Tänään näkyi itselle ensimmäinen Tesla hätärit päällä ja matkustajat siirtymässä matkalaukkuineen tilataksiin. Venäjän kilvissä näytti olevan Ei taida Lahdesta löytyä huoltoa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.
Collapse
X
-
Voi olispa rahaa, mutta Audi e-tron S Sportback vois olla kiva ensikosketus sähköautoiluun. Koska eihän normi e-tronilla nyt mihinkää kerkeisi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a...988.1558349024
Sähköautojen kohdalla muuten ollaan otettu yksi iso steppi takaisinpäin autojen kehityksessä tavallaan. Sähkön olessa edullista ei kulutuksella ole niin väliä. Jos mietitään Teslaa tai vaikka tuota e-Tronia niin paljonko rangea saataisii lisää tuon kokoisella akulla rajaamalla auton tehoja tai kiihtyvyyttä. Eli joku megaegonysvämodi kaikkien ludicrous yms tilojen lisäksi.
Aikoinaan bensa-autoissa kulutus oli ihan samantekevää, kun polttoaine oli niin halpaa. Toki kukaan miettiny päästöjäkään oikeasti.
Comment
-
Sähkön olessa edullista ei kulutuksella ole niin väliä. Jos mietitään Teslaa tai vaikka tuota e-Tronia niin paljonko rangea saataisii lisää tuon kokoisella akulla rajaamalla auton tehoja tai kiihtyvyyttä. Eli joku megaegonysvämodi kaikkien ludicrous yms tilojen lisäksi.
Comment
-
Itseasiassa se kiihtyvyyden rajoittaminen ei taida juurikaan (yhtään?) rangea parantaa, yhtä lailla sama määrä sähköenergiaa muuttuu kineettiseksi energiaksi, samaan tavoitenopeuteen tarvitaan vain pidempi kiihdytysaika. Polttisautolla kaasu pohjassa kiihdyttäessä mennään huonon hyötysuhteen kierrosalueelle, ja siksi kulutus kasvaa. Vanhan säännön mukaan juurikaan yli maksimivääntöalueen ei kannata kierrättää?
Voimalinjasta riippumatta pahiten rangea rokottaa kineettisen energian muuttaminen lämmöksi tarpeettomasti jarruttelemalla.
Comment
-
Niin tietysti näissä shköautoissa on omat juttunsa. Pakkohan näissäkin on keinoja olla parantaa hyötysuhdetta, ei kai moottorit täydellisiä ole? Jos ainoa tapa parantaa range on joko kasvattaa akkukapasiteettia, vähentää painoa tai vierintä/tuulivastusta) niin mistä ne oikeat kehitysstepit tulee?
Sähkömoottorin hyötysuhdekkin huononee kierroksilla ilmeisesti, mutta varsinaista hyötyä vaihdelaatikosta ilmeisesti ei ole.
Comment
-
Vaihteiston hyödyllisyys riippuu näkökulmasta. ZF:n mielestä sähkömoottori tarvitsee ehdottomasti vaihteiston jotta hyötysuhde paranee. Autonvalmistajat puolestaan ovat laskeneet, että hyötysuhde paranee niin vähän, ettei vaihteiston lisääminen ole taloudellisesti kannattavaa. Voimansiirron häviöiden kasvaminen sekä painonnousu syövät sen saatavan hyödyn olemattomiin. i3:ssa on vain alennusvaihde jota ei sinänsä voi vaihteistoksi kutsua.
Comment
-
Tulevaisuus näin vaihteistomekaanikon kannalta ei ole kovin ruusuinen. Vaihteisto on sähköautossa vähän turha. Yhdellä moottorilla päästään normaalinopeuksiin ihan mainiosti eli vaikka nyt nopeusväli 0-150km/h. Jos pitää saada tuosta käyttöalue vaikka tuplattua niin yksinkertaisempaa ja kevyempää on laittaa autoon kaksi eri välityksillä olevaan sähkömoottoria. Turha sitä vaihdelaatikkoa siellä on koko ajan kantaa mukana häviöitä tekemässä. Onneksi Suomessa ajetaan niin vanhoilla autoilla että nippanappa minun eläkeikään asti riittää töitä näissä nykypäivänä myytävissä polttomoottorivehkeiden laatikoissa :)
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viestiPakkohan näissäkin on keinoja olla parantaa hyötysuhdetta, ei kai moottorit täydellisiä ole?
Comment
-
Itseasiassa se kiihtyvyyden rajoittaminen ei taida juurikaan (yhtään?) rangea parantaa, yhtä lailla sama määrä sähköenergiaa muuttuu kineettiseksi energiaksi, samaan tavoitenopeuteen tarvitaan vain pidempi kiihdytysaika.
Paljonkos nuo autojen sähkömoottorit kiertävät? Vaihteistoilla tuskin hirveästi saadaan etua, paitsi jollain alennusvaihteella, jolla saadaan enemmän momenttia vetäville pyörille.
Comment
-
Itse olen tuohon oman kipon kulutukseen ehtinyt perehtyä. Kiihdyttelyt kaupungissa ei pahemmin syö rangea. Enemmän menee lämmitykseen. Pakkasella aamulla ikkunat jäässä, niin tuulilasinlämmitys päällä ja kevyt 18c puhallus, niin menee jo 6.7kwh. Pelkkä max.tuulilasipuhallus pienellä puhalluksella vie yli 3kwh. 10km työmatka kaupungissa 33-39km/h keskinopeudella vie pakkasella 19-22kwh. Sama esim. tänään +3c 10.7kwh.
Comment
-
Keskikulutusta tarkoitin :) Toki 10km on niin lyhyt matka, että muutaman kwh:n heitto keskikulutuksessa tapahtuu herkästi. Kaikki nuo lukemat on ajotietokoneen antamia, mutta kait ne pitää paikkansa. Työpaikkallekin tuli 5 latauspistettä sähköautoille. Ei tarvitse enää lämpötolpasta ladata. Saman 16A takaa tulee edelleen, mutta eipä tuo kippo suurempaa ota vastaan.
Comment
-
Tavallaan on ja ei. Se riippuu ihan työnantajan suhtautumisesta asiaan. Jos lataaminen on ihan silleensä ok työnantajalle, niin turha siinä verottajaa on hämmentää mukaan. Jos työnantaja haluaa mennä virallisen kaavan mukaan, niin se menee sillä verottajan ohjeella. Nehän on työnantajan tolppia eikä verottajan tai valtion. Meillä ei saa ladata joka tapauksessa ja se on silloin sillä selvä, ei sitä syytä osannut kukaan perustella, vaan mennään niillä säännöillä ja se on ihan ok itselle. Lataan sitten kotona ja missä milloinkin. Polttiksella jos menen töihin, niin ketään ei kiinnosta vaikka lämmittäisin sen lohkoa vaikka juhannuksena. Tämä nyt on tämmöstä aikaa ettei vielä oikeen tiedetä miten suhtautua näihin asioihin, kun ne on uusia ja harvalla on plugari. Vaikka työnantaja niitä myykin. Lähin esimies olisi ollut asian kanssa ihan ok, mutta haluttiin varmistaa ettei myöhemmin tule sanomista. Aikaisempi työnantaja taas oli että lataa vaan, kunhan sulake kestää.
Comment
-
Tuo Kona on muuten varsin pätevä peli: iso akku, pitkä range, paljon välitöntä tehoa, ratin viiksistä säädettävä regen, hyvä varustelu ja varsin kohtuuhintainen (itse koeajoin top of the range mallin, ovh silloin 46 kEur). Neliveto puuttuu ja toimitusajat olleet 1,5v+ . Jäi siitä syystä ottamatta työsuhdeautoksi
Comment
-
-
Auton lämmittämistä työnantajan piikkiin pidetään aivan itsestäänselvyytenä, mutta sitä se ei ole. Autopaikka voi olla maksullinen ja maksuun sisältyy auton lämmittäminen. Näin on esimerkiksi vaimoni työpaikalla ja se maksu on useita satoja euroja vuodessa.
Comment
-
Ihan hyvä bensalenkkarin testi Model 3:sta, em. herra on siis evo-lehden perustaja ja entinen omistaja. Ihan nätti kokoelma polttiksiakin, kelpaisi.
https://www.youtube.com/watch?v=tLcCPsnLlaE
Siinä käydään tuossa hieman aiemmin keskusteltua "ihmeasiaa" läpi. Että suorituskykyisempi malli voikin olla paitsi nopeampi niin myös taloudellisempi. Polttismaailman lainalaisuudet eivät siis toimi. Syy on siis se, että kaksimoottorisessa voi olla toinen moottori hyötysuhteeltaan parempi (muilta ominaisuuksiltaan taas heikompi). Sitä käytetään sitten matka-ajossa, jolloin toimintamatka pidentyy. /offtopic, ihan katsomisen arvoinen myös se sport quattro video :)
Comment
-
Sain nyt luettua Suomenkielistä käyttöohjekirjaa ja pystyyhän kippoa esilämmittämään/-jäähdyttämään ilman maksullisia sovelluksia. Toki Car-Net voi tehdä kaiken saman etänä ja paljon muutakin, sekä tuplalisämaksusta navikin päivittyy. Firman kokeilussa olevat sähköautolatauspisteet herättää närää ja agitaattoreina ay-aktiivit. Mukava oli kuulla, kun eivät tienneet. että yksi autoista oli minun :) Toki ei tullut yllätyksenä vasemman näkökannan edustajilta.Viimeksi muokannut Kilu7; 18.3.2020, 23:40.
Comment
-
Kaikilla pitää olla tasaisesti yhtä kurjaa. Jos on kymmenen työntekijää joista viidellä on parkkipaikka hiekalla ja viidellä on parkkipaikka asvaltilla niin jos ei ole rahaa päällystää hiekkaparkkia niin että kaikilla olisi yhtä hyvin niin sitten pitää jyrsiä asvaltti pois lopuistakin ruuduista ettei vaan vahingossakaan kukaan saa mitään etua.
Comment
-
Meillä ei esiinny mitään ylläkuvatun kaltaista närästystä. Se ehkä johtuu siitä, että meillä ollaan totuttu siihen, että toisilla on paremmat oltavat kuin toisilla. Tehdasrakennuksessa työskentelevillä on käytössään lämmin autohalli, muissa rakennuksissa työskentelevät pysäköivät autonsa ulkoparkkeihin. Jokin aika sitten meillä oli kysely kuinka monella on pistokehybridi tai täyssähköauto ja kuinka moni on sellaisen lähiaikoina hankkimassa. Tällä kyselyllä valmistaudutaan latauspisteiden hankintaan. Aika moni sähköautoton piti latauspisteitä tarpeettomina näillä käyttäjämäärillä, mutta toisaalta kukaan ei nähnyt ongelmaksi auton lataamista lämmitystolpasta.
Comment
-
Vieras
Tuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....
Onko mitään uusia uutisia VW ID tilanteesta? Oliko joku täällä sellaisen ennakkotilannut?
Epäviralliset tiedot Suomesta kertoo että julkaisu on edelleen normaalisti eikä toimituksia ole myöhästetty. Eikä VW:llä ole kyllä varaa sitä myöhästyttää, jotta päästötavoitteet saavutetaan, huomattavasti isompi kustannus on myöhästyminen ja saatava sakko kuin korjailla autoja jälkikäteen.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiKaikilla pitää olla tasaisesti yhtä kurjaa. Jos on kymmenen työntekijää joista viidellä on parkkipaikka hiekalla ja viidellä on parkkipaikka asvaltilla niin jos ei ole rahaa päällystää hiekkaparkkia niin että kaikilla olisi yhtä hyvin niin sitten pitää jyrsiä asvaltti pois lopuistakin ruuduista ettei vaan vahingossakaan kukaan saa mitään etua.Tuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viestiTuntuu että jotkut hommaa sähköauton vain jotta voidaan ärsyttää muita joko lataamalla töissä ilmaiseksi tai kaupoissa. Ja siitä kyllä muistetaan mainita ja olla iloisia, etenkin jos joku vetää siitä herneet....
Comment
Comment