa minun eläkeikään asti riittää töitä näissä nykypäivänä myytävissä polttomoottorivehkeiden laatikoissa :)

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                    Pakkohan näissäkin on keinoja olla parantaa hyötysuhdetta, ei kai moottorit täydellisiä ole?
                    Kyllähä noita induktiomoottoreita ja sen variaatioita on hierottu reilu 100v, saattaa siinä parhaat ideat olla jo käytetty. Mutta mistä sitä tietää, jos joku pelle peloton nykäisee propellihatusta uuden jipon.

                    Comment


                      Vähän siellä on kuitenkin tehtävissä hyötysuhteen parantamiseksi kun huonoimmankin hyötysuhdeluokan oikosulkumoottorit on sähköauton kokoluokassa hyötysuhteeltaan yli 93% ja paras luokitus on >96%. Tuskin autoihin ainakaan huonompia koneita tehdään tarkoituksella.

                      Comment


                        Itseasiassa se kiihtyvyyden rajoittaminen ei taida juurikaan (yhtään?) rangea parantaa, yhtä lailla sama määrä sähköenergiaa muuttuu kineettiseksi energiaksi, samaan tavoitenopeuteen tarvitaan vain pidempi kiihdytysaika.
                        Saattaa muuten olla näin. Joka tapauksessa massan kiihdyttäminen ei ole ilmaista ja nopeuden kasvaessa range pienenee, koska auton kulkuvastukset (lähinnä ilmanvastus) kasvat. Toki kiihdytykseen käytetyn energian saa jossain määrin takaisin, jos vauhdin hiljentämiseen käytetään jotain KERS-tekniikkaa vai mikä se nyt on kun muutetaan jarrutusenergiaa akun varaukseksi.

                        Paljonkos nuo autojen sähkömoottorit kiertävät? Vaihteistoilla tuskin hirveästi saadaan etua, paitsi jollain alennusvaihteella, jolla saadaan enemmän momenttia vetäville pyörille.

                        Comment


                          i3:n moottori kiertää 11000rpm.

                          Comment


                          • Itse olen tuohon oman kipon kulutukseen ehtinyt perehtyä. Kiihdyttelyt kaupungissa ei pahemmin syö rangea. Enemmän menee lämmitykseen. Pakkasella aamulla ikkunat jäässä, niin tuulilasinlämmitys päällä ja kevyt 18c puhallus, niin menee jo 6.7kwh. Pelkkä max.tuulilasipuhallus pienellä puhalluksella vie yli 3kwh. 10km työmatka kaupungissa 33-39km/h keskinopeudella vie pakkasella 19-22kwh. Sama esim. tänään +3c 10.7kwh.

                            Comment


                              Ei kai noi lukemat voi pitää paikkaansa? 10km ja 20kwh?

                              Comment


                                Olisko unohtunut /100km?

                                Comment


                                • Keskikulutusta tarkoitin :) Toki 10km on niin lyhyt matka, että muutaman kwh:n heitto keskikulutuksessa tapahtuu herkästi. Kaikki nuo lukemat on ajotietokoneen antamia, mutta kait ne pitää paikkansa. Työpaikkallekin tuli 5 latauspistettä sähköautoille. Ei tarvitse enää lämpötolpasta ladata. Saman 16A takaa tulee edelleen, mutta eipä tuo kippo suurempaa ota vastaan.

                                  Comment


                                  • Tavallaan on ja ei. Se riippuu ihan työnantajan suhtautumisesta asiaan. Jos lataaminen on ihan silleensä ok työnantajalle, niin turha siinä verottajaa on hämmentää mukaan. Jos työnantaja haluaa mennä virallisen kaavan mukaan, niin se menee sillä verottajan ohjeella. Nehän on työnantajan tolppia eikä verottajan tai valtion. Meillä ei saa ladata joka tapauksessa ja se on silloin sillä selvä, ei sitä syytä osannut kukaan perustella, vaan mennään niillä säännöillä ja se on ihan ok itselle. Lataan sitten kotona ja missä milloinkin. Polttiksella jos menen töihin, niin ketään ei kiinnosta vaikka lämmittäisin sen lohkoa vaikka juhannuksena. Tämä nyt on tämmöstä aikaa ettei vielä oikeen tiedetä miten suhtautua näihin asioihin, kun ne on uusia ja harvalla on plugari. Vaikka työnantaja niitä myykin. Lähin esimies olisi ollut asian kanssa ihan ok, mutta haluttiin varmistaa ettei myöhemmin tule sanomista. Aikaisempi työnantaja taas oli että lataa vaan, kunhan sulake kestää.

                                    Comment


                                    • Yksi päivä tuli vastaan Hyundai Kona electric ja näytti ihan tuttipullolta. Hieman repesin

                                      Comment


                                      • Työkollegalla on juurikin tuollainen ja entinen monen audin omistaja.

                                        Comment


                                          Tuo Kona on muuten varsin pätevä peli: iso akku, pitkä range, paljon välitöntä tehoa, ratin viiksistä säädettävä regen, hyvä varustelu ja varsin kohtuuhintainen (itse koeajoin top of the range mallin, ovh silloin 46 kEur). Neliveto puuttuu ja toimitusajat olleet 1,5v+ . Jäi siitä syystä ottamatta työsuhdeautoksi

                                          Comment


                                            Ku sais ees ilmaseksi siihen lohkolämppäriin sähköä töistä.

                                            Comment


                                              Auton lämmittämistä työnantajan piikkiin pidetään aivan itsestäänselvyytenä, mutta sitä se ei ole. Autopaikka voi olla maksullinen ja maksuun sisältyy auton lämmittäminen. Näin on esimerkiksi vaimoni työpaikalla ja se maksu on useita satoja euroja vuodessa.

                                              Comment


                                                Ihan hyvä bensalenkkarin testi Model 3:sta, em. herra on siis evo-lehden perustaja ja entinen omistaja. Ihan nätti kokoelma polttiksiakin, kelpaisi.
                                                https://www.youtube.com/watch?v=tLcCPsnLlaE

                                                Siinä käydään tuossa hieman aiemmin keskusteltua "ihmeasiaa" läpi. Että suorituskykyisempi malli voikin olla paitsi nopeampi niin myös taloudellisempi. Polttismaailman lainalaisuudet eivät siis toimi. Syy on siis se, että kaksimoottorisessa voi olla toinen moottori hyötysuhteeltaan parempi (muilta ominaisuuksiltaan taas heikompi). Sitä käytetään sitten matka-ajossa, jolloin toimintamatka pidentyy. /offtopic, ihan katsomisen arvoinen myös se sport quattro video :)

                                                Comment


                                                • Sain nyt luettua Suomenkielistä käyttöohjekirjaa ja pystyyhän kippoa esilämmittämään/-jäähdyttämään ilman maksullisia sovelluksia. Toki Car-Net voi tehdä kaiken saman etänä ja paljon muutakin, sekä tuplalisämaksusta navikin päivittyy. Firman kokeilussa olevat sähköautolatauspisteet herättää närää ja agitaattoreina ay-aktiivit. Mukava oli kuulla, kun eivät tienneet. että yksi autoista oli minun :) Toki ei tullut yllätyksenä vasemman näkökannan edustajilta.
                                                  Viimeksi muokannut Kilu7; 18.3.2020, 23:40.

                                                  Comment


                                                    Kaikilla pitää olla tasaisesti yhtä kurjaa. Jos on kymmenen työntekijää joista viidellä on parkkipaikka hiekalla ja viidellä on parkkipaikka asvaltilla niin jos ei ole rahaa päällystää hiekkaparkkia niin että kaikilla olisi yhtä hyvin niin sitten pitää jyrsiä asvaltti pois lopuistakin ruuduista ettei vaan vahingossakaan kukaan saa mitään etua.

                                                    Comment


                                                      Meillä ei esiinny mitään ylläkuvatun kaltaista närästystä. Se ehkä johtuu siitä, että meillä ollaan totuttu siihen, että toisilla on paremmat oltavat kuin toisilla. Tehdasrakennuksessa työskentelevillä on käytössään lämmin autohalli, muissa rakennuksissa työskentelevät pysäköivät autonsa ulkoparkkeihin. Jokin aika sitten meillä oli kysely kuinka monella on pistokehybridi tai täyssähköauto ja kuinka moni on sellaisen lähiaikoina hankkimassa. Tällä kyselyllä valmistaudutaan latauspisteiden hankintaan. Aika moni sähköautoton piti latauspisteitä tarpeettomina näillä käyttäjämäärillä, mutta toisaalta kukaan ei nähnyt ongelmaksi auton lataamista lämmitystolpasta.

                                                      Comment


                                                        Tuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....

                                                        Onko mitään uusia uutisia VW ID tilanteesta? Oliko joku täällä sellaisen ennakkotilannut?
                                                        Epäviralliset tiedot Suomesta kertoo että julkaisu on edelleen normaalisti eikä toimituksia ole myöhästetty. Eikä VW:llä ole kyllä varaa sitä myöhästyttää, jotta päästötavoitteet saavutetaan, huomattavasti isompi kustannus on myöhästyminen ja saatava sakko kuin korjailla autoja jälkikäteen.

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                                          Kaikilla pitää olla tasaisesti yhtä kurjaa. Jos on kymmenen työntekijää joista viidellä on parkkipaikka hiekalla ja viidellä on parkkipaikka asvaltilla niin jos ei ole rahaa päällystää hiekkaparkkia niin että kaikilla olisi yhtä hyvin niin sitten pitää jyrsiä asvaltti pois lopuistakin ruuduista ettei vaan vahingossakaan kukaan saa mitään etua.
                                                          Tuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....
                                                          Mä olen suomalainen... <3

                                                          Comment


                                                          • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                                            Tuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....
                                                            Minä ostin Upin pelkästään siksi, että on halpaa ajaa perheen kaupunkiajot, vaikka kotona lataisi. Suurta mielihyvää tuottaa työpaikan corollamiesten ja "premium"autoilla ajavien kateus, kun muutaman euron saa firmalta lataamalla.

                                                            Comment


                                                            • Itseä jotenkin himottaisi ostaa joku käytetty pieni sähköauto ihan vaan töihinmenoa varten, eli 100km säde riittäisi. Ajelisi sitten muilla tarpeen mukaan. Joku renu zoe tms

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X